darkjak Posted January 27, 2008 Report Posted January 27, 2008 OK, när har de tvingats köpa något annat än det de anser vara bäst? Typ alltid. Det är anbudsförfarande som genomförs och det är allt som oftast kompromisser mellan pris och prestanda. Och alla har inte samma önskemål. /K I min värld innebär det fortfarande att de får det bästa som finns. Jag räknar alltid in priset i hur bra en produkt är. Exempelvis därför jag personligen anser att Bugatti Veyron är dålig: Den är kanske 10-15 km/h snabbare än Koenigsegg, men den kostar tre gånger pengarna, därav är Koenigsegg bättre. Detsamma med militär utrustning. Quote
dxl Posted January 28, 2008 Report Posted January 28, 2008 Vad som är bäst är ju en defenitionsfråga... Bästa effekt uppnås väldigt sällan av det som är billigast. Bästa ekoniska lösning är sällan det som ger bäst effekt. Som soldat vill ju jag ha det som ger bäst effekt, vare sig det rör sig om skydd, eldkraft eller ergonomi. Det kommer jag antagligen aldrig få om jag inte får jobb som PMC. (Nu börjar det kanske bli lite väl ot dock) För att återgå lite till topic: Är det rimligt att tro på att nästa automatkarbin i svenska försvaret får ny kaliber? Eller kommer man fortsätta med 5.56? Har man börjat fundera över ny ksp, ett dedikerat vapen för skarpskyttar? Quote
Krook Posted January 28, 2008 Report Posted January 28, 2008 I min värld innebär det fortfarande att de får det bästa som finns. Jag räknar alltid in priset i hur bra en produkt är. Exempelvis därför jag personligen anser att Bugatti Veyron är dålig: Den är kanske 10-15 km/h snabbare än Koenigsegg, men den kostar tre gånger pengarna, därav är Koenigsegg bättre. Detsamma med militär utrustning. Vad bra för dig då. I min värld vill jag inte ha en Koenigsegg när jag krigar utan hellre då en CV90 eller en Galt. Sedan får Koeniggseggen vara hur bäst som helst. Samma sak när det gäller vapen. Offentlig upphandling och begränsad budget innebär att man inte får det bästa, utan det bästa som man vid tidpunkten kunde motivera ekonomiskt. Det är skillnad och ibland en ganska stor sådan. /K Quote
wpnstech Posted January 28, 2008 Report Posted January 28, 2008 Offentlig upphandling och begränsad budget innebär att man inte får det bästa, utan det bästa som man vid tidpunkten kunde motivera ekonomiskt. Det är skillnad och ibland en ganska stor sådan. /K Offentlig upphandling och begränsad budget innebär att man får det bästa som vid tidpunkten uppfyller dom krav som angetts i TTEM (TaktiskTekniskEkonomiskMålsättning), dvs de krav som användarna ställer, och som ryms inom den begränsade budgeten! /O "Erat hårkors i gryningen" Quote
Ing Posted January 28, 2008 Report Posted January 28, 2008 Offentlig upphandling och begränsad budget innebär att man inte får det bästa, utan det bästa som man vid tidpunkten kunde motivera ekonomiskt. Det är skillnad och ibland en ganska stor sådan. /K Offentlig upphandling och begränsad budget innebär att man får det bästa som vid tidpunkten uppfyller dom krav som angetts i TTEM (TaktiskTekniskEkonomiskMålsättning), dvs de krav som användarna ställer, och som ryms inom den begränsade budgeten! /O "Erat hårkors i gryningen" Inte nödvändigtvis. Offentlig upphandling betyder snarare att man får det BILLIGASTE som uppfyller kraven som ställts i upphandlingen. Inte den vara som vida överskrider dem. Men nu drar det nog iväg lite för långt från topic.. tillbaks! Quote
Sleipnir Posted January 31, 2008 Report Posted January 31, 2008 Inte billigaste, ekonomiskt mest fördelaktiga, vilket inte riktigt är samma sak. Tyvärr är FM rent ut sagt kass på att fastställa sakskäl i sina upphandlingar. Quote
258:a Posted February 1, 2008 Report Posted February 1, 2008 Om man går tebax till ämnet igen då. Det är väldigt lite framtida vapen här i diskussionen. Mest gammal skåpmat, ingen som tänker längre än till bara lite bättre än det vi redan har? Det enda riktigt intressanta jag läst var om nånsom skrev om laserbössor, väldigt långt in i framtiden men har iaf lyft blicken en del. Som nästa kula-krut bössa så kan man man väl kanske tänka sig lite metalstormaktigt. Istället för att stapla 30 proj på rad kan man väl göra den till en revolver med en pipa. Låt oss säga 7 mm då får man lugnt plats med 6-8 kamrar i trumman, varje kammare innehåller i sin tur 3-6 proj beroenda på vilken typ man laddat. Efter att en kammare är tom roteras trumman så nästa kammare kommer i läge. Det görs så fort att det inte blir nåt avbrott i eldhastigheten. Knappt några rörliga delar alls och eldhastigheten styrs elektroniskt. Snabba 2-3 skottsskurar i 2000-3000 slott/min inga problem. Vid omladdning svingas bara trumman ut som på en revolver och byts ut. Ovanpå sätter man en 25 mm granatlobbare med programmerbar am. Sikte med lasermätare och am.programmering samt ett reserv/närstridssikte av reflextyp ovanpå. Sätt en fastklämd järnhylsa runt pipan och en spole runt den. Låt pipa rekylera under varje skott så har man skapat en liten generator som försörjer vapnat med ström och laddar upp batterierna för varje skott man skjuter. Vapnets enda öppning är mynningen på så skiit lär man inte få i den. Inga gaskammrar som måste göras rent, ingen is, sand eller smust som kan tränga in nånstans. Min lilla vision av framtida vapen. Quote
darkjak Posted February 1, 2008 Report Posted February 1, 2008 En tanke jag har haft skulle vara ett vapen med två krutladdningar, och två stift. Det skulle innebära att man vill ha hög eldkraft, och därigenom hög rekyl, som på AK4, eller låg rekyl och låg genomslagskraft som på AK5. Såklart vet jag inte hur detta skulle göras, eller hur väl det skulle fungera, men det skulle vara intressant. Sen skulle man vilja ha rödpunktssikte som standard. Och kanske någon form av Kpist-aktig utbytbar pipa, samt olika magasin. Jag upprepar min tidigare tanke, det vill säga att samma vapen borde kunna fylla samtliga funktioner (kpist, automatkarbin, prickskyttegevär, kulspruta), och att varje soldat bör ha två olika set. Automatkarbin: Ungefär som AK5 idag, med medllång pipa, och 30 skotts magasin. Rödpunktssikte på rail som standard. Fördelaktig i skogen. Kpist: Kortare pipa, i övrigt identisk med automatkarbin. Fördelaktig i SIB. Kulspruta: Lång pipa (med minmalt handskydd) på adapter med benstöd och "handtag", har 200 skotts kasett. Även detta vapen har rödpunktssikte. PSG: Lång pipa, benstöd, 10 skotts magasin, kikarsikte på rail. Vad skulle då detta tjäna till då? Jo, föreställ er en skyttesoldat. Han börjar med att strida ute i skogen, där en automatkarbin är optimal. Några dagar senare lyckas hans styrka strida sig fram till bebyggelse. Då byter han på någon enstaka minut ut pipan mot kpist. Föreställ er en kulspruteskytt. Som det är idag, får kulspruteskyttar förlita sig på skyttesoldater under förflyttning, eftersom att det är svårt att få precis eld i stående och sittande skjutställning. I detta fall skulle de själva kunna skjuta precist under förflyttning, med automatkarbinsutförande. Prickskytteversionen skulle ju möjliggöra en skyttesoldat att kunna slå ut fientliga soldater tidigt. Föreställ er att en vanlig pluton har detta istället för t ex AK5B. Ännu bättre räckvidd och precision, och då FI är nära är det bara att byta pipa och sikte, så att det fungerar på nära avstånd. Quote
Rokare Posted February 1, 2008 Report Posted February 1, 2008 En tanke jag har haft skulle vara ett vapen med två krutladdningar, och två stift. Det skulle innebära att man vill ha hög eldkraft, och därigenom hög rekyl, som på AK4, eller låg rekyl och låg genomslagskraft som på AK5. Såklart vet jag inte hur detta skulle göras, eller hur väl det skulle fungera, men det skulle vara intressant. Sen skulle man vilja ha rödpunktssikte som standard. Och kanske någon form av Kpist-aktig utbytbar pipa, samt olika magasin. Jag upprepar min tidigare tanke, det vill säga att samma vapen borde kunna fylla samtliga funktioner (kpist, automatkarbin, prickskyttegevär, kulspruta), och att varje soldat bör ha två olika set. Automatkarbin: Ungefär som AK5 idag, med medllång pipa, och 30 skotts magasin. Rödpunktssikte på rail som standard. Fördelaktig i skogen. Kpist: Kortare pipa, i övrigt identisk med automatkarbin. Fördelaktig i SIB. Kulspruta: Lång pipa (med minmalt handskydd) på adapter med benstöd och "handtag", har 200 skotts kasett. Även detta vapen har rödpunktssikte. PSG: Lång pipa, benstöd, 10 skotts magasin, kikarsikte på rail. Vad skulle då detta tjäna till då? Jo, föreställ er en skyttesoldat. Han börjar med att strida ute i skogen, där en automatkarbin är optimal. Några dagar senare lyckas hans styrka strida sig fram till bebyggelse. Då byter han på någon enstaka minut ut pipan mot kpist. Föreställ er en kulspruteskytt. Som det är idag, får kulspruteskyttar förlita sig på skyttesoldater under förflyttning, eftersom att det är svårt att få precis eld i stående och sittande skjutställning. I detta fall skulle de själva kunna skjuta precist under förflyttning, med automatkarbinsutförande. Prickskytteversionen skulle ju möjliggöra en skyttesoldat att kunna slå ut fientliga soldater tidigt. Föreställ er att en vanlig pluton har detta istället för t ex AK5B. Ännu bättre räckvidd och precision, och då FI är nära är det bara att byta pipa och sikte, så att det fungerar på nära avstånd. Föreställ dig att bära med all den utrustningen? Och avslutningsvis.. "och då FI är nära är det bara att byta pipa och sikte, så att det fungerar på nära avstånd." I de läget bör pipan peka mot FI, inte bytas... Hur hade du tänkt att, låt oss säga en pluton, skall byta pipa? Quote
Knekt Posted February 1, 2008 Report Posted February 1, 2008 En tanke jag har haft skulle vara ett vapen med två krutladdningar, och två stift. Det skulle innebära att man vill ha hög eldkraft, och därigenom hög rekyl, som på AK4, eller låg rekyl och låg genomslagskraft som på AK5. Såklart vet jag inte hur detta skulle göras, eller hur väl det skulle fungera, men det skulle vara intressant. Sen skulle man vilja ha rödpunktssikte som standard. Och kanske någon form av Kpist-aktig utbytbar pipa, samt olika magasin. Jag upprepar min tidigare tanke, det vill säga att samma vapen borde kunna fylla samtliga funktioner (kpist, automatkarbin, prickskyttegevär, kulspruta), och att varje soldat bör ha två olika set. Automatkarbin: Ungefär som AK5 idag, med medllång pipa, och 30 skotts magasin. Rödpunktssikte på rail som standard. Fördelaktig i skogen. Kpist: Kortare pipa, i övrigt identisk med automatkarbin. Fördelaktig i SIB. Kulspruta: Lång pipa (med minmalt handskydd) på adapter med benstöd och "handtag", har 200 skotts kasett. Även detta vapen har rödpunktssikte. PSG: Lång pipa, benstöd, 10 skotts magasin, kikarsikte på rail. Vad skulle då detta tjäna till då? Jo, föreställ er en skyttesoldat. Han börjar med att strida ute i skogen, där en automatkarbin är optimal. Några dagar senare lyckas hans styrka strida sig fram till bebyggelse. Då byter han på någon enstaka minut ut pipan mot kpist. Föreställ er en kulspruteskytt. Som det är idag, får kulspruteskyttar förlita sig på skyttesoldater under förflyttning, eftersom att det är svårt att få precis eld i stående och sittande skjutställning. I detta fall skulle de själva kunna skjuta precist under förflyttning, med automatkarbinsutförande. Prickskytteversionen skulle ju möjliggöra en skyttesoldat att kunna slå ut fientliga soldater tidigt. Föreställ er att en vanlig pluton har detta istället för t ex AK5B. Ännu bättre räckvidd och precision, och då FI är nära är det bara att byta pipa och sikte, så att det fungerar på nära avstånd. Föreställ dig att bära med all den utrustningen? Och avslutningsvis.. "och då FI är nära är det bara att byta pipa och sikte, så att det fungerar på nära avstånd." I de läget bör pipan peka mot FI, inte bytas... Hur hade du tänkt att, låt oss säga en pluton, skall byta pipa? Instämmer med Rokare. Den typen av modulvapen finns ju egentligen redan, men har aldrig slagit. Varför är uppenbart. Jag vill ha ett vapen som har kapacitet att verka som kpist, karbin, ksp och psg UTAN att man måste byta ut en massa delar. Quote
darkjak Posted February 1, 2008 Report Posted February 1, 2008 (edited) Föreställ dig att bära med all den utrustningen? Och avslutningsvis.. "och då FI är nära är det bara att byta pipa och sikte, så att det fungerar på nära avstånd." I de läget bör pipan peka mot FI, inte bytas... Hur hade du tänkt att, låt oss säga en pluton, skall byta pipa? "All den utrustningen"? En pipa, förutom den man har på vapnet, de väger väl kanske lite över ett kilo i värsta fall. Ksp + AK-kombinationen kommer ju väga mindre än vad en Ksp 58 gör. Och jag har inte talat om att en hel pluton ska ha Psg-pipor, utan om att kanske en soldat per grupp kommer ha det. Det kommer ske färre pipbyten än vad det gör på en kulspruta. Däremot tycker jag att alla soldater som inte har någon annan roll borde ha Kpist+AK-kombinationen. Hur föreställer du dig ett mångfunktionsvapen där man inte ska behöva byta delar? En bössa med kikarsikte som har ställbar zoom, och precision som duger på lika längre avstånd än en vanlig AK5, med ett magasin på 200 patroner som har en vikt som motsvarar ett vanligt AK-mag, men ändå har samma genomslagskraft och räckvidd som en kulspruta, och som är kort nog att vara duglig i skog, samt vara stryktålig som vilket annat eldhandvapen i försvaret idag. I så fall skulle Sverige VERKLIGEN få ta fram ett eget vapensystem, som skulle vara otroligt dyrt... Edited February 1, 2008 by darkjak Quote
dxl Posted February 1, 2008 Report Posted February 1, 2008 Spontant så låter det som att en AK med lite annan version på pipan redan provats.. För att sedan kastas på sophögen. Det låter jätte bra men det funkar inte i praktiken. Det finns en anledning till att en KSP är byggd som som den är och en AK är byggd så som den är. Kpist/AK kombo låter... bökigt. Bättre då att göra kortare karbiner. Hur föreställer du dig ett mångfunktionsvapen där man inte ska behöva byta delar Jag tror att svaret på det är att ingen föreställer sig ett sånt vapen. Det har provats och det har debatteras och det har kasserats. Quote
Sytare Posted February 1, 2008 Report Posted February 1, 2008 (edited) @Darkjak Ett magasinsmatat understödsvapen, även om det är en 100-200 skottstrumma, är en patenterat dålig idé som kostar liv. Tittar man på dagens magasinsmatade understödsvapen så har de magasinsstyrningen undertill. Följdaktligen så måste man trycka in magasinet underifrån och trumman måste växa utåt sidorna. I trumman så finns det då olika varianter på hur patronerna matas vidare upp i vapnet, men vi talar om smådelar, kugghjul och friktion. Gott om prylar som kan faliera. Vi talar om vikt på dessa prylar, jämnfört med en tygpung eller en plastkasett som bara rymmer länk. Men det magasinsmatade understödsvapnets riktigt stora nackdel, jämnfört med ett bandmatat vapen är utifall att något går sönder. Är länken trasig, böjd och skev? Lägg då nästa bula i vapnet och fortsätt skjut. Har du istället då en mekansk trumma som går sönder, grattis, du har precis just i denna sekund blivit av med 100-200 bulor som inte kan användas till någonting. Magasinsmatade understödsvapen med trummor = Kass idé. Däremot tycker jag att alla soldater som inte har någon annan roll borde ha Kpist+AK-kombinationen. Där har vi ett litet problem. För dessa soldater som saknar etikett såsom gruppchef, granattillsatsskytt, sjukvårdare, ksp-skytt m.m. det är dessa som man hänger på reservammunitionen, pansarskotten, ännu mera ammunition, eventuella spadar, farb.mtrl. (sprängdegen, minor) osv. osv. En annan sak som kan tänkas vara ett litet problem med din idé är att rent mekaniskt så går inte PSG/KSP-kombon att genomföra, då PSG funkar bäst när det är ett stängt slutstycke, där kulan redan ligger i loppet och är klar att avfyras. Allt för att uppnå största möjliga precision. Att ha en kula som ligger i en varm pipa i en kulspruta, det är inte roligt alls, så därför så har kulsprutor öppna slutstycken. Slutstycket är i ett bakre läge när man inte skjuter. Kramar man avtryckaren så åker slutstycket fram, river med sig en patron och när kulan är i loppet och slutsstycket sluter tätt så slår tändstiftet till. I bästa fall så säger det då *pang*. Öppet slutstycke borgar inte för någon större precision, vilket inte heller är ett krav för ett sådant vapen. Det som är ett krav är att ammunitionen inte skall brinna av i vapnet när man inte trycker på avtryckaren. Kan vi nu sluta tala om prickskytte- och understödsvapen i samma plattform? Det är mer än bara pipan som är kritiskt för detta. Däremot så har jag ett glatt besked när det gäller ditt drömsikte: Elcan Specter Dual Role 1x and 4x Combat Sight, ett koncept som nu används av US SOCOM enligt uppgift: ELCAN SpecterDR deployed to US Special Operations and Navy Seals Edited February 1, 2008 by Sytare Quote
eskil Posted February 1, 2008 Report Posted February 1, 2008 En annan sak som kan tänkas vara ett litet problem med din idé är att rent mekaniskt så går inte PSG/KSP-kombon att genomföra, då PSG funkar bäst när det är ett stängt slutstycke, där kulan redan ligger i loppet och är klar att avfyras. Allt för att uppnå största möjliga precision. Att ha en kula som ligger i en varm pipa i en kulspruta, det är inte roligt alls, så därför så har kulsprutor öppna slutstycken. Slutstycket är i ett bakre läge när man inte skjuter. Kramar man avtryckaren så åker slutstycket fram, river med sig en patron och när kulan är i loppet och slutsstycket sluter tätt så slår tändstiftet till. I bästa fall så säger det då *pang*. Öppet slutstycke borgar inte för någon större precision, vilket inte heller är ett krav för ett sådant vapen. Det som är ett krav är att ammunitionen inte skall brinna av i vapnet när man inte trycker på avtryckaren. Rent tekniskt så går det att konstruera ett vapen som kan avfyras både med stängt och öppet slutstycke. Avfyringsmekaniken blir dock lite knepig av sig i och med att den både ska kunna släppa loss slagstiftet när slutstycket är i sitt främre läge, eller släppa iväg slutstycket ifall det är i sitt bakre läge, dock utan att släppa fram slagstiftet innan slutstycket är helt framme och låst (ingen patronsprängning tack). Sedan måste man stänga mekanismen för hand mellan varje skott ifall man vill skjuta med stängt slutstycke. Mekanismen hakar ju upp sig i bakre läget efter skott oavsett hur man sköt det. Ska man dessutom ha omställare för enkelskott-automateld så börjar det hela likna en schweizisk klocka. Quote
Smeghead Posted February 2, 2008 Report Posted February 2, 2008 Borde man inte istället kolla vad egentligen FM gör nu när vi har ett insatsförsvar istället för ett invasionsförsvar? Med tanke på att vi ska kunna agera i allt från iskalla vintrar, torra öknar och fuktiga djungler, borde vi inte då i framtiden ha ett vapensystem som verkligen är optimerat för att kunna fungera i alla dessa klimat? Nu säger jag inte att Ak5an inte fungerar i dessa klimat, men då vi valde just den som vårat standardvapen så hade vi andra krav än vad vi har idag. Visst vore det väll skithäftigt om ett enda vapen kunde fylla alla roller som finns i en skyttegrupp, men är det något som vi verkligen behöver idag? Borde vi kanske satsa på ett vapen av "högre" material-kvalitet till kanske ett högre styckepris men som istället inte slits ut lika fort? Är låg underhållskostnad högre prioriterat idag än vad det var under invasionshotet? Quote
Guest Triggerpuller Posted February 2, 2008 Report Posted February 2, 2008 Det kombinerade kulsprutegeväret/automatkarbinen med både öppet och stängt slutstycke finns ju redan i form av LWRC:s IAR. http://www.lwrifles.com/forum/viewtopic.ph...asc&start=0 http://www.youtube.com/watch?v=T-VX4M_jgSk Quote
employed Posted February 2, 2008 Report Posted February 2, 2008 Hur mycket vikt hade man tex. sparat på Ak5c om man hade nästan en meter av rail på den? Hur mycket tillbehör behöver man på sitt gevär? Quote
Nifelhel Posted February 2, 2008 Report Posted February 2, 2008 Hur mycket vikt hade man tex. sparat på Ak5c om man hade nästan en meter av rail på den? Hur mycket tillbehör behöver man på sitt gevär? Hur tänker du nu??? Menar du att det är mer än en meter rail på ak5C i dagsläget? Eller vad? Tänk - Skriv - Posta inte Skriv - Posta Quote
258:a Posted February 4, 2008 Report Posted February 4, 2008 Steyr AUG kan ställas om mellan att skjuta med öppet eller stängt slutstycke. Är väl sistaskottspärren som länkas till avtryckaren som också greppar in i slutstycket efter att man släpper avtryckaren i det läget. Eller minns jag fel där? Quote
Kn Glock Posted February 4, 2008 Report Posted February 4, 2008 Förhoppningsvis så finns inte FM framtida vapen ännu. Om man nu börjar titta på nytt eldhandvapen 2012 så får vi hoppas att det har utvecklats nya eldhandvapensystem tills dess. Jag betonar "system" . Tillbehör och kringutrustning i olika varianter är avgörande för att man skall kunna anpassa sin utrustning och sitt uppträdande. Quote
darkjak Posted February 4, 2008 Report Posted February 4, 2008 Steyr AUG kan ställas om mellan att skjuta med öppet eller stängt slutstycke. Är väl sistaskottspärren som länkas till avtryckaren som också greppar in i slutstycket efter att man släpper avtryckaren i det läget. Eller minns jag fel där? Jo, exakt. AUG står ju för Armee Universal Gewehr, vilket som ni kanske kan gissa er till, betyder univesellt armegevär. Det kan användas som både Psg och Ksp, och är i grunden en automatkarbin. Pipan är lätt att byta, men magasinen är ganska små, och som tidigare sagt är de just magasin. Dock borde det vara möjligt att på något finurligt sätt använda kassetter med band som på "vanliga" kulsprutor, och möjliggöra att samma vapen även använder band. Som sagt är vikten inget större problem, ett kilo är inget större problem. Quote
Erik_G Posted February 4, 2008 Report Posted February 4, 2008 Dock borde det vara möjligt att på något finurligt sätt använda kassetter med band som på "vanliga" kulsprutor, och möjliggöra att samma vapen även använder band. Som sagt är vikten inget större problem, ett kilo är inget större problem. Tycker det låter som du är ute efter att utrusta alla med olika versioner av FN Minimi, som ju finns i korta och långa versioner och som tar både bandmatad ammunition samt 30-skottsmagasin. Dock är jag skeptisk till att den teorietiskt ökade eldkraften är värt alla extrakilon som en grupp då totalt släpar med sig. Ett kilo hit eller dit tror jag faktiskt har betydelse. En soldat kan bara bära så många kilon, och om ett vapen kan göras ett kilo lättare kan soldaten bära med sig mer ammunition för större eldkraft, mer mat för längre uthållighet eller mer specialiserad utrustning, som mörkerutrustning eller målinvisningsutrustning, för större flexibilitet och användbarhet. /E Quote
Pappsen Posted February 4, 2008 Report Posted February 4, 2008 Framtiden borde ha i sitt sköte: 1 lätta metallfria hylsor i plast som är uv-upplösta/bakterieupplösta = miljövänliga/billiga 2 ett nytt krutfritt koncept. Tänk vattendimma och microvågor = direkt förångning. 3 ett högvarvigt "rotationsutkast". Vapnet finns redan, har sett bilder på det...återkommer med länk efter att jag åter hittat det. Där har ni innovation. Jag begär ingen royalty om någon sätter igång och utvecklar. Pappsen Quote
Pappsen Posted February 4, 2008 Report Posted February 4, 2008 (edited) Jahapp så var det dax för citat... http://www.patentstorm.us/patents/6520169.html "A weapon for centrifugally discharging projectiles at a rapid rate comprising a housing in which is rotatably mounted a disc having a multiplicity of feed channels extending radially therein. Each of the feed channels receives a multiplicity of projectiles and is configured to orient the projectiles in a single file adjacent the disc periphery of the disc projectile locking means. Each of the channels has located adjacent the periphery disc a multiplicity of stops movable between a first position within the channel to preclude movement of the outermost projectile outwardly of the channel and a second position removed from the channel to permit movement of a projectile thereby. Locking cams move the stops between the first and second positions, and other came actuate the locking cams as the disc rotates to move the outermost stop into the second position and release the outermost projectile while the adjacent stop restrains the adjacent projectile, which is thereafter released to move outwardly until restricted by the first stop. The projectiles are released into a guide rail extending substantially about the periphery of the disc and the guide having a discharge opening therein." https://www.zaon.org/archive/index.php/t-2866.html Ska söka vidare, har sett bild (film) av en som provsköts oxo. Pappsen Edited February 4, 2008 by Pappsen Quote
Pappsen Posted February 4, 2008 Report Posted February 4, 2008 Borrar vidare... de va ju kul de här.. http://www.military.com/soldiertech/0,1463..._DREAD,,00.html http://www.defensereview.com/modules.php?n...cle&sid=526 Kan det här fungera? Eller har någon en bättre innovativ ide? Pappsen Quote
dxl Posted February 4, 2008 Report Posted February 4, 2008 Som sagt är vikten inget större problem, ett kilo är inget större problem. Du har aldrig promenerat några längre sträckor va? I vanlig civil fjällvandring så jagar man gram.. inte kilo man jagar gram. Samma sak i vanlig civil "långfärdscykling"... Varför ska militär verksamhet vara annurlunda. Särskillt då den genomsnittlige soldaten antagligen har sämre fysik en de som regelbundet tar sig an längre vandringar och cyklingar civilt. 1 Quote
Qaz Posted February 4, 2008 Report Posted February 4, 2008 Angående DREAD så är jag skeptisk. Jag tycker att det är samma reklam snack i artiklarna och i filmen som på så mycket annat. Inga eldavbrott, ingen rengöring, var det inte samma sak som sades om M16? På filmen får man bara se halvtaskiga animationer. Om det fanns ett fungerande vapen borde väl ändå det visas. Så är det i alla fall på andra vapenprototypreklamfilmer (långt ord). Tills jag får se en film med en fungerande prototyp som är testad vetenskaplig förhåller jag mig skeptisk. Detta kan lika gärna vara ett försök att öka värdet på en aktie. Själv tror jag mer på idéen med Metalstorm som nästa generation vapen. Om vi ska hålla fast vid den över hundra år gamla gasomladdningstekniken kan vi lika gärna behålla de vapen vi ha eller köpa AK-47or, då får vi i alla fall vapen vi vet fungerar. Quote
eskil Posted February 5, 2008 Report Posted February 5, 2008 (edited) Det där med "No recoil" är bullshit. Varför skulle just det här vapnet vara befriat från Newtons lagar? Dessutom så kommer det där vapnet att producera en del intresanta gyroskopiska effekter (som att man ramlar omkull när man målväxlar). Edited February 5, 2008 by eskil Quote
darkjak Posted February 5, 2008 Report Posted February 5, 2008 Som sagt är vikten inget större problem, ett kilo är inget större problem. Du har aldrig promenerat några längre sträckor va? I vanlig civil fjällvandring så jagar man gram.. inte kilo man jagar gram. Samma sak i vanlig civil "långfärdscykling"... Varför ska militär verksamhet vara annurlunda. Särskillt då den genomsnittlige soldaten antagligen har sämre fysik en de som regelbundet tar sig an längre vandringar och cyklingar civilt. Beror på vad du åsyftar med "längre". Som längst har jag gått 3,5 mil med full stridsutrustning+packning, och då med tre stycken tio minuters avbrott. Det var jobbigt för axlarna, men annars mådde man finfint efteråt. Hade jag fått slänga av mig packningen skulle det kunna bli lite strid efter. Som jag tidigare sagt så klarade jag, som inför lumpen var svag och slö av detta. Skulle man ha ett vapen i komposit, vilket skulle innebära att totalvikten skulle vara densamma, om inte lägre än idag, skulle jag mer än gärna ha denna extra pipa. Quote
GC1 Posted February 5, 2008 Report Posted February 5, 2008 Som sagt är vikten inget större problem, ett kilo är inget större problem. Du har aldrig promenerat några längre sträckor va? I vanlig civil fjällvandring så jagar man gram.. inte kilo man jagar gram. Samma sak i vanlig civil "långfärdscykling"... Varför ska militär verksamhet vara annurlunda. Särskillt då den genomsnittlige soldaten antagligen har sämre fysik en de som regelbundet tar sig an längre vandringar och cyklingar civilt. Beror på vad du åsyftar med "längre". Som längst har jag gått 3,5 mil med full stridsutrustning+packning, och då med tre stycken tio minuters avbrott. Det var jobbigt för axlarna, men annars mådde man finfint efteråt. Hade jag fått slänga av mig packningen skulle det kunna bli lite strid efter. Som jag tidigare sagt så klarade jag, som inför lumpen var svag och slö av detta. Skulle man ha ett vapen i komposit, vilket skulle innebära att totalvikten skulle vara densamma, om inte lägre än idag, skulle jag mer än gärna ha denna extra pipa. Prova att gå samma sträcka fast med en 3,5 kilos vikt i händerna och sedan med en längre 4,5kg vikt så kommer du märka att "det där extrakilot" märks. Det handler inte om att folk faller ihop av tyngden utan att den lilla effekten man får av att ha en extra pipa som skall vårdas och släpas med "utifallatt" inte ger den stora skillnaden i effekt. Om du saknar stor erfarenhet av vapenhantering så lita på dem som har (haft) det som jobb att arbeta i den här miljön. Om du inte litar på dem heller så titta på de stora aktiva krigsmakterna i världen. Usa har inga modulsystem, britterna har inga modulsystem men soldaterna hatar deras LSW för att den inte ger effekten av en ksp men är tyngre än deras standard SA80. De system som finns krymps mer och mer ihop och lättas för att man skall kunna behålla uthållighet trots extra påhängd utrustning, kulsprutor modiferas för att man skall slippa så många pipbyten som möjligt, allt för att spara "det där extra kilot". Quote
Recommended Posts