Jump to content

Recommended Posts

7 hours ago, AR123456789 said:

Vad är verkan i målet från en M72 LAW jämfört med ett pskott 86? Projektilen är ju betydligt mindre. Jag menar då inte bara om penetrationen är tillräcklig för sida/bak på ett stridsfordon, utan även verkan inuti målet. Om man med stor säkerhet slår ut en BMP-2 med besättning och skyttegrupp med en enda träff är det kanske att föredra, jämfört med om det kräver flera träffar. Framför allt om detta kan ske även frontalt.

 

Och hur är det med träffsannolikheten? Pskott 86 har i grundutförandet dubbla mynningshastigheten jämfört med en M72 LAW (vad jag kan se på wikipedia), vilket borde öka chansen att träffa betydligt.

Absolut, någon trade-off måste det vara. Så misstänker både sämre verkan och möjligen precision men kanske tillräckligt för lastbilar, BMD och liknande så behöver man inte offra mer högvärdiga vapen. Finns en vinst i att man alltid kan ta med sig ett par stycken.

Link to comment
Share on other sites

On 3/27/2022 at 8:55 PM, Kilo3 said:

Absolut, någon avvägning måste det vara. Så misstänker både sämre verkan och möjlig precision men kanske behövs för lastbilar, BMD och liknande så behöver man inte offra mer högvärdiga vapen. Finns en vinst i att man alltid kan ta med sig ett par stycken.

Det finns väl ett behov av LAW då USA har för avsikt att börja tillverka dem igen. Där man har framfört även nyttan att kunna bära två mot en. Då USA och möjligen andra köper bara AT4CS. Men om vi fortsätter även att tillverka enkla modeller AT4 mot att köpa LAW. Så kanske det för oss inte blir någon större prisskillnad.

 

Där det annars kan vara lämpligt att kanske blanda LAW och AT4 i en grupp. Och kanske även någon NLAW. Då det även handlar om att inte överdriva typen av vapen mot mål också.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Med Grg m/18 på väg in vägandes endast 7 kg så får vi ett flexibelt vapen me både spräng mot mjuka mål och pansarspräng mot bepansrade. Samt rök.

Med ett modernt sikte.

 

Jag är väldigt nyfiken på effekten halverad vikt har på skytten.

Laddare och ambärare påverkas ju inte,  men när skytten är i bättre fysiskt  skick vid skottet, så kan gruppen verka bättre än nu.

 

Visst, Det är inte samma som att alla har en M72 på bara några kilo, men effekten i målet är det större.

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, 709 said:

Med Grg m/18 på väg in vägandes endast 7 kg så får vi ett flexibelt vapen me både spräng mot mjuka mål och pansarspräng mot bepansrade. Samt rök.

Med ett modernt sikte.

 

Vet inte om det är relevant idag, men när jag gjorde lumpen och repmöten på P18 i Visby på 70- och 80-talen så fanns bara pansarspräng och rök granater till våra GRG m/48. Fick aldrig nån förklaring till detta. Förstår mycket väl att det inte behöver vara så idag, men det visar väl i alla fall att bara för att det finns tre olika typer av granater till GRG så behöver inte det betyda att alla förband automatiskt har tillgång till alla.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Perman said:

 

Vet inte om det är relevant idag, men när jag gjorde lumpen och repmöten på P18 i Visby på 70- och 80-talen så fanns bara pansarspräng och rök granater till våra GRG m/48. Fick aldrig nån förklaring till detta. Förstår mycket väl att det inte behöver vara så idag, men det visar väl i alla fall att bara för att det finns tre olika typer av granater till GRG så behöver inte det betyda att alla förband automatiskt har tillgång till alla.

 

/Per

Läget är bättre idag. Det finns lys, spräng och pansarspräng. Dessutom ingår även nyanskaffning av ammunition inom ramen för granatgevärsprojektet. I december beställdes det spränggranater för 300 msek t.ex https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/fmv-tecknar-kontrakt-pa-spranggranat/

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kan ju även komma i framtiden granater med raketmotor för längre räckvidd samt med inbyggd målsökare.

 

Raytheon hade ju tillsammans SaaB provat ut en laserstyrd granat med raketmotor där räckvidden blev 2000m.

 

Är väl inte omöjligt att man tar teknik från RB57 och då kan ju denna typ av granat även bekämpa stridsvagnens tak vid top mode.

 

Frågan är bara om man då kan kalla projektilen för granat? Blir väl robot?

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

Men det känns fel att vi inte även använder de gamla. Som är tyngre och bara kan ta de tre ammunitionsalternativen. Som borde duga bra åt HV och lokalförsvarsförband. Som man även senare kompletterar med den modernare och lättare M18. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, madman said:

Men det känns fel att vi inte även använder de gamla. Som är tyngre och bara kan ta de tre ammunitionsalternativen. Som borde duga bra åt HV och lokalförsvarsförband. Som man även senare kompletterar med den modernare och lättare M18. 

Fast det är väl sagt att man byter ut alla Grg48 och 86?

 

Undrar vad som händer med de gamla Grg48/86?

 

Reserv?

Malpåse?

Skrotas?

Säljs?

Skänks?

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, TKraften said:

Fast det är väl sagt att man byter ut alla Grg48 och 86?

 

Undrar vad som händer med de gamla Grg48/86?

 

Reserv?

Malpåse?

Skrotas?

Säljs?

Skänks?

 

//TF 

Det är just M86 som jag tycker man ska behålla för att förstärka de förband som har dåligt med tyngre vapen. Hundratalet M86 kunde man skicka till Ukraina. Med lys, rök, spräng och pansarspräng. Som är anpassad för de äldre modellerna. 

 

Tillsammans med 200 st RB57.  Och ett mindre antal med RB70/alt NG. Är vad jag önskar i den tredje sändningen. Då man inte har sänt dessa tidigare. Så mycket mer alternativ har vi inte. Om vi inte skickar RB 17 också. Då de inte har så lätt mot fartyg. 

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, madman said:

Det är just M86 som jag tycker man ska behålla för att förstärka de förband som har dåligt med tyngre vapen. Hundratalet M86 kunde man skicka till Ukraina. Med lys, rök, spräng och pansarspräng. Som är anpassad för de äldre modellerna. 

 

Tillsammans med 200 st RB57.  Och ett mindre antal med RB70/alt NG. Är vad jag önskar i den tredje sändningen. Då man inte har sänt dessa tidigare. Så mycket mer alternativ har vi inte. Om vi inte skickar RB 17 också. Då de inte har så lätt mot fartyg. 

Är det inte grg86 som är väldigt känsligt för stötar och smällar? Där röret och siktet väldigt lätt skadas om det hanteras väldigt vårdslöst. Kanske anledning till att det byts ut och inte sparas. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Frippe said:

Är det inte grg86 som är väldigt känsligt för stötar och smällar? Där röret och siktet väldigt lätt skadas om det hanteras väldigt vårdslöst. Kanske anledning till att det byts ut och inte sparas. 

Jo det har nämnts tidigare. Men har man 1000 st grg M48/86 i lager. Så har vi lite att ta av. istället för att bara skrota dem tycker jag. Då jag inte tror att alla förband kommer att få M18 i ett nafs. Där det även säkerligen kommer att vara lite underskott av M18 i närtid.   

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, madman said:

Det är just M86 som jag tycker man ska behålla för att förstärka de förband som har dåligt med tyngre vapen. Hundratalet M86 kunde man skicka till Ukraina. Med lys, rök, spräng och pansarspräng. Som är anpassad för de äldre modellerna. 

 

Tillsammans med 200 st RB57.  Och ett mindre antal med RB70/alt NG. Är vad jag önskar i den tredje sändningen. Då man inte har sänt dessa tidigare. Så mycket mer alternativ har vi inte. Om vi inte skickar RB 17 också. Då de inte har så lätt mot fartyg. 

Storbritanniens PM var ju i Kiev.

 

Leveranser av bland annat pansarfordon och sjömålsrobotar utlovades då.

 

Jag hade gärna skickat ner mer men vi har ju knappt till oss själva.

 

//TF 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, TKraften said:

Storbritanniens PM var ju i Kiev.

 

Leveranser av bland annat pansarfordon och sjömålsrobotar utlovades då.

 

Jag hade gärna skickat ner mer men vi har ju knappt till oss själva.

 

//TF 

 

Då får vi väl börja beställa mer. Är man inte smart från början så kostar det när alla vill ha. Om uppgifter stämmer så har vi ca 1000 mindre RB57 än vad Finland har. De har även SPIKE i olika former. Medans vi tar fram gamla RB 56 från våra lador säger man. De har även RB70 och andra luftvärnssystem inklusive Manpads. Medans vi kan skryta över ett batteri med RB103. Där jag tycker Finland har varit väl snåla med bistånd till Ukraina. Även fast de har gammal rysk utrustning.   

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, madman said:

Då får vi väl börja beställa mer. Är man inte smart från början så kostar det när alla vill ha. Om uppgifter stämmer så har vi ca 1000 mindre RB57 än vad Finland har. De har även SPIKE i olika former. Medans vi tar fram gamla RB 56 från våra lador säger man. De har även RB70 och andra luftvärnssystem inklusive Manpads. Medans vi kan skryta över ett batteri med RB103. Där jag tycker Finland har varit väl snåla med bistånd till Ukraina. Även fast de har gammal rysk utrustning.   

Finland är ju alliansfritt och har lång gräns mot Ryssland, bara en tanke.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, madman said:

Då får vi väl börja beställa mer. Är man inte smart från början så kostar det när alla vill ha. Om uppgifter stämmer så har vi ca 1000 mindre RB57 än vad Finland har. De har även SPIKE i olika former. Medans vi tar fram gamla RB 56 från våra lador säger man. De har även RB70 och andra luftvärnssystem inklusive Manpads. Medans vi kan skryta över ett batteri med RB103. Där jag tycker Finland har varit väl snåla med bistånd till Ukraina. Även fast de har gammal rysk utrustning.   

Ja Sveriges politiker har ju misskött försvaret i många år och nu är det panik.

 

//TF 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, madman said:

Jo det har nämnts tidigare. Men har man 1000 st grg M48/86 i lager. Så har vi lite att ta av. istället för att bara skrota dem tycker jag. Då jag inte tror att alla förband kommer att få M18 i ett nafs. Där det även säkerligen kommer att vara lite underskott av M18 i närtid.   

Tror ärligt talat inte alls att de skrotas supersnabbt, varken grg48 eller grg86. 
 

Tror nog att utrullningen av grg18 kommer att gå relativt snabbt, åtminstone fram till förråden, sedan sista biten ut på förband, är en annan fråga. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Frippe said:

Tror ärligt talat inte alls att de skrotas supersnabbt, varken grg48 eller grg86. 
 

Tror nog att utrullningen av grg18 kommer att gå relativt snabbt, åtminstone fram till förråden, sedan sista biten ut på förband, är en annan fråga. 

Jag befarar detsamma, SAAB tillverkar nog 700 (eller nåt) Grg snabbt, sen ska FMV godkänna dem, sen ska teknikerna utbildas, instruktörer utbildas, de ska ut till regementen, och sen ut på förbanden. Och sen ska vi brukare utbildas. Så några år...

 

Vad gäller ammunition så fungerar alla gammal befintlig i den. Så länge den finns så finns den.

 

Lite offtopic, men relaterat till våra 48/86:

Det finns nu flera raket/granatgevärssystem i Ukraina. Ytterligare ett tror jag inte tillför så mycket, bara logistikproblem.

De behöver förmodligen mer ammo till befintliga samt moderna robotsystem mer, östra Ukraina är öppnare än norra, så grg är förmodligen inte det bästa.

Snarare TOW som behövs.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 709 said:

Jag befarar detsamma, SAAB tillverkar nog 700 (eller nåt) Grg snabbt, sen ska FMV godkänna dem, sen ska teknikerna utbildas, instruktörer utbildas, de ska ut till regementen, och sen ut på förbanden. Och sen ska vi brukare utbildas. Så några år...

 

Vad gäller ammunition så fungerar alla gammal befintlig i den. Så länge den finns så finns den.

 

Lite offtopic, men relaterat till våra 48/86:

Det finns nu flera raket/granatgevärssystem i Ukraina. Ytterligare ett tror jag inte tillför så mycket, bara logistikproblem.

De behöver förmodligen mer ammo till befintliga samt moderna robotsystem mer, östra Ukraina är öppnare än norra, så grg är förmodligen inte det bästa.

Snarare TOW som behövs.

Canada har redan skickat 100grg till ukraina, så nu har de redan ytterligare ett system med grg.

  • Thanks 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, 709 said:

Jag befarar detsamma, SAAB tillverkar nog 700 (eller nåt) Grg snabbt, sen ska FMV godkänna dem, sen ska teknikerna utbildas, instruktörer utbildas, de ska ut till regementen, och sen ut på förbanden. Och sen ska vi brukare utbildas. Så några år...

Gissningsvis är inte omutbildningen mellan GRG äldre och GRG18 särskilt lång. Funktionsprincipen är ju densamma; även med tillfört sikte lär den inte vara längre en två dagar. Möjligen någon för tekniker om det är mycket mystiskt med skotträknare och dylikt.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, 709 said:

Jag befarar detsamma, SAAB tillverkar nog 700 (eller nåt) Grg snabbt, sen ska FMV godkänna dem, sen ska teknikerna utbildas, instruktörer utbildas, de ska ut till regementen, och sen ut på förbanden. Och sen ska vi brukare utbildas. Så några år...

 

Vad gäller ammunition så fungerar alla gammal befintlig i den. Så länge den finns så finns den.

 

Lite offtopic, men relaterat till våra 48/86:

Det finns nu flera raket/granatgevärssystem i Ukraina. Ytterligare ett tror jag inte tillför så mycket, bara logistikproblem.

De behöver förmodligen mer ammo till befintliga samt moderna robotsystem mer, östra Ukraina är öppnare än norra, så grg är förmodligen inte det bästa.

Snarare TOW som behövs.

Har inte Ukraina fått Spike LR av ngt land?

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Kilo3 said:

Gissningsvis är inte omutbildningen mellan GRG äldre och GRG18 särskilt lång. Funktionsprincipen är ju densamma; även med tillfört sikte lär den inte vara längre en två dagar. Möjligen någon för tekniker om det är mycket mystiskt med skotträknare och dylikt.

Nu är det ju FM vi pratar om så minst en helg. Får se, de kanske är flexibla? 

Link to comment
Share on other sites

On 4/10/2022 at 11:06 AM, madman said:

Jo det har nämnts tidigare. Men har man 1000 st grg M48/86 i lager. Så har vi lite att ta av. istället för att bara skrota dem tycker jag. Då jag inte tror att alla förband kommer att få M18 i ett nafs. Där det även säkerligen kommer att vara lite underskott av M18 i närtid.   

Det är köpt Grg m/18 till alla förband och samtliga är levererade, så det kommer inte vara ett underskott. Däremot kommer inte alla få det nya granatgeväret exakt samtidigt, det är ju trots allt en hyfsat stor logistisk operation samt att omutbildning ska ske osv. Ordern på Grg m/18 var värd 330 msek, ponera att varje granatgevär kostar 330 ksek/st(dvs tre granatgevär för en miljon) så har vi köpt ca 1000 st. Utöver det har ju annan systemmateriel som nya sikten, laseravståndsinstrument, simulatorer och ammunition köpts för mycket stora summor. 

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...