Jump to content

Stridsvagn 122. Utveckling eller Ny?

TKraften

Recommended Posts

Saknar en tråd om kommande utveckling av stridsvagn 122 eller om den framtida möjliga ersättaren.

Ngn som vet vad det finns för planer på uppgradering av stridsvagn 122 eller om man tittar på helt ny vagn efter år 2030?

Kanske blir bara en tornremo 2030?

Jag tror det blir snart beslut på fler stridsvagnar år 2025 och att man då köper in ngn nytillverkad Leopard 2A7 modell och att man även därefter parallellt uppgraderar våra 122 som är en sorts svenskanpassad Leopard 2A5+ till ngt närmare 2A7.

När det gäller uppgradering på våra 122 så tror jag det blir den nya 12 cm kanonen L55A1. 

Ännu längre fram i tiden kan det bli nya 13cm Rheinmetalls L51/L52 kanon men det kommer kräva ngn form av automatladdning.

Kanske även en nyare och starkare motor för spara vikt och volym.

Troligtvis nyare sikten, fler sensorer samt möjlighet till 360° sensortäckning runt vagnen. 

Troligtvis blir det Trophy som närluftvärn mot pv robot runt vagnen. 

Möjlighet att montera på en fjärrstyrd vapenplattform på tornet med 2A7 och uppgradering av 2A5+ och hoppas att man då väljer bofors lösning som finns på våra nya stridsbåtar.

//TF 

Den REMOn blir dyrare än en ny vagn, för allt måste slitas ut, stora delar byggas om och vissa delar förloras.

122 bör få en rimlig REMO så att den lever ett tag till och i ett senare skede kan agera reserv/utöka antalet förband.

Vad gäller nästa gen så är utvecklingen av EMBT intressantast, vi bör låta bli att köpa fler Leo då systemet är antikt idag.

7 hours ago, Gammelfenkan said:

Den REMOn blir dyrare än en ny vagn, för allt måste slitas ut, stora delar byggas om och vissa delar förloras.

122 bör få en rimlig REMO så att den lever ett tag till och i ett senare skede kan agera reserv/utöka antalet förband.

Vad gäller nästa gen så är utvecklingen av EMBT intressantast, vi bör låta bli att köpa fler Leo då systemet är antikt idag.

Fast byte av kanon till L55A1, ny motor och nya sikten är ju inte svårt utan möjligtvis dyrt för 122.

Däremot kräver nog VS och Trophy troligtvis ny vagn. 

Redan vid 3 brigader så har vi för lite stridsvagnar och stridsfordon.

Nyanskaffning är ett måste.

Hultqvist vill ju ha en fjärde brigad på Gotland och troligtvis tänker man ävrn långsiktigt gå upp till totalt 6 brigader så fordon måste köpas in.

//TF 

3 hours ago, TKraften said:

Fast byte av kanon till L55A1, ny motor och nya sikten är ju inte svårt utan möjligtvis dyrt för 122.

Hultqvist vill ju ha en fjärde brigad på Gotland och troligtvis tänker man ävrn långsiktigt gå upp till totalt 6 brigader så fordon måste köpas in.

//TF 

Man kan, men varken motor eller ny pjäs ligger högst upp på listan, sikten däremot JA! Och inte bara till skytt/VC utan diverse kameror till föraren med!

Om vi har nog med fordon beror på org, men om vi börjar blanda idag blir det inte bara krångligt utan onödigt dyrt med.

Och Hultqvist har inte glänst på sin post så att säga, att bara skapa fler regementen och brigader ökar ingen förmåga. Snarare tvärtom i dagens läge.

Det är saker i spåret både för strv och pskfo, så sitt lugnt i båten!

Vi anpassar dem precis för ny ammunition. Sedan kan vi uppgradera en del till 122B.

Med eller utan L 52 kanonen.

Till att börja med. Köp in för någon bataljon med Leo2A5/Leo2A6. I väntan på vad som framöver ska köpas.

23 minutes ago, madman said:

Vi anpassar dem precis för ny ammunition. Sedan kan vi uppgradera en del till 122B.

Med eller utan L 52 kanonen.

Till att börja med. Köp in för någon bataljon med Leo2A5/Leo2A6. I väntan på vad som framöver ska köpas.

Det finns INGA överskottsvagnar kvar att köpa...

Det är bara nytillverkat som gäller...

Du får köpa in nytillverkade 2A7 och därefter välja utrustningsnivå...

Finns ju även L44A1 och man vill fortfarande ha kort pipa på vagnen...

//TF 

47 minutes ago, Gammelfenkan said:

Man kan, men varken motor eller ny pjäs ligger högst upp på listan, sikten däremot JA! Och inte bara till skytt/VC utan diverse kameror till föraren med!

Fast L44 kanonen är väl för trött nu mot zovjet vagnarna?

Om vi har nog med fordon beror på org, men om vi börjar blanda idag blir det inte bara krångligt utan onödigt dyrt med.

Det är inte billigt men dock lätt att uppgradera 2A5+ till 2A7.

Och Hultqvist har inte glänst på sin post så att säga, att bara skapa fler regementen och brigader ökar ingen förmåga. Snarare tvärtom i dagens läge.

Tja han lydde ju bara order från politiker som ville muta kommunpolitiker med lite arbetsmarknadsstöd...

Det är saker i spåret både för strv och pskfo, så sitt lugnt i båten!

Berätta gärna mer i detalj...

//TF 

Edited by TKraften
Lite tillägg

1 hour ago, TKraften said:

Det finns INGA överskottsvagnar kvar att köpa...

Det är bara nytillverkat som gäller...

Du får köpa in nytillverkade 2A7 och därefter välja utrustningsnivå...

Finns ju även L44A1 och man vill fortfarande ha kort pipa på vagnen...

//TF 

Om man letar hittar man nog Leo2A4 åtminstone. Som är bättre än inget. Sedan hade Tyskland kvar 12-14 st Leo2A5. Frågan är vad man gjort med dem. Dessa kunde ha placerats på Gotland och tagit hem de strv122 vi har där. Uppgradera åtminstone några till strv 122B (Leo2A6). dock med den längre kanonen L55. 

Edited by madman

1 hour ago, madman said:

Om man letar hittar man nog Leo2A4 åtminstone. Som är bättre än inget. Sedan hade Tyskland kvar 12-14 st Leo2A5. Frågan är vad man gjort med dem. Dessa kunde ha placerats på Gotland och tagit hem de strv122 vi har där. Uppgradera åtminstone några till strv 122B (Leo2A6). dock med den längre kanonen L55. 

Det *finns inga* Leopard 2A4 kvar att köpa, lagren är tomma sedan flera år tillbaks.

Förutom att tyskarna sålt en bra bit över hälften av vad de hade i lager, så gjordes ombyggnaden till 2A5 och 2A6 i många fall med bitar ifrån flera olika vagnar, där de minst slitna bitarna behölls och de mest slitna sattes ihop till vagnar som sedan kördes till de var skrot. Dessutom konverterades en massa vagnar till bärgnings-, ingenjörs-, broläggnings-. och minrjöjningsvagnar. 

(Det fanns en gång en lista på kampfpanzer.de som hade fullständig uppteckning av vart alla vagnar blev av, men den sajten är nere sedan flera år och archive.org vill inte visa backupen längre pga nåt dumt skrivfel nånstans.)

Om det inte varit för att Qatar beställde specifikt nytillverkade Leopard 2A7 så hade tillverkningen varit stängd och det hade inte funnits någon möjlighet till nya vagnar ens till Tyskland själva. 

5 hours ago, madman said:

Som andra har nämt så är det tidigare överskottet av Leopard 2A4 och 2A5 antingen skrotade, slaktade till reservdelar, sålda eller uppgraderade till olika versioner upp till 2A7. 

Skall vi sen vara petiga så är stridsvagn 122B en sorts Leo2A5M där M står för Minförstärkt och det är väl prototypen 122B+ som blir en Leo2A6M2 för det är bara den som har L55 pipan...

122B som nuförtiden förresten heter 122D efter en liten reno har bara L44 pipan.

Oklart om 122B+ fått reno men isåfall 122D+.

122A heter numera 122C efter sin reno.

http://www.ointres.se/pansar.htm

//TF 

Screenshot_20220707-044839_Adobe Acrobat.jpg

Screenshot_20220707-044845_Adobe Acrobat.jpg

• Like 1

10 hours ago, TKraften said:
10 hours ago, Gammelfenkan said:

skytt/VC utan diverse kameror till föraren med!

Av ren nyfikenhet, vilket Sovjetiskt pansar tänker du på? Eller menar du de facto att själva kanonen inte orkar hysta iväg projektiler med samma entusiasm som i sin ungdoms dagar?

29 minutes ago, IED said:

Av ren nyfikenhet, vilket Sovjetiskt pansar tänker du på? Eller menar du de facto att själva kanonen inte orkar hysta iväg projektiler med samma entusiasm som i sin ungdoms dagar?

Borde skrivit ryskt pansar för undvika missförstånd men för mig är nuvarande naziryzzland ett sorts zovjet 2.0

Vad jag har förstått så orkar inte gammal 12cm pil från en L44 slå igenom fronten på T72B2/B3 eller T90M/MS.

Därför tog man fram L55 som är längre kanonrör än L44 som senare blivit tillverkat med ett bättre stål därav versionen L55A1.

Även ny pilprojektil har tagits fram.

I framtiden få vi se om det blir 13 cm L51/L52 från Rheinmetall eller 14 cm kanonen från Nexter.

13 cm ger 50% mer kraft och 14 cm ger 70% mer kraft jämfört med 12 cm systemet. 

Ryssarna och kineserna i sin tur  tittar på 15.2 cm kanon..

//TF 

12 hours ago, Winchester said:

Det *finns inga* Leopard 2A4 kvar att köpa, lagren är tomma sedan flera år tillbaks.

Förutom att tyskarna sålt en bra bit över hälften av vad de hade i lager, så gjordes ombyggnaden till 2A5 och 2A6 i många fall med bitar ifrån flera olika vagnar, där de minst slitna bitarna behölls och de mest slitna sattes ihop till vagnar som sedan kördes till de var skrot. Dessutom konverterades en massa vagnar till bärgnings-, ingenjörs-, broläggnings-. och minrjöjningsvagnar. 

(Det fanns en gång en lista på kampfpanzer.de som hade fullständig uppteckning av vart alla vagnar blev av, men den sajten är nere sedan flera år och archive.org vill inte visa backupen längre pga nåt dumt skrivfel nånstans.)

Om det inte varit för att Qatar beställde specifikt nytillverkade Leopard 2A7 så hade tillverkningen varit stängd och det hade inte funnits någon möjlighet till nya vagnar ens till Tyskland själva. 

Jasså,, Spanien vill skänka 40 st till Ukraina. Som Tyskland vill förhindra. Det står 100 st Leo2A4 på ett fält i Spanien.  Som köptes loss av Spanien i samband med köp av Leo2A6. Tydligen är åtminstone  40 av dem i bra skick eftersom de vill sända dem till Ukraina.

Tyskland har eller ska ge Tjeckoslovakien 20 st Leo2A4 för de T 72 som skickas till Ukraina. Så ja lagren krymper. Men det borde gå lättare att sälja till Sverige. För några år sedan så fanns det även ett mindre antal  av våra strv 121 i Tyska lager.  Samtidigt som de fåtal Leo2A5 som då också fanns kvar efter försäljningen till Polen.

Givetvis hade det varit bättre om vi köpte Leo2A6. Men dessa möjligheter är nog med stor sannolikhet passerade. Därför bör vi uppgradera motsvarande en bataljon till Strv 122B/+ med den längre kanonen.

Edited by madman

16 hours ago, TKraften said:

//TF 

Jag skulle inte lyssna så mycket på Hultqvist, vi har inte haft diskussionen med Nato om försvarsplaneringen ännu.

5 hours ago, Slenke said:

Jag skulle inte lyssna så mycket på Hultqvist, vi har inte haft diskussionen med Nato om försvarsplaneringen ännu.

Nej och han är nog på väg ut oavsett vilket block som vinner.

8 år är ju en lång tid. 

Hultqvist har för mig varit en försvarsminister som skapat en massa bilaterala och trilaterala försvarsavtal med omvärlden dock har vi som medborgare haft noll insyn i detta.

Därefter har han som "försvars"minister lagt väldigt mycket fokus på arbetsmarknadsstöd, regionalstöd och industristöd med våra försvarspengar. 

Det bästa med Nato är ändå att nu måste politiker verkligen pumpa in pengar till försvaret och sluta stjäla tillbaka pengar exempelvis via suspekta hyresavtal med det statligt ägda samt vinstdrivande fortverket.

//TF 

• Like 1

1 hour ago, TKraften said:

Nej och han är nog på väg ut oavsett vilket block som vinner.

8 år är ju en lång tid. 

Hultqvist har för mig varit en försvarsminister som skapat en massa bilaterala och trilaterala försvarsavtal med omvärlden dock har vi som medborgare haft noll insyn i detta.

Därefter har han som "försvars"minister lagt väldigt mycket fokus på arbetsmarknadsstöd, regionalstöd och industristöd med våra försvarspengar. 

Det bästa med Nato är ändå att nu måste politiker verkligen pumpa in pengar till försvaret och sluta stjäla tillbaka pengar exempelvis via suspekta hyresavtal med det statligt ägda samt vinstdrivande fortverket.

//TF 

Skriver under helt på sista stycket. Våra politiker måste dessutom nu ta förvaret av Sverige OCH våra allierade i Nato på allvar och det kommer inte gå att att åka snålskjuts längre. Fördelnings- och arbetsmarknadspolitik illa dolda som försvarssatsningar kommer våra allierade genomskåda tämligen enkelt.

Men jag kan ha för höga förhoppningar om våra politiker också..

• Like 1

On 7/6/2022 at 9:55 PM, TKraften said:

Det är inte billigt men dock lätt att uppgradera 2A5+ till 2A7.

Tja han lydde ju bara order från politiker som ville muta kommunpolitiker med lite arbetsmarknadsstöd...

Berätta gärna mer i detalj...

//TF 

L44 är det inget fel på, den är bra nog på våra stridsavstånd då L55 ger förmåga främst på längre håll.

Nej, det är långt ifrån lätt. Kan vara rimligt så att 122 finns i 30-40 år till om inte längre! Vi rullade 74or rätt länge och vagnar från vk2 in i 2000-talet.

Och nej, vi kan inte ta saker mer detaljerat i dagsläget.

54 minutes ago, Gammelfenkan said:

L44 är det inget fel på, den är bra nog på våra stridsavstånd då L55 ger förmåga främst på längre håll.

Finns ju L44A1 då som en kompromiss.

Det enda fördel med kortare pipa är ju inne i städer kanske. 

Nej, det är långt ifrån lätt. Kan vara rimligt så att 122 finns i 30-40 år till om inte längre! Vi rullade 74or rätt länge och vagnar från vk2 in i 2000-talet.

Stridsvagn 122 är ju en förstärkt LeoA5+ och det inte svårt att uppgradera den till en A7. 

Jag tror att man lätt kan rulla våra vagnar till 2050 med lite underhåll och remo vart 10 år.

Därefter blir det nog ngn variant av EMBT. 

Och nej, vi kan inte ta saker mer detaljerat i dagsläget.

Synd...

Jag hade gärna velat ha mer information om statusen på våra 122C, 122D och 122D+.

//TF 

• 2 weeks later...
On 7/8/2022 at 10:31 AM, TKraften said:

Finns ju L44A1 då som en kompromiss.

Det enda fördel med kortare pipa är ju inne i städer kanske. 

Stridsvagn 122 är ju en förstärkt LeoA5+ och det inte svårt att uppgradera den till en A7. 

Jag tror att man lätt kan rulla våra vagnar till 2050 med lite underhåll och remo vart 10 år.

Därefter blir det nog ngn variant av EMBT. 

Synd...

Jag hade gärna velat ha mer information om statusen på våra 122C, 122D och 122D+.

//TF 

Vi har inte den normala kanonen som hos andra vagnar med samma eldrörslängd, vår har en liten fördel. Och när vi pratar fördelar med längre eldrör är det FRÄMST genomslag på 2000m +, därav inte prio IMO.

Och vad 122 är kan diskuteras, det är inte fel att kalla den för en A5+, men den är en helt annan vagn med viss skillnad ffa i tornet och är avsevärt bättre än A5/A6.

122 kan absolut modifieras och rulla till 2050 som andra linjens vagn, jag förordar det själv!

Men att ta klivet till A7 är enormt och kommer kosta som en ny vagn.

Och status på vår flotta kommer jag aldrig diskutera öppet, och de som skriver öppet gissar eller ljuger.

On 7/9/2022 at 12:38 PM, Tengis said:

Är det inte rimligt att börja titta på andra alternativ? Vi måste ju inte fortsätta med Leopard-varianter.

Vi ska titta! Jag är svag för EMBT, den är genomtänkt! Tyvärr är tornet bredare äm chassit, men det kan kanske lösas

2 hours ago, Gammelfenkan said:

Vi har inte den normala kanonen som hos andra vagnar med samma eldrörslängd, vår har en liten fördel. Och när vi pratar fördelar med längre eldrör är det FRÄMST genomslag på 2000m +, därav inte prio IMO.

Och vad 122 är kan diskuteras, det är inte fel att kalla den för en A5+, men den är en helt annan vagn med viss skillnad ffa i tornet och är avsevärt bättre än A5/A6.

122 kan absolut modifieras och rulla till 2050 som andra linjens vagn, jag förordar det själv!

Men att ta klivet till A7 är enormt och kommer kosta som en ny vagn.

Och status på vår flotta kommer jag aldrig diskutera öppet, och de som skriver öppet gissar eller ljuger.

Vi ska titta! Jag är svag för EMBT, den är genomtänkt! Tyvärr är tornet bredare äm chassit, men det kan kanske lösas

Vad jag vet så snålade inte Sverige på standarden när man beställde Stridsvagn 122.

Stridsvagn 122 är den absolut bästa i sin A5 generation. Gräns till A6. 

Ett längre eldrör så hade den def. räknats som en A6. 

Sen har vi byggt 14 st till 122B och en 122B+ som har den har långa eldröret L55. 

Så vagnen kan absolut uppgraderas till A7A1 eller kommande AX.

Är detta dyrt? Japp men krig är en materialsport...

Jag föreslår att det köps in nya vagnar till Sverige för vi måste fylla på våra tre brigader och definitivt när vi växer till 6 brigader.

Nya vagnar borde bli EBMT och att vi även låter våra 122 först uppgraderas till A7+ och därefter till kommande AX standarden.

Sen är frågan om vi skall ha 12cm L44A1 eller L55A1?

Eller gå upp till 13 cm L52 från Rheinmetall?

Eller satsa all in på fransk fet 14 cm L52 kanon?

Eller montera in en svensk 15,5 cm L52? :)

Jag hoppas dock att man åtminstone förbereder möjligheten till ngn form av närskydds LV till våra vagnar.

Dyrt som f@n men ack så värdefullt när Fi vräcker på med olika typer av PV vapen eller himmelen fylls med massa svärmande patrull kamikaze drönare.

Sen är jag verkligen med ett vapeniserat vagnchefssikte samt även en bakre självständigt vapenplattform på tornet med 30mm Akan och en sekundär ksp i 7.62. Detta mot UAV och olika typer av drönare. Laser och korträckvidd LV kan bestyckas vid sidan om 30mm Akan.

Jag tycker även vi bör ha sidomoduler på tornet som flexibelt kan bytas ut. Allt från uppskjutning av drönare till LV robotar. 

Hursomhelst kanske tur jag inte är ansvarig för inköp för jag hade bara tryckt på massa prylar på våra vagnar...

//TF 

6 hours ago, Zimme said:

Vore det så svårt att utveckla takslående pansarspränggranater för strv? Visst har de sämre ballistisk än en pil men man kommer runt problemet med att slå igenom frontpansaret.

Du tänker dig något motsvarande Korean Smart Top-Attack Munition (KSTAM)?

On 7/21/2022 at 1:06 AM, TKraften said:

Jag tycker även vi bör ha sidomoduler på tornet som flexibelt kan bytas ut. Allt från uppskjutning av drönare till LV robotar. 

Hursomhelst kanske tur jag inte är ansvarig för inköp för jag hade bara tryckt på massa prylar på våra vagnar...

//TF 

Vad är en stridsvagns huvudsakliga jobb?

Förbättras eller försämras stridsvagnen av att vi tillför förmågor som kan sitta på andra plattformar? Varför ska vi ha drönare på något som är tänkt att vara i huvudsak ett duellfordon när det bättre kan sitta på en PBV i till exempel kompaniledningen som står lite längre bak?

Mer utrustning i vagnen är bara fördelaktigt så länge människor/datorer i vagnen kan hantera allt. Klämmer man in för mycket uppstår snabbt en ohållbar arbetsbelastning och dessutom en vagn som närmast liknar landskeppen som Tyskland skissade på under VK2. Jag hoppas nästa vagn förblir i huvudsak det en stridsvagn är idag. En vapenstation med en lättare akan ser jag som fördelaktigt jämfört med KSP. I övrigt hoppas jag att man åter ser till framkomligheten och prioriterar det framför extrema mängder (tungt) skydd.

• Thanks 1

• 2 weeks later...

Bild på T72B3 som penetrerats i tornfront av pilprojektil (mest troligt). ERA verkar inte ha hjälpt särskilt mycket. Har den svårt att klara en 125 mm pil bör den ha ännu svårare med en modern 120mm.

http://mobile.twitter.com/UAWeapons/status/1553999219156983808

Edited by Zimme

1 hour ago, Zimme said:

Bild på T72B3 som penetrerats i tornfront av pilprojektil (mest troligt). ERA verkar inte ha hjälpt särskilt mycket. Har den svårt att klara en 125 mm pil bör den ha ännu svårare med en modern 120mm.

http://mobile.twitter.com/UAWeapons/status/1553999219156983808

Svårt att dra definitiva slutsatser av just den bilden.

10 minutes ago, Chassi said:

Svårt att dra definitiva slutsatser av just den bilden.

Såklart, för det skulle man i princip behöva studera vagnen, men i brist på annat så ger det ju ändå en uppfattning om effekten av en träff. Och det lär säkert analyseras noggrant av de som ska köpa/bygga nya strv

1 hour ago, Zimme said:

Såklart, för det skulle man i princip behöva studera vagnen, men i brist på annat så ger det ju ändå en uppfattning om effekten av en träff. Och det lär säkert analyseras noggrant av de som ska köpa/bygga nya strv

Det finns ju pilammunition idag konstruerad lite som en tandemladdning där pilens spets utlöser ERAn, sprängs bort och där andra halvan av pilen är tänkt att penetrera pansaret.

Men det finns modern ERA framtagen även för denna pil, dock inte på bredd ännu.

21 hours ago, Chassi said:

Det finns ju pilammunition idag konstruerad lite som en tandemladdning där pilens spets utlöser ERAn, sprängs bort och där andra halvan av pilen är tänkt att penetrera pansaret.

Men det finns modern ERA framtagen även för denna pil, dock inte på bredd ännu.

Tvivlar på att Ukraina har sådan ammunition dock. Men generellt har ju Ukraina klarat av att matcha de ryska pansarförbanden rätt väl. Chernihiv var ju det mest renodlade pansarslaget där större pansarförband mötte varandra, och Ukrainarna får väl ändå sägas ha vunnit. Så om de med T-64 och T-80 kan möta Ryssen i konventionell strid så känns det som att våra 122:or kan vara effektiva ett tag till, speciellt med uppgradering. Så min åsikt är att vi bör behålla och utveckla 122:orna även om de kompletteras med en ny stridsvagn, för Ryssland kommer knappast att kunna införa nån markant bättre vagn över hela linjen närmaste 20 åren. 

• Like 1