Jump to content

Hur skjuter du pansarskott m/86

Björn-

Riktmedel  

99 members have voted

1. 1. Vilket hål använder du

• Lilla hålet
      9
    • Stora hålet
      55
    • Olika i olika situationer
      35
  2. 2. Vilket hål blev du lärd att använda

• Lilla hålet
      5
    • Stora hålet
      52
    • Olika i olika situationer
      42

Recommended Posts

Under panskarskottsutbildningen i lumpen blev jag lärd att alltid använda det stora hålet på det bakre riktmedlet. Mitt befäl sa även att skymmningssiktet (lilla hålet) var värdelöst och kunde lika gärna brytas av om det var upp till honnom. Detta resulterade i att jag alldrig använde skymmningssiktet. Eftersom jag träffade det jag sköt på så tänkte jag inte mer på det ända tills jag gick en FBU kurs i tunga vapen där panskarskott var en del av utbildningen. Där sa dom åt en att använda det lilla hålet vilket jag jorde. I och med detta krympte min träffbild avsevärt, det var då jag började fundera på en del saker. Min första tanke var att "Detta kanske förkalrar varför vissa träffade mindre bra med panskarskotten på min pluton. En annan tanke var bore man inte få prova att skjuta genom båda sikten under utbildning utan att göra detta på eget initiativ. Och var nån av utbildningarna på någotsätt felaktig, borde det inte finnas någon modell eller motsvrande för hur man ska utbilda folk i att skjuta pansarskott? Är det vanligt att samma utbildning är olika på olika håll i landet?

:uzi Björn

Nu var det ju över 12 år sedan jag gjorde lumpen, och då hade vi endast en grundläggande utbildning på P-skottet, men är det inte så att det lilla hålet är för dagsljus, och det stora för skjutning i skymning. Vilket verkar mer logiskt eftersom det stora hålet torde släppa in mer ljus i ögat än det lilla.

Ska också tillägga att vi blev utbildade i att använda de olika siktena beroende på ljusförhållandena.

/E

Man tjatar in i beväringen att använda stora hålet då det ger större siktfält = lättare att träffa mål med sidofart på kort håll. Detta ska ju vara 99% av användningsområdet för P-skott.

Lilla hålet har tyvärr kommit lite i skymundan (pun!) då man mindre ofta nämner att man även kan använda P-skott mot större mål på längre håll - och då behöver det lilla hålet då det ger större precision.

Min personliga uppfattning är att ju större bakre diopter och ju närmare ögat man kan få siktet, desto bättre precision får jag. Det är helt enkelt lättare att se om kornet är centrerat när det finns en stor yta för det att "skaka runt" på.

Under panskarskottsutbildningen i lumpen blev jag lärd att alltid använda det stora hålet på det bakre riktmedlet. Mitt befäl sa även att skymmningssiktet (lilla hålet) var värdelöst och kunde lika gärna brytas av om det var upp till honnom. Detta resulterade i att jag alldrig använde skymmningssiktet. Eftersom jag träffade det jag sköt på så tänkte jag inte mer på det ända tills jag gick en FBU kurs i tunga vapen där panskarskott var en del av utbildningen. Där sa dom åt en att använda det lilla hålet vilket jag jorde. I och med detta krympte min träffbild avsevärt, det var då jag började fundera på en del saker. Min första tanke var att "Detta kanske förkalrar varför vissa träffade mindre bra med panskarskotten på min pluton. En annan tanke var bore man inte få prova att skjuta genom båda sikten under utbildning utan att göra detta på eget initiativ. Och var nån av utbildningarna på någotsätt felaktig, borde det inte finnas någon modell eller motsvrande för hur man ska utbilda folk i att skjuta pansarskott? Är det vanligt att samma utbildning är olika på olika håll i landet?

Fast det är väl ändå det stora hålet som är mörkersikte och det lilla som är dagsljussikte?

Fast det är väl ändå det stora hålet som är mörkersikte och det lilla som är dagsljussikte?

I min värld är det lilla mörkersikte. Precisionen blev ju mycket bättre med det lilla hålet och jag gick över till detta hål under Peken.

Det lilla hålet är "normalsikte" och det stora är skymningssikte.

På senare år har man börjat utbilda på att alltid använda skymningssiktet då man ser bättre genom det hålet.

Personligen är jag utbildad på att använda det lilla hålet under dager och det stora i skymning, det är även det som fungerar bäst för mig.

The Swede :rolleyes:

Jag har alltid blivit lärd att nyttja det stora hålet, I min värld är det annars ganska enkelt:

Jag skiter i hur ni gör, huvudsaken att ni träffar. Det är en princip som man kanske skulle börja arbeta mer aktivt efter... Men som gröngöling på olika vapen så kanske man behöver vissa råd.... Bl.a. så kör jag alltid med 400m siktet på AK5.

Jag skiter i hur ni gör, huvudsaken att ni träffar. Det är en princip som man kanske skulle börja arbeta mer aktivt efter...

Jo, jag tror knappast att någon kommer att i krig kontrollera tomröret till pskottet du nyss slagit ut ett pansarskyttefordon med, och anmärka om du använt "fel hål".

Men om man utbildar på ett vapen bör man ju utbilda på det sätt som får folk att på lättast sätt träffa sitt mål.

Här har vi ju ett typexempel på två skilda skolor, och två skilda motiveringar på varför man ska göra si eller så. Eftersom folk verkar ha en tendens att skjuta bättre enligt det ena eller det andra sättet kanske man ska ta åt sig detta i utbildningen och låta folk testa.

Men åter igen, det är då mängdträning som gäller för att man verkligen ska hinna hitta en metod som passar, och mängdträning kostar tid och pengar. Själv har jag skjutit kanske högst fem 9mm spårljus i ett övningsvapen, så jag kan ingalunda uttala mig om huruvida det ena eller det andra sättet är att föredra.

/E

Själv blev jag, precis som Björn, lärd att bara använda det stora hålet. Förklaringen vi fick var att någon "hade tänkt till" och kommit fram till att lilla hålet är onödigt och att du träffar rörliga mål enklare med det stora hålet.

Mitt befäl sa också att han gärna hade slitit av det lilla, men för att dem finns kvar på alla p-skott i mobförråd skulle vi inte bli förrvirrade när kriget kommer och det sitter en liten platta ivägen.

Personligen tycker jag, precis som flera andra, att mängdträning med det sikte man själv upplever som bäst är den bästa metoden.

Lusläste lite i SoldF 2001 om de skulle stå något om detta, det verkar bara nämnas på ett ställe:

"Det bakre siktet har även en lucka med ett 2 mm diopterhål. Luckan ska fällas åt sidan för att det större diopterhålet ska komma fram"

- s. 51, SoldF 2001

Mvh//SMC

Nu skall jag vara lite ödmjuk....

Är det någon skillnad i användningen av vapnet med 9mm, 20mm eller granat? Går det att överföra erfarenheter rakt av mellan de olika kalibrarna och få full användbarhet till granatskjutning efter övning med de klenare kalibrarna?

Jag är novis, har inte ens fingrat på ett eldrör men tycker att grejor monteras av en anledning.

J.K Nilsson

Hej på er!

9mm vapnet är egentligen bara till för att lära sig dom absolut mest grundläggande delarna i skjutning med Pskott86, såsom handhavande, riktteknik mm.

Att använda vapnet vid stridsövningar är, enl mig, tokigt eftersom man inte får någon "miljöträning", handgreppen blir fel(man måsta osäkra slutstycket) och kulan är känslig för vind.

20mm vapnet är däremot mycket bra eftersom man får en betydande "smäll" och vapnet beter sig likartat det skarpa. Säkringar och avfyringsinrättning är i stort sett likadana.

Skillnaden är vanligtvis att när en skytt får ett skarpt vapen i händerna så blir stressen för stor och man "rycker" av skottet, dvs högerhandens tumme är lite för aggresiv... Vilket gör att det är stor risk att skjuta för lågt!

Detta är något som vi som instruktörer vid skarpskjutning måste påpeka extra mycket.

När man genomför skarpskjutning skall skytten först skjuta två godkända skott med 20mm vapnet innan han/hon får lov att skjuta det skarpa Pskottet...

Oftast så fungerar detta mycket bra!

När det gäller siktet.

Det är inte "förbjudet" att använda lilla hålet!!! Enl. SkjutR F skall stora hålet användas, och det beror på att med dom stridsavstånd det är frågan om och med mål som kan uppträda i hög hastighet, blir det mycket svårt att hinna med och rikta med lilla diopterhålet.

Det är av samma anledning man använder 200m sikte (stridssikte) på alla avstånd upp till 200m. Det skall vara så enkelt som möjligt!

Men bryt INTE av skymningsbrickan!!!

Har man gott om tid - och vet avståndet till målet, så blir precisionen såklart bättre med lilla diopterhålet.

/O

"Erat hårkors i gryningen"

En orsak till att man ofta missar med det skarpa vapnet är att avtryckaren är trögare än på övningsvapnen, detta medför då att man trycker vapnet framåt/nedåt.

Jag skulle faktiskt vilja påstå att detta har blivit lite av en "myt".

Det kanske finns lite sanning i det men min uppfattning är att detta var en "förklaring" någon klurade ut, när man började få möjlighet att skjuta skarpt från axeln och det visade sig att träffresultatet blev lite si och så... Många skott gick lågt.

Jämför man avfyringsmekanismen på ett skarpt Pskott och ett 20mm övningsvapen så är dom identiska. Och jag tycker inte att jag kan känna nån större skillnad...

Nä - jag anser att det är stressen över att skjuta skarpt, som ställer till det för de flesta.

/O

"Erat hårkors i gryningen"

För min egen del är det framför allt utbildarnas skräckpropaganda om dumpning och därmed tvånget att skjuta skarpt från knästående med stöd som ställer till det. Jag kan garantera att det är den sista skjutställning jag någonsin kommer att använda i praktiken ute i terrängen om jag någonsin skulle tvingas skjuta skarpt pskott i strid. Jag var ytterst nära att dumpa mitt skarpa pskott under stålplåten men det var sannolikt inte pga tyngdförskjutningen (dumpade även 20 mm) utan pga. den anträngda skjutställningen som ökade den tidigare nämnda stressen.

Eftersom det sannolikt kommer att uppstå situationer där man skjuter pskott utan stöd i skarpa lägen anser jag att det vettigaste vore att utbilda med robotställning eller stående som standardförfarande. Precisionen i sig är inget problem även utan stöd om man bara kan sin ARA i SARA.

Edited by LeadHead

En orsak till att man ofta missar med det skarpa vapnet är att avtryckaren är trögare än på övningsvapnen, detta medför då att man trycker vapnet framåt/nedåt.

Detta kan nog ha sin grund i att det skarpa vapnet är ett engångsvapen och att det inte har utsatts för något slitage överhuvudtaget. Övningsvapnet däremot är ju inte ett engångsvapen och har antagligen avfyrats ett antal gånger tidigare.

Där av den mer inslitna avtryckaren.

Detta kan nog ha sin grund i att det skarpa vapnet är ett engångsvapen och att det inte har utsatts för något slitage överhuvudtaget. Övningsvapnet däremot är ju inte ett engångsvapen och har antagligen avfyrats ett antal gånger tidigare.

Precis.

Nu har jag iofs bara skjutit två skarpa men dom var betydligt trögare i avtryckaren än de 9mm, 20mm och eldmark. jag skjutit med.

The Swede ;-)

Precis.

Nu har jag iofs bara skjutit två skarpa men dom var betydligt trögare i avtryckaren än de 9mm, 20mm och eldmark. jag skjutit med.

The Swede ;-)

Jag har bara skjutit ett skarpt, men jag upplevde inte det som om det var något markant högre mekaniskt motstånd i avtryckaren på det skarpa.

Edited by gislemark

Min erfarenhet av ha skjutit ett skarpt pansarskott är att signaturladdningen, som kan användas till 2086:an väl simulerar tryck och knall i jämförelse med skarpt vapen. Alla skyttar som deltog i samma utbildning som mig var av samma åsikt.

/K

När vi ändå är inne på hur själva smällen uppfattas så måste jag flika in att jag upplever det betydligt värre att skjuta grg m/48. Fråga: Tror ni att jag är rätt ute om jag misstänker att det faktum att m/48 är gjort i metall bidrar till detta, dvs. att det blir något av en "kyrkklockeffekt", jämfört med kolfiber som dämpar bättre?