Jump to content

Robot 56 Bill 2

Azan_Gb

Recommended Posts

Hej Alla

Jag såg en video från bofors på robots systemet bill 2.

Nu undrar jag bara vad är fördelen med att granaten sprängs ovanför stridsvagnen? Hade det inte get bättre effekt om granaten träffade stridsvagnen och sprängts då?

Vilka Vpl får "leka" med Bill 2?

Och närm an siktar, belyser man stridsvagnen eller är det bara rikta avfyra?

Bill 2 video

Så gott som alla pansarfordon har betydligt klenare bepansring på över och undersidan. Undersidan är svår att ge sig på med robot, så då knackar man på i taket istället.

Man belyser målet hela tiden fram till träff, då roboten går upp en bit ovanför siktlinjen och detonerar, om jag inte minns fel, genom att känna av magnetfältet.

Pv-robot finns på många ställen idag.

Allt från jägare till ingenjörer! :D

Bill har RSV (riktad sprängverkan) som utlöses mot taket av den enkla anledningen att RSV-strålen får mindre pansar att tränga igenom där. Dels är pansaret tunnare i taket och vinkeln blir betydligt lämpligare än om man skjuter på fronten.

Man belyser inte målet. Man bara håller siktet på målet under hela skjutförloppet.

Edit: Tillägg, roboten lägger sig i bana över siktlinjen omgående efter motorstart.

Edited by IB2

När den sprängs i luften ovanför så sprängs den inte bara i luften.

Det är så att en RSV stråle eller en konladdning som skickar en komprimerad stråle av någon metall (vet inte vilken typ av laddning som används) neråt igenom det tunnare pansarskyddet i stridsfordonets tak.

Kom på en grej.

SoldF om Rb56

:D

Man belyser inte målet. Man bara håller siktet på målet under hela skjutförloppet.

Edit: Tillägg, roboten lägger sig i bana över siktlinjen omgående efter motorstart.

Det är jävligt uppfattat. Tackar. :) Edited by Ing

Guest J-Star

Om jag minns det hela rätt så sitter det en ljuspunkt i häcken på missilen. Siktesenheten ser denna ljuspunkt och korrigerar missilens kurs via tråd.

/J

RBS 56 BILL börjar bli till åren nu, drygt 20 år. BILL 2 är en uppdaterad robot med bla tandemstridsdel mot reaktivt pansar.

Men man måste ju ändå "överleva" avfyringen för att kunna styra in roboten mot målet, och tråden kan fasta i träd mm.

Tacka vet jag Amerikanska Javelin som är en Fire-And-Forget robot....Skjut och förflytta dig till ny eldställning.... B)

Jag är förvisso också förtjust i BILL systemet, men skjuttiden är ganska lång. Om du upptäcks vid ditt eldöppnande så är 12 sekunders flygtid jääätteeellåångt.

Men så här i fredstid är det bara bra, njutningen är längre :D

Krasst sett så är det väl en BILL2-omgång per utslagen strv ett okej utfall???

Som en strv-kille jag träffade på uttryckte det: "En spränggranat i varje PV-buske, annars är man rökt"

När den sprängs i luften ovanför så sprängs den inte bara i luften.

Det är så att en RSV stråle eller en konladdning som skickar en komprimerad stråle av någon metall (vet inte vilken typ av laddning som används) neråt igenom det tunnare pansarskyddet i stridsfordonets tak.

koppar?

Bill 2 är bara själva den som flyger iväg. Inget skiljer den från den gamla mer än att den flyger lite högre och har två likadana verkansdelar som är riktade i princip rakt neråt. P7, precis som alla andra förband med rb 56 har bill 2 i krig. det gör inget om tråden fastnar i ett träd, eftrsom trådmagasinet sitter i roboten.

Såg på filmen om bill 2 och jag fattar inte hur själva missilen kan detonera precis ovanför målet, hur kan den veta att den är framme? Hur kan den vara så exakt att detonera? Någon som vet? :camo:

Edit- Bokstavstillägg

Edited by Xit

Såg på filmen om  bill 2 och jag fattar inte hur själva missilen kan detonera precis ovanför målet, hur kan den veta att den är framme? Hur kan den vara så exakt att detonera? Någon som vet?  :camo:

Edit- Bokstavstillägg

Förmodligen någon zonrörliknande mekanism.

I stort sett samtliga moderna PV-robotar är idag takslående, pga av det relativt tunna pansaret ( de flesta slår igenom >50 cm pansar, eftersom tex Strv 122 liggande "v" i fronten motsvarar över 100 cm "vanlig" pansarplåt väljer man taket).

Men i moderna ögon så är samtliga PV-robotar som måste styras till målet förlegade i modern strid....visst slår du ut en stridsvagn med BILL, TOW, HOT, MILAN mm men skytten blir låst och måste även överleva tills roboten träffar målet ( rök från roboten avslöjar avfyringsplatsen).

Men robotar som tex Javelin och Spike innebär ett annat hot mot fientliga pansarfordon.....när du har avfyrat roboten och lagt benen på ryggen, återstår inte många sekunder innan en robot med bara ett mål i sin microchiphjärna....träffar uppe i torntaket och slår ut hela vagnen.

Världens mest använda trådstyrda PV-robot TOW, kommer inom ca 10 år ersättas av en ny robot som kan avfyras från de gamla siktena/avfyringsanordningarna....i alla fall i US Army ( och det blir en Fire-And-Forget version).

Men PV-robot är ju bara ett "fattigmansvapen" - om man jämför med tex 120 mm DU pil. ;)

Edited by jonte72

mysko bugg i forumet. stog klart och tydligt "Fire-And-Fire" i ovanstående inlägg, men när jag skulle citera det ändrade det till det rätta ("Fire-And-Forget"). mkt märkligt...

nån som ändrade sitt inlägg?

Såg på filmen om  bill 2 och jag fattar inte hur själva missilen kan detonera precis ovanför målet, hur kan den veta att den är framme? Hur kan den vara så exakt att detonera? Någon som vet?  :baskerPa:

Edit- Bokstavstillägg

Förmodligen någon zonrörliknande mekanism.

Japp, BILL2 (och 1) använder sig av tre olika detonationsmekanismer i vanligt skjutläge, den känner av magnetfält med hjälp av en spole i framkant (vilket förändras då rb flyger över ngt av metall), vid anslag och vid över trettio graders vridning under 0.5 s (tror jag).

Den detonerar också efter ca 200m om tråden går av.

Jag har också för mig att man kan ha andra skjutmoder på BILL2, t ex mjuka mål.

Edited by Salleballe

Världens mest använda trådstyrda PV-robot TOW, kommer inom ca 10 år ersättas av en ny robot som kan avfyras från de gamla siktena/avfyringsanordningarna....i alla fall i US Army         ( och det blir en Fire-And-Forget version).

Men PV-robot är ju bara ett "fattigmansvapen" - om man jämför med tex 120 mm DU pil.   ;)

Vapnet i fråga ska dessutom vara av hypervelocity-modell, fungerande som en styrbar "120 mm DU pil".

Sådana planer har jänkarna iaf. TOW-lavetterna ska kunna användas för att avfyra dem. (Bara rykten tillsvidare)

Har inte Bofors ett sånt (i stil med LOSAT) projekt också? Eller har det slopats?

EDIT:

Förutom detta finns det ju en modell av orginalet som ska vara av traditionell F&F-typ.

Edited by Bronson

OT, men här pratas ju trådstyrning iaf... Jag hörde, på nån dokumentär eller vars det nu var, att torpeder från ubåtar styrs med hjälp av trådar de släpar efter sig. Deytta eftersom radiovågor inte skulle fungera under vatten... stämer detta? verkar ju som torpeden måste dra en jäkla lång kabel efter sig.. :huh:

• henke changed the title to Robot 56 Bill 2