Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu finns äntligen boken "Jag ska bli kustjägare" i hyllorna igen.

192 kr på adlibris.se

Den kostar 300kr direkt från förlaget men barar 192kr från adlibris! Märkligt.

Posted (edited)

042520040X.gif.webp

Generation Kill

Devil Dogs, Iceman, Captain America and the New Face of American War

Författare: Evan Wright

ISBN: 042520040X

Språk: Engelska

Antal Sidor: 368

Vikt: 95g

Foton: 33st.

Kartor:2st

Utgivningsår: 2005

Beskrivning: Evan Wright was the only reporter with First Recon, which operated well ahead of most other forces, usually behind enemy lines. They were among the first marines sent into the fight and one of the last units still engaged on the outskirts of Iraq, even after the city centre fell.

The narrative focuses on a platoon of 23 marines, many of them veterans of Afghanistan, whose elite reconnaissance unit spearheaded the blitzkrieg on Iraq. This is the story of young men who have been trained to become ruthless killers. It's about surviving death. It's also about a war many questioned before it even began.

Kommentar: Med andra ord följde Evan wright med marine first recon som embedded reporter under andra gulfkriget. Det är en väldigt intressant bok där man får reda på en hel del saker man inte visste om kriget. Wright verkar inte ha mörkat någonting utan man får läsa om mycket som officerare och marinkåren troligtvis inte vill ska komma ut.

Tyvär finns boken inte på svenska

Pris: Tradepaper (stor pocket typ): 141kr

Edit:

042520040X.jpg

Adlibris pris: 123 kr

Edited by Valpen
Posted

Jag håller just på att läsa boken "Svenska Amfibieförband -lyx eller nödvändighet" av Wockats och Stjernfelt.

Mycket intressant bok som handlar om bakgrunden till dagen amfibieförband. På sin tid var boken ett inlägg i försvarspolitiken. Sammanfattningen var att Svenska amfibieförband är en nödvändig beståndsdel i modernt skärgårds försvar. Ibland är tiden mellan ide och verklighet lång. Boken kom ut 1955 och jag fick tag på den i ett antikvariat.

Klart läsvärd bok även om det inte är skönlitteratur.

Posted

Snälla hjälp mig. Läste för något/Några år sedan en skönlitterär bok. Jag har antagligen helt fel om handlingen men detta är vad jag kommer ihåg/gissar mig fram till.

Island hamnar emellan ett krig mellan ryssland och USA. ett fullskaligt krig utvecklas i hela europa där jänkarna ger samtliga på tasken. Den handlar både om manskap på olika fartyg. Stridspiloter samt en liten grupp män på island som styr de Amerikanska anfallen. Jag har blivit galen av att inte komma på vad boken heter. Jag har för mig att det utspelades under kalla kgrigets dagar.

Finns det någon där ute i vida webben som vet.

skulle bli ooootrooligt tacksam för svar!

//Ingelström

Posted

Böcker som inte nämnts tidigare, har bara med svenska/ översatta titlar:

1 vk:

Jolo: "Den okände soldaten" och "1914"

Tuchmann "Augusti 1914"

Ylikangas "Vägen till Tammerfors"

Keegan "Det första världskriget"

Mellankrigstiden:

Sebastian Haffner "En tysk mans historia"

2vk

Lidell-Hart "På andra sidan kullen"

Voss "Soldat i waffen-SS"

Vi som kan tyska bör väl dessutom läsa Guderians "Achtung Panzer!"

• 2 weeks later...
Posted

Konsten att gissa rätt

Författare: Wilhelm Agrell

Förlag: Studentlitteratur AB

Bandtyp: Häftad, Språk: Svenska

Utgiven: 199801, Antal sidor: 218

Upplaga: 1, Vikt i gram: 350

ISBN: 9144004389

Pris: 182 kr (171,70 kr exkl. 6% moms)

(Ca-pris 324 kr)

En given bok om man är intresserad av Underrättelsetjänstens uppbygnad. Lättläst.

/T

Konsten att gissa rätt

Författare: Wilhelm Agrell

Förlag: Studentlitteratur AB

Bandtyp: Häftad, Språk: Svenska

Utgiven: 199801, Antal sidor: 218

Upplaga: 1, Vikt i gram: 350

ISBN: 9144004389

Pris: 182 kr (171,70 kr exkl. 6% moms)

(Ca-pris 324 kr)

En given bok om man är intresserad av Underrättelsetjänstens uppbygnad. Lättläst.

/T

Fan!

Denna skulle in under "Möpens boklista"......

Kan ngn BlåGul hjälpa till???

/T

Posted

Böckerna av Sven Hassel. Man följer ett gäng soldater i ett strafförband i tyska armén under VK2. Skönlitteratur.

Anthony Beevors böcker. Om VK2.

Kejsaren-serien av Conn Iggulden :lala: Julius Caesars liv som skönlitteratur. Oerhört bra.

• 2 weeks later...
Guest Echo Alfa1
Posted (edited)

Alfa Sierra

BA01 - Nordbat2 i Bosnien-Hercegovina

av Lars A. Karlsson

Färdigtryckt i början av december -06

Alfa Sierra

Ave!

Edited by Echo Alfa1
Posted

Har varit och inhandlat följande: Specialförband från hela världen (författare: Mike Ryan, Chris Mann och Alexander Stillwell) och SS, ondskans mäktiga redskap (Gudio Knopp). Har inte läst SS boken än. Specialförband är alltid lika intressant att läsa om, stark rekomendation till alla MÖP:ar

Posted

finns em serie om finska vinterkriget,som jag tycker är bra har just nu glömt namnet på författaren ,men fösta boken heter

grp polstjärna.

Posted
finns em serie om finska vinterkriget,som jag tycker är bra har just nu glömt namnet på författaren ,men fösta boken heter

grp polstjärna.

Kan det vara Åke Finnpers böcker "grp polstjärnan på Hangöfront", "grp polstjärnan 1940", "grp polstjärnan åter i österled".

Jag läste just ut Lars Widdings "den sista karolinen", det var en intressant bok som jag tror är den sista i en serie om tre böcker.

• 2 weeks later...
Posted (edited)
Eldens fält av Webb, James

Nyutkommen på svenska. Orginalet kom 1978. Handlar om Vietnamkriget och en USMC-skyttepluton.

Kan bara instämma!

Mycket bra bok om Vietnamkriget.

/Challe

Edited by Challe
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

John Ajvide Lindkvist - "Låt den rätte komma in" och "Hanteringen av odöda"

Orson Scott Card - "Enders Game" och "Enders Shadow"

Otherland-böckerna bör alla läsa.

Likaså allt som Terry Pratchett skrivit, med "Mort" i spetsen.

Edit: La till några

Edited by SToH
Posted
John Ajvide Lindkvist - "Låt den rätte komma in" ....

...

Alltså, den här läste jag för någon månad sen. Sträckläste över tre kvällar. Bästa nya bok jag läst på väldigt länge!

En vampyr på riktigt, i Sverige, 70-70-talet. Så dj-a bra.

Posted

Kan rekomendera en bok av Wilhelm Agrell som jag läser just nu.

Svenska förintelsevapen : utvecklingen av kemiska och nukleära stridsmedel 1928-1970

ISBN:9789189442498

Eftersom titeln är rätt givande så är någon närmare presentation inte nödvändig.

/martinator

Posted (edited)

Stalingrad och Berlin:slutstriden - Antony Beevor ( Skilldringar av slagen)

Vägen till Jerusalem, Tempelriddaren, Ríket vid vägens slut, arvet efter Arn - Jan Guillou ( historia )

Killer Angels (eng) : bok om slaget vid Gettysburg

Brödrarbataljonen- minns ej författaren ( finsk/tysk-ryska kriget)

Timmar av Frihet- Eino Hanski ( 1919-1921 efter ryska revolutionen)

Rödeorm

Sven Hassels böcker, helst likvidera Paris, front humor på högsta nivå. (WW2 ur tysk(dansk) synvinkel)

en bok ja läser nu: Tjetjenien,sanningen om kriget-Anna Politkovskaja ( nu bröt ja fingrarna)

Så det var mina bidrag, kände att listan kan bli hur lång som helst.'

edit: stavfel och vad böckerna handlar om

Edited by Madness
Posted

Wheel of Time eller Sagan om drakens återkomst som den heter på svenska

Tror att den engelska är på 11+1 bok och den svenska på 22+1 bok.

Posted

Hörrni, skriv gärna en liten förklaring om vad det är för böcker ni tipsar om. Så slipper man leta info om allt.

Posted (edited)

Triologin "Sagan om Klanen Otori" av Lian Hearn Mitt betyg på den är en 5 av 5.

Är en slags saga/legend från forntida Japan. Ninjor, krig och kärlek är huvud storyn.

För att finna mer fakta om desse tre böcker gå in på Manpocket.se och sök på Lian Hearn.

Alla böcker om svart alven Drizzt av R.A. Salvatore är bra dom me. Fast dom skall läsas på engelska annras skit! Dessa ger jag en 4 av 5. Dessa böcker handlar om Drizzt Do'Urden som är en svart alv som inte känner sig hemma i sin hemstad i underjorden. Det finns så många böcker som handlar om honom så det är svårt att förklara närmare utan att spoila. Men info finns på

rasalvatore.com

Edit: La till förklaringar!

Edited by XantoS
Posted
måste bara fråga, skulle vilja läsa Operation Garbo "serien" och ettan verkar inte finnas nånstans tyvärr... nån som vet vart den går att få tag på?

Jag har inte följt länkarna, men det är värt ett försök.

HÄR

Posted
måste bara fråga, skulle vilja läsa Operation Garbo "serien" och ettan verkar inte finnas nånstans tyvärr... nån som vet vart den går att få tag på?

Biblioteket!

Jag lånade del 1 & 3 eftersom jag inte lyckades få tag på dem över nätet. Biblioteken är i min värld fruktansvärt underskattade. Där finns massor och skulle en titel inte finnas tillgänglig brukar det gå att beställa hem den, helt suveränt!