Jump to content

Recommended Posts

Aldrig fucka upp av Jens Lapidus (samma författare som skrivit Snabba cash), läst ca 1/4 och verkar riktigt lovande.

Två nötcreme och en moviebox av Filip Hammar och Fredrik Wikingsson, läst den minst 4 gånger och återvänder hela tiden till den här när jag har torka på läsfronten. Förbannat rolig! Perfekt för alla som upplevde 80-talet men även för oss "yngre" :-P

Hela serien av Stieg Larsson, fantastisk läsning.

Link to comment
Share on other sites

Oscar Danielsson

Dagmar

 

ISBN:9789146217190

WAHLSTRÖM & WIDSTRAND

 

En bok som fångade mig totalt och jag sträckläste hela över helgen.

En i mina ögon genialiskt enkel och samtidig väldigt rörande skildring av

två levadsöden som vävs samman tack vare två sedan länge bortgångna

personer. Ett möte mellan den yngre och äldre generationen (genomgående

tema i författarens böcker)

 

Klart skön sommarsemesterbok

 

/martinator

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

El Choco - Svensken i Bolivias mest ökända fängelse

 

En dokumentär om Jonas Andersson av Markus Lutteman. ISBN 978-91-7263-878-5

 

Man tror inte att det är sant. Helt jävla sjukt hur Bolivia tycks fungera. Jag kan inte släppa boken.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Hej.

 

Jag tänkte ta mig friheten att dela med mig av två böcker som jag knappt kunde släppa när jag läste dom första gången.

 

On Combat skriven av Lt. Col. Dave Grossman tillsammans med Loren W. Christensen.

Grossman är en pensionerad officer och Christensen har en bakgrund som militärpolis och polis. Dom har tillsammans skrivit en bok som handlar om mänskliga reaktioner på strid, oavsett om det är i en militär eller i en polisiär kontext. Syftet med boken är att hjälpa "krigare" och människor runt omkring att förstå de reaktioner som en människa i strid kan drabbas av och att normalisera dom.

 

Boken är väldigt intressant ur ett ledarskapsperspektiv och tar upp saker som avlastningssamtal, andningsövningar och hur människans puls och stress hänger ihop med mänskliga reaktioner. Det finns en röd tråd igenom hela boken med många bra citat, brev inskickade från människor som "been there and done that", analyser och forskningsresultat.

 

Jag ville inte släppa boken ifrån mig när jag lånade den på biblioteket och jag måste helt klart köpa den. Risken är att den aldrig kommer att stå still i bokhyllan, antingen för att jag läser den på nytt eller för att jag lånat ut den till mina vänner.

 

Den andra boken jag vill rekommendera är Spycatcher av Peter Wright. Den svenska utgåvan utlovar "Den nakna sanningen om brittiskt kontraspionage" och jag känner verkligen att att den levererar. Boken tar upp allt från MI5:s pinsamma misstag till deras största segrar, lite metodik och teknik men också ledarskap. Boken tar även upp en avlyssningsoperation i Stockholm i slutet på 50-talet.

 

Boken rekommenderas för teknikintresserade agentromantiker som är intresserade av det Kalla kriget ;-)

Edited by Adeptus Bellum
Link to comment
Share on other sites

Hej.

 

Jag tänkte ta mig friheten att dela med mig av två böcker som jag knappt kunde släppa när jag läste dom första gången.

 

On Combat skriven av Lt. Col. Dave Grossman tillsammans med Loren W. Christensen.

Grossman är en pensionerad officer och Christensen har en bakgrund som militärpolis och polis. Dom har tillsammans skrivit en bok som handlar om mänskliga reaktioner på strid, oavsett om det är i en militär eller i en polisiär kontext. Syftet med boken är att hjälpa "krigare" och människor runt omkring att förstå de reaktioner som en människa i strid kan drabbas av och att normalisera dom.

 

Boken är väldigt intressant ur ett ledarskapsperspektiv och tar upp saker som avlastningssamtal, andningsövningar och hur människans puls och stress hänger ihop med mänskliga reaktioner. Det finns en röd tråd igenom hela boken med många bra citat, brev inskickade från människor som "been there and done that", analyser och forskningsresultat.

 

Jag ville inte släppa boken ifrån mig när jag lånade den på biblioteket och jag måste helt klart köpa den. Risken är att den aldrig kommer att stå still i bokhyllan, antingen för att jag läser den på nytt eller för att jag lånat ut den till mina vänner.

Och då kan jag följa upp med Grossmans första bok On Killing - vilken behandlar ungefär samma saker men specifikt runt dödande och att befinna sig under dödshot. Mycket god läsning som borde läsas av alla som bär grön eller blå uniform.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill tipsa om

 

Warszawas Bödel av Nicolas Sennerteg

 

Gulag av Anna Appelbaum

 

SS-Staten Av Eugwen Kogon

 

Hitlers Generaler av Correlli Barnett

 

Smb hade en bra serie om SS nu för inte så länge sen som rekomenderas varmt. Bra skivna och lätt lästa

 

Sen så skulle jag vilja tipsa om Herman Lindqivst

Link to comment
Share on other sites

Några böcker från min Världens 100 bästa böcker-hylla:

 

Ender's Game av Orson Scott Card

SF om barn i militär träning när the alien sh*t hits the fan. Ett antal uppföljare finns också.

 

Keeping Watch och Folly av Laurie R King

Psychological thrillers, crime stories, med en krigsskadad Vietnamveteran och en livsskadad konstnärinna. Böckerna hänger ihop men kan läsas separat.

 

De kanske lämpade av Peter Hoeg

Delvis självbiografisk om uppväxt som föräldralös, sedermera institutionaliserad med allt vad det innebar.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste varna er med ett boktips om vad ni bör undvika: "Södermalmsmorden" av Lars Bill Lundholm (2003).

Som ledtråd kan jag säga att baksides-"hyllningarna" bl.a. skriver "Miljöskildringen i boken är suverän och man kan tala om en ny Stieg Trenter, en deckarförfattare med en sublim känsla för Stockholm. Rappt skriven och mycket underhållande".

Va? Nämns det inget om en bra historia? Hmmm, hur kan det komma sig? :lala:

 

Lundholm är mästare på att stapla klichéer i en bok. Det är nästan så jag skulle rekommendera boken bara därför, men jag låter bli. Lägg pengarna på något annat (jag betalade 9:- på CDON, och det känns som ett rimligt pris).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det stora tågrånet - Michael Chrichton

Den här boken är en blandning av fiktion och sanning då den bygger på ett tågrån i London som skedde 1855. Författaren har utgått från det material som finns bevarat runt rånet och utifrån detta skrivet en mycket underhållande bok. Man får följa huvudpersonen Edward Pierce hur han lägger upp stöten på det mest finurliga sättet och även hur de åker fast… Boken slutar på ett väldigt oväntat sätt, mer än så säger jag inte.

 

Jag gillade verkligen boken och speciellt hur han framställer den mystiske Edward Pierce. Betyg: 4/5

 

Upptakt Paris - Robert Ludlum, Gayle Lynds

I Paris sprängs ett laboratorium i lyften och allt tyder på ett bombdåd. Bland annat verkar det som en viss professor Emile Chambord har omkommit. Emile Chambord har arbetat med att utveckla en biologisk dator, DNA-datorn.

 

Straxs därefter börjar det amerikanska försvarets sambandsystem att krångla och det får amerikarna att känna en viss oro. De tror att det nu finns en DNA-dator som används för att störa ut sambandsystemen. Man får sedan följa agenten Jon Smith när han försöker ta reda om en sådan dator finns och om så ta den eller förstöra den.

 

Boken är en tät action med många vändningar och under tiden man läser den ställer man sig frågan vad som kommer att hända på nästa sida… Betyg: 4/5

 

Affairen vid Ratan - Björn Holm

Handlar om prästen Ehrnfred Gravallius som tjänstgör vid Södermanlands regemente och hans upplevelser under slaget mot ryssen. Boken bygger på löst på hans dagbok och skildrar vardagen och srderna på ett bryskt sätt. Jag gillade boken skarpt. Betyg: 4/5

Edited by bri_span
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vill slå ett slag för Thunder run av David Zucchino

 

Handlar om när jenkarna gör en klassisk pansarstöt i hjärtat av Bagdad. Mycket lättläst även att den är på engelska. Skriven från en mängd intervjuver av bataljonchef ner till enkild soldat.

 

Ryktet säger att den är obligatorisk litteratur på kaptensskolan markstrid

 

Om man har alias C Pansar måste man ha läst denna bok :unsure:

 

Finns både hos bokus och adlibris

Link to comment
Share on other sites

The history of warfare (Krig och kultur), John Keegan

 

En bok om krigets utveckling från forntid till nutid, samt om hur sättet att föra krig avspeglar samhället.

Mycket läsvärd för möpar med smak för historia och annan humaniora.

 

Sen kan man tycka att alla svenska soldater borde läsa:

Maneuver Warfare Handbook (Handbok manöverkrigföring), William S. Lind

 

Detta i syfte att få en högre förståelse för varför en del uppgifter löses som de utföres, samt att andra uppgifter borde utföras totalt annorlunda om detta verkligen är rådande teori...

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

51ST5QW8THL._SS500_.jpg

 

FIREFORCE - One man's war in the Rhodesian Light Infantry

 

Författare: Chris Cocks

ISBN: 0958489092

Språk: Engelska

Antal Sidor: 368

Vikt: -------

Foton: -------

Utgivningsår: Senaste upplagan 2006

Beskrivning: Chris Cocks berättar om sin tid som värnpiktig och senare stamanställd i RLI. Mycket detaljerade beskrivningar av eldstrider, patruller och utbildning.

Kommentar: Borde vara ett standardverk för alla soldater och särskilt idag med tanke på pågående COIN-operationer. Mycket bra.

Pris: Priset varierar beroende på säljare. Jag betalade ca 450 SEK vid köp från Nya Zeeland i september 2005.

 

Amazon.co.uk

Edited by Triggerpuller
Link to comment
Share on other sites

Den glömde soldaten, en sann historia om kriget på östfronten - Guy Sajer

ISBN 978-91-85789-24-5

 

Har bara läst halva än, men en ruskig(på flera plan) berättelse om kriget på östfronten av en person som var med. Sajer har en tysk mamma och en fransk pappa, bosatta i Alsace, eller Elsass som det hette under ockupationen. Inte ens 17 fyllda iklädde han sig Wehrmachts uniform 1942. Nyss utkommen på svenska genom SMB. Kan rekommendera denna bok starkt. När jag ligger och läser på kvällen kan jag inte sluta förns det börjar ljusna ute. Denna bok är så långt ifrån glorifierande amerikanska WWII filmer man kan komma.

 

Det ryktas även att denna bok skall filmatiseras under 2009.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Faller fritt som i en dröm av Leif GW Persson.

Lars Martin Johansson bestämmer sig för att lösa Palme-mordet.

En bra GW-bok till. Litet minus för slutet (med det är ju individuellt vad man tycker är bra).

Rekommenderar dock att man först läser "Mellan sommarens längtan och vinterns köld" och "En annan tid, ett annat liv". Då man känner karaktärerna och bakgrundshistorien bättre får man mer ut av boken. Dessutom är dessa två böcker bra de också.

 

Betyg SSSs av 5 möjliga S.

Link to comment
Share on other sites

Ser att boken redan finns som tips men kan ändå inte låta bli att trumma lite extra för den: "Avgörandet´s Ögonblick, Invasionen av Normadie 1944" ISBN 91-7001-203-2.

Mycket bra och informativ bok som jag sträckläste pgr av att den var så intressant!!

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Rommels Krieg in Afrika

- Tyvärr har jag bara hittat den här boken på tyska. Men, om ni har tur så har erat närmaste bibliotek en svensk utgåva. Hur som helst, den här boken skulle lika gärna kunnat vara skriven av Anthony Beevor. Exakt samma upplägg, fast i stället för ett visst slag så fokuserar Wolf Heckmann på hela ökenkriget.

 

Riktigt bra och riktigt härlig läsning, bra perspektiv från båda sidor.

 

Sen så har jag läst om "Pansarchef under Rommel" eller "Panzer Commander" som den heter på engelska. Nog den bästa bok jag läst angående WW-2.

Edited by Spartacus
Link to comment
Share on other sites

Bra böcker....

 

The Corps av W.E.B Griffin en hel serie

handlar om en soldat i marinkåren under andra världskriget, fiktion.

finns att köpa via Amazon, Pinguin books

 

Brotherhood of War av W.E.B Griffin en hel serie

Handlar om personer som blir vänner och deras resa under andra världskriget

finns att köpa via Amazon, Pinguin books

 

Fienden inom oss av Jan Guillou

Handlar om skapandet av våra egna fiender och demoner, som alltid med Guillou spetsar han till det rejält.

Link to comment
Share on other sites

Soldier's Heart- William Schroder och Ronald Dawe.

En samling intervjuer med Vietnamveteraner som lider av PTSD.

Insprängt i intervjuerna är PTSDrelaterade kommentarer som ibland känns lite flåsiga. Intervjuerna i sig är guld, man får ha överseende.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg att någon hade nämnt boken "Generation Kill" här inne tidigare och där vill jag haka på med att rekommendera boken "One Bullet Away-The Making of a Marine Officer" av Nathaniel C. Fick ISBN: 978-0-7539-2187-9

 

Det var just i hans enhet som reportern som skrev "Generation Kill" var "embedded" i och därför kompletterar böckerna varandra i vissa avsnitt vilket är en ganska intressant aspekt faktiskt. Riktigt bra skriven bok som inte bara behandlar hans upplevelser i Irak men även hur han blev officerare i marinkåren från början samt hans insats i Afghanistan. Verkligen spännande läsning!

 

Sen är Clancy alltid spännande att läsa, senast var det Red Storm Rising på engelska...Kunde inte lägga den från mig :)

 

Ganska nyutkommen bok, som kanske inte har riktigt DEN militära anknytningen är Conn Igguldens "Wolf of the Plains" som handlar om Ghengis Khans uppväxt och senare även hans fälttåg. Boken är den första i en serie och den är väldig bra och spännande även den! Rekommenderas starkt :happy:

Link to comment
Share on other sites

Bismarck - Kampen om Atlanten. Michael Tamelander och Niklas Zetterling.

 

Har man minsta intresse av sjökrigföring under andra världskriget så är boken ett måste.

Sedan lyckas den faktiskt emellanåt vara spännande, trots att man redan innan vet hur den slutar.

Lättläst är den också, med bra överskådliga kartor.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tipsa om boken Svensk maffia, en mycket läsvärd bok om den organiserade brottsligheten i Sverige.

 

svensk-maffia.jpg

 

En mycket intressant kartläggning av de olika gängens uppgång och ibland fall, allt från Hells Angels, bandidos, albanligan till Original Gangsters mfl. avhandlas. Hur de olika gängen valt olika inriktningar för att leva på brottslighet. Allt från uppbyggnad, ledargestalter till mord och krig gängen emellan. Det är en hissnande värld man bjuds in till!

 

http://www.svenskmaffia.se/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej

 

Här kommer min boklista. Som ni ser har jag konsentrerat mig på fakta istället för skönliteratur... :baskerKav:

 

Allied Artillery of World War Two – av Ian V. Hogg

Encyclopedia of German Tanks of World War Two

Encyclopedia of Warrior Peoples and Fighting Groups, 2006

Encyclopedia of Weapons of WWII

Jane's - Janes Strategic Weapon Systems. 2003

Jane's - Tank Recognition Guide 2nd ed. 2000

Jane's - The Technology of Tanks

Jane's - Underwater Warfare Systems

Jane's Armor And Artillery 2005-2006

Jane's Infantry Weapons

Jane's Space Directory

Jane's.Pocket.Guide.-.Modern.Military.Helicopters

Naval Weapons of World War Two – av John Campbell

Osprey - Encyclopedia Of Modern US Military Weapons

Sniper training - A field Manual – av Don Washington

Soviet Tanks and Combat Vehicles of WWII

The German Army in World War II.pdf

 

Us Navy Seals Physical Fitness Guide

 

Chemical Analysis of Firearms, Ammunition, and Gunshot Residue – av James Smyth Wallace

 

Ultimate Sniper book – av Maj. John L. Plaster USMC (ret.)

 

A Military Atlas of the First World War

Explosives – av R. Meyer, J. Köhler, A. Homburg

Hitler vs Stalin - The Eastern Front in Photographs – av John & Ljubica Erickson

The Art of War – av Sun Tsu

US Army Special Forces Medical Handbook

US Marine Corps - Common Skills Handbook 1B

US Navy - Peak Performance Through Nutrition and Exercise

US Navy Seal Sniper Training Program

World War II Combat Reconnaissance Tactics – av Gordon L Rottman

World War II in Photographs – av Richard Holmes

The Gale Encyclopedia of Espionage, Intelligence and Security. Vol.1-3

 

Unconventional Warfare Devices and Techniques – References

Unconventional Warfare Devices and Techniques – Incendiaries

Soldier's Handbook (Basic Initial Entry Training)

US Army Special Operations Sniper Training and Employment

US Navy SEAL Patrol Leaders Handbook

 

US Marine Corps - Afghanistan-An Introduction to the Country and People

US Marine Corps - Antenna Handbook MCRP 3-40.3C

US Marine Corps - Combat Stress MCRP 6-11C

US Marine Corps - Combat Water Survival MCRP 3-02C

US Marine Corps - Combating Terrorism - MCRP 3-02D

US Marine Corps - Field Hygiene and Sanitation

US Marine Corps - First Aid MCRP 3-02G

US Marine Corps - Flame, Riot Control Agents, and Herbicide Operations MCRP 3-37C

US Marine Corps - Geographic Intelligence (GEOINT) MCWP 2-12.1

US Marine Corps - Imagery Intelligence (IMINT) MCWP 2-15.4

US Marine Corps - Iraq-An Introduction to the Country and People

US Marine Corps - Marine Physical Readiness Training for Combat MCRP 3-02A

US Marine Corps - Martial Arts MCRP 3-02B

US Marine Corps - Military Operations on Urbanized Terrain (MOUT) MCWP 3-35.3

US Marine Corps - MWTC Assault Climbers Handbook (mountaineering)

US Marine Corps - MWTC Cold Weather Medicine Course

US Marine Corps - MWTC Summer Survival Course Handbook

US Marine Corps - MWTC Wilderness Medicine Course

US Marine Corps - MWTC Winter Survival Course Handbook

US Marine Corps - Physical Fitness Test and Body Composition Program Manual MCO P6100.12

US Marine Corps - Pistol Marksmanship MCRP 3-01B

US Marine Corps - Radio Operator's Handbook MCRP 3-40.3b

US Marine Corps - Remote Sensor Operations MCRP 2-24B

US Marine Corps - Return and Reunion Guide for Marines and Families

US Marine Corps - Rifle Marksmanship MCRP 3-01A

US Marine Corps - Scouting and Patrolling MCWP 3-11.3

US Marine Corps - Ship-to-Shore Movement MCWP 3-31.5

US Marine Corps - Signals Intelligence (SIGINT) MCWP 2-15.2

US Marine Corps - Special Forces Military Free-Fall Operations (parachuting) MCWP 3-15.6

US Marine Corps - Survival - MCRP 3-02F

US Marine Corps - Survival, Evasion, and Recovery MCRP 3-02H

US Marine Corps - The Individual's Guide for Understanding and Surviving Terrorism MCRP 3-02E

 

US Navy course - Hull Maintenance Technician NAVEDTRA 14119

US Navy course - Steelworker, Volume 1+2

 

US Navy NEETS - Module 01-Introduction to Matter, Energy, and Direct Current NAVEDTRA 14173

US Navy NEETS - Module 02-Introduction to Alternating Current and Transformers NAVEDTRA 14174

US Navy NEETS - Module 03-Introduction to Circuit Protection, Control, and Measurement NAVEDTRA 14175

US Navy NEETS - Module 04-Introduction to Electrical Conductors, Wiring Techniques, and Schematic Reading NAVEDTRA 14176

US Navy NEETS - Module 05-Introduction to Generators and Motors NAVEDTRA 14177

US Navy NEETS - Module 06-Introduction to Electronic Emission, Tubes, and Power Supplies NAVEDTRA 14178

US Navy NEETS - Module 07-Introduction to Solid-State Devices and Power Supplies NAVEDTRA 14179

US Navy NEETS - Module 08-Introduction to Amplifiers NAVEDTRA 14180

US Navy NEETS - Module 09-Introduction to Wave-Generation and Wave-Shaping NAVEDTRA 14181

US Navy NEETS - Module 10-Introduction to Wave Propagation, Transmission Lines, and Antennas NAVEDTRA 14182

US Navy NEETS - Module 11-Microwave Principles NAVEDTRA 14183

US Navy NEETS - Module 12-Modulation NAVEDTRA 14184

US Navy NEETS - Module 13-Introduction to Number Systems and Logic NAVEDTRA 14185

US Navy NEETS - Module 14-Introduction to Microelectronics NAVEDTRA 14186

US Navy NEETS - Module 15-Principles of Synchros, Servos, and Gyros NAVEDTRA 14187

US Navy NEETS - Module 16-Introduction to Test Equipment NAVEDTRA 14188

US Navy NEETS - Module 17-Radio-Frequency Communications Principles NAVEDTRA 14189

US Navy NEETS - Module 18-Radar Principles NAVEDTRA 14190

US Navy NEETS - Module 19-The Technician's Handbook NAVEDTRA 14191

US Navy NEETS - Module 20-Master Glossary NAVEDTRA 14192

US Navy NEETS - Module 21-Test Methods and Practices NAVEDTRA 14193

US Navy NEETS - Module 22-Introduction to Digital Computers NAVEDTRA 14194

US Navy NEETS - Module 23-Magnetic Recording NAVEDTRA 14195

US Navy NEETS - Module 24-Introduction to Fiber Optics NAVEDTRA 14196

 

US Navy - Aircraft Engines and Systems CNATRA P-201

US Navy - Aviation Weather Student Guide CNATRA P-303

US Navy - Fundamentals of Aerodynamics CNATRA P-202

US Navy - Introduction to Helicopter Aerodynamics Workbook CNATRA P-401

US Navy - Joint Aerospace Physiology Student Guide CNATRA P-204

US Navy - Student Guide for Air Navigation CNATRA P-203

US Navy - Student Workbook for Instrument Navigation CNATRA P-801

 

Intelligence Interrogation - FM 34-52 – av US Army

Questioning Techniques - US Army Subcourse IT 0601 Edition C

 

Warplanes of the Luftwaffe -- Combat Aircraft of Hitler's Luftwaffe 1939-1945

A Military Atlas of the First World War

Airborne: World War II Paratroopers in Combat

Aviation Fact file - Aircraft of World War II

Aviation Fact file - Concept Aircraft

Aviation Fact file – Helicopters

Aviation Fact file - Military Aircraft of the Cold War

 

Pistols, Revolvers & Ammunition By Michel Josserand & Jan St

S Otteson - The Bolt Action Rifle Vol I+II

 

Sedan har jag även 1015 manualer till diverse skjutvapen. INGA duplikat.

 

Sådärja, nu borde jag ha fått med allt som jag har i MÖP väg. Om jag hittar/får mera så lägger jag till det

 

Edit: @Grisbasse: Tror att det kan vara väldigt svårt att få allmänt material i dessa ämnen. Främst för att bara militären sysslar med sådant, och då brukar det bli specifikt för just deras vapensystem etc. Sen kan man väl säga att grundläggande principer är samma i alla armeer, så jag tror att man kan använda ganska mycket av USA's material även som svensk soldat. Sen kan mn ju bara byta ut orden M16 mot Ak4 etc.

Edited by Sjöbevakaren
Link to comment
Share on other sites

imponerande lista.

 

Kan du eller någon annan rekommendera böcker som faktiskt kan vara nyttig att läsa för en svensk soldat, både på hemmaplan och internationellt.

 

Typ böcker i counter-insurgency, träning eller orientering motsv.

alltså böcker som inte är bundna till en spec. krigsmakt och dess vapen och system utan mer generella.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Här kommer en "liten" uppdatering till it MÖP bibliotek. Notera att (nästan)alla dessa böcker är tillgängliga för försändning. Om ni är interesserade av ngn av dessa skicka ett pm så kan jag sända en pdf fil till eran mail :)

 

Eldens Fält - James Webb

A second course in Electronic warfare

British Aircraft of WWII

American Aircraft of WWII

F22 – Raptor

Spitfire – The Worlds most Famous fighter

Generation Kill

/Antiarmor Weapons Subcourse IN0546.pdf

/ARTEP 7-10 Mission Training Plan for the Infantry Rifle Company.pdf

/Combat in Built up Areas Subcourse IN0531.pdf

/Counter Sniper Guide.pdf

/Dictionary of Military and Associated Terms.pdf

/FM 1-112 Attack Helicopter Operations.pdf

/FM 10-27 General Supply in the Theater of Operations.pdf

/FM 100-11 Force Integration.pdf

/FM 100-14 Risk Management.pdf

/FM 100-15 Corps Operations.pdf

/FM 100-5 Operations.pdf

/FM 100-63 Infantry-Based Opposing Force.pdf

/FM 100-7 Decisive Force.pdf

/FM 101-5 Staff Organization and Operations.pdf

/FM 11-32 Combat Net Radio Operations.pdf

/FM 17-15 Tank Platoon.pdf

/FM 17-98 Scout Platoon.pdf

/FM 19-10 Military Police Law and Order Operations.pdf

/FM 20-11 Military Diving.pdf

/FM 20-3 Camouflage, Concealment, and Decoys.pdf

/FM 20-32 Mine-Countermine Operations.pdf

/FM 21-10 MCRP 4-11.1D Field Hygiene and Sanitation.pdf

/FM 21-150 Combatives 1992.pdf

/FM 21-150 Hand to Hand Combat 1954.pdf

/FM 21-150 Hand to Hand Combat 1971 (Deal the First Deadly Blow).pdf

/FM 21-150 Hand-to-Hand Combat (1954).pdf

/FM 21-18 Foot Marches.pdf

/FM 21-20 Physical Fitness Training.pdf

/FM 21-60 Visual Signals.pdf

/FM 21-75 Combat Skills of the Soldier.pdf

/FM 21-75 Scouting, Patrolling, and Sniping 1944.pdf

/FM 22-100 Army Leadership - Be, Know, Do.pdf

/FM 23-10 Sniper Training.pdf

/FM 23-23 Antipersonnel Mine M18A1 and M18 (Claymore).pdf

/FM 23-65 Browning Machine Gun Caliber .50 HB, M2.pdf

/FM 24-12 Communications in a 'Come as You Are' War.pdf

/FM 24-18 Tactical Single Channel Radio Communications Techniques.pdf

/FM 24-19 Radio Operator's Handbook.pdf

/FM 25-4 How to Conduct Training Exercises.pdf

/FM 25-5 Training for Mobilization and War.pdf

/FM 27-10 The Law of Land Warfare.pdf

/FM 3-0 Operations.pdf

/FM 3-06 Urban Operations.pdf

/FM 3-06.11 Combined Arms Operations in Urban Terrain.pdf

/FM 3-19.1 Military Police Operations.pdf

/FM 3-19.13 Law Enforcement Investigations.pdf

/FM 3-19.15 Civil Disturbance Operations.pdf

/FM 3-19.17 Military Working Dogs.pdf

/FM 3-19.30 Physical Security.pdf

/FM 3-21.91 Tactical Employment of Antiarmor Platoons and Companies.pdf

/FM 3-22.31 40mm Grenade Launcher M203 February 2003 - version 2.pdf.pdf

/FM 3-22.31 40mm Grenade Launcher M203 February 2003.pdf

/FM 3-22.40 Tactical Employment of Nonlethal Weapons (2003).pdf

/FM 3-22.68 Crew Served Machine Guns, 5.56-mm and 7.62-mm.pdf

/FM 3-22.9 Rifle Marksmanship M16A1, M16A2-3, M16A4, and M4 Carbine.pdf

/FM 3-23-25 Light Anti-Armor Weapons.pdf

/FM 3-23.30 Grenades and Pyrotechnic Signals.pdf

/FM 3-23.35 Combat Training with Pistols, M9 and M11.pdf

/FM 3-25.150 Combatives.pdf

/FM 3-25.26 Map Reading and Land Navigation.pdf

/FM 3-34.2 Combined Arms Breaching Operations.pdf

/FM 3-34.230 Topographic Operations.pdf

/FM 3-6 Field Behavior of NBC Agents.pdf

/FM 3-90 Tactics (2001).pdf

/FM 3-97.6 Mountain Operations.pdf

/FM 31-20 Doctrine for Special Forces Operations.pdf

/FM 31-20-5 Special Reconnaissance Tactics, Techniques, & Procedures For Special Forces.pdf

/FM 31-21 Guerilla Warfare and Special Forces Operations.pdf

/FM 31-70 Basic Cold Weather Manual.pdf

/FM 31-71 Northern Operations.pdf

/FM 34-10 Division Intelligence and Electronic Warfare Operations.pdf

/FM 34-130 Intelligence Preparation of the Battlefield.pdf

/FM 34-2-1 Reconaissance and Surveillance and Intelligence Support to Counterreconaissance.pdf

/FM 34-3 Intelligence Analysis.pdf

/FM 34-37 Echelons Above Corps (EAC) Intelligence and Electronic Warfare (IEW) Operations.pdf

/FM 34-45 Tactics, Techniques, and Procedures for Electronic Attack.pdf

/FM 34-52 Intelligence Interrogation.pdf

/FM 34-60 Counterintelligence.pdf

/FM 34-8-2 Intelligence Officer's Handbook.pdf

/FM 34-80 Brigade and Battalion Intelligence and Electronic Warfare Operations.pdf

/FM 34-81-1 Battlefield Weather Effects.pdf

/FM 38-700 Packaging of Materiel - Preservation.pdf

/FM 38-701 Packaging of Materiel - Packing.pdf

/FM 4-0 Combat Service Support.pdf

/FM 4-01.30 Movement Control.pdf

/FM 4-02.1 Combat Health Logistics.pdf

/FM 4-02.17 Preventive Medicine Services.pdf

/FM 4-02.4 Medical Platoon Leaders' Handbook.pdf

/FM 4-02.6 The Medical Company.pdf

/FM 4-30.1 Munitions Distribution in the Theater of Operations.pdf

/FM 4-30.13 Ammunition Handbook- Tactics, Techniques, and Procedures for Munitions Handlers.pdf

/FM 44-8 Combined Arms for Air Defense.pdf

/FM 44-80 Visual Aircraft Recognition.pdf

/FM 5-102 Countermobility.pdf

/FM 5-103 Survivability.pdf

/FM 5-104 General Engineering.pdf

/FM 5-25 Explosives and Demolitions 1967.pdf

/FM 5-250 Explosives and Demolitions 1992.pdf

/FM 5-31 Booby Traps.pdf

/FM 5-33 Terrain Analysis.pdf

/FM 6-02.72 Tactical Radios.pdf

/FM 6-22.5 Combat Stress.pdf

/FM 7-0 Training the Force.pdf

/FM 7-1 Battle Focused Training.pdf

/FM 7-10 Infantry Rifle Company.pdf

/FM 7-100 Opposing Force Doctrinal Framework and Strategy.pdf

/FM 7-15 The Army Universal Task List.pdf

/FM 7-20 The Infantry Battalion.pdf

/FM 7-40 Scout Dog Training and Employment 1973.pdf

/FM 7-8 Infantry Rifle Platoon and Squad.pdf

/FM 7-85 Ranger Unit Operations.pdf

/FM 7-98 Operations in a Low Intensity Conflict.pdf

/FM 700-80 Logistics.pdf

/FM 8-10-6 Medical Evacuation in a Theater of Operations.pdf

/FM 8-284 Treatment of Biological Warfare Agent Casualties.pdf

/FM 8-42 Combat Health Support in Stability Operations and Support Operations.pdf

/FM 8-51 Combat Stress Control in a Theater of Operations.pdf

/FM 9-6 Munitions Support in the Theater of Operations.pdf

/FM 90-3 Desert Operations - 24 August 1993.pdf

/FM 90-5 Jungle Operations.pdf

/FM 90-7 Combined Arms Obstacle Integration.pdf

/FM 90-8 Counterguerilla Operations.pdf

/FMFM 6-19 Tactical Employment of Mortars.pdf

/FMFM 6-4 Marine Rifle Company.pdf

/FMFRP 12-25 The Guerilla and How to Fight Him.pdf

/FMFRP 12-40 Professional Knowledge Gained from Operational Experience in Vietnam, 1965-1966.pdf

/FMFRP 12-41 Professional Knowledge Gained from Operational Experience in Vietnam, 1967.pdf

/FMFRP 12-42 Professional Knowledge Gained From Operational Experience In Vietnam, 1968.pdf

/FMFRP 12-80 Kill or Get Killed.pdf

/Force Health Protection Nutrition and Exercise Manual.pdf

/Historical Study - Night Combat.pdf

/Ignore this.txt

/MCDP 1 Warfighting.pdf

/MCDP 1-3 Tactics.pdf

/MCRP 2-24B Remote Sensor Operations.pdf

/MCRP 2-25A Reconaissance Reports Guide.pdf

/MCRP 3-01A Rifle Marksmanship.pdf

/MCRP 3-01B Pistol Marksmanship.pdf

/MCRP 3-02A Marine Physical Readiness Training for Combat.pdf

/MCRP 3-02B Close Combat.pdf

/MCRP 3-02C Marine Combat Water Survival.pdf

/MCRP 3-02E Understanding and Surviving Terrorism.pdf

/MCRP 3-02F FM 21-76 Survival.pdf

/MCRP 3-02G First Aid.pdf

/MCRP 3-02H Survival Evasion and Recovery.pdf

/MCRP 3-0A Unit Training Management Guide.pdf

/MCRP 3-0B How to Conduct Training.pdf

/MCRP 3-11.1A Commanders Tactical Handbook.pdf

/MCRP 3-11.2A Marine Troop Leaders Guide.pdf

/MCRP 3-15.2A Mortars.pdf

/MCRP 3-15.2B Mortar Gunnery.pdf

/MCRP 3-17.2C Multiservice Procedures for Explosive Ordnance Disposal in a Joint Environment.pdf

/MCRP 3-33A Counterguerilla Operations.pdf

/MCRP 3-37.1A Nuclear, Biological, and Chemical Vulnerability Assessment.pdf

/MCRP 3-37.1B Potential Military Chemical Biological Agents and Compounds.pdf

/MCRP 3-37.1C Multiservice Tactics, Techniques, and Procedures for Biological Surveillance.pdf

/MCRP 3-37.2C Nuclear, Biological, and Chemical Aspects of Concequence Management.pdf

/MCRP 3-37C Flame, Riot Contol Agents and Herbicide Ops..pdf

/MCRP 4-11.1C Treatment of Biological Warfare Agent Casualties.pdf

/MCRP 4-11.8A Marine Corps Field Feeding Program.pdf

/MCRP 4-11.8B War Crimes Investigation.pdf

/MCRP 4-11B Environmental Considerations in Military Operations.pdf

/MCWP 2-26 Geographic Intelligence.pdf

/MCWP 2-6 Counterintelligence.pdf

/MCWP 3-1 Ground Combat Operations.pdf

/MCWP 3-11.2 Marine Rifle Squad.pdf

/MCWP 3-11.3 Scouting and Patrolling.pdf

/MCWP 3-11.4 Helicopterborne Operations.pdf

/MCWP 3-12 Marine Corps Tank Employment.pdf

/MCWP 3-15.1 Machine Guns and Machine Gunnery.pdf

/MCWP 3-15.3 Sniping.pdf

/MCWP 3-15.5 MAGTF Antiarmor Operations.pdf

/MCWP 3-16 Fire Support Coordination in The Ground Combat Element.pdf

/MCWP 3-16.6 Supporting Arms Observer, Spotter and Controller.pdf

/MCWP 3-17.1 River Crossing Operations.pdf

/MCWP 3-17.2 Explosive Ordnance Disposal.pdf

/MCWP 3-17.3 MAGTF Breaching Operations.pdf

/MCWP 3-3.1.2 Mine Warfare.pdf

/MCWP 3-33.2 Civil Disturbances.pdf

/MCWP 3-33.5 Counterinsurgency Operations.pdf

/MCWP 3-35.3 Military Operations on Urbanized Terrain (MOUT).pdf

/MCWP 3-35.4 Doctrine for Navy-Marine Corps Joint Riverine Operations.pdf

/MCWP 3-35.6 Desert Operations.pdf

/MCWP 3-37 MAGTF, Nuclear, Chemical, Biological Defense Operations.pdf

/MCWP 3-37.2 Nuclear, Biological, and Chemical (NBC) Protection.pdf

/MCWP 3-37.3wch1 NBC Decontamination.pdf

/MCWP 3-37.4 Nuclear, Biological, and Chemical Reconnaissance.pdf

/MCWP 3-40.5 Electronic Warfare.pdf

/MCWP 3-41.1 Rear Area Operations.pdf

/MCWP 3-42.1 Unmanned Aerial Vehicle Operations.pdf

/MCWP 3-43.1 Raid Operations.pdf

/MCWP 4-1 Logistics Operations.pdf

/MCWP 4-11 Tactical Level Logistics.pdf

/MCWP 4-11.1 Health Service Support Operations.pdf

/MCWP 4-11.3 Transportation Operations.pdf

/P 381-11 Viet Cong Boobytraps.pdf

/Performance Through Nutrition and Exercise.pdf

/RPG-7 Antitank Grenade Launcher.pdf

/Seabee Combat Handbook, Volume 1.pdf

/Seabee Combat Handbook, Volume 2.pdf

/SH 21-76 Ranger Handbook (2000).pdf

/Silencers - Principles and Evaluations.pdf

/Small Unit Night Fighter Manual.pdf

/ST 2-22.7 Tactical Human Intelligence and Counterintelligence Operations.pdf

/ST 2-50.4 Combat Commanders Handbook on Intelligence.pdf

/ST 31-91B Special Forces Medical Handbook.pdf

/Standards in Weapons Training (Special Operations Forces).pdf

/STP 21-1-SMCT Skill Level 1.pdf

/STP 21-24-SMCT Skill Level 2, 3, 4.pdf

/TC 21-3 - Soldier's Handbook for Individual Operations and Survival in Cold-Weather Areas .pdf

/TC 25-30 A Leaders Guide to Company Training Meetings.pdf

/TC 25-8 Training Ranges.pdf

/TC 31-29 Special Forces - Caching Techniques.pdf

/TC 90-1 Training for Urban Operations.pdf

/TM 3-1040-204-14 Flamethrower, Portable, M2A1-7.pdf

/TM 31-200-1 Unconventional Warfare Devices and Techniques - References.PDF

/TM 31-201-1 Unconventional Warfare Devices and Techniques - Incendiaries.pdf

/TM 43-0001-28 Army Ammunition Data Sheets.pdf

/TRADOC Pamphlet 600-4 Soldier's Handbook (Basic Initial Entry Training).pdf

/US Army Special Operations Sniper Training and Employment.pdf

/US Marine Corps - Hand to Hand Combat.pdf

/US Marine Corps - MWTC Summer Survival Course Handbook.pdf

/US Marine Corps - MWTC Winter Survival Course Handbook.pdf

Edited by Sjöbevakaren
Link to comment
Share on other sites

Ny bok om företaget Blackwater.

http://www.folkbladet.nu/?p=120743

 

Har ställt mig i kö för den på stadsbibl och kan sålunda inte ge något eget omdöme.

Blackwater : världens mäktigaste privatarmé / Jeremy Scahill ; översättning av Tomas Håkanson.

ISBN: 978-91-1-301868-3

 

Skrämmande bok verkligen, bör läsas omgående

 

För övrigt så är jag på g med "Making a killing" av James Ashcroft, helt okej än så länge

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

SMB har gett ut: Ve de besegrade av Hodder Stjernsvärd. En fin liten bok!

I den finns ett kapitel om Frido von Senger und Etterlin, general under Hitler och kritisk inställd till regimen han tjänade.

 

Jag har hittat hans biografi Krieg in Europa. Den finns även översatt till engelska Neither Fear nor Hope och då går den kanske lättare att få tag på.

 

Boken är en pärla! Senger memorerar och kommenterar allt: politiken, kriget, döden, tragedier, naturens skönhet, kvinnorna, möten, uppgifter. Tillåter en situation att skildras med humor, så gör han det. Det gör att man stannar kvar och "lyssnar" även på det som är tungt att både läsa och berätta.

 

Jag kommer särskilt att minnas kapitlet Die Strasse (Vägen). Där beskriver han hur han tar sig fram under fälttåget mot Frankrike på exakt samma väg som redan en gång innan under Första världskriget...

 

Rekommenderas alltså: Ve de besegrade av Hodder Stjernsvärd

Neither Fear Nor Hope av Frido von Senger und Etterlin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...