Jump to content

Recommended Posts

Posted
On 9/8/2004 at 10:57 AM, Pilsner said:

Konstigt att inte Svart Krabba av Jerker Virdborg nämts tidigare.

Svart Krabba

Jerker Virdborg

svart-krabba.jpg

Boken behandlar ett framtida krig i nat som liknar sverige.

Helt lysande faktiskt.

ja det var länge sedan... men den ligger just nu inläst på Sveriges radio.
https://sverigesradio.se/avsnitt/svart-krabba-av-jerker-virdborg-i-upplasning-av-mans-westling-del-1-av-2

• 3 years later...
Posted (edited)

Mitt intresse för det allt det marina har gjort att jag under åren anskaffat ett antal marina uppslagsverk av högst varierande ursprung, ålder och omfång/storlek. T o m 2002 så publicerades varje år (mot slutet vartannat år) Marinkalender av föreningen Sveriges Flotta, men idag finns ingen svensk motsvarighet vad jag vet. Jag har väl ett tjugotal Marinkalendrar från WWII till 2002. Dessutom så jag under åren anskaffat drygt ett dussin större engelska marina uppslagsverk som Jane's Fighting Ships och Combat Fleets of the World. Av dessa finns bara JFS kvar idag att köpa, men problemet är att den kostar runt 15.000 ny. Därför så var det en positiv nyhet för mig att hitta ett nytt marint uppslagsverk i mindre och enklare format till ett överkomligt pris på amazon. Utgåvan verkar närmast vara en engelskspråkig motsvarighet till Marinkalender men utan foton (bara skisser), och finns inbunden för runt tusenlappen och som pocketbok för runt 500 kr. Fighting ships of the world 2024 har publicerats under 2024 i två volumer där volume one täcker länderna A - M och volume two M - Z. Jag har beställt volume two (som har ett något lägre pris) där den svenska marinen torde ingå. Man får nog inte ha för stora förväntningar på denna utgåva för den är absolut ingen Jane's Fighting Ships, men för den som är lika nördig som jag och vill hålla lite koll på vad som händer i världens mariner så torde den vara ett överkomligt alternativ. Om den motsvarar mina [låga] förväntningar så kanske jag även beställer volume one. Är man med i refunder så får man nu dessutom 2,5 % allmänt i cashback hos Amazon eller 25 kr i cashback om man är Amazon Prime medlem. 

Fighting ships of the world 2024. Part One. A - M.

41argPn8fFL._SY522_.jpg

Fighting ships of the world 2024. Part Two. M - Z

41vHIuPtZiL._SY522_.jpg

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
  • 3 months later...
Posted

A Heavy Reckoning av Emily Mayhew är en bok om soldater som överlevt skador av explosioner under tjänstgöring i Afghanistan, soldater som varit så svårt skadade att de inte skulle överlevt i tidigare krig.

Författaren har en ovanlig position som "Historian in residence" vid institutionen för bioteknik vid Imperial College. Hon har, verkar det, ett väldigt stort förtroendekapital hos många som varit direkt inblandade: en del av de skadade soldaterna är nu hennes arbetskamrater.

Boken utgår från författarens observation att för brittisk del har Afghanistan inneburit en stor grupp skadade i explosioner som inte funnits sedan första världskriget och många som överlevt fruktansvärda skador som man inte skulle överlevt tidigare.

Mayhew börjar med beskrivningen av vårdkedjan: självhjälp, kamrathjälp, helikopterräddning, fältsjukhus på Camp Bastion, hemtransport, närmast en hjältehistoria med många hjältar. Sedan kommer en mörkare ton med beskrivning av konsekvenser av explosionsskadan och behandlingen: ett inflamationspåslag i hela kroppen som aldrig riktigt försvinner, permanent nedsatt immunförsvar, för tidigt åldrande. Hon kallar soldaternas överlevnad till detta pris för "the deal".

Mayhew beskriver sedan rehabiliteringen som man lägger stora resurser på. Soldater med bägge benen amputerade över knäna lär sig gå igen på proteser, vilket är något stort. Jag noterar särskilt att detta sker i militär regi: patienterna är fortfarande soldater, rehabiliteringen är deras tjänstgöring, i uniform.

Mot slutet kommer återkommer Mayhew till konsekvenserna av explosionsskador, "the deal", och lägger till hjärnskador som förvärras över tid, lungskador som förvärras över tid, PTSD, och proteser som är svåra att få att fungera över tid. Frågan om sambandet mellan PTSD och traumatiska hjärnskador, om det hänger ihop eller om traumatiska hjärnskador feldiagnosticeras som psykologiska tas upp här. Intressant nog har jag sett en sådan diskussion om det som kallades granatchock under första världskriget och ifall detta var psykologiskt, fysiologiskt eller bådadera.

Jag har läst flera böcker skrivna av militära sjukvårdare och sjukvårdsböcker. Jag brukar inte bli berörd av beskrivningar av skador i text men den här boken är svår att inte ta till sig av, särskilt i början. För något år sedan läste jag en artikel i The Economist där man spekulerade i hur allmänheten i USA kan acceptera krig långt borta med soldater som kommer hem svårt skadade. Slutsatsen där var att det akuta omhändertagandet, behandlingen och rehabiliteringen är så bra att de flesta kan åtegå till ett någorlunda normalt civilt liv: konsekvenserna är helt enkelt inte så stora som tidigare. Den här boken ger ett lite mörkare perpektiv.

Jag rekommenderar boken, men får varna för att jag i början tyckte den var lite svårläst. Det var inte så mycket att jag var tvungen att slå upp ord som att det var något med uttryckssättet, meningsbyggnaden och interpunktionen som gjorde att jag ibland var tvungen att läsa en mening flera gånger för att förstå.

• 8 months later...
Posted

"How good it is I have no fear of dying" är Löjtnant Yulia Mykytenkos berättelse om kriget i Ukraina, och om sin ukrainska uppväxt. Bokens författare är journalisten och författaren Lara Marlowe, vilket känns lite konstigt eftersom detta så tydligt är Mykytenkos berättelse, skriven i jag-form. Hade detta varit en bok om en svensk idrottsstjärna hade Mykytenko varit författare och Marlowe medförfattare eller spökskrivare.  Boken är i vilket fall lättläst och medryckande.

Yulia Mykytenko är en kvinna som livet rullat snabbt för: hon hade universitetsexamen i filologi, var officersutbildad krigsveteran och krigsänka när hon var 22 år gammal.

Boken börjar med den fullskaliga invasionen då Mykytenko, som då lämnat det militära efter att tidigare ha stridit i Donbas, anmäler sig frivilligt. Hon får först hjälpa till vid en rekryteringsstation och göra en del lokala patrulluppdrag, men så småningom kan hon återvända till sin tidigare enhet i Donbas som chef för en pluton som flyger drönare.

Det är intressant att läsa ett ukrainskt perspektiv. Jag har inte riktigt reflekterat över att Ukraina har varit i krig oavbrutet sedan 2014, även om kriget inte varit lika blodigt och smutsigt tidigare. Mykytenko är inte heller oreserverat positiv till Zelenskyi, bland annat för att han förde en eftergiftspolitik mot Ryssland före den fullskaliga invasionen, och för att han sparkade general Zaluzhnyi och ersatte honom med Syrskyi. Intressant är även bilden av att inte allt är svart och vitt, hur Mykytenko deltog aktivt i Maidan-protesterna samtidigt som hennes farbror var polis som deltog i att slå ner protesterna med våldsamma metoder. Hon beskriver också sin bild av den ukrainska befolkningen i ryskockuperade områden, hur vissa är ukrainska patrioter, vissa är ryssvänliga, många ligger lågt och väntar på hur vinden ska blåsa, och det är svårt att veta vem som är vem. Givetvis finns även kommentarer om att Ukraina inte är en del av Ryssland, västvärldens otillräckliga hjälp och om svårigheter med att vara kvinnlig soldat och officer i Ukraina.

En detalj som fastnade i mina tankar är deras prioritering när hennes pluton tvingas lämna en framskjuten position. Först tar de med sig drönare, elgeneratorer och Starlink-terminaler. Sedan återvänder de för att hämta personliga tillhörigheter och vapen. Vedkaminer, vaxljus och mat överges.

• Like 2