Jump to content

Hur är det dåligt att vara en möp?


Recommended Posts

Hej!

Har läst att tydligen är det extremt dåligt att var en militärt överintresserad person. Man kan tom bli nekad värnplikt pga sitt intresse för det militära. Jag anser mig själv som lite överintresserad av försvaret. Började med att jag spelade krigsspel, sen ville jag lära mig mer om fordonen och vapnen i spelet, efter det började jag med a bygga plastmodeller av stridsfordon, kolla videor om militärhistoria, fordon och vapen på youtube. När det var tid för mönstring var jag en av dem mest motiverade personerna i min klass, men jag klarade inte inskrivningsprovet, däremot tänker jag söka igen, för jag vill verkligen gå med i försvaret. 

 

Av många personer som inte har samma intresse hade jag säkerligen blivit kallad en möp. Grejen är den, hur är det ens dåligt att vara en möp? Folk är överintresserade av allt möjligt: Bilar, datorer, böcker, aliens mm.... Ja ni fattar poängen. Om man väl har ett intresse ska man väl inte bli uthängd för det. Tycker bara det låter löjligt att försvaret vill neka folk som faktiskt har ett intresse men samtidigt tvinga folk som verkligen inte vill till att göra lumpen. När man läser på internet verkar det som att försvaret tror att en MÖP ska bli som en skolskjutare bara för att han eller hon är intresserad av vapen eller stridsvagnar.

 

Kan någon snälla förklara detta?

Link to comment
Share on other sites

Det är inte fel att vara intresserad, men min tolkning av MÖP är att den framhäver sitt intresse på ett sådant sätt att andra inte får ytrymme för sina tankar och idéer.

Någon som är MÖP är den som inte kan inse att andra också behöver få utrymme.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

I Sverige har det alltid (så långt jag kan minnas) varit lite tabu att vara intresserad av soldatyrket och dess våldsutövning.


De bästa rekryterna har ofta framställts vara de som hamnat i officersyrket (vilket länge var det enda sättet att fortsätta sin karriär i FM efter värnplikten) lite av en slump.
Efter att de lite motvilligt rykt in och sen fått en positiv bild av Försvarsmakten först under själva värnplikten.

Att vara uttalat intresserad av en karriär i Försvarsmakten redan innan mönstring sågs ofta som misstänksamt. Men efterhand under 2000-talet blev uttryck att vilja ha Försvarsmakten som arbetsgivare och skapa karriär också "Bra"-värderingar.  
Under 1980/90-talet var det vanligt att Försvarsmakten gick ut och kraftigt tog avstånd från de som visade på intresse att bli jägare på fel grunder och de benämndes ha ett "Rambokomplex".

 

Se tex boken Jag skall bli Kustjägare av CM Jönsson
https://www.kustjagarboken.com/?page=smakprov

 

Quote

En kustjägare blev expert på eldhandvapen och han kunde klara sig under extremt svåra förhållanden. Man fick dock inte ha "Rambokomplex". Vad som egentligen menades med Rambokomplex framgick inte, men den bild jag hade av en elitsoldat var faktiskt just den som Rambo visade upp. Alla "manliga" attribut samlade i en och samma kropp.

 

Lämpliga inspirationskällor är: "vilja utmana dig själv", "testa min gränser", "se vad jag går för", "testa något nytt", "utveckla min förmåga att leda en grupp" eller kanske "göra samhällsnytta", osv.

Bara googla "testa mina gränser +Försvarsmakten" som kommer många intervjuer upp som nämner just detta. 

För utlandstjänst var "äventyrslystnad", "få inblick i en annan kultur" och "göra en insats för världsfreden" begrepp som ansågs som vara positiva för en god rekrytering.

 

Våra idealsoldater skall vara emot våld, särskilt privat sådant, men kunna utföra våldshandlingar när så beordras om det följer den moraliska individuella kompassen. 

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1174433/FULLTEXT01.pdf

 

Läser man självbiografiska verk från internationella elitsoldater som bevisligen kunnat bli bland de bästa soldaterna i respektive land, så framträder berättelser i tidig ungdom om fascination av filmhjältar, problem i skolan, träning i uniform, stort intresse för vapen, sprängämnen.etc. Vissa även våldsutövning och tom kriminalitet som aldrig skulle kunna nämnts under en svensk mönstring om man velat rycka in. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 5/8/2021 at 2:28 PM, Kronan-vit said:

Hej!

Har läst att tydligen är det extremt dåligt att var en militärt överintresserad person.

Jag tror att nyckeln ligger i överintresserad (=för mycket), till skillnad mot intresserad. Om jag tänker på det som jag ser som möp, så är det en person som kan teorin, och prackar på andra sin kunskap. En militärt intresserad person kan mycket, varav en hel del praktiskt, och snackar inte så mycket om det. Två exempel:

 

När jag gjorde lumpen 1989 så hade vi ibland oss en kille som inte gjorde något väsen av sig, utan allmänt kunnig och kompetent. Först efter att vi gjort ca 1/3 av tiden så kröp det fram att han hade börjat göra lumpen 1987 men var tvungen att avbryta halvvägs igenom pga sjukdom. Han pratade inget om det, utan höll ner huvudet och gjorde sig inte bättre för att han redan visste om en massa saker, utan var bara duktig och hjälpte oss andra praktiskt så att vår grupp kunde bli bättre snabbare, och även vår pluton. Uppskattat! Han fick betyg X-9-9, blev vald till plutonens bäste soldat, och kompaniets, och bland kompaniernas bästa soldater var det han på regementet som fick åka på studiebesök till ett brittiskt pansarregemente efter muck.

Något år efter lumpen så var jag på krogen med en kompis som var aktiv i en frivilligorganisation, och hans gruppchef var med. Den killen snackade på om sina pistoler, vilka han hade, kalibrar, längder, vikter, vilka han specialanpassat för att passa sina händer, och på vilket sätt m.m. Kort sagt, lite skrytsamt och samtidigt tråkigt som excelark med fakta. Där och då kände jag att om den här muppen (möp:en) var representativ så skulle jag aldrig engagera mig i någon frivilligorganisation. Som tur är, verkar han ha varit ett undantag.

 

Har en annan bekant som har en tämligen kvalificerad tjänst inom Försvarsmakten: han nämner absolut inget om den eller något som är Försvarsmakts- eller militärt relaterat. På det sätt som han inte säger något, så förstår man han är "all business". He doesn't talk the talk, he walks the walk. Det motsatta mot en möp.

Edited by jonar242
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag möter många ungdomar i mönstringsåldern i mitt jobb som gymnasielärare. Det är väldigt ovanligt med MÖP:ar, vet knappt om jag mött någon alls faktiskt. Härom året var det en som sprang runt med treudden på sin gröna molleryggsäck, då var det lite möp-varning tänkte jag. Hur det gick för honom vet jag inte.

Tror det är som henke är inne på idag är det inte konstigt att vara intresserad och motiverad att göra värnplikten. En bra effekt av den annars mörka perioden utan vpl. Eller som jonar242 skriver, "nyckeln ligger i  överintresserad", monomana personligheter har ju ofta andra problem också.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

En viktig distinktion här som vissa missar och som jag tror även FM missar (eller i alla fall har missat), är att man kan ta fram sina olika delar av sin personlighet vid olika situationer. Vid fikat, lägerelden, bastun e.t.c. är jag MÖP'en som läser väldigt mycket av militär historia och militär teknik. Men i fält med uniform på så är jag främst soldat och fokuserar på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...