Jump to content

Cykelskytt

Nivå 7
  • Content count

    731
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Cykelskytt last won the day on October 30 2012

Cykelskytt had the most liked content!

Community Reputation

28 Excellent

About Cykelskytt

  • Rank
    1:e Sergeant

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Kön
    Man

Previous Fields

  • Grundutbildad inom
    Infanteriet/mek
  • Utlandstjänst
    Nej
  • Beredskapsförband / Registerförband
    Nej, tillhör inte något sådant
  • Detaljer Grundutbildning
    I4 1986/87
  • Placering/Tjänst
    Skytte/Skydd

Recent Profile Visitors

284 profile views
  1. Hur turkarna ska kunna bli oberoende på motorsidan är inte själklart antar jag. Några citat från artikeln är: "...Tusas Engine Industries at Eskishir is tasked with serialising production of the powerplant." "On May 8 Rolls-Royce and Kale Group of Turkey announcedf the creation of a joint venture company for a new engine. It offers Turkey full control over intellectual property rights and third-party sales and is likely to be the favoured option. General Electric is offering technology transfer for the F414-GE400 that power F/A-18E/F Super Hornet, while Eurojet is offering an improved version of the Typhoon's EJ200 engine, as well as technology transfer."
  2. Enligt en ganska lång artikel i en flygtidning jag köpte häromdagen såg jag något som flugit under min radar. BAE har kommit överens med turkiska TAI att samarbeta om ett nytt turkiskt flygplan TF-X (eller TFX), som ska flyga som prototyp/teknologidemonstrator 2023. Bilden i tidningen på en av de tre konfigurationer man överväger är mycket lik bilden i det första meddelandet i denna tråd. Tydligen är ett viktigt turkiskt mål att göra sig oberoende av reservdelar osv. från andra länder som ju kan störas av politiska och andra omständigheter. Man tänker sig också ett fpl mer inriktat mot luftöverlägsenhet och mindre mot attack jämfört med F-35. Man skriver även att Saab varit med som teknisk konsult under två år i konceptfasen.
  3. Boktips - MÖPENS BOKLISTA

    På Kungliga Biblioteket finns alla "Statens Offentliga Utredningar" från 1922-1999 som pdf: SOU 1922-1999 En guldgruva för den som vill se hur man tänkte och hur det kunde bli som det blev inom alla samhällsområden. Några exempel för den militärt intresserade: SOU 1932:3 "Luftförsvarsutredningens betänkande" SOU 1935:38-43 "Betänkande med förslag till ordnande av Sveriges försvarsväsende" SOU 1937:25" "Utredning rörande flottans fartygstyper m.m."
  4. Den här Belgiska upphandlingen verkar tangera militärallians tycker jag, hur långt kan man gå utan att räknas som krigförande egentligen? Jag kastade en blick på Haag-konventionen av 1907 men såg inget tydligt svar.
  5. Vad ska ersätta SK 60?

    Nu har jag knackat lite på min miniräknare, och om det för Sveriges del handlar om ett litet antal flygplan, kanske max 20, som vi ska ha lika länge som sk60, kanske 50 år, så får vi ett problem med max gångtid. Enligt FM årsredovisningar flyger vi ungefär 5000 timmar per år med sk60. Enligt vad jag kan surfa fram lite snabbt konstruerades det ursprungligen för 4000 timmar gångtid (utmattningshållfasthet hos vinge) och har sedan gångtidsförlängts (till 6500 timmar enligt åtminståne ett påstående på nätet). Låt oss anta att max gångtid för det nya skolflygplanet är 8000 timmar. 20 fpl med 8000 tim. gångtid ger 160000 timmar totalt tillgänglig flygtid. Med 5000 timmar flygning per år blir livslängden för systemet 32 år, haverier oräknade. Inte så illa kanske. Med 12 fpl däremot blir systemets livslängd bara 19 år, haverier oräknade, och varje maskin måste vara i luften 417 timmar om året över tid.
  6. Vad ska ersätta SK 60?

    Med TX menade jag vinnaren av USAs skolflygplansupphandling givet att det blir Boeing/Saab som vinner, annars blir det inte aktuellt för Sverige att köpa vad jag förstår. Blir det inte billigt (framförallt att flyga) men ändå ganska vassa prestanda faller förstås iden att använda det för övning av operativa piloter. Då kanske planerna att köpa det som svenskt skolflygplan faller också? Det finns nog inga planer på en beväpnad variant, men min spekulation är att om detta blir ett massproducerat flygplan kommer det att erbjudas beväpnade varianter.
  7. Vad ska ersätta SK 60?

    1) Vi är överens om att piloternas liv måste värderas högt, både av princip för att det är människoliv och rent krasst för att de är värdefulla resurser. Å andra sidan värderar jag infanteristernas liv högt också. Yom Kippur-kriget 1973 är ett exempel på nationellt existensförsvar där man valde att flyga markunderstöd i starkt luftvärn med stora förluster. Jag vill undvika att driva min argumentation till orealistiskt svammel om offervilja men ändå, när det gäller nationellt försvar, kan man få acceptera att de egna förlusterna är större än fiendens. Sedan beror det förstås också på vad man hänger på flygplanen; bäst i världen på elektronisk störning är något att satsa på. 2) Givetvis är vi överens om att det inte får vara för stor skillnad mellan flygplanen för att det ska vara en bra ide, men TX verkar ju ha goda prestanda, man flyger ju inte överljud eller svänger 9g så fort man övar med ett flygplan som skulle kunna göra det. Man får ju försöka skapa likheter i förarmiljöerna men det är ju en god ide även för ett vanligt skolflygplan. Jag tänkte närmast att alternativet kanske är för lite flygtid och att TX trots allt är ett bättre alternativ än att flyga simulator. Försvarets årsredovisning (länk till årsredovisningar) anger 10974 flygtimmar totalt för JAS 39-systemet för år 2016, vilket låter i minsta laget.
  8. Vad ska ersätta SK 60?

    Beträffande antalet maskiner, kan inte motiv att köpa fler vara: 1) Användning som lätt attack? Fpl är ju inte beväpnat, men om det blir en försäljningssucce kommer någon hänga vapen på den. Jag förstår invändningen om begränsad överlevnad mot en kvalificerad fiende, men som gammal infanterist kan jag inte låta bli att gilla iden. 2) Fler flygtimmar för operativa piloter? Är det väsentligt billigare per flygtimme än fpl 39 kunde vi ha råd att låta alla piloter få mycket jet-flygtid.
  9. Norge vraker stridsvogner

    Tydligen ska det vara 120 mm kanon på ett lätt chassi, hur fungerar det? Är det en konventionell kanon eller mera som en GRG/PV-pjäs med liten rekyl?
  10. Skillnad mellan Sabel m/1899 OFF och INF?

    Är alltså sabel för fanjunkare (i gamla tider) samma som för officer men med silverfärgad portepe? Jag tycker mig se ytterligare lite skillnad i detaljer, men inte mer än att det går att tolka som variationer i utförande snarare än reglementerade skillnader.
  11. Skillnad mellan Sabel m/1899 OFF och INF?

    Med m/1899 SERG torde menas den gamla underofficerssabeln. Underofficerssabeln bars bara av segeanter, fanjunkare bar officerssabel. Skillnaderna är att underofficerssabeln inte har den förgyllda gravyren "Konungen" och "Fäderneslandet" på klingan och att övre delen av fästet inte är utformat som ett lejonhuvud. Jag tror det är olika portepe också. Jag tror att när specialistofficerskategorin infördes bestämdes att de skulle ha den gamla underofficerssabeln, men att i de senaste uniformsbestämmelserna har detta ändrats så att specialistofficerare bär officerssabel och att den gamla underofficerssabeln numera är en tillåten variant av officerssabel.
  12. Tid för språkglosor tolkskolan

    Jag tror du svarar på din egen fråga när du skriver "Förväntar mig att övriga sökande i de flesta fall lägger mer eller mindre hela dagarna..."! Nu vet jag ju inget om Försvarets tolkskola, mer än att den har ett sedan länge grundmurat rykte för att ställa höga krav.
  13. Urval till Officersprogrammet

    Försvarshögskolan har nyligen förlorat ett överklagande gällande behörighet till Officersprogrammet: http://www.onh.se/avgoranden/2016/2016-09-29-beslut-2016-09-15-reg.nr-23-824-16.html Överklagandet gällde kravet att uppfylla en viss fysisk standard, och överklagandet bifölls på vad man möjligen kan tycka är en teknikalitet. Officershögskolan har i och för sig rätt att utfärda föreskrifter om att sökande ska visa sin behörighet genom att klara visa tester, men om man inte faktiskt gjort detta och formellt utfärdat föreskrifter om specifika tester så kan man inte heller använda dem som behörighetskrav. Man kan anta att det kommer sådana föreskrifter ganska snart.
  14. Som många av er säkert läst skriver Morgonsur om detta på sin blogg, bland annat: "...Värnplikt använder man för att det är enda möjligheten som står till buds för att skaka fram 250 000 man som räddar landet och dess medborgare från undergången – inte för att ersätta 4000 eller 8000 vakanser vid en statlig myndighet." Jag får nog säga att jag håller med. Jag är i huvudsak värnpliktskramare, men jag tycker inte det är rimligt att använda en tvångslagstiftning (utredaren pratade om fängelse i TV) där man kallar in ett fåtal av varje årskull för att slippa höja lönerna. Utredningen är ju inte heller otydlig: "Personalförsörjningen av det militära försvaret ska i fortsättningen bygga på frivillighet så långt Försvarsmaktens rekryteringskraft medger..." ... "Det personalbehov som inte kan tillgodoses genom frivilligt insteg till plikten ska tillgodoses genomkallelse till mönstring..." I den tidigare värnpliktsepoken var det väl knappast aktuellt att sätta in värnpliktiga utomlands, men det ruckar man lite på här: "Mot denna bakgrund är det utredningens bedömning att icke anställd totalförsvarspliktig personal kan komma att sättas in i operationer inom ramen för de utfästelser Sverige har gjort gentemot andra länder och organisationer..." Det är närmast Norden och EU man menar snarare än fredsbevarande operationer långt borta, men det är väl ändå ett skifte i attityd.
  15. Hjälper detta inför soldatyrket?

    Allt skytte är skytte, så luftgevär är nog bra, fast inte jätteviktigt. Vad gäller airsoft är vapnen så lika riktiga militära vapen att det kan finnas en risk att du nöter in en vapenhantering som inte är precis den som används i det militära och som du sedan måste ändra, så det kan bli en nackdel snarare än en fördel. Det var min åsikt; andra kommer säkert ha andra åsikter.
×