Bertil Ludvig 1 Posted April 9, 2007 Report Posted April 9, 2007 Hajar och småfisk av Wolfgang Ott. Handlar om en kille som hamnar i Kriegsmarin under andravärldskriget. Das Boot e rena nöjesseglingen jämfört med denna. Klipp från en annan tråd här på forumet: "5. Wolfgang Ott: "Hajar och småfisk" Roman om några ungdomar som söker officersutbildning i Kriegsmarine i början av andra världskriget. Två av dem hamnar senare på ubåt. Lite ålderdomligt språk (boken är från 1957) men är utan tvekan den bästa bok jag någonsin läst. Ska du bara läsa en bok i ditt liv måste det bli denna." /BL1 Quote
Krook Posted April 9, 2007 Report Posted April 9, 2007 Någon som har några bra tips på böcker?Själv så är min favorit Fågelbröstet. Black Hawk Down lär ju vara bra, någon som har några tips Kan bara hålla med dig!! En helt suverän bok som beskriver en riktig militärutbildning ljusår från den fjollmentalitet som tyvärr genomsyrar det lilla som finns kvar av svenskt försvar! Med din erfarenhet så borde du veta bättre än att komma med såna inlägg! Vissa dumheter har städats bort men den utbildning som beskrivs i Fågelbröstet är akterseglad jämfört med mycket av det som ges i FM idag. Men som bok är den väl OK. /K Quote
Major Pain Posted April 9, 2007 Report Posted April 9, 2007 Någon som har några bra tips på böcker?Själv så är min favorit Fågelbröstet. Black Hawk Down lär ju vara bra, någon som har några tips Kan bara hålla med dig!! En helt suverän bok som beskriver en riktig militärutbildning ljusår från den fjollmentalitet som tyvärr genomsyrar det lilla som finns kvar av svenskt försvar! Med din erfarenhet så borde du veta bättre än att komma med såna inlägg! Vissa dumheter har städats bort men den utbildning som beskrivs i Fågelbröstet är akterseglad jämfört med mycket av det som ges i FM idag. Men som bok är den väl OK. /K Tja du har kanske rätt! Jag har inte haft nått med fm att göra sen 91! Den utbildning jag fick på Ka1 var stentuff men väldigt nyttig, det var enl bryta ner och bygga upp principen! Befälen lärde en tom att borsta tänderna! Tack och lov fick man klara av dom andra toalettbestyren på egen hand! Quote
AdamKalle Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 Författare: Tore Forsberg Tore Forsberg och Boris Grigorijev (KGB-resident i Stockholm när det begav sig) har även skrivit "Spioner Emellan", som kom ut via SMB för ett par månader sedan. Båda sidor ger sin syn på spioneriet och även en ganska intressant historisk tillbakablick. Läsvärt! Quote
navyseal Posted June 29, 2007 Report Posted June 29, 2007 Är det någon som har läst "Saknad i strid" av James Webb? Såg den på biblioteket idag, men hade inget lånekort med mig. Är den värd att låna? Det jag tänker på är om författaren är ytterligare en person som försökt förstå sig på krigets helvete, skrivit en bok om det som misslyckats eller om han faktiskt var med och skriver om det han var med om. Orkar inte med en roman av någon som inte vet vad han talar om... Quote
VMI2002 Posted June 29, 2007 Report Posted June 29, 2007 eldens fält. en bra bok om ett par öden under vietnamkriget Ar det Fields of Fire av James Webb fast pa svenska? Webb ar idag senator fran Virginia. Intressant manniska det dar - han boxades mot Oliver North nar de bada var kadetter vid USNA under det tidiga 60-talet. Matchen ar en historisk handelse i kadettmasterskapen vid Annapolis..... Quote
VMI2002 Posted June 29, 2007 Report Posted June 29, 2007 Håller på att läsa en bok nu, som heter "See No Evil" som är skriven av den före detta CIA-officeren Robert Baer.Baer har tjänstgjort som Case Officer i mellanöstern i bland annat Libanon på 80-talet, Tadjikistan under tidigt nittiotal och slutligen i norra Irak i mitten på nittiotalet och berättar om hur han blev CIA officer, hur det gick till i mellanöstern på "den gamla goda tiden", om hur det "nya CIA" slarvade bort chanser att störta Saddam och spyr galla över Washingtons allmäna vilja att "See No Evil". Den är intressant bland annat för att den ger en liten historisk tillbakablick på hur terrorismen i mellanöstern kan länkas till Iran, och hur de olika terroristgrupperna är bundna till varandra, eller iallafall var på 80-talet. Baer är också faschinerad av ambassadbombningen i Beirut och man får följa hans arbete för att försöka få klarhet i vilka som verkligen låg bakom. Intressant är också att CIA har granskat boken och censurerat partier. Baer har låtit de strukna partierna vara kvar, men med svart "strykning", så att man på sätt och vis kan se vad som strukits. Baer verkar vara något bitter på CIA av idag, och har inte mycket till övers för det politiskt korrekta Washington, eller för den delen, en överdriven tro på spionsateliter. Hur som helst, så finner jag boken underhållande och en intressant inblick i spioneriets värld. Jag utgår i från att det han skriver är sant, men jag kan ju inte lova något Denna bok fann jag på ett bibliotek nära mig.. /E Baer fanns ocksa med pa ett horn nar man gjorde filmen Syriana. George Clooney's roll ar lost baserad pa mannen.... Quote
VMI2002 Posted June 29, 2007 Report Posted June 29, 2007 Är det någon som har läst "Saknad i strid" av James Webb? Såg den på biblioteket idag, men hade inget lånekort med mig. Är den värd att låna? Det jag tänker på är om författaren är ytterligare en person som försökt förstå sig på krigets helvete, skrivit en bok om det som misslyckats eller om han faktiskt var med och skriver om det han var med om. Orkar inte med en roman av någon som inte vet vad han talar om... Webb chefade for en infanteripluton i Vietnam. Gick pa Annapolis. Var marinminister under Reagan. Idag senator. Nu far jag lagga av - det blev tre meddelanden pa raken har..... Quote
Larsleo Posted June 30, 2007 Report Posted June 30, 2007 (edited) Starship Troopers av R.A Heinlein Den har inte mkt gemensamt med filmen utan delar i stora drag bara grundstoryn och vissa namn. Boken handlar om Rico's färd från yngling till soldat. Där han senare blir officer. Boken centreras runt Rico och det är inte alls lika mkt action som i filmen utan boken avhandlar mera Ricos egna resa. Sen så springer dom inte runt som yra höns då dom krigar till det utan dom går fram i servostyrda stridsrustningar "power armor" 8-/ av 5 Starship Troopers på Wiki Edited June 30, 2007 by Larsleo Quote
Magasinstopp Posted July 1, 2007 Report Posted July 1, 2007 Som tidigare nämnts, så är Erich Maria Remarques böcker enastående. Kan även lägga till Hemingways "Farväl till vapen" i samma kategori. Har precis införskaffat Jan Linders "Andra världskriget och Sverige (historia och mytbildning)". Kan bara säga att hittills är den suverän. Späckad med fakta och myter... Quote
M203 Posted July 12, 2007 Report Posted July 12, 2007 Rekommenderar Making a killng som jag precis läst ut. Skriven av en britt som jobbat som PMC i Irak. Intressant och känns ärlig, tyckte den var riktigt bra faktiskt! http://www.makingakilling.co.uk/ /P Quote
martinator Posted August 6, 2007 Report Posted August 6, 2007 Johann Voss Soldat i Waffen-SS Förlag: Historiska Media ISBN: 9185057142 Utgiven år: 2004 En biografi skriven av en SS soldat under sin tid i amerikansk fångenskap. Som en del recensenter påpekat vet man inte hur mycket man ska tro av hans naiva inställning till kriget. På ett sätt kan jag nog tro hans uttalande om att han inte kännde till koncentrationslägren, fronten i norra finland var nog inte nerlusad med rapporeter om antalet dödade judar osv. samtidigt så gick han inte med förrän i slutet av kriget, tiden fram till dess tillbringade han i tyskland med sin utbildning till jägare. Att inte då ha hört eller läst om inskränkningarn och brott mot judarnas rättigheter kanske kan ses som underligt. /martin Quote
Jentl Posted August 8, 2007 Report Posted August 8, 2007 Sommarens mest fängslande bok slukat i hängmattan: Scott Turow: Ordinary Heroes En son hittar ett gammalt brev bland pappans kvarlåtenskap och konfronteras med att fadern skulle ställas inför krigsrätt under VK2 i samband med sin insats i Frankrike/Belgien. Det skrapar vasst på familjemyten, så sonen tar reda på sanningen. Låter ganska ordinärt så här långt, men Ordinary Heroes utmärker sig genom en spännande intrig och komplicerade jättefint gestaltade karaktärer. Speciellt ett monster till general plågat av existentiellt grubbel vann mitt hjärta direkt... Quote
u.o. Posted November 4, 2007 Report Posted November 4, 2007 Den här boken kanske inte har nämnts tidigare, så jag vill rekommendera den: Geoffrey Wellum: Jaktpilot i RAF - en stridsflygare berättar Historiska media 2006, översättning Hans Dalén. www.historiskamedia.se Geoffrey Wellum blev stridspilot just före andra världskriget, tjänstgjorde i Royal Air Force under kriget och blev kvar i RAF t.o.m. 1961. På äldre dar fattade han beslut om att skriva en bok om sitt liv, med hjälp av sina gamla antekningar. I början hade han inte ens för avsikt att publicera texten. Jag håller med den journalisten som påståd att boken är "svår att slita sig från", så levande känns Wellums memoarer. Tror dock att man ska ha något allmänt intresse för militärt liv och helst också för flygplan för att tycka om denna bok. Quote
Annahörig Posted November 4, 2007 Report Posted November 4, 2007 Krig och kultur av John Keegan. Oerhört intressant! Mindre infomättad men vacker och en känga till alla som påstår att en soldat inte kan vara poet: Kärlekens bröd av Peder Sjögren. Quote
Jentl Posted November 26, 2007 Report Posted November 26, 2007 Arkadji Babtjenko: KRIGETS FÄRGER Om kriget i Tjetjenien. AdLibris rekommenderar: "Som artonårig värnpliktig skickas ryssen Arkadij Babtjenko till kriget i Tjetjenien. De unga soldaterna misshandlas dagligen av veteranerna och traumatiseras för livet i striderna med den tjetjenska gerillan. Babtjenko tecknar våldets skoningslösa spiral: veteranerna pressar de värnpliktiga på pengar för att köpa sprit och heroin, de värnpliktiga säljer vapen till gerillan för att kunna betala, gerillan anfaller de ryska trupperna med deras egna vapen och veteranerna tar ut sin vrede på de värnpliktiga. Efter fyra år i armén återvände Babtjenko till Moskva. För att bli fri från sina mardrömssyner började han skriva. I dag räknas Babtjenkos bok om krigets absurditet redan till de stora krigsskildringarna. Han arbetar som krigsreporter på Novaja Gazeta och var kollega till Anna Politkovskaja." Quote
Vildmannen Posted December 27, 2007 Report Posted December 27, 2007 (edited) ”The Social History of the Machine gun” (The John Hopkins University Press) http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_718733.svd Enligt Libris finns boken att låna på: -Mhsk Karlberg -Armémuseums bibliotek -Mittuniversitetet i Härnösand Edited December 27, 2007 by 9x19 Quote
Cykelskytt Posted January 6, 2008 Report Posted January 6, 2008 För den som är intresserad av CBRN (nåja, C i det här fallet) och historia: "War of Nerves" av Jonathan B. Tucker. Quote
Aleeio Posted January 11, 2008 Report Posted January 11, 2008 Vet inte om den redan tagits upp men.. The art of war - Sun Tzu Egentligen den enda boken förutom soldf som jag har läst när det gäller krigsföring (ligger väll t.o.m som grund för de flesta av moderna strategier även fast den är x hundra år gammal, rekomenderas starkt då mycket av det som står kan appliceras i vardagliga livet också. Quote
Spartacus Posted January 21, 2008 Report Posted January 21, 2008 Måste hålla med Krook om Hans von Lucks bok "Pansarchef under Rommel" En riktigt bra bok som man slukar snabbt. En enormt intressant människa. Annars kan jag starkt tipsa om "Frontschwein" av Günther K. Koschorrek. Günthers samlade dagboksanteckningar från sin tid i Wehrmacht som KSP-skytt på Östfronten. Helt otroligt hur han lyckades överleva. Skadad flera gånger och alltid tillbaka till fronten förr eller senare. Man inser verkligen vilket jävla helvete krig är och att mycket i slutänden handlar om tur. Quote
Vildmannen Posted February 23, 2008 Report Posted February 23, 2008 Ny bok om Koreakriget: http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket...ikel_904901.svd "Soldaterna skulle vara hemma till jul. Men USA hade inte den vältrimmade armé som man gav sken av. I stället utvecklades Koreakriget, skriver David Halberstam i en nyutkommen intervjubok, till en mardröm som mycket väl kunde slutat i ett kärnvapenkrig." Quote
Annahörig Posted March 16, 2008 Report Posted March 16, 2008 En desertörs bekännelse av Joshua Key, amerikansk desertör från kriget i Irak. Intressant och något mer välskriven än liknande böcker jag har läst. Quote
InfBrigSkBatStKompSpPlutC Posted April 1, 2008 Report Posted April 1, 2008 (edited) Hejsan, är ny på listan. Detta blir mitt första inlägg efter att ha "ubåtat" ett tag. Läser mest historiska trådar och utrustningstrådarna, vilket kanske inte kvalificerar mig som en MÖP men vad 17... Konstigt nog har jag inte hittat W.E.B Griffins "Brotherhood of war" här. Skönlitteratur av en amerikansk fd officer som även har skrivit serier om OSS, USMC, polisen i Philadelphia och nutidens hemliga operationer. http://www.webgriffin.com/thebooks.html "Brotherhood of war" handlar om ett antal officerare, främst inom amerikanska arméns pansar-, flyg och specialförband. Serien börja mitt i WWII med boken "Lieutenants" och går sedan vidare över huvudpersonernas insatser i Korea, Kuba, Kongo, Vietnam mm med böckerna "Captains", "Majors", "Colonels", "Green Berets", "Generals", "The new breed", "Aviators" och slutligen "Special Ops" Mycket läsvärd med många interessanta fakta om livet i armén, hur Special Warfare Center och armeflyget grundades och funkar, soldaternas privatliv och med mycket detaljer. Lite som dramat ur "Krigets vindar" blandat med spänningen från Clancys böcker. Ett måste för MÖP-US(H) (amerikanska historiska stridskrafter)! On Wings of Eagles - Ken Follett. Den sanna historien bakom Ross Perots privata försök att med ett gäng f.d gröna baskrar frita två av hans anställda i Iran i slutet av 70-talet Röd storm, utan misskund, Tom Clancy Gå över gränsen av Robert Karjel Spioner och spioner som spionerar på spioner - Tore Forsberg. Mycket faktaspäckad bok om säkerhetstjänstens arbete under hela 1900-talet Så! Detta var mitt första inlägg. Ska bli kul att hänga med er här! Edited April 1, 2008 by InfBrigSkBatStKompSpPlutC Quote
Honken Posted May 27, 2008 Report Posted May 27, 2008 Lyfter tråden igen då jag läst en klart läsvärd bok. Caroline Salzinger Hälsningar från Ondskans Axelmakter Förlag: Månpocket ISBN: 978-91-7232-098-7 Utgiven år: 2007 En reseskildring på gräsrotsnivå om de så kallade Ondskans Axelmakter. Nordkorea, Irak, Iran. Med tillägg av Syrien, Libyen och Kuba. Caroline Salzinger skriver om de länder hon besöker, där hon letar upp vanligt folk och pratar med dem, blir inbjuden till deras vardag, samtidigt som hon gör observationer som är i allra högsta grad tänkvärda. Ett måste för den person som är intresserad av nutidshistoria. Särskilt avsnittet om Nordkorea är särskilt intressant av den enkla anledningen att den bilden Nordkorea visar upp är totalt verklighetsfrämmande. Quote
709 Posted June 11, 2008 Report Posted June 11, 2008 Arkadij Babtjenko - Krigets färger, ett vittnesmål Som artonårig värnpliktig skickas ryssen Arkadij Babtjenko till kriget i Tjetjenien. De unga soldaterna misshandlas dagligen av veteranerna och traumatiseras för livet i striderna med den tjetjenska gerillan. Babtjenko tecknar våldets skoningslösa spiral: veteranerna pressar de värnpliktiga på pengar för att köpa sprit och heroin, de värnpliktiga säljer vapen till gerillan för att kunna betala, gerillan anfaller de ryska trupperna med deras egna vapen och veteranerna tar ut sin vrede på de värnpliktiga... Började läsa en kväll innan jag skulle sova. Slutade efter några sidor, men har nu fortsatt. Ehm. Jag läste och gillade Sven Hassel-böckerna som ung tonåring. Där var den råa behandlingen "cool". Tyvärr så har man ju noll koll som skyddad Svensson-tonåring sent 80-tal. Nu som vuxen är det inte så kul. Att sen läsa om en soldater som behandlas sju resor värre av sina egna befäl och kamrater, i nutid, är inte lika coolt. Även om Ryssland/Sovjet är/var ett helt annat samhälle än Sverige, så undrar man ju hur de tänkt sig få några bra förband av en sådan värnplikt? Gissar att det blivit lite bättre idag. LÄSVÄRD för alla MÖPar. Quote
Rune Frunkh Posted June 11, 2008 Report Posted June 11, 2008 "I Was Doctor Mengele's Assistant" av Miklós Nyiszli (ISBN 83-906992-7-3) Den är lika hemsk som titeln antyder och ger verkligen en skrämmande inblick i hur det gick till i krematorierna i Auschwitz II (Birkenau). Efter boken finns förklaringar/kommentarer och korrektion av siffer- och faktauppgifter som varit felaktiga i boken. (Varför är inte det tillrättat i boken då??? -Därför att boken skrevs som ett vittnesmål direkt efter kriget (1946) och författaren avled 1956. Alla fakta kanske fanns tillgängligt då!) Mycket läsvärd med stor och enkel text och en del bilder. (Jag köpte boken i "sovenirshopen"/bokhandeln i Auschwitz förra våren, och den går sannolikt inte att få tag på hos en lokal Åhléns bokhandlare/bokkorgen på ICA, men det mesta finns på internet. ) Har någon läst "Sonderkommando - Ett vittnesmål" av Shlomo Venezia, publicerad i Pennan och Svärdet nr 4 2008? Quote
Spartacus Posted June 12, 2008 Report Posted June 12, 2008 Ett gammalt tips som synts mycket här på SoldF men som verkligen tåls att säga igen "Pansarchef under Rommel" ("Panzer Commander") av Hans von Luck von Luck berättar om sitt liv och hur Tyskland historia skulle likna hans egna Quote
Vc_90 Posted June 15, 2008 Report Posted June 15, 2008 För den som är "normalt" intresserad av militärhistoria rekommenderas Havets Vargar av Michael Tamelander och Jacob Hård af Segerstad. Helt löjligt bra samling av fristående mindre ubåtshistorier från WW2 bl.a. sänkningen av Laconia. Michael Tamelander har även skrivit Bismarck tillsammans med Niclas Zetterling. Bägge böckerna innehåller korrekt fakta paketerad i skönlitterär historia dvs alla händelser återges korrekt men istället för att presenteras som torr fakta har författarna skapat dialoger etc mellan de inblandade för att göra historien mer lättläst. Och de lyckas verkligen, man sitter helt fast. Quote
Spartacus Posted June 20, 2008 Report Posted June 20, 2008 Någon som har något att säga om "Permanent patrullverksamhet"? Quote
Stefan F Posted June 29, 2008 Report Posted June 29, 2008 Jan Guillou "Kolumnisten". "Kolumnisten innehåller ett rikt urval av Jan Guillous krönikor från åren 1991 till 2005." Underhållande. Quote
Recommended Posts