Jump to content

Recommended Posts

Posted
@Lt.Payne och Knekt: Om ni menar "Mother of all Maskirovskas" så, ja, även jag har tänkt tanken.

Yo! Hörrni! Kan ni sluta att kommunicera så att vi icke-konspirationsteoretiker fattar vad ni menar! Bitte, please! :unsure:

• 1 month later...
Posted
Vad är hetast byte, en vapentransport med ammunition och vapen till ett helt kompani som ska öva eller en personbil med två hemvärnsmän på väg till öving?

Om jag hade varit brottsling, så helt klart personbilen.

En samordnad transport har beväpnad eskort med ammunition i vapnen. man har kontaktakt polisen

och meddelat att man genomför transporten. Det kommer att märkas om någonting går snett.

Hemvärnsmännen Leffe och Tjoffe, Eller ännu värre, bara Leffe, som själva framrycker i sin bil, kommer inte i tid till övningen. Tankarna "nåja, frugan gnällde väl", eller "det var väl för kallt idag" går genom resten av grabbarnas huvuden; alla har de varit där.

Men det var inte för kallt, för leffe ligger bakbunden i sin bil, minus sin AK4, och kan inte meddela det til någon.

Hur ska bovarna i dramat få upp vapenlåset utan nyckeln?

Dessutom även om du har nyckeln är det många "newbies" som ändå förstör det. Det är ganska avancerat att få ut låset ur vapnet om man inte vet hur man gör. När var senast du hörde om en vapenstöld sen dom införde vapenlåsen? Jag har då aldrig hört nått iaf.. Det krävs ganska mycket för att en kriminell skulle kunna veta att jag har en ak4, transporterar det i bilen till övningen, och vilken väg jag åker.

Själv är jag aldrig rädd för min egen säkerhet och definitivt inte för vapnets säkerhet. Det är OMÖJLIGT att få ur vapenlåset utan rätt nyckel och vetskapen om hur man gör.

Posted (edited)

Jag får väl lägga mig i denna heta diskusionen

Det gör jag bara för att jag är med I Hv och vet vikten av de reglerna som vi måste följa för att få hantera vapena

Lt Payne du har som vanligt en del bra åsikter och intressanta vinklingar på problematiken som berör ämnet och de andra orsakerna som påverkar det i slutändan

Jag håller med dig om det som du har skrivit samt det med Maskivorka

Personligen så är jag för att vi har 4´an hemma

Men det var inte min orsak till att gå med i Hv bara för att få ut en 4´a

Innan jag ens fick komma med I hv så var det säk kontroller och hela balleten sen efter 8 mån från att jag hade godkännt säk kontroll så fick jag besök från vår kvartersmästare som ville genomföra en kontroll av lägenhet samt att jag fick fylla i mer info och erinan om det ena och det andra

De kontrollerna som vi har numera tillsammans med de reglerna som finnes borgar för bra vapensäkerhet samt att det gör att vi kan ha den utr hemma i säkra former

Vapenlåset är en bra uppfinning som vi skall använda hela tiden

Det finnes här i denna tråden en hel del argument för båda sidorna

Men låt mig ställa denna frågan till er som är för centrall förvaring

De flesta av oss byter vapenrem på våra vapen

De flesta av oss vill ha samma vapen hela tiden pga vi vet hur vapnet går samt att vi vet hur det fungerar i olika lägen typ excempel när det är minus grader eller vapnet är hårt nedsmuttsat

Är det inte vettigt att ni har ert eget vapen och ni själva tar ansvaret att förvara det hemma så att ni inte vid nästa övning står där med ett vapen där du måste rikta 1m ner och 2m höger för att träffa den tavlan du siktart på?

Det finnes en hel del problematik när det gäller logistik osv och eskort thänsten som vi måste ha när vi transportera den mängden vapen till en övn som det skulle innebära vid CF

Vad händer om det är anmält 100pers och det bara dyker upp 50?

Då står vi där med 50 vapen extra som vi måste bevaka och avdela personal till

Det kan bli en hel del onödigt jobb med det samt att jag misstänker att övn led inte kommer att avsätta ex tid för vapenvård vilket innebär i längden att vapena slits extra osv

Jag har själv varit med om skarp tjänst för 8v sen

Jag fick ett samtal och order om att inställa mig för skarp tjänst vid obj

Jag fick 1h 10 min på mig att komma till regementet för utkvittering av ex utr

Jag var på plats på angiven tid med bössa mössa mask och vi fick våra marchorder samt amo av ansvarigt befäll sen fick vi genomföra tjänsten

Vilken tid hade det tagit oss om vi först skulle upp till reg förvarna vakten om att vi måste in kasun. In i kasun leta reda på rätt vapen osv

Det finnes fördelar och nackdelar med att ha vapen hemma och det samma gäller Cf

Men låt de personerna som inte vill/kan ha vapnet hemma Cf förvara dem

Edited by 404 Skenberg
Posted
De flesta av oss byter vapenrem på våra vapen

De flesta av oss vill ha samma vapen hela tiden pga vi vet hur vapnet går samt att vi vet hur det fungerar i olika lägen typ excempel när det är minus grader eller vapnet är hårt nedsmuttsat

Eftersom man i princip inte får byta vapenrem, så är det ett väldigt dött argument!

Vi har ingen soldat på vårt kompani som efterfrågat att ha en egen rem, så tydligen har vi väldigt olika erfarenhet av detta.

Alla på komp har ett eget utkvitterat vapen, detta är "hans" vapen. Det förvaras i kasun, i ett ställ och alltid på samma plats.

Om någon skall delta i en övning och inte har ett vapen, så endast i undantagsfall lånas det ett vapen i kasunen, annars tags ett vapen på kortlån från truppservice.

Vi är så lyckligt lottade att vi har vår "UFA" på samma ställe som kasunerna finns.

För alla de som har långt till en ev förvaringsplats så är jag helt på det klara med de olämpor som detta medför och i sådana fall måste man verkligen se över konsekvensen av central förvaring och väga detta mot nyttan av densamma.

Posted

Du har till viss del en poäng med det med remmen som jag använde som ett argument

Men sen jag gick med i hv så har jag noterat att en hel del individer har bytt ut vapenremen mot snabbrem odyl

Och inget befäll har sagt ngt om det fastän de har sett de olika remarna monterade på vapena

Men vad anser annars om minna argument?

De kanske inte är de bästa men de belyser till viss del problematiken med båda typerna av förvaring

Men jag är jävig i detta ämnet pga den inställningen som jag har i ämnet i fråga

Posted

Ser inget problem med vapenförvaringen i kasun för min och Sir Vivals del, vapenlåsen sitter I vapnet och nyckeln i hemmet.

Således är det bara jag som kan använda mitt vapen.

:rocketl:

Posted

He he :(( jag tror att den här diskusionen har gått minst fyra varv nu och alla påstår fortfarande att just dom har rätt!

Vill inte på något sätt vara elak, men just nu så är det bara så att HV har sina vapen förvarade i hemmet och då är det väll bara att bita i det sura äpplet och aceptera det tills/om/när ändring sker. Jag tycker att det är bra att ha ett snabb mobiliserat förband i rockärmen om läget skulle ändras fort.

Posted
WordAss4Skin Posted den Feb 8 2004, 04:27 

He he  jag tror att den här diskusionen har gått minst fyra varv nu och alla påstår fortfarande att just dom har rätt!

Vill inte på något sätt vara elak, men just nu så är det bara så att HV har sina vapen förvarade i hemmet och då är det väll bara att bita i det sura äpplet och aceptera det tills/om/när ändring sker. Jag tycker att det är bra att ha ett snabb mobiliserat förband i rockärmen om läget skulle ändras fort.

Det finns faktiskt dom som bor som jag, får inte ha vapnet i kasun för fr o m i år så skall alla vapen förvaras hemma. Av nån underlig anledning. En kompis till mig hadde sitt vapen i Kasun pga att hans adress dök upp hos en kriminell person. Vart han förvarade vapnet och allt stod med där. Nu fick han order om att ha sitt vapen hemma.

Jag bor i hyreshus i ett såkallat "ghetto".

Jag vågar inte ens ha uniformen på mig när jag skall ner till en eventuell bil som väntar på mig då jag ofta åker med en kapten. Jag är inte så rädd för att vapnet blir stulet, men min personliga säkerhet då jag hör "jävla nazze" "jävla facist" osv efter jag haft uniform. Rätt obehagligt.

Plus att en del bekanta flyttat tillbaka hit som jag inte vill ha något med att göra, jag vill inte heller att dessa skall veta att jag är med i HV. Man kan inte blunda för dem som har det svårt i organisationen.

I såna här lägen gäller inte "gilla läget" anser jag. Om vi av säkerhets skäl vill ha våra vapen i Kasun så bör vi väll få ha det? utan att behöva åka 7 mil för att hämta ut dem också.

men just nu så är det bara så att HV har sina vapen förvarade i hemmet och då är det väll bara att bita i det sura äpplet och aceptera det tills/om/när ändring sker.

Bita i det sura äpplet? Mitt sura äpple är även maskätet.

Säger du så när jag är nerstucken och bestulen på mitt vapen för att HV av ekonomiska skäl måste stänga ner våran kasun som ligger här i stan och alla centralförvaring sker vid regementet. Och Bat ch har gett order till Komp ch att vi SKALL ha våra vapen hemma om inte extrema skäl föreligger.

fattar inte hur f-n man kan resonera så.

Denna fråga har gått runt ja, men det är en viktig fråga.

hadde jag bott bättre, antingen bättre bostadsområde i lägenhet eller hus hadde jag helst velat ha vapnet hemma. Men nu är det bara jobbigt.

Posted
Vill inte på något sätt vara elak, men just nu så är det bara så att HV har sina vapen förvarade i hemmet och då är det väll bara att bita i det sura äpplet och aceptera det tills/om/när ändring sker.

Där har du fel, för "vi" har våra vapen i kasun.

Posted

Nu skall jag ta upp min gamla käpphäst igen (vissa kommar att "dö" nu :camo: )

Historielösare folk än svenskar får man leta efter "har det en gång kan det ju inte hända igen för nu vet vi att det kommer att hända"

Det finns händelser som upprepar sig, och dom flesta blir lika förvånade varje gång.

Jag är emot central förvaring av vapen generellt, dock finns det ju alltid undantag som bekräftar regel. Och allt passar inte alla alltid, det som är rätt för en ena gången kanske inte funkar nästa (situationsanpassat någon?)

Nu kommer den stora repetionen, se hur det gick för norrmännen och deras centralförvaring 9/4 1940. ,O

Posted

varför inte enbart "centralförvara" pistolgreppen till AK4:an? att exempelvis alla plutch (eller en aktiv grpch) får ett vapenskåp för att ha hela plutonens pistolgrepp. samtidigt har han inte ngn annan vapendel hemma, utan stf. har C vapen?

eller i de vapenkistor som redan nu finns ute?

Posted

Jag blir bara så trött på detta eviga tjat om centralförvaring.

Enstaka vapen som förvaras centralt pga hemförhållanden o dyl är ju knappast något att orda om och om vissa enskilda soldater har problem att förstå hur och varför låset ska användas, så får vi väl utbilda dem eller se till att de avrustas.

Men när hela förband på eget bevåg avrustar... då blir jag orolig och fundersam, eftersom dagens system i det stora hela faktiskt inte är något problem, vare sig ur säkerhetssynpunkt eller något annat.

Inte ens våra annars så vapenrädda politiska företrädare tycker att det är ett problem med hemförvaring. Det om något tar udden av argument som "stöldrisk", "man kan bli överfallen och rånad", "tagen som gisslan i hemmet" osv osv.

Påfallande ofta saknas all verklighetsanknytning när det talas om hur farligt det är att åka till övning i uniform, att bo i det eller det området eller att grannens katt skulle se att det skymtar ett par kammobrallor under den grå ytterrocken. Det handlar i stort sätt jämt om att folk är nojjiga och ser vapentjuvar i varenda buske som en gammal säpo-agent ser kurder. Var är alla vapenstöder i statistiken? Var är alla rapporter om kupper hos hemvärnsvän där de överfallits i sina hem eller på väg till övningarna och där deras barn och barnbarn hotats till livet om inte nyckeln till vapenlåset plockats fram?

Inse att ni sitter och diktar upp problem som inte existerar!

För att inte tala om beredskapsargumentet: om riksdag, regering, ÖB, RiksHvC m fl anser att det är befogat med hemförvaring, borde vi då inte kunna göra det säkra antagandet att det faktiskt ligger något i saken? Eller är det troligt att ALLA dessa instanser har helt fel, men den lokala kompani- eller bataljonschefen minsann vet bättre?

Jag börjar allt oftare undra vad förespråkarna av centralförvaring egentligen är ute efter. Vad som finns bortom de mer än lovligt ihåliga argumenten.

1) Det existerar INGET problem med stölder sedan vapenlåsen introducerades. Således är stöldrisken inget argument.

2) Centralförvaring medför i sig STORA risker med bland annat stora vapentransporter. Centralförvaring skapar alltså nya betydligt större stöldrisker än någonsin.

3) Vi har MYCKET ont om pengar. Logistiken kring centralt förvarande vapen blir mycket kostsam, både i tid och pengar. Centralförvaring leder ofelbart till att vi får mindre pengar över till utbildning och mtrl.

4) Centralt förvarade vapen för, under stora delar av året, landets ENDA användbara förband är en risk i sig. Alla VET att om vapnen än gång centralförvarats så kommer detta förhållande inte ändras förens det är försent. Oavsett om hotet kommer om en vecka eller 20 år. Lär av historien en enda gång!

5) Våra högsta chefer och beslutande organ har bestämt att det av olika anledningar finns skäl att ha det system vi nu lever med. Det är INTE upp till lokala småpåvar att fatta egna beslut gällande landets beredskapsnivå eller Försvarsmaktens budget.

VARFÖR är detta så otroligt komplicerat att denna tråd hållits vid liv i snart ett år?

:winner:

Posted
Men när hela förband på eget bevåg avrustar...
Vad menar du med "avrusta"? Ofta har det missförståtts att vapnen lämnas in till SFD, men så är inte fallet - varje soldat har sitt eget vapen.

Påfallande ofta saknas all verklighetsanknytning när det talas om...

Ett problem som definitivt inte är uppdiktat och absolut har verklighetsförankring är det faktum att kompanichef varje år skall besöka den enskilde i hemmet för att kontrollera hemförhållande avseende vapenförvaring.

Om man som t ex kompanichef bara precis fyller sina kontrakterade timmar så kan möjligen ersättningen för arbetet vara skälig, men om man gör 500 timmar på ett år så blir timlönen 48kr... Det är mindre än vad man får på Mc Donalds som praktikant!

Vore intressant att se vilken konsekvens för verksamheten det skulle bli om ersättning för förvaringskontrollen skulle motsvara den reella arbetsinsatsen eller om det skulle falla på myndigheten att utföra denna!

Ett annat mycket verkligt problem är att varje gång det är vapeninventering så är det alltid någon som inte behagar infinna sig, med påföljd att det blir ett polisärende av det, även om det bara är en nötta som inte fattat kopplingen mellan datum och kalender.

Jag börjar allt oftare undra vad förespråkarna av centralförvaring egentligen är ute efter. Vad som finns bortom de mer än lovligt ihåliga argumenten.
Varje gång som någon anför detta som argument så blir jag allt mer övertygad om det riktiga i att den enskilde inte har vapnet i hemmet - detta gränsar nästan till en paranoia som definitivt borde resultera i att bli bedömd som olämplig att förvara vapnet själv.

För att inte tala om beredskapsargumentet: om riksdag, regering, ÖB, RiksHvC m fl anser att det är befogat med hemförvaring, borde vi då inte kunna göra det säkra antagandet att det faktiskt ligger något i saken? Eller är det troligt att ALLA dessa instanser har helt fel, men den lokala kompani- eller bataljonschefen minsann vet bättre?
Det är den enskilde Batchefen som har beslutanderätt i detta, enligt RiksHvC.

I vårt fall så sker det även med fullt gillande av C SSK-grp.

För att citera mig själv ett par inlägg upp och samtidigt lägga till ett "men"

För alla de som har långt till en ev förvaringsplats så är jag helt på det klara med de olämpor som detta medför och i sådana fall måste man verkligen se över konsekvensen av central förvaring och väga detta mot nyttan av densamma.

De frågor som "Jake" ställer i trådens första inlägg är väldigt väl formulerade - t ex: inte ens han som anställd får ha sitt tjänstevapen hemma. Och för att ta frågan ytterligare ett steg: hur kommer det sig att Hv har denna "rättighet", när inte ens en polis, en person som bär tjänstevapen varje dag, får förvara det i hemmet?

Min uppfattning är att det besvär som kasunförvaring innebär får aldrig vara ett argument mot den risk, om än hur liten som helst, att någon enskild missbrukar sitt vapen i affekt, sinnesförvirring eller brottsligt uppsåt.

Posted (edited)

Jag har en idé!

Vi utvecklar ett vapenlås till ett av försvarsmaktens äldre eldhandvapen Ak4. Då minskar ju stöldrisken till nästan noll. Ja jag vet att det kostar en del pengar - men vi tummar ju inte på kvalitén. För vi kommer inte att kunna använda låset på alla vapen av denna typ - eftersom att vissa serier inte kommer överens med låset (kärvar). När detta utvecklingarbete, tillverkning och utlämning är klart så kan vi minska risken ytterliggare för att enskilda vapen försvinner genom att låsa in redan låsta vapen i en larmad kassun. Dessutom så kan ju då de krigare som vi inte litar på (i psykiska avseenden) inte nyårssalutera eller värre med tilldelat vapen. Det är ju så omständigt att avskeda dom för vi kan ju inte föra av dom från listorna innan de lämnat in sin gamla borttappade kåsa.

När vi ändå är igång så utvecklar vi även moderna riktmedel till denna äldre vapentyp, visst kostar lite pengar - men vi tummar inte på...... (oops! vi glömde bort att det skall användas hylsbuffert och hylsfångare). jaja pengar är väl inget problem, bara att utveckla dessa detaljer med.

Nu kan vi slita på dessa vapen i minst 20 år till sen kan vi ju börja utveckla och renovera den då gamla efterföljaren Ak5.

Detta borde garantera vår verksamhet en bit in i framtiden, sen får vi väl hitta på nått nytt (hm.. undrar hur det ligger till stjärnornas storlek i grabeteckningarna).

Helt underbart om jag kunde driva företag på detta viset. typiskt att man e så korkad :lol::D Det är kanske dags att lämna in prylarna och lämna telefonnumret där ÖB kan nå mig om det skorpar till sig. Och sen kan resten av svenska folket gå med i Röda korset för dom skjuter minnsan ingen på.

:lol:

Edited by zip
Posted

@KNEKT

Du som bor i Stockholm, brukar du åka tunnelbana med din AK?

Har du varit för nära att få på käften utav ett gäng anarkister som laddar upp för demonstration när du väntar på tunnelbanan?

Som boende i Göteborg åker jag spårvagn till och från AMF4 där jag har min pluton.

Jag skulle inte vilja åka den sträckan med AK.

Dels för att det faktiskt FINNS en stöldrisk.

Och dels för att det faktiskt går att somna på en spårvagn när man är på väg hem efter en övning.

Jag vet inte hur du har det men mitt problem är inte hemmet utan transporten till och från övning.

Och även om jag hade bil så skulle jag mycket hellre ha vapnet inlåst på kasern.

Posted
@KNEKT

Du som bor i Stockholm, brukar du åka tunnelbana med din AK?

Har du varit för nära att få på käften utav ett gäng anarkister som laddar upp för demonstration när du väntar på tunnelbanan?

Som boende i Göteborg åker jag spårvagn till och från AMF4 där jag har min pluton.

Jag skulle inte vilja åka den sträckan med AK.

Dels för att det faktiskt FINNS en stöldrisk.

Och dels för att det faktiskt går att somna på en spårvagn när man är på väg hem efter en övning.

Jag vet inte hur du har det men mitt problem är inte hemmet utan transporten till och från övning.

Och även om jag hade bil så skulle jag mycket hellre ha vapnet inlåst på kasern.

@ dxl

Nu var frågan ställd till "Knekt", men jag kan lika gärna svara också eftersom jag är 08 och åker t-bana alldeles för mycket.

Givetvis åker jag inte med Ak'n ÖPPET, utan i vanligt vapenfodral, men med packning och uniform, och jag har ALDRIG känt mig hotad eller utsatt - oavsett station eller linje.

Givetvis är vapenlås ALLTID isatt och vitaldel isärplockad.

SKULLE någon mot förmodan vilja tillskansa sig bössan, och dessutom lyckas "övertala" MIG att släppa den, ja då står personen där med ett oanvändbart vapen, en stycke stål och plast - inget annat.

Förvisso har vi inget väpnat hot mot oss nu, men skulle vi centralförvara någonting tror jag att det skulle bli svårt att fördela ut någonting igen ("våldsupptrappning" skulle det kanske kallas?), alternativt NÄR det skorpar till sig kan man ge sig f-n på att nyckelbäraren till kasunen/låden/whatever har försvunnit eller tappat nycklarna. Allt enligt Murphy.

Jag ser inget problem längre, vi har ingen ammunition och alla vapen är låsta.

Posted

@ Gotcha

Ja, just ammunitionen är ett stort problem att skaffa... Eller tog jag fel nu? (OBS! Detta är en retorisk fråga som inte behöver besvaras.)

Posted
@ Gotcha

Ja, just ammunitionen är ett stort problem att skaffa... Eller tog jag fel nu? (OBS! Detta är en retorisk fråga som inte behöver besvaras.)

Retorisk eller inte, jag besvarar ändå.

Jag har ingen am ute, och eftersom jag inte är någon aktiv skytt (gevär), officer, eller är superbundis med någon förrådsgubbe, så har jag mycket små - om ens några - möjligheter att "få tag" i am till Ak4.

Detta gäller för många hemvärnsmän, framförallt i storstäderna, men visst, ute i "bygderna" kanske *folk* är mindre nogräknade och har am liggandes lite kors och tvärs, vad vet jag?

JAG, eller mitt komp (såvitt jag vet), har inga problem med att inte ha bössan centralförvarad (den som VILL kan givetvis ha bössan i kasun) och den största hotbilden som jag ser det är just om enskild Hv-man åker t-bana och stöter på bus som vill ha en knallpåk. Men då sitter dj låset i och vitaldelen är bortplockad...och så var det med det.

Posted
Jag har ingen am ute, och eftersom jag inte är någon aktiv skytt (gevär), officer,  eller är superbundis med någon förrådsgubbe, så har jag mycket små - om ens några - möjligheter att "få tag" i am till Ak4.

Ett exempel ur verkligheten:

Vi skulle ha en verkansförevisning med kron-am kontra civil jakt-dito och eftersom jag vid tillfället var totalvimsig och glömde skaffa bad jag min sambo om att köra in till den lokala vapenhandlaren och köpa.

Hon berättade för denne vad det gällde varpå han glad i hågen säljer en ask med 20st .308 Win till henne.

Svårt att skaffa ammunition? Näe, inte speciellt.

Posted
Hon berättade för denne vad det gällde varpå han glad i hågen säljer en ask med 20st .308 Win till henne.

Ofasen, det trodde jag inte riktigt..

Men likväl så antar jag att det är skillnad på att som okänd person gå in i vapenbutik i Stockholm (ex Walther Borg el. Widforss) och köra en hög .308, och att göra detsamma i en lokal butik i en mindre stad?

Posted
Jag har ingen am ute, och eftersom jag inte är någon aktiv skytt (gevär), officer,  eller är superbundis med någon förrådsgubbe, så har jag mycket små - om ens några - möjligheter att "få tag" i am till Ak4.

Vi skulle ha en verkansförevisning med kron-am kontra civil jakt-dito och eftersom jag vid tillfället var totalvimsig och glömde skaffa bad jag min sambo om att köra in till den lokala vapenhandlaren och köpa.

Som vän av ordning och paragrafryttare undrar man ju då om ni hade tillstånd att skjuta annan ammunition än den av försvaret godkända i era vapen? :P

The Swede :dribble:

Posted

samtidigt som de som förespråkar centralförvaring skall acceptera din hotbildsanalys som den enda riktiga och ligga i startblocket för att på given signal kunna skjuta sig fram till samlingsplatsen.....

Posted

Som vän av ordning och paragrafryttare undrar man ju då om ni hade tillstånd att skjuta annan ammunition än den av försvaret godkända i era vapen? :P

The Swede ,O

Så klart så användes ett civilt jaktgevär, en Remington halvautomat.

Jag ber så väldans mycket om ursäkt att jag inte var tydlig på den punkten. :lol:

Posted

The Swede :banana

Jag ber så väldans mycket om ursäkt att jag inte var tydlig på den punkten. :Malaj:

Hade ni ett BOA på det civila vapnet då?

Posted

Jag ber så väldans mycket om ursäkt att jag inte var tydlig på den punkten. :baskerPa:

Hade ni ett BOA på det civila vapnet då?
Vi hade myndighetens godkännande för verksamheten och med det vapnet. Däremot så är inte BOA tillämpbart i aktuellt fall.
  • 2 weeks later...
Posted

Jag skulle med glädje lämna in min AK på centralförvaring om det inte hade varit ett sådan j***a krångel med att få ut den igen.

Det tar ca 50 min att komma in i kasun, sedan tar det lika lång tid att slänga in den igen. Det är alltså 100 minuter som går åt där, sedan vapen vården på det, resa fram och tillbaka till förläggningen, samman lagt ~ 4h som vi ska ta ifrån övningen.

Låter inte bra i mina öron...

Att sedan folk skulle hoppa av Hv för att de inte får ha sin "häftiga" ak hemma, hoppas jag inte skulle hända.

Om det skulle vara så ändå, är de inte välkomna inom firman ändå enligt min uppfattning.

Som tidigare sagt militära vapen är som sagt ett "het" byta på marknaden, har för mig att en AK4 på marknade kosta ~ 2500kr och uppåt.

medan AK47 kan man komma över för 1200kr och uppåt.

Pistoler från ~ 500kr och uppåt.

Någon som kanske har mer aktuell lista, detta är något år sedan. :huh:

Vill en tjuv in så tar han sig in!

Sedan är det svårt att kartlägga en HV-mans bilfärd, det skulle isådanafall vara att man plockar honom när han ska in i sitt hem, men då sitter vapenlåset i och vapnet är obrukbart.

Är jag fel ute?

/Phaser

Posted

Går det att skjuta med 308 win i en AK4:a ?

Inte för att jag har några som helst tankar på att göra det men ändå.

Det låter val iofs rätt troligt att det går med tanke på att 308:an är mindre över bröstet, men det borde ändå vara rbetydligt större risk för vapenfel.

PS jag förmodar att ingen kommer att svara på detta av egna erfarenheter ;)

Posted
Sedan är det svårt att kartlägga en HV-mans bilfärd, det skulle isådanafall vara att man plockar honom när han ska in i sitt hem, men då sitter vapenlåset i och vapnet är obrukbart.

Är jag fel ute?

/Phaser

inte helt fel, däremot så tror jag att ryktet om vapenlåsen är vida spritt (det är ju meningen att bovarna ska veta att vapnet är obrukbart) och dom som får för sig att råna hvman NN inte drar sig för att råna honom på nyckeln till vapenlåset också...

har man inte utb på låset kan man ladda ner en pdf från amlock med instruktioner.

Posted
GC1

Är jag fel ute?

/Phaser 

inte helt fel, däremot så tror jag att ryktet om vapenlåsen är vida spritt (det är ju meningen att bovarna ska veta att vapnet är obrukbart) och dom som får för sig att råna hvman NN inte drar sig för att råna honom på nyckeln till vapenlåset också...

har man inte utb på låset kan man ladda ner en pdf från amlock med instruktioner.

Ja, vilket man kan göra.

Det hoppas jag att det har spridit sig att AK4 har lås.

Att folk med ont uppsåt skall tänka sig för både en å två gånger innan de agerar.

Och varför fippla med att sno en AK, när man kan köpa den på svarta marknade istället?

Visst idioter finns...

Och som tidigare har tagits upp i tråden, så är det inte lika "inne" med stora å klumpiga mähän, när man ska ut på stan å vara tuff. :ak:

Den info jag har, visar på en trend för Pistoler och revolvrar.

Iallafall i södra delarna av landet, jag vet inte om det är annat i norr.

/Phaser