Jump to content

Recommended Posts

Jag vet inte riktigt vad Pal menar men jag är benägen att hålla med. Ak4an hemma är kvasiproblem. Det är lite som att försöka täta ett litet hål i aktern på en båt när fören är bortsprängd och vattnet forsar in där.

Visst är militära vapen attraktiva men buset är inte dumma i huvudet. Istället för en ganska het AK5a eller Ak4a som finns i liten mängd och är SVÅR att få tag på så väljer han den lättillgängliga AK47 och dess efterföljare från något östland. Billigare, mindre riskabelt och samma effekt.

Man skall göra allt för att försvåra för kriminella att komma åt FMs vapen dels av säkerhetsskäl, dels av pr skäl. Därför har varje HV man ett oerhört ansvar att tillse att hans vapen förvaras rätt men också att se till att övriga hanterar sina vapen rätt (använder patronlägeslåset, förvarar det bra). Detta problem är nog mindre i det "nya" hemvärnet men i det "gamla" är det lite värre tror jag (syftar på de äldre).

Vpl som vakter/eskort är nog det farligaste man kan möta. TOTALT OBERÄKNELIGA och rädda som fan. Vi åkte ut till ett larm under min GU och hade där varit ett inbrott och inte ett falsk larm så hade ingen av inbrottstjuvarna överlevt. Ett skott från dem och 38 man hade ansett att de handlade i nödvärn (Nu härjade mcburen ungdom nere i södra Sverige när jag gjorde gu och bevakningen var rejält förhöjd).

På de flesta ställen tror jag att det finns alternativ med centralförvaring (alla har inte 30 mil till närmaste regemente och om de har det skulle de kunna förvaras på exempelvis närmaste större polisstation som är under ständig bevakning). I stora delar av södra och mellersta Sverige skulle det fungera iaf. Det är bara det att det skulle kosta mera och förnärvarande är ingen beredd att ta den extra kostnaden eftersom man anser att det sättet som används idag är tillräckligt.

BTW 10 蚌 kvar till 2014.......200 蚌 med fred i Sverige om jag inte misstar mig.....TトNK EFTER!!!

17 september 1809 slöts freden med Ivan.

http://www.scania.org/ssf/docu/1203rond.htm

/o

nu hade vi ett litet upptåg med Norge tror jag 1814. Det var nog det 5.56 syftade på

Hur många militära vapen stals under 2000.2001.2002

Om jag inte helt misstar mig var det ex 1 st under hela 2000.

Nicht War? Att HV skulle förvara sina vapen i kasung är helt befängt, tanken var och är att kunna ingripa direkt från bostaden till orosplatsen. Att sedan negligera de olika hotbilder är ungerfär som att "skippa brandförsäkringen på huset, eftersom det aldrig har brunnit , eller avskaffa brandkåren. Tänkt för h...vete!

-Valiant-

Tycker valiant är på rätt spår!

Nackdelar med centralförvaring är ju ökade kostnader för både FM och den enskilde HV-mannen i form av förvaring och transport vilket leder till mindre pengar till övningar och minskad motivation från HV-mannen. Med patronlägeslåset är det vad jag har förstått oxå nästintill omöjligt att kunna använda vapnet utan nyckel.

Jag tror inte att Ivan kommer imorgon, mer sannolikt är terroristattacker! Visst är Sverige beskonat än så länge eftersom vi antagligen är varken omtyckta eller hatade av några talibaner motsv. Men det kan ju ändras, antagligen ganska snabbt, var det nån av er som satt den 10 september och väntade på en terroristattack mot USA?

Tycker valiant är på rätt spår!

Nackdelar med centralförvaring är ju ökade kostnader för både FM och den enskilde HV-mannen i form av förvaring och transport vilket leder till mindre pengar till övningar och minskad motivation från HV-mannen. Med patronlägeslåset är det vad jag har förstått oxå nästintill omöjligt att kunna använda vapnet utan nyckel.

JAg har någonstans exakt antal stulna vapen liggande men jag vet i fan vart...

Patronlägeslåsen är säkra.

De nya vapenboxarna är säkra.

Den nya förvaringen av större mängder vapen är säker.

Detta sammantaget gör att buset säkert kikar på andra sätt att få tag på vapen.

MEN jag anser fortfarande att det i dessa sammanhang egentligen bara finns ett mål att sträva emot...

0 STULNA vapen mellan 2004-2010...

DET SKALL vara målbilden.... Kommer vi nå dit???

Knappast.. Detta på grund av den mänslikliga faktorn...

Det som 111 SDk bat säger är viktigt...

Man mpste väga kostnader och annat mot risken för att bli va med vapen och i det valet tror jag att en AK4 RÄTT FÖRVARAD med patronlägeslås och utan sa,bo:s ungars eller andras vetskap om vart den finns är ett BRA alternativ till centraölförvaring...

Fredsmässigt finns inte många hållbara skäl att förvara vapnen i hemmet om man jämför med de krav som ställs visavi civilt vapeninnehav. Dock finns ytterligare en dimension som inte nämnts; Någon måste trots allt fatta beslut om när läget är tillräckligt allvarligt för att mobilisera HV.

Detta beslut kommer inte att ske förrän det redan är ganska risigt läge - och frågan är om vår tilltänkte fiende inte kommer att se detta beslut som en provokation.

Kommer svenska politiker verkligen våga tillåta att vapnen delas ut, med den risk det medför att reta den som hotar oss...?

Det går snabbare att mobilisera någon sorts försvar  om man inte behöver hämta ut vapen och stå i kö vid kassuner.

Det behöver inte gå fortare än tio år enligt regeringen.

och med all respekt för hemvärnet, så tror jag inte att aldrig så motiverade hemvärnsmän

hade kunnat göra särskilt stor verkan på en luftlandsättning/landstigning om det trots allt skulle

hända inom tio år.

Eller så kan man tolka det hela lite mer värdsligt och då är det två timmar som gäller.

USA fick inte 10 års förvarning om attacken mot WTC.

Kanske väldigt onödigt att överhuvudtaget lägga in ett inlägg här. Men det känns som om jag behöver det i alla fall.

Att Hv-soldaten har sitt vapen i hemmet är kanske bra och dåligt men som ni tidigare sagt så är de vapenlås vi använder mycket mycket säkra. Dessutom kontrolleras bostäderna och kompanicheferna skall avgöra om de är lämpliga som förvaringsplats.

Dock blir det problem om alla vapen skulle centralförvaras, dels genom omständigheterna med transport men också när det gäller planering och uthämtning av vapen. Detta tar upp mycket dyrbar övningstid. Ammon kan helt enkelt hämtas ut på ett mycket enklare och snabbare sätt då övningsammo inte förvaras under samma stränga bevakning på det föband som har hand om förvaringen.

Många gånger utelämnas understödsvapnen under övningar pga ovanstående argument.

Jag tror och hoppas att vi som hv-soldater även i fortsättnignen kommer att få ansvara för våra egna vapen och att vi själklart slipper se några stulna Hv-vapen..

Over and Out! :D

Måste bara få ta ställning och säga att jag inte förstår varför NÅGON skulle ha AK:n hemma...ammon e inte hemma så då e det ju totalt meningslöst...men sen tror jag dock att man kanske får tänka om lite när det gäller kasunernas placering så att t.ex. vissa kanske finns på någon VÄLBEVAKAD men ej militär plats om det är långt till bevakade regementen...och det e ju helt sjukt att t.ex. K1 i centrala sthlm inte har några kasuner (till AK4or) utan när jag bodde 50m där ifrån så var jag tvungen att ha den hemma!!

CENSURERA om ni vill, men det e nog ingen hemlighet på vilka platser folk har vapen hemma (iaf inte för det som kan tänka sig vilja stjäla dem)

In med vapnen i kasunerna där det hör hemma!

/JOR :D

113JOR: "In med vapnen i kasunerna där det hör hemma"

Då kan du väl ta och komma upp hit till Västerbotten och förklara hur vi ska kunna bedriva meningsfulla övningar med 10+ mil till Kasunen......

SSN: Det är faktikst en ganska liten del av Sveriges befolkning som återfinns i Norrland.

Sedan är det inte bara i Norrland det är långt till regementet. Om man bor i Livgardets ytterområden söder om staden är det lite mer än 10 mil enkelväg. Om du till detta lägger det lilla faktum att det är något högre trafikintensitet i Stockholm än i Norrland inser du att tidsåtgången kan vara lika hög eller tom med högre än i Norrland.

Som jag skrivit i mitt tidigare inlägg är det en fråga om pengar som allt annat här i världen. Idag anses det räcka med ett patronlägeslås men om situationen förändras kanske en annan lösning måste tillämpas.

Om annan förvaring leder till att enskilda hv män avrustar (för att de inte får ha vapnet hemma) så är de ändå inte personer som bör ingå i ett hemvärn. NATURLIGTVIS förutsätter en förvaring på annan plats än i hemmet, ex kasun, att vapnen transporteras till mötesplatsen av Md Gruppen så att den enskilde slipper åka och hämta vapnet. Dyrare men kanske nödvändigt en vacker dag. (Snälla, alla invändningar av typen " Det kommer ju inte fungera, jag vet att jag kommer få åka 27 mil enkel väg för att hämta mitt vapen och de kommer ta en massa övningstid osv osv" undanbedes)

Edited by 111 SSK bat

Det troliga är ju att om vapen ska centralförvaras så kommer även dagens utbildnings och övningssystem att ses över. Kanske genom intensivare övningsperioder på ett par dagar under vår respektive höst...

- HvPrsk

Guest Lt. payne

Personligen skulle jag tro att vapenförvaringen i kassun skulle underlätta om övningarna var planerade därefter..

Lite utanför tråden kanske,Men gärna ett Pliktsystem typ Amerikanska National Guard där man SKA göra en helg i månaden,annars åker man ut.Om man kunde planera och utföra övningar så här skulle en kassunförvaring underlätta.

Som är nu förstår jag att det är svårt för många att motivera sig

för att åka xx antal km för en 6 H övning.

Personligen skulle jag tro att vapenförvaringen i kassun skulle underlätta om övningarna var planerade därefter..

Nu börjar det likna någonting!!!

Det är det här jag fiskar efter..........

Jag vet att det finns många motiverade och duktiga hemvärnsmän som tar sin uppgift

på största allvar, och de flesta som läser den här tråden är säkert sådana.

MEN! Alla har inte den höga nivån på sig själva!

Jag håller helt med om man kanske skulle se över sitt utbildningssystem,

med centrala övningar med obligatorisk närvaro. Då skulle det bli attraktivare

för yrkesofficerare att arbeta på helger, eftersom man vet att personalen kommer att deltaga.

Nu så köper man grisen i säcken hela tiden. Man åker till övningsplatsen,

(som mycket väl kan ligga 15 mil från hemmet) kl. 04.30 på morgonen,

taggad som fan. När man väl kommer dit så möter, i bästa fall, en ihopskrapad pluton

upp. I värsta fall så ställs skiten in.

Bättre uppstyrning!

Mer uppföljning på de som inte övar regelbundet!

Central förvaring!

= ett bättre hemvärn!

Vapnen i hemmet gör varken från eller till vad gäller tiden för insats, eftersom ammunitionen inte förvaras hemma.

Och i ärlighetens namn, när ni talar om 11 september.

tror ni att det hade gjort någon skillnad om HELA

Sveriges hemvärn hade varit grupperat i runtomkringförsvar vid WTC?

Det hade ju inte gjort någon som HELST skillnad!

Appropå kommentaren om att det knappast skulle hjälpa om hemvärnet skulle va grupperat kring WTC så Nej, det skulle knappast hjälpa... MEN det är helt klat så att det finns många andra mål (Andra i Sverige? mig veterligt låg WTC i USA :blink: )eller snarare eventuella mål för terror attacker i sverige.

Vid dessa eventuella mål skulle hv mkt väl kunna göra stor nytta vid ett larm, särskillt då om larmet kommer i preventivt syfte om man lyckas att få information i förväg. Då gäller det självklart att MYCKET snabb aktion gäller.. och det skulle försvåras av central vapenförvaring.

Edited by Ondskan

Om annan förvaring leder till att enskilda hv män avrustar (för att de inte får ha vapnet hemma) så är de ändå inte personer som bör ingå i ett hemvärn.

Varför förutsätter så många att en hemvärnsman som avrustar om Ak:n centralförvaras, skulle vara vapengalen och olämplig i förbandet?

Kan det inte helt enkelt handla om att många inom Hemvärnet helt enkelt inte tror att förbandet kommer kunna lösa sin uppgift om vapnen centralförvaras och därför inte ser någon mening med sitt medlemskap?

En centralförvaring skulle dessutom innebära att ÖB inte har några resurser att spela med i läget innan mobilisering. Det verkar som om vissa av herrarna på forumet glömt bort att det finns en hel del beredskapsgrader mellan fred och a-mob.

I ett spännt läge, där ÖB har behov av väpnad trupp, men där det säkerhetspolitiska läget (rädsla för upptrappning/provokation, hotet inte tydligt nog för a-mob, etc) omöjliggör en så pass tydlig beredskapshöjning som att 70000 hemvärnsmän köar utanför kassunerna, i det läget är det guld värt att bara behöva transportera ut ammunition till kompaniexpeditionerna.

I alla tider har vi ju talat om att Hemvärnets viktigaste insatser görs just i skymningsläget mellan krig och fred. Varför har kunskapen om detta plötsligt sjunkit ner i dyn?

Det är min första dag på forumet, men sannerligen inte i kungens kläder,

och nu tänker jag sticka ut min haka:

Kan någon tala om för mig varför hemvärnet har AK 4:an i hemmet?

Jag förstår varför de hade det tidigare, men nu är invasionshotet inte aktuellt på 10 år.

Att få ha ett automatvapen i hemmet som enskild individ är i mina ögon inte försvarbart

med tanke på hur det ligger till i den övriga försvarsmakten:

-Vapen måste vara inlåsta i larmad/bevakad kassun när de inte används,

-Ingen soldat får (på de flesta ställen i FM) framrycka ensam med sitt vapen,

-En officer som vill hämta ut vapen från förråd måste ha ett godkännande från en annan

officer, oftast kompanichefen

-Slutligen, Inte ens de svenska officerarna, de som har störst vana vid vapen och är insatta i gällande  säkerhetsbestämmelser, får lov att förvara sina tjänstevapen i hemmet.

Jag köper inte konceptet med vapenlås, det är i mina ögon ingen lösning.

Jag har talat med Chefer i hemvärnet, som håller med mig, men säger att frågan är för känslig för att drivas.

man är rädd att tappa medlemmar och förlora rekryteringen om hemvärnsmännen inte får lov att ha

sina vapen hemma.

Frågan jag ställer mig då är:

Vill man verkligen ha personal som är med bara för att få ha ett automatvapen hemma?

Jag hoppas att ni förstår att detta inte är ett angrepp på hemvärnet, utan ett försök från min sida

att förstå varför!

Hjälp mig med det är ni snälla.

Låt oss utväckla frågan Varför har vi ett försvar?

Vi lägger ner hela skiten och odlar blommor på skjutfälten och ge dom hemlösa hem på våra regementen.

wake up and smell the napalm !!!

Se er om i världen står vi inte inför det störrsta hotet någonsin sedan wwII?

Alla skramlar med vapen.

Åter till huvudfrågan. Jag skulle inte hoppa av som hv man bara för att man skulle centralförvara våra vapen men jag tycker inte det är ett sådant problem. Det är och göra en höna av en fjäder. De flesta kriminella kan få tag i alla slags vapen på ett mycket smidigare sätt än att ta sig tid och stjäla EN Ak 4 från någon hv-man. Det är ju inte så smidigt heller ganska uppseendeväckande och så. Det kryllar av illegala vapen så det får de tag i ändå.

Vapenlåset är för övrigt väldigt bra enligt min mening.

Ska vi med de tajta budgeten som FM och HV har kunna öva så måste det ju finnas en billig och smidig lösning. Det är kanske inte att förvara vapnet i hemmet men hur ska vi göra då? Det är nog så krångligt att öva effektivt nu det blir ju troligen inte lättare om alla ska stå i kö för att hämnta ut sitt vapen.

Tänk dig en låt oss säga pluton ska hämnta ut sina vapen. Är inte risken större att kriminella slå till mot oss då?

Vem ska vakta oss när vi hämntar ut vapnet?

Detta är kanske inte anledning nog att vi i hv ska få ha våra vapen hemma men ändå. Jag hoppas att jag aldrig ska behöva använda mitt vapen i ett skarpt läge det hoppas nog de flesta. Men vi i Sverige har blivit lite för blåögda vi har ju inte haft krig på 300 år sisådär så vi tror att vi ska kunna prata oss ur alla situationer men man ska inte vara så naiv.

Funderar om hur FMLOG skulle lösa problemet med att vi har skjutning varannan torsdag om man centralförvarar EHV. Det blir en helvetes massa körning. Men det kommer det redan att bli iof p.g.a att vårt PSG centralförvaras (PSG omg. bör få skjuta på skjutningarna oxå ju). Får väll se om dom lessnar på att frakta det fram och tillbaka hela tiden och ger det till skytten :blink:. Understödsvapnen (KSP,GRG och 20mm P-skott) får vi ju bara se 2-3 gånger per år. Och kom ihåg att det är du och jag som betalar transporten.

//Fjellman

113JOR: "In med vapnen i kasunerna där det hör hemma"

Då kan du väl ta och komma upp hit till Västerbotten och förklara hur vi ska kunna bedriva meningsfulla övningar med 10+ mil till Kasunen......

Nej jag förstår problemet...men med lite fantasi kanske även det går att lösa...och om det inte finns någon bättre lösning så är det ju bättre att man gör ett undantag för glesbyggden än att "alla" ska ha rätt o ha dem hemma

In med nästan alla vapen i kasunerna där det hör hemma ;)

Btw kommer jag upp v11...men vi får nog inte ut några vapen bara Vita blixten :blink:

/JOR

Återigen ser jag en massa tankar om att Hv inte skall få förvara sitt vapen i hemmet därför att ...... det inte varit krig på 200, 300, 1000 år. Det är inte det som det handlar om!

Så sent som förra året blev hemvärnskompanier i min bataljon larmade och utskickade för att bedriva skarp tjänst vid en av sveriges största marinbaser. Detta pga av att en välkänd (icke militär) organisation i stort sett klampade rätt in på området med fartyg och de värnpliktiga so fanns att tillgå inte var tillräckligt många för att sköta uppgiften......

Detta kommer mer och mer bli realiteten då värnpliktigförbanden läggs ned ett efter ett.... Snart är det bara Hv som finns kvar för snabba insatser...

Vad hade hänt om vapnen varit centralförvarade??

Jo insatsen hade fördröjts med flera timmar, och organisationen i fråga hade då kanske redan gjort det intrång som FM ville undvika!

Mvh Tompa

Som hemvärnsman och dessutom en mycket upptagen man i det civila så skulle det knappast funka med obligatoriska övningar. Jag måste ha lite flexibilitet då det gäller vilka övningsdagar jag ska vara med på.

Det närmaste stället där vi kan förvara vapnen i kasun är ca. 5 mil bort...

Om någon annan (alltså närmaste regemente) fixade transporten av vapnen till övningsplatsen och hämtning då övningen var avslutad så skulle jag gärna lämna ifrån mig mitt vapen men nu går inte det.

Samordningen mellan förråds-råttorna och resten av FM är ju som alla vet totalt obefintlig... Dessutom så övar vi ju mest på helgerna och har någon någonsin lyckats få någonting gjort som innefattar arbete för en förråds-man på en helg?

Eftersom transport tiden dessutom skulle dras av från övningstiden om HV skulle ordna transporten själv, så skulle det i slutändan innebära att vi var förbannat duktiga på att transportera vapen men absolut inte kunde använda dom praktiskt.

Guest Dedicated
Eftersom transport tiden dessutom skulle dras av från övningstiden om HV skulle ordna transporten själv, så skulle det i slutändan innebära att vi var förbannat duktiga på att transportera vapen men absolut inte kunde använda dom praktiskt.

Det bästa jag läst hittills........i ämnet.

Jag är numer inte med inågot hemvärnsförband även om jag i framtiden kommer att gå med igen. Men jag kan säga att jag inte kommer att gå med i Hemvärnet om vapnet skall centralförvaras.. Varför?? Det handlar inte alls om att jag tycker det skulle vara så tufft att ha ett automatvapen hemma.

Det handlar om att hela idén med ett hemvärn har då falerat. Idén är ju att Hv skall kunna agera snabbt ifrån sin hemort. Hur snabbt tror ni att hemvärnet kan mobilisera om man skall ta sig till Södertälje eller Kungsängen för att få tag i sitt vapen.

Vi måste inse att hemvärnet är den enda stående armén som man kan räkna med vid ett eventuellt skymmningsläge.

Att Fi kommer att slå emot regementen och ev. skogsförråd i första vågen är självklart, kanske följt av vägar och broar.

Det kommer att innebära att Hv inte kommer åt sina vapen utan är att räkna som "utslagna".

Det räckte med att man drog in am:en för ett antal år sedan, orsaken till att jag inte lämnade hv då pga. av det, är att jag löser det problemet själv.

Visst finns det en risk att hv vapen försvinner vid inbrott, men den känns försvinnande liten, som någon annan sa tidigare, det finns gott om illegala vapen ute, så att det räcker.

Den statistik som jag hört om stulna hv-vapen ur hem är 0,5st på 20år.

Den dagen Ak4:orna hamnar i centralförråd ska jag vara den första som kräver att hemvärnet läggs ned, så att man sparar pengar.

Edited by Jonte11

• 3 weeks later...

I de fall hvmän har lång väg till en kasun så ska det vara helt ok att förvara AK:n hemma.

Har man fått sin bostad kollad och godkänd för förvaring av AK:n så borde det vara upp till var och en att avgöra om man vill ha det ansvaret att förvara vapnet hemma eller om man vill ha det i kasun (om detta är möjligt).

Jag tycker att det fungerar bra att ha vapnet i kasun

De nackdelar jag ser med att förvara vapnen i kasun är att det tar en ½timme till 45 min att hämta ut utrusningen.

Sen kan det bli problem att hinna med vapenvården efter övningen om de som har planerat övningen inte har avsatt tid för vård innan allt ska låsas in igen.

/:D

jag anser att det kanske är ett förlegat system som kanske borde uppdateras lite efter världsbilden...

fast då försvinner lite av syftet med Hvoch Dv...

sen är det ju inte bara ak4 utan även kpist som förvars i hemmen... :wub: