Jump to content

Recommended Posts

Fu Svensson;

 

Tack för att du förtydligade hur dina farhågor ser ut. Visst är det ett otrevligt scenario att en vapeninnehavare drabbas av psykisk ohälsa och t.ex dödar fru och barn. Jag vill bl.a. minnas att förra året var ett svart år för hemvärnet i Norge i det avseendet.

 

Det här med tillit och förtroende är svårt, och känsligt. Vapen är farliga saker om de missbrukas, det kan ingen förneka. Därför ställs, med rätta, höga krav på personlig lämplighet, förvaringsmöjlighet och säkert handhavande. Men inga garantier kan lämnas, eftersom det rör sig om människor.

 

Det missbruk som du lyft fram kräver emellertid ingalunda några automatvapen. Det går lika illa med vilket vapen som helst. Faktum är att tragedier inträffar även i hem som helt saknar skjutvapen. Jag tror tyvärr inte att det är så enkelt som att ta bort redskapen. För inte har vi väl nått målet om familjen dödas med kniv, rep eller yxa o.s.v, o.s.v...

 

Tyvärr har polisen inte fört statistik över hur vanligt det är att legala vapeninnehavare använder sina licensierade vapen för att begå brott. I vart fall redovisas ingen sådan statistik. Vi vet därför inte hur många av de omkring 20-25 personer som årligen dödas med skjutvapen, som dödats med vapen som innehavaren innehaft licens för.

 

De siffror av intresse jag har sett från BRÅ (Våld i nära relationer 2001), rör 166 fall där gärningsmannen dödat sin livskamrat under tiden 1990-1999. Där framgår att 18% dödats av sin partner med ett skjutvapen, och licens för vapnet fanns i 2/3 av fallen. De övriga ungefär 136 brotten har genomförts med bl.a. kniv 40 %, strypning 21%, misshandel till döds 11%, dränkning och eld 2 % vardera. Omräknat blir det omkring 16 mord per år, varav omkring två där gärningsmannen använt sitt legalt innehavda vapen. Som väntat visade sig psykisk ohälsa vara mycket vanligt förekommande bland gärningsmännen, även om inte just skjutvapenmördarna särredovisades i studien.

 

Tills myndigheterna funnit lämpligt att redovisa hur vanligt det är att legala vapeninnehavare missbrukar sina legalt innehavda vapen, får vi fortsätta gissa.

 

Om införandet av den totala centralförvaringen av hemvärnsvapnen skulle införas blir frågan hur det egentligen skulle påverka brottsstatistiken. Det är t.ex ingen mening att avväpna hemvärnsmän som har licens på andra skjutvapen, eftersom de är lika farliga som automatvapen för obeväpnade motståndare. Du som aktiv i hemvärnet kan säkert bättre än mig uppskatta hur många av dagens omkring 50.000 befattningshavare som inte har andra legala vapen. Den siffran skall sedan ställas mot dagens ca 700.000 legala vapeninnehavare. Utan att ha täckning för siffrorna utan bara som beräkningsexempel, anta att 7.000 hemvärnsmän saknar andra legala vapen. Det skulle innebära en hypotetisk minskning av risken för missbruk med 1%.

 

1% hypotetisk minskning från en okänd nivå, eftersom nödvändig statistik på området saknas. Men hur många av dagens ca 20-25 årliga mord med skjutvapen skulle du uppskatta begås av legala innehavare med legala vapen? Och i hur många av de ovan uppskattade fallen, kan du tänka dig att hemvärnsvapen kommit till användning?

 

Blir din siffra större än 0.5?

 

För att få lite perspektiv på siffrorna;

 

Antal människor som avled år 2000 enligt socialstyrelsens statistik

 

- alla dödsorsaker.............................................93.516

 

- yttre händelse som dödsorsak.......................42.067

 

- självdestruktiv handling som dödsorsak..........1.130

- trafikolyckor vid transport på land......................582

- fallolyckor........................................................... 486

- drunkning genom olyckshändelse.......................115

- exponering för rök och öppen eld........................90

- skadehändelser med oklar avsikt........................255

- övergrepp av annan person................................90

 

- skärande/stickande föremål..............................42

- skjutvapen........................................................22

- hängning /strypning............................................8

- obeväpnat våld...................................................7

- trubbigt föremål..................................................2

- övriga..................................................................9

 

 

Finns det rimliga utsikter att åtgärden som medel kan nå målet?

Är i så fall problemet verkligen så stort att åtgärden är berättigad?

 

 

MVH

 

edit: det skall naturligtvis vara 1%, inte 10... (nollor är de svåraste siffrorna 8| )

Edited by janjanson
Link to comment
Share on other sites

Om man bor i Karlskrona så kanske säkerhetsrisken är större en om man bor i knäckehultsby i mörkaste innersta norrland.

 

Jag är av åsikten att det beror helt på vad man bor.

Bor man t.ex i Karlskrona så ligger den staden lite över genomsnittet vad gäller nazister (genarliserar lite jag vet) eller Göteborg där man kanske måste åka långa sträckor kollektivt tvärs genom staden en fredag/lördag kväll.... då är det enligt mig lämpligt att ha vapnen centralförvarade.

 

Och vice versa om man bor på mindre orter.

 

 

(Får jag fram min poäng tro?)

Link to comment
Share on other sites

Dxl;

Din åsikt har gått fram.

 

Jag kan inte se annat än att det finns mycket goda grunder för att de personer som av försvarsmakten ansetts tillräckligt pålitliga för att inneha automatvapen i hemmen, själva skall tillåtas avgöra när sådan förvaring inte längre är lämplig med hänsyn till den enskildes aktuella situation.

 

Men huvudfrågan var, så vitt jag förstår, huruvida det överhuvud skall vara tillåtet för hemvärnsmän att förvara sina tjänstevapen i hemmen. Då har vi lämnat den enskilde befattningshavarens egna omdöme i frågan, till förmån för en kollektiv lösning för alla.

 

Det enda jag vill uppnå med mina inlägg, är att de som förespråkar en sådan lösning tänker tanken fullt ut. Vilka olägenheter har dagen system? Hur stora är problemen? Vilka lösningar kan komma fråga, och..

 

-Vilka f ö r u t s ä t t n i n g a r har de föreslagna lösningarna nå de åsyftade målen?

 

I den ursprungliga frågan jämfördes hemvärnets regler för innehav av tjänstevapen med reglerna kring dagens "vanliga" officerares förfogande över tjänstevapen. Jag skulle därför vilja fråga om ni forumdeltagare anser att det skulle innebära ett säkerhetsproblem om de svenska officerare, som så önskar, skulle få inneha ett tjänstevapen på samma premisser som hemvärnsmännen, för att tävla och träna upp skjutförmågan ytterligare?

 

Lämna får resonemangs skull frågan om det finns "behov" av sådant vapeninnehav, och om officerarna i någon större omfattning skulle vara intresserade av att ta med sig arbetet hem även på lediga stunder. Fokusera istället på frågan ur ett säkerhetsperspektiv.

 

Skulle säkerheten i samhället påverkas negativt av en sådan möjlighet?

I så fall hur, och varför?

 

Det vore roligt om någon av dem frågan berör, ville delge sina åsikter.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Schweiz är ett väldigt intressant land om man undersöker samband mellan förekomsten av legalt innehavda vapen och förekomsten av våldsbrottslighet.

 

Och hur är det, har inte t.ex officerare i Norge möjlighet att inneha personliga vapen av militär karaktär i hemmen för att ägna sig åt fältskytte? Jag har för mig att jag läst det någonstans, kanske vet någon av er forumdeltagare besked?

 

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Oki ett par frågor

 

Om man har AK4 inlåst i en kasun, tas inte massa värdefull övningstid till att vårda vapnet?

Hur många AK4 stjäls av hemvärnsmän varje år? Alltså är det ett stort problem i dagsläget?

Korrelationen mellan Våldsbrott och eldhandvapen ligger väl snarare på pistolnivån. Det är lättare att dölja och bära med sig en pistol för "självförsvar" än en AK!

 

Tilläggas bör väl att jag själv är med i hemvärnet sen ca ett år. Känner inte mig mer olustig på grund av att jag har en Ak4 i hemmet. Visst pillade man lite extra på den i början men nu blir det ju bara då man vårdar.

Vi har däremot de som känner att de inte vill ha vapnet hemma och de har därmed sina vapen inlåst i en kasun. Problemet löst.... Om det inte visar sig att många AK4 stjäls ur hemmen varje år men så verkar det inte vara. Då det brukar bli braskande rubriker om ett stjäls eller någon skjuter olagligt. Därmed borde ju problemet vara ganska litet!

Edited by Hideous
Link to comment
Share on other sites

Schweiz är ett väldigt intressant land om man undersöker samband mellan förekomsten av legalt innehavda vapen och förekomsten av våldsbrottslighet.

 

Och hur är det, har inte t.ex officerare i Norge möjlighet att inneha personliga vapen av militär karaktär i hemmen för att ägna sig åt fältskytte? Jag har för mig att jag läst det någonstans, kanske vet någon av er forumdeltagare besked?

 

 

MVH

Stemmer. Reservebefal og HV-soldater kan ha våpen hjemme (med tennstempel) hvis våpnene brukes aktivt til konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Hej Julenissen;

 

Vet du om det förekommit någon diskussion internt i er officerskår, angående det lämpliga i att automatvapen förvaras i befattningshavarnas bostäder? Som du ser råder det delade meningar kring frågan om svenska befattningshavare skall tillåtas förvara sina tjänstevapen i hemmen, enligt inlägg på den här diskussionssidan.

 

Om jag inte minns alldeles fel, blev det emellertid en del rabalder i Sverige när myndigheterna drog in reservofficerarnas enhandsvapen. Har synen på den åtgärden ändrats, nu när det gått ett antal år? Hur var det förresten den gången, fick de reservofficerare som hade säkerhetsskåp eller liknade goda förvaringsmöjligheter dispens, eller skulle alla vapnen in oavsett omständigheterna i det enskilda fallet? Är det någon som minns vilket säkerhetsproblem man avsåg att lösa med beslutet att dra in reservofficerarnas beväpning?

 

Hideous;

Förvisso är det så att kriminella vanligtvis hellre nyttjar korta vapen som är lättare att dölja. Det är därför det är så allvarligt att den illegala vapenmarknaden uppenbarligen har så goda försörjningskanaler, att de inte ens behöver stjäla vapen ur svenska bostäder för att möta efterfrågan. Kriminella har i alla tider beväpnat sig, och de kommer inte att sluta med det även om alla legala innehav av vapen, privata som statliga, avskaffas i Sverige.

 

MVH

 

 

Glöm inte fiaskot med "The Great Gun Ban" i UK 1997.

Link to comment
Share on other sites

Hej Julenissen;

 

Vet du om det förekommit någon diskussion internt i er officerskår, angående det lämpliga i att automatvapen förvaras i befattningshavarnas bostäder?

Det har vel vært noe, men de som har tjenestevåpen hjemme har somregel andre private våpen uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Varför skall HV ha vapen hemma?

 

Bra motiveringar mottages gärna, med fördel knutet till rådande omvärldsbild samt svensk lag med allt vad det innebär av samarbete mellan FM och Polisen/Staten och då kanske specifikt tidsåtgång för beslut kontra möjlighet till uthämtning av vapen.

GMY

 

På förekommen anledning så lobbar jag upp denna frågan i här istället. Så shoot...

 

Och för att också stämma lite i le bäck: Finns otroligt mycket regler inom FM idag som påverkar hur vi övar och påverkar tiden vi har att öva så skall ni hänvisa till "det blir jobbigt att hämta vapen på helgen när vi skall öva" så gör det konstruktivt exmpelvis: "... men då kanske vi kan få centralförvara dem hos polisen/brandkåren/hos byäldsten" så det syns att ni tänkt. Uthämtning av vapen under GU tar också sin tid på morgon och gör det inte rätt för FM anställda att låta soldaten låsa in AK'n i skåpet på logementet.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Vi hade vapnen i logementsskåpet under min värnplikt. Ingen fick spelet och sköt vilt omkring sig då så vitt jag vet.

 

Bilkörning är farligare, kasunställ bilarna. Men låt motorcyklarna rulla fritt.

Me too!

 

Men då någon snodde en hel kaserns vapen med säkskåp och allt under ledighet på gardet kom man på att det faktist kunde vara läge att höja säkerheten.

 

Vad är den egentliga förlusten av att centralförvara vapnen jämfört med att ha dem hemma i garderoben?

 

Kan man hämta ut vapnen samtidigt som am?

Övningsledningen har garanterat inte hela aminsatsen för övningar hemma under sängen.

 

Kan man se till att vårda vapnen innan man städar och rundar av övningarna?

Det skulle medföra att man fick en kontroll på att alla vapen är i trim!

 

Sist men inte minst:

Finns någon aktuell anledning till att ha en ak4 hemma i lägenheten?

Link to comment
Share on other sites

Vad är den egentliga förlusten av att centralförvara vapnen jämfört med att ha dem hemma i garderoben?

Tidsåtgång? Kostnader för vapentransport?

Kan man hämta ut vapnen samtidigt som am?

Övningsledningen har garanterat inte hela aminsatsen för övningar hemma under sängen.

Kan en övningsledare plocka ut 100 AK4or samtidigt som han tar ut tre lådor 7,62? Får han köra den mängden vapen själv utan eskort? Kan han köra den mängden vapen i en 245a?

Kan man se till att vårda vapnen innan man städar och rundar av övningarna?

Det skulle medföra att man fick en kontroll på att alla vapen är i trim!

Hur pass bra vård torde det bli då? I praktiken, inte teorin...

Sist men inte minst:

Finns någon aktuell anledning till att ha en ak4 hemma i lägenheten?

Det beror nog på svaren på motfrågorna ovan... :rodna:

Link to comment
Share on other sites

Vi hade vapnen i logementsskåpet under min värnplikt. Ingen fick spelet och sköt vilt omkring sig då så vitt jag vet.

 

Bilkörning är farligare, kasunställ bilarna. Men låt motorcyklarna rulla fritt.

 

Mmm.. visst hade ni det.. men så står det också följande i din profil.

 

Detaljer Grundutbildning: Fu Spaningsgruppchef. -80 -81. I1
Och som GC1 säger ovan, det hände något på ditt regemente lite senare, och plötsligt insåg man att det var direkt obra att ha vapen i skåpet. Så då är vi ju tillbaka på ruta noll, varför skall HV ha AK'n hemma?

 

 

Vi hade vapnen i logementsskåpet under min värnplikt. Ingen fick spelet och sköt vilt omkring sig då så vitt jag vet.

 

Bilkörning är farligare, kasunställ bilarna. Men låt motorcyklarna rulla fritt.

Me too!

 

Men då någon snodde en hel kaserns vapen med säkskåp och allt under ledighet på gardet kom man på att det faktist kunde vara läge att höja säkerheten.

 

Vad är den egentliga förlusten av att centralförvara vapnen jämfört med att ha dem hemma i garderoben?

 

Kan man hämta ut vapnen samtidigt som am?

Övningsledningen har garanterat inte hela aminsatsen för övningar hemma under sängen.

 

Kan man se till att vårda vapnen innan man städar och rundar av övningarna?

Det skulle medföra att man fick en kontroll på att alla vapen är i trim!

 

Sist men inte minst:

Finns någon aktuell anledning till att ha en ak4 hemma i lägenheten?

 

Trés bien, ett par synnerligen väl valda följdfrågor på min huvudfråga.

 

Ser fram emot att få reda på anledning till AK'n hemma så snart som möjligt.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Sist men inte minst:

Finns någon aktuell anledning till att ha en ak4 hemma i lägenheten?

kan vara långt till närmsta förvaringsplats

skulle våra vapen förvaras på närmsta regemente så har vi 1 timme dit en halvtimme för att hämta ut vapnen 1timme tillbaks till skjutfältet halv timmes vård efter övningen 1 timme tillbaks till regementet 1 halvtimme att lämna in vapnen o sen 1 timme tillbaks. Det ger 5.5 timmar bara i transport o vapen tjafs sen kommer ju 1 timme till för lunch o andra raster o det ger 2 timmars effektiv övningstid på en 8 avtalstimmarsövning

Edited by joppe
Link to comment
Share on other sites

Sist men inte minst:

Finns någon aktuell anledning till att ha en ak4 hemma i lägenheten?

kan vara långt till närmsta förvaringsplats

skulle våra vapen förvaras på närmsta regemente så har vi 1 timme dit en halvtimme för att hämta ut vapnen 1timme tillbaks till skjutfältet halv timmes vård efter övningen 1 timme tillbaks till regementet 1 halvtimme att lämna in vapnen o sen 1 timme tillbaks. Det ger 5.5 timmar bara i transport o vapen tjafs sen kommer ju 1 timme till för lunch o andra raster o det ger 2 timmars effektiv övningstid på en 8 avtalstimmarsövning

 

Jo så är det säkert. Därför så tar ni 11.a-bilen med er hem också?

 

Varför behöver ni ha AK'n hemma? Om det bara är för att ni skall kunna öva ordentligt så kan vi dela ut Blue/red-guns till HV.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Sist men inte minst:

Finns någon aktuell anledning till att ha en ak4 hemma i lägenheten?

kan vara långt till närmsta förvaringsplats

skulle våra vapen förvaras på närmsta regemente så har vi 1 timme dit en halvtimme för att hämta ut vapnen 1timme tillbaks till skjutfältet halv timmes vård efter övningen 1 timme tillbaks till regementet 1 halvtimme att lämna in vapnen o sen 1 timme tillbaks. Det ger 5.5 timmar bara i transport o vapen tjafs sen kommer ju 1 timme till för lunch o andra raster o det ger 2 timmars effektiv övningstid på en 8 avtalstimmarsövning

 

Jo så är det säkert. Därför så tar ni 11.a-bilen med er hem också?

 

Varför behöver ni ha AK'n hemma? Om det bara är för att ni skall kunna öva ordentligt så kan vi dela ut Blue/red-guns till HV.

 

GMY

våra 20 bilar står inte parkerade på regementet heller

dom vpl kan ju också använda Blue/red-guns o bajonetter för då slipper vi ju dom tråkiga självmorden,duellskjutningarna med skarpa vapen, bajonetthuggen o vådaskotten.

Det var en bra ide du kläckte där Rokare! Blue/red-guns till hela försvarsmakten. Och med sloganen "Svenska försvarsmakten nu först i världen med vapenlös utbildning på alla tjänster"

Link to comment
Share on other sites

Regementena har knappt någon egen bevakning själva längre under stora delar av året. När får vi se ett insiderjobb på ett av dom vaktbolag som får ta över bevakningen? Så har skett ständigt med värdedepåer, värdetransporter osv. Vad säger att det inte kommer ske med militära vapen likaväl? OM det hade varit superintressant just med militära vapen så kommer det hända, men jag har en liten känsla av att det finns betydligt enklare sätt för intressenter att få tag på automatvapen. Särsklit sådana utan Amlock.

Link to comment
Share on other sites

Sist men inte minst:

Finns någon aktuell anledning till att ha en ak4 hemma i lägenheten?

kan vara långt till närmsta förvaringsplats

skulle våra vapen förvaras på närmsta regemente så har vi 1 timme dit en halvtimme för att hämta ut vapnen 1timme tillbaks till skjutfältet halv timmes vård efter övningen 1 timme tillbaks till regementet 1 halvtimme att lämna in vapnen o sen 1 timme tillbaks. Det ger 5.5 timmar bara i transport o vapen tjafs sen kommer ju 1 timme till för lunch o andra raster o det ger 2 timmars effektiv övningstid på en 8 avtalstimmarsövning

 

Jo så är det säkert. Därför så tar ni 11.a-bilen med er hem också?

 

Varför behöver ni ha AK'n hemma? Om det bara är för att ni skall kunna öva ordentligt så kan vi dela ut Blue/red-guns till HV.

 

GMY

våra 20 bilar står inte parkerade på regementet heller

dom vpl kan ju också använda Blue/red-guns o bajonetter för då slipper vi ju dom tråkiga självmorden,duellskjutningarna med skarpa vapen, bajonetthuggen o vådaskotten.

Det var en bra ide du kläckte där Rokare! Blue/red-guns till hela försvarsmakten. Och med sloganen "Svenska försvarsmakten nu först i världen med vapenlös utbildning på alla tjänster"

Nu är jag inte helt inläst på reglerna för förvaring och transport av vapen.

Jag har förstått att det krävs en transport med eskort då man fraktar flera vapen, är det då eskorten eller transporten som är svår att arrangera?

 

Genomför man stridsskutningar på andra orter än förvaringsplatsen för vapen?

 

Hur många övningar genomförs med "3 lådor 7,62" som enda övningsmtrl? Dvs hur många förband klarar sig med en 245 som enda transportmedel?

 

Egna iaktagelser från skjutbaneskjutningar på gardet är följande:

 

1 stor lastbil finns ofta på plats, alltså är själva transportbiten löst. Ak4 i häckar går att lasta i ganska stor mängd på en sån VW LT31(jag tippar på 100st)

Det är minst en person som har åkt för att hämta am på morgonen eftersom man sällan har sånt lastat över natten på ett flak nånstans.

Övningsledning med hjälp av ett antal samåkare eller delar av förbandet som skall klara av att eskortera skulle kunna göra detta skarpt.

 

Om man påstår att folk skulle slarva med vården bara för att det sker på tjänstetid så låter det i mina öron som om samma slarv skulle kunna förkomma hemma....

 

Slutligen så hoppas jag innerligt att man kan trycka igenom en vettig form för längre övningar vid enstaka tillfällen per år så att argumenten för enskild förvaring slutligen mosas till grus.

För till syvende och sist så är det rent tekniskt lösbara argument som används för att motivera att vi har en stor mängd militära automatvapen i skåp och lådor ute i samhället, jag har hittils inte hört ett enda hållbart taktiskt grundat argument i den här debatten.....

 

@ cf112 att vapnet ligger i en kasun betyder inte att det inte kan sitta ett vapenlås i det....

 

Edit: Ang Amlock

Edited by GC1
Link to comment
Share on other sites

Har svarat förut i denna fråga men i en annan tråd, men jag tar det igen

En pluton i norrlands inland som har långt till närmaste regemente har beställt 6 månader i förväg med FM-log att de behöver 42 AK-4:or till en övning. (har att göra med deras erbetstidsplanering) Väl framme på morgonen så kommer det bara 31 till övningen. Vad ska man då göra med de vapen som finns på lastbilen under tiden som plutonen övar? jo man måste avdela 3 st som vaktar dessa vapen som skarpa skyddsvakter. Dessa skall ha betalt enligt gällande avtal, vilket medför en kostnad. Dessa individer får inte någon övning annat än att stirra på en lastbil ute i ingenstans. Som lök på laxen tillkommer kostnaden för att ta ut vapnen från FM-log som tar en kostnad på 125:-/vapen för att göra grundtillsyn på alla 42 vapen oavsett om de är använda eller inte. (de har varit utanför TSF:s synhåll och de skall därmed göras grundtillsyn på dem)

 

Bättre då att plutonchefen kommer till övningen med en påse med nycklar som tillhör plutonen. Stf:en kommer med Plutonchef nyckel. alla har kontroll på sina vapen och alla kan öva.

tillfälle att vårda efter övningen sker under tiden som man utvärderar övningen.

 

En annan sak som man inte ska negligera heller är hur det kommer att uppfattas av "främmande" makt om man helt plötsligt om det skorpar till sig börjar dela ut 45 000 ak4:or till HV det vore en stor provokation gentemot främmande makt.

 

Mina fem cent.

II63

Link to comment
Share on other sites

våra 20 bilar står inte parkerade på regementet heller

dom vpl kan ju också använda Blue/red-guns o bajonetter för då slipper vi ju dom tråkiga självmorden,duellskjutningarna med skarpa vapen, bajonetthuggen o vådaskotten.

Det var en bra ide du kläckte där Rokare! Blue/red-guns till hela försvarsmakten. Och med sloganen "Svenska försvarsmakten nu först i världen med vapenlös utbildning på alla tjänster"

 

Nej, givetvis skulle det inte gå, och det inser nog till och med du.

 

Regementena har knappt någon egen bevakning själva längre under stora delar av året. När får vi se ett insiderjobb på ett av dom vaktbolag som får ta över bevakningen? Så har skett ständigt med värdedepåer, värdetransporter osv. Vad säger att det inte kommer ske med militära vapen likaväl? OM det hade varit superintressant just med militära vapen så kommer det hända, men jag har en liten känsla av att det finns betydligt enklare sätt för intressenter att få tag på automatvapen. Särsklit sådana utan Amlock.

 

Givetvis går det säkerligen att få tag på automatvapen utan amlock på ett enkelt sätt.

 

En annan sak som man inte ska negligera heller är hur det kommer att uppfattas av "främmande" makt om man helt plötsligt om det skorpar till sig börjar dela ut 45 000 ak4:or till HV det vore en stor provokation gentemot främmande makt.
Troligtvis kommer främmande makt ha tillgång till den infon innan resp BatC fått infon om att det är dags. 45000 AK må vara precis 45000 AK, men något enormt ställningstagande är det inte om du väger in alla andra variabler som analyseras av parter vid en "skorp" situation. "Fan, de beväpnar HV, Davai davai davai" är inte en trolig fras.

 

Skall vi sammanfatta det hela so far?

 

HV i Sverige måste ha vapen hemma för att

 

1. Det tar längre tid att öva om de är centralt förvarade.

2. Man kan ändå sno vapen på andra ställen utan amlock.

3. Vi får ha vapen med amlock hemma för snart blir det ett insidejobb på något regemente.

 

Hittade följande på något officiell sida

 

Hemvärnets viktigaste uppgifter är att bevaka, skydda, ytövervaka samt stödja det civila samhället. Alla hemvärnsförband utbildas därför för att kunna lösa dessa uppgifter. Utöver dessa kommer att antal tilläggsförmågor som bara vissa förband behöver ha.

 

Detta antar jag i grund och botten är en ledtråd till varför HV skall ha vapen hemma. För det är väl inte så att HV har vapen hemma för att det skall vara enkelt att öva?

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

@II63

 

Det är skillnad på att kassunförvara ett vapen på närmsta förband och att plocka ut vapen från TSF.

Bara för att vapnen inte förvaras i hemmet innebär det inte att man varje gång måste plocka ut vapnen från TSF, det fungerar ypperligt, rent tekniskt, att ha plutonens/ kompaniets vapen i en kassun.

Sen kan jag köpa argumentet med avstånd till förbandet men då går det att hitta andra lösningar.

Jag vet exempel på förband som har kassuner som INTE finns på ett regemente utan någon annanstans, i förbandets närhet.

 

The Swede :=o

Link to comment
Share on other sites

@ cf112 att vapnet ligger i en kasun betyder inte att det inte kan sitta ett vapenlås i det....

 

Edit: Ang Amlock

Jag tror vi tänker och menar samma. Jag kanske var otydlig. Eftersom Amlock finns så bör även intresset för FM vapen svalna för dom som tänkt tillgripa dessa. Alltså finns det enklare sätt att komma över automatvapen än just FM:s

FM har i så fall lyckats med just den delen, men frågan kvarstår. Minskar antalet illegala automatvapen totalt sett i landet pga Amlock, nycklar inlåsta, alla vapen i kasun osv osv ? Eller är resultatet det samma, med endast en massa krångel för FM och HV i synnerhet? Ingen lär kunna svara på detta, men från FM:s sida så har man ju iaf "gjort sitt" vilket är sådär lagom svenskt Bror Duktig-aktigt.

Jag är fortsatt kluven i förvaringsfrågan. Lokala avvikelser måste få finnas för att det ska bli uthärdligt. Huvuddelen av förbandens vapen dock inlåsta.

Link to comment
Share on other sites

2. Man kan ändå sno vapen på andra ställen utan amlock.

Min tanke går inte direkt till att brottslingar i behov av vapen i första hand stjäl dessa av FM. Lite kreativ illegal sidoimport av populära vapen med böjda magasin och träkolv borde vara minst lika lätt som att riskera att åka fast för FM vapenstöld.

 

Nu är jag trött... Två inlägg på raken istället för att dra ihop dom i ett, jag vet... Sorry.

Edited by cf112
Link to comment
Share on other sites

@II63

 

Det är skillnad på att kassunförvara ett vapen på närmsta förband och att plocka ut vapen från TSF.

Bara för att vapnen inte förvaras i hemmet innebär det inte att man varje gång måste plocka ut vapnen från TSF, det fungerar ypperligt, rent tekniskt, att ha plutonens/ kompaniets vapen i en kassun.

Sen kan jag köpa argumentet med avstånd till förbandet men då går det att hitta andra lösningar.

Jag vet exempel på förband som har kassuner som INTE finns på ett regemente utan någon annanstans, i förbandets närhet.

 

The Swede :=o

Det har undersökts av personal på UG om att ha vapnen låsta med AM-lock i och i larmade kasuner men det har varit tvärstopp på det med hänvisning till att det inte finns en varken polis eller militär insatsstyrka som kan komma på plats inom en timme. (som militär insatsstyrka räknas tropp) Tragiskt men sant.

Det verkar som om det finns olika regler i landet vilket är synnerligen märkligt.

II63

Link to comment
Share on other sites

@ cf112 att vapnet ligger i en kasun betyder inte att det inte kan sitta ett vapenlås i det....

 

Edit: Ang Amlock

Jag tror vi tänker och menar samma. Jag kanske var otydlig. Eftersom Amlock finns så bör även intresset för FM vapen svalna för dom som tänkt tillgripa dessa. Alltså finns det enklare sätt att komma över automatvapen än just FM:s

FM har i så fall lyckats med just den delen, men frågan kvarstår. Minskar antalet illegala automatvapen totalt sett i landet pga Amlock, nycklar inlåsta, alla vapen i kasun osv osv ? Eller är resultatet det samma, med endast en massa krångel för FM och HV i synnerhet? Ingen lär kunna svara på detta, men från FM:s sida så har man ju iaf "gjort sitt" vilket är sådär lagom svenskt Bror Duktig-aktigt.

Jag är fortsatt kluven i förvaringsfrågan. Lokala avvikelser måste få finnas för att det ska bli uthärdligt. Huvuddelen av förbandens vapen dock inlåsta.

Jag tror att risken för att ak4 stjäls och sedan skjuts med i kriminella kretsar är så försvinnande liten redan idag att centralförvaring inte skulle ge en särskilt stor effekt på samhället.

 

Däremot så tycker jag att det är en förtoendefråga, vi kan inte garantera att de vapen vi delat ut inte missbrukas av den rätta "ägaren" och därför bör vi inte ha så mycket vapen ute av bekvämlighetsskäl.

 

En, i mina ögon, ovanligt osympatisk herre på den lokala sthlms hvtidning skrev ju i en förvirrad artikel att det inte går att lita på soldaten och att inga intervjuer räcker för att sålla bort fel individer, och då är det bara att låsa in klabbet eller vänta på att försvara nästa skjutning mot civila mål med att det är bökigt att hämta vapnen innan varje övning...

Link to comment
Share on other sites

Egna iaktagelser från skjutbaneskjutningar på gardet är följande:

 

1 stor lastbil finns ofta på plats, alltså är själva transportbiten löst.

Nej, det är det inte. På Livgardet så ska vapentransporter skötas av Markbevakningscentralen, det får inte förbandet göra själva. Ska man ut på skjutbanan så kan man dock lösa uthämtningen vid kasern, men ska man öva på annan plats så måste man alltså anlita MBC. Kostnaden för detta lär tas ur förbandets övningsbudget.

 

Det har undersökts av personal på UG om att ha vapnen låsta med AM-lock i och i larmade kasuner men det har varit tvärstopp på det med hänvisning till att det inte finns en varken polis eller militär insatsstyrka som kan komma på plats inom en timme. (som militär insatsstyrka räknas tropp) Tragiskt men sant.

Det verkar som om det finns olika regler i landet vilket är synnerligen märkligt.

II63

Nej, det är exakt samma regler i hela landet. Skjutvapen ska förvaras i förvaringsutrymmen i skyddsnivå 3 eller 4. Om förvaringsutrymmena inte står under ständig uppsikt så ska de vara utrustade med larm. Insatsstyrka måste kunna vara på plats inom 30 minuter vid skyddsnivå 3 eller en timme vid skyddsnivå 4.

 

Det är det sistnämnda kravet som ställer till problem framförallt i Norrland där avstånden är mycket långa.

Link to comment
Share on other sites

Varför behöver ni ha AK'n hemma?

 

Jag har inget att tillägga om varför jag behöver ha AK:n hemma, men det finns en anledning till att jag vill ha AK:n hemma. Anledningen är att jag vill ha ett vapen som är i gott skick, som jag kan lita på och som har siktesinställningar som passar mig. Under både övningar och skarpa insatser har jag blivit tilldelad vapen med rejält misshandlade rödpunktssikten, som dessutom ofta varit felplacerade på skenan för mitt skytte. Det nya rödpunktssiktet är sämre än det gamla siktet ur det här avseendet, eftersom det mycket lättare skadas av felhandhavande och är tänkt att ha placeringen på skenan anpassad efter skytten. Under övningarna har det dessutom varit vapen som fungerat dåligt och krävt något annorlunda handhavande än de personliga vapen jag tidigare haft. Det må vara små detaljer, men enligt min ringa mening är det viktigt att jag kan lita på att mitt vapen fungerar och träffar där jag siktar.

 

Att ha personliga vapen centralförvarade är en lösning i vissa delar av landet men skulle kosta mycket tid, i synnerhet som naturliga utgångspunkten för övningar (och insatser) sällan sammanfaller med platsen för kasunerna.

 

Vid de skarpa insatserna hittills har det av lätt begripliga skäl inte varit ett alternativ att använda personligt hemmaförvarat vapen. Jag vet inte vid vilken hotnivå hemmaförvarade vapen skulle börja tas i bruk, men vid dagens beväpnade hemvärnsinsatser (som löper över lite tid) är det rimligt med vapen som tillhör insatsen och inte soldaten. Problemet med misshandlade vapen som soldaten inte vet om det går att lita på kvarstår dock, och jag har ingen bra lösning på det.

Link to comment
Share on other sites

Vid de skarpa insatserna hittills har det av lätt begripliga skäl inte varit ett alternativ att använda personligt hemmaförvarat vapen. Jag vet inte vid vilken hotnivå hemmaförvarade vapen skulle börja tas i bruk, men vid dagens beväpnade hemvärnsinsatser (som löper över lite tid) är det rimligt med vapen som tillhör insatsen och inte soldaten. Problemet med misshandlade vapen som soldaten inte vet om det går att lita på kvarstår dock, och jag har ingen bra lösning på det.

 

Varför inte använda det personligen tilldelade vapnet? Visst kan man ha skarpladdade vaktbössor som roterar mellan soldaterna när det byter av varandra, men å andra sidan så tycker jag att patron ur och ladda är enkla åtgärder som man gott borde kunna kosta på sig vid avbyte...? Att byta säkringsomställade och montera säkringsplåt är väl inte heller någon större grej, hoppas jag.

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...