tinhead Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 För att återgå till centralfrågan om centralförvaring (ingen humor menad med den frasen) så har vi erbjudit oss att centralförvara alla vapen om de är tillgängliga, det vill säga, om vi kan få kassuner på Karlberg. Det ointresse vi mötts av har varit kompakt. Även möjligheten att få mer än en kassun på LG området har visat sig vara ogörligt (med 180 man i förbandet har jag ca 40 centralförvarade vapen av olika skäl). Vem vet vad man ska tro. Har hört samma här. Väldigt stort motstånd till allt som har att göra att regementen mfl får fler kasuner och liknande att bevaka. Även om det gäller en extra kasun brevid ett par befintliga som regementet själv använder. Någon som vet ifall det är någon enorm hyres och bevakningskostnad ihoptåtat med detta? Quote
RU01 Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 För att återgå till centralfrågan om centralförvaring (ingen humor menad med den frasen) så har vi erbjudit oss att centralförvara alla vapen om de är tillgängliga, det vill säga, om vi kan få kassuner på Karlberg. Det ointresse vi mötts av har varit kompakt. Även möjligheten att få mer än en kassun på LG området har visat sig vara ogörligt (med 180 man i förbandet har jag ca 40 centralförvarade vapen av olika skäl). Vem vet vad man ska tro. Är det myndigheten som inte möjliggör förvaring? Quote
larsev Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 För att återgå till centralfrågan om centralförvaring (ingen humor menad med den frasen) så har vi erbjudit oss att centralförvara alla vapen om de är tillgängliga, det vill säga, om vi kan få kassuner på Karlberg. Det ointresse vi mötts av har varit kompakt. Även möjligheten att få mer än en kassun på LG området har visat sig vara ogörligt (med 180 man i förbandet har jag ca 40 centralförvarade vapen av olika skäl). Vem vet vad man ska tro. Är det myndigheten som inte möjliggör förvaring? Verkar inte bättre Quote
RU01 Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 Ibland får man intrycket att de militära myndigheterna ställer krav men inte följer upp dessa krav med reella möjligheter. Sen kan man lugnt på myndigheten säga att Hv-folket inte motsvarade de ställda kraven..härska genom att söndra. Quote
GC1 Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 Dock tycker jag att samtliga jakt och sportskytte vapen skall centralförvaras i någon av FV:s gamla nerlagda RRGC och att uthämtning av dessa endast beviljas efter ansökan som skall ha ankomit fem veckor innan, på helgfria söndagar! You can have my gun when you pry it out of my dead cold fingers! Självklart skall hv få ha sina vapen hemma, de borde få ha ammunition också. Officerare borde få ha vapen hemma och de jägare och skyttar med licens skall lämnas i fred och få utveckla sin hobby och sitt intresse. Endast om sammhället får problem så finns anledning att se över vapen regler. Och idag är det i princip noll problem med lagliga vapen. Det enda egentliga problemet som någonsin funnits är vapenstölder, och det är princip bara militären där detta varit ett problem. Problemet med militära vapen som stals fanns för 10 år sedan, idag är det av olika skäl mycket mindre. De problem som finns med vapen i sverige idag beror på olagliga vapen, inte dom lagliga. Och de olagliga vapnen kommer inte längre från de lagliga, de kommer genom insmuggling. Allt tjafs om detta är den gamla reflexen från oinsatta idioter att avväpna duvan för att göra höken fredlig. man kan se det här från två håll, antingen genom NRAglasögon eller genom ett nyktert behovsperspektiv. Jag anser att om det inte finns uppenbarliga fördyrande omständigheter så skall man inte ha vapen hemma "utifall att". Går logistiken att sköta så skall vapnen centralförvaras. Varför skall vi beväpna så många som möjligt? Är det pga "an armed society is a polite society" eller finns det verkliga behov av att ha tiotusentals ak4:or hemma hos folk, på uppenbarligen ganska lösa boliner? Quote
Fu. Kil Posted May 11, 2007 Report Posted May 11, 2007 Har skummat igenom debatten lite nu och funnit att många motståndare till centralförvaring har som argument att det tar tid innan övning att dela ut vapen. Vill ta mig till minnes att under min värnplikt så hade alla 120 grabbar hämtat ut sina vapen på tio minuter. Allt handlar ju bara om att få rutin på det hela, sen löser ju den delen sig galant. För min egen del är det en lättnad att inte ha bössan hemma längre, framför allt eftersom att jag bor i en lite mer "utsatt" del av staden. (läs område med högbrotts statestik.) Quote
The Swede Posted May 11, 2007 Report Posted May 11, 2007 Har skummat igenom debatten lite nu och funnit att många motståndare till centralförvaring har som argument att det tar tid innan övning att dela ut vapen. Vill ta mig till minnes att under min värnplikt så hade alla 120 grabbar hämtat ut sina vapen på tio minuter. Allt handlar ju bara om att få rutin på det hela, sen löser ju den delen sig galant. För min egen del är det en lättnad att inte ha bössan hemma längre, framför allt eftersom att jag bor i en lite mer "utsatt" del av staden. (läs område med högbrotts statestik.) Jo, men under din värnplikt hade du inte 10-20 mil till kassunen eller hur? Quote
Fu. Kil Posted May 11, 2007 Report Posted May 11, 2007 Har skummat igenom debatten lite nu och funnit att många motståndare till centralförvaring har som argument att det tar tid innan övning att dela ut vapen. Vill ta mig till minnes att under min värnplikt så hade alla 120 grabbar hämtat ut sina vapen på tio minuter. Allt handlar ju bara om att få rutin på det hela, sen löser ju den delen sig galant. För min egen del är det en lättnad att inte ha bössan hemma längre, framför allt eftersom att jag bor i en lite mer "utsatt" del av staden. (läs område med högbrotts statestik.) Jo, men under din värnplikt hade du inte 10-20 mil till kassunen eller hur? Likväl samlas man som sagt i flesta fall på ett regemente eller dyl. innan övning, eller? Quote
The Swede Posted May 11, 2007 Report Posted May 11, 2007 Har skummat igenom debatten lite nu och funnit att många motståndare till centralförvaring har som argument att det tar tid innan övning att dela ut vapen. Vill ta mig till minnes att under min värnplikt så hade alla 120 grabbar hämtat ut sina vapen på tio minuter. Allt handlar ju bara om att få rutin på det hela, sen löser ju den delen sig galant. För min egen del är det en lättnad att inte ha bössan hemma längre, framför allt eftersom att jag bor i en lite mer "utsatt" del av staden. (läs område med högbrotts statestik.) Jo, men under din värnplikt hade du inte 10-20 mil till kassunen eller hur? Likväl samlas man som sagt i flesta fall på ett regemente eller dyl. innan övning, eller? Inte alltid, speciellt inte om närmsta regemente ligger 20-30 mil bort. Det är en svår fråga, själv lutar jag nog åt centralförvaring där så är möjligt men viss flexibilitet måste få förekomma. The Swede Quote
Renown Posted May 11, 2007 Report Posted May 11, 2007 (edited) KD803. Nu tycker jag du är rejält ute och seglar. Försvarsmakten är inte alls särskilt billig... försvaret kostar 40 miljarder kronor per år (enligt programmet "Dokument inifrån" om NBG som sändes nyligen). 40 Miljarder av 1200 miljarder som staten drar in i skatt...humma...låter lite...ja...lite (när svenska slöjdföreningen eller vad de nu hette får 20 miljoner... ) jag tycker att det är lite upphaussat med hvs vapen...hemvärnet är frivilligt och skall verka i närområdet....bor rätt nära sthlm...ca 2.5h ifrån...men har ändå 100km till närmsta regemente...och om det skorpar till sig...var kommer den lede fi att slå till först...mot ledningen...och ledningsregementet kan nog vara en rätt saftig måltavla, så de där 10 milen enkel resa...kon nog bli väldigt mycket krångligare...sen huruvida ammon centralförvaras eller ej...i ofred kanske man kan komma undan med att "låna" från jaktbutik eller dyl...dock inte halvmantlat eftersom det är förbjudet...nåja inget illa ment om jag låter sarkastisk...blir lite uppeldad bara när det gäller Hv Edited May 12, 2007 by Renown Quote
tinhead Posted May 11, 2007 Report Posted May 11, 2007 Har skummat igenom debatten lite nu och funnit att många motståndare till centralförvaring har som argument att det tar tid innan övning att dela ut vapen. Vill ta mig till minnes att under min värnplikt så hade alla 120 grabbar hämtat ut sina vapen på tio minuter. Allt handlar ju bara om att få rutin på det hela, sen löser ju den delen sig galant. För min egen del är det en lättnad att inte ha bössan hemma längre, framför allt eftersom att jag bor i en lite mer "utsatt" del av staden. (läs område med högbrotts statestik.) Rutin är svårt att få du har allt från 150timmar hv sold till nästan 20timmars hvsold, och ingen 40timmar i veckan VPL sold. Den smidigaste lösningen hittills är nyckelförvaring. OM man nu ska få någon vettig lösning på det hela... Men det kräver vapenvård av vissa delar och det blir bökigt för dom som vill dra som en avlöning direkt då man lastat ur fordonen efter övningen. Det kräver oxå organisation och framförallt bra och hel vårdsutrustning om det ska gå undan.. Stilen som finns ibland att man ska klara sig med en trasa och några droppar CLP samt vapenvårdsettet, det kommer fullständigt tjocka ihop ett snabbt, effektivt och godkänt vårdande av vapnet. Tyvärr krävs det inte mycket för det ska bli bra, några läskstänger, olika storlekar på borstar och CLP i dushflaska, samt flaska med pipett samt trasor eller stadigare handtorkpapper (blått?). Quote
Munken_swe Posted May 11, 2007 Report Posted May 11, 2007 Har funderat på det här ett tag nu. Om hemvärnsförbanden centralförvarar sina vapen, t.ex. på ett regemente, så skulle väl det kunna bli en del problem om det blir krig? Skulle inte ett regemente vara ett prio-mål för fientlig insats (förutsatt att det är främmande makt och inte terrorister)? Och om då regementet bombats eller intagits, blir det inte väldigt svårt för HV att hämta sina vapen? Och om man centralförvarar i kasun i t.ex. skogen, blir det inte större risk för stöld/åverkan? Har sett några aktiva kasuner i länet som nog skulle bli svåra att komma åt i ett snabbt krig, då strategiska objekt ligger alldeles i närheten. Quote
tinhead Posted May 11, 2007 Report Posted May 11, 2007 Har funderat på det här ett tag nu. Om hemvärnsförbanden centralförvarar sina vapen, t.ex. på ett regemente, så skulle väl det kunna bli en del problem om det blir krig? Skulle inte ett regemente vara ett prio-mål för fientlig insats (förutsatt att det är främmande makt och inte terrorister)? Och om då regementet bombats eller intagits, blir det inte väldigt svårt för HV att hämta sina vapen? Och om man centralförvarar i kasun i t.ex. skogen, blir det inte större risk för stöld/åverkan? Har sett några aktiva kasuner i länet som nog skulle bli svåra att komma åt i ett snabbt krig, då strategiska objekt ligger alldeles i närheten. Dom som hävdar motsatsen menar att samtliga officerare och poliser centralförvarar sina vapen sedan flera år tillbaka. Men det är sant, en av "designfördelarna" med att Hv haft ute vapen är just att dom är "färdiga för strid" nåra minuter efter dom fått meddelandet. Huruvida det matchar dagens krav på beredskap det får någon annan berätta. Men vi har ju NBG som har 24timmars insatstid inom landet väl? Quote
compfast Posted May 17, 2007 Report Posted May 17, 2007 Om det skulle komma en skurk och hota min familj, skulle jag utan vidare ge honom min AK och Nyckeln till vapnet! Det bästa hade varit om nyckeln till vapnen inte hade varit hos Hv-männen utan att de hade tagits hand om Plutonchef eller Kompanichef. Quote
Munken_swe Posted May 18, 2007 Report Posted May 18, 2007 Om det skulle komma en skurk och hota min familj, skulle jag utan vidare ge honom min AK och Nyckeln till vapnet!Det bästa hade varit om nyckeln till vapnen inte hade varit hos Hv-männen utan att de hade tagits hand om Plutonchef eller Kompanichef. Jag trodde att det hade beslutats nationellt för länge sedan. Är det vanligt att hemvärnsmannen har sin egna nyckel? Quote
SISU Posted May 18, 2007 Report Posted May 18, 2007 Nej Hv soldaten har ansvar över sin nyckel i hemmet .. Dock så ska iaf Hallandsgruppen centralförvara alla vapen o ha nycklen hemma . Quote
DaRaven Posted May 18, 2007 Report Posted May 18, 2007 Ryktet gör just nu gällande att Upplands- och västmanlandsgruppen gör tvärtom. Vapen hemma, nyckel i kasun. Slipper man vapentransporter. Quote
DaRaven Posted May 18, 2007 Report Posted May 18, 2007 Det var faktiskt rätt smart .... Lättare att släpa med sig en stor låda med nycklar till övningen, än att försöka få ut alla vapen som behövs på förhand. Ändå tämligen krångligt. Hm.. Nu glider jag väl iofs över på Centralförvaringstråden. Så jag slutar nu. Quote
Hasse-57 Posted May 19, 2007 Report Posted May 19, 2007 (edited) Ryktet gör just nu gällande att Upplands- och västmanlandsgruppen gör tvärtom. Vapen hemma, nyckel i kasun. Slipper man vapentransporter. Medelpads kustkompani kommer även vi att förvara nycklarna centralt och vapnen hemma. Edited May 19, 2007 by Hasse-57 Quote
GC1 Posted May 19, 2007 Report Posted May 19, 2007 Då är i alla fall Medelpad- Upplands- och västmanlandsgruppen på samma linje som mig, det är bara det att man inte löst logistiken.... Eller? Hv behöver inte förvara sina vapen hemma, men man har just nu ingen logistisk lösning på problemet. Jag sätter mitt hopp till längre utbtider vid färre tillfällen så att snacket om problem med tp och tid för uthämtning minimeras! Quote
Holmlund K4 97/98 Posted May 20, 2007 Report Posted May 20, 2007 IP Nord centralförvarar både vapen och nycklar sedan ca 1 månad tillbacks på LG. Går åt lite mer tid att hämta ut/vårda/låsa in, men det är det värt. Har förvisso inte samma log problem som man har "ute på landet" beträffande avstånd mm, men jag tror nog att inom en snar framtid så kommer alla vapen att centralförvaras. Quote
FkN Posted May 20, 2007 Report Posted May 20, 2007 Visst säkert jätte smart och bra, men det som slog mig var... Vad är syftet? FM kan inte lösa vapenlogistiken på ett bra sätt, och kräver av den enskilde hv-soldaten att grundförutsättningen för att vara med är att man har ett obrukbart vapen i garderoben? Logiken i det? Kasunförvaring till 100% förespråkar jag. Visst kämpigt för dom som bor i glesbygden med 30 mil till närmaste kasun, men kanske dags för FM att vara uppriktiga och frångå "Alla ska med" mentaliteten. Quote
CBRN-fåne Posted May 20, 2007 Report Posted May 20, 2007 Ryktet gör just nu gällande att Upplands- och västmanlandsgruppen gör tvärtom. Vapen hemma, nyckel i kasun. Slipper man vapentransporter. Intressant att Kn U har bett mig vara beredd att bygga 30 hyllor med plats för 50 Ak i varje som kan användas i kasuner enligt den modell jag byggde till vår pluton... Quote
DaRaven Posted May 20, 2007 Report Posted May 20, 2007 (edited) Ryktet gör just nu gällande att Upplands- och västmanlandsgruppen gör tvärtom. Vapen hemma, nyckel i kasun. Slipper man vapentransporter. Intressant att Kn U har bett mig vara beredd att bygga 30 hyllor med plats för 50 Ak i varje som kan användas i kasuner enligt den modell jag byggde till vår pluton... Det är ju fortfarande möjligt att man kommer ha avvikande lösningar för olika kompanier på bataljonerna. Men detta var det jag hörde på vårt sista kompanimöte, det var förvisso 2 månader sedan - så mycket kan väl hända, eller så var kompch missunderrättad. EDIT: Som sagt.. Rykten. Den som lever får väl se var vi hamnar till slut. Edited May 20, 2007 by DaRaven Quote
dieseltrollet Posted May 20, 2007 Report Posted May 20, 2007 IP Nord centralförvarar både vapen och nycklar sedan ca 1 månad tillbacks på LG. Går åt lite mer tid att hämta ut/vårda/låsa in, men det är det värt. En nyfiken fråga, hur går in- och utlåsning till? Står hela plutonen utanför kassunen och hämtar/lämnar sitt vapen som man gör under lumpen, eller är det någon som hämtar alla vapnen? Quote
employed Posted July 12, 2014 Report Posted July 12, 2014 Varför har man patronlägeslås när man har dem inlåsta i en bevakad kassun? Quote
speculatores Posted July 12, 2014 Report Posted July 12, 2014 Varför har man patronlägeslås när man har dem inlåsta i en bevakad kassun? användes inte de framför allt när vapnen förvarades hemma, en sak som jag fundera på när de gäller patronlägeslåset. hur tänkte de när de utforma nyckeln. de krävs ju inte direkt något geni för att förstå vad de är om du sett en sådan förut, har du inte sett de bör de flesta kunna räkna ut vad de är om du ser en ak med patronlägeslås. Quote
Magnus Redin Posted July 12, 2014 Report Posted July 12, 2014 Varför har man patronlägeslås när man har dem inlåsta i en bevakad kassun? Min gissning är att man håller igång rutinen för att hålla stöldattraktiviteten nere under övningar och framtida hemförvaring. Ett lager säkerhet till skadar inte när man redan har låsen och tid att hantera dem. Quote
speculatores Posted July 12, 2014 Report Posted July 12, 2014 Varför har man patronlägeslås när man har dem inlåsta i en bevakad kassun? Min gissning är att man håller igång rutinen för att hålla stöldattraktiviteten nere under övningar och framtida hemförvaring. Ett lager säkerhet till skadar inte när man redan har låsen och tid att hantera dem. under övningarna är de inte i vapnet och varför öka risken för den enskilde hemvärnsmanen när man har fullt fungerande kasuner. fixar de kriminella som vill ha vapen eldkraft nog till att ta sig förbi vakterna, och sen ta sig in i kassunerna har de förmodligen någon tanke på hur de skall fixa upp låsen.De känns bara som slöseri med övningstid. Quote
Recommended Posts