Jump to content

Recommended Posts

Jo om man skall lyssna på våra kära politiker är ju världsbilden sådan att vi kan lägga ner FM helt och hållet under dom närmsta tio åren.

Detta skulle ge en besparning på ca 400 miljarder och skulle garantera att sverige inte hamnade i någon form av kris eller krigssituation!

Link to comment
Share on other sites

det är så jävla irriterande att man inte kan lära sig av sin historia...

tiden innan ww2 så var det lika dant, vi nerrustade sen när kriget var slut då upprustade vi igen!

nä nu tar det hus i helsike snart med terrorism och allt vad det innebär.

 

iof tycker jag att att en yrkesarme låter bra men då ska dom faen ha en fet budget så att dom inte blir någon form av välbetalt hemvärn!

Link to comment
Share on other sites

jag anser att det kanske är ett förlegat system som kanske borde uppdateras lite efter världsbilden...

fast då försvinner lite av syftet med Hvoch Dv...

 

sen är det ju inte bara ak4 utan även kpist som förvars i hemmen... :sniper:

Det får väl inte förvaras vapen i hemmet utan patronlägeslås??....då borde inte många ha K-pist hemma.

Edited by jonte72
Link to comment
Share on other sites

sen är det ju inte bara ak4 utan även kpist som förvars i hemmen... :huh:

Samtliga hemvärnsmän skall ombeväpnas till AK 4. Endast B-hv skall ha k-pist i framtiden. Ombeväpning har redan påbörjats i vissa MD-grupper.

 

/ERI

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det känns lite förvirrande att man talar om att avväpna hv för att vi kommer att få tio års förvarning innan eventuellt krig när övriga fm inriktar sig på att bli enslags "rapid reaction" styrka för att de numera måste kunna agera blixtsnabbt var som helst i landet på kort varsel...

 

Känns som att fm ska bli vad hv är och hv skall bli vad fm var...

 

Känns som att vissa människor på fö-dep inte tänkt till hela vägen...

 

Edit: Känns som om Bellum inte riktigt lyckades sätta sina tankar på pränt. Hoppas ni fattade andemeningen!

Edited by Bellum
Link to comment
Share on other sites

Och i ärlighetens namn, när ni talar om 11 september.

tror ni att det hade gjort någon skillnad om HELA

Sveriges hemvärn hade varit grupperat i runtomkringförsvar vid WTC?

Det hade ju inte gjort någon som HELST skillnad!

Jag var troligtvis otydlig i mitt inlägg.

 

Nej, det hade inte hjälpt om hela svenska hemvärnet grupperat runt WTC.

 

Vad jag ville åskådliggöra är att med tanke på hotbilden tycker jag det är rätt att hemvärnet har vapnen hemma.

När FM säger att det inte finns något invasionshot mot Sverige inom överskådlig tid (10 år) så betyder det inte att det inte finns något som helst hot mot Sverige inom överskådlig tid.

 

Hemvärnet är i dagsläget inte avsett att möta ett invasionshot och har nog aldrig varit det, annat än i en generell bemärkelse och med undantag för vissa hemvärn med marina uppgifter.

 

Vid varje hotbild där det bedöms att militär insats är nödvändig kommer det att behövas någon som är snabbt på plats. Här är hemvärnet överlägset med 2 timmars mobilisering. Med tanke på hur GU-förbanden är utspridda över landet kan det vara bra med ett hemvärn.

 

Däremot kan jag tycka att förslaget om centralisera och plikta viss utbildning för hemvärnet är en bra idé.

Link to comment
Share on other sites

Personligen har jag mitt vapen i kassun. Jag tyckte det blev jobbigt att ha det hemma och mina ungar börjar bli så pass stora nu att jag ville eliminera det orosmomentet en gång för alla. Trots stränga tillsägelser kan nyfiken ibland ta överhanden och även om vapnet är delat, gömt, låst och oladdat, ville jag eliminera ALL möjligjhet för kontakt med vapnet för mina ungar och deras kompisar. "Kolla här va fett pappa har" liksom. Definitivt obra!

 

En äcklig hotbild min paranoida hjärna kokade ihop var att tänk om någon ond fan får nys om att jag är med i Hv och har vapnet i huset! Om han kommer på hembesök och håller min familj som gisslan, så delar jag gladeligen ut både vapnet och nyckeln till vapenlåset och önskar honom lycka till. Automatkarbiner är synnerligen eftertraktade av elaka busar som vill ställa till det rejält.

 

Jag förstår de som har långt till central förvaringsplats och vill undvika bök inför övningar mm vill ha bössan hemma, och anser därför att sunt förnuft får råda om man skall ta ett generellt beslut i frågan. Har man nära till kassun finns det ingen anledning att ha vapnet i hemmet, tycker jag. Jag ser heller ingen större "mob"-vits med att vapnet hemma, då all amm skall lämnas in. Du kan alltså inte verka i alla fall. Vid ökad spänning av "läget" bör dock vapnen få tas hem och mob-am delas ut. Vidare tycker jag att det kan vara lämpligt ur vårdsynpunkt att man kan ta hem vapnet och göra särskild tillsyn mm ibland. Den tid som avsätts för vård efter övningar brukar inte räcka till.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vårt kompani har beslutat att låsa in alla Ak4 i kasun,,,dock frivilligt för den enskilde Hemvärns soldaten. Anledningen är hotbilden som militärt inte finns på minst 10 år och den civila som idag faktiskt riktar in sig på våra familjer för att få fram vapnen (ingen paranoid tanke alls)

 

Avstånden till kasuner bör inte vara några problem. Har pratat med Kompanier som fått sina kasuner placerade hos civila företag med bevakning 24/7

 

Pingo

------------

"Don't mess with my Ak4"

Link to comment
Share on other sites

Vårt kompani har beslutat att låsa in alla Ak4 i kasun,,,dock frivilligt för den enskilde Hemvärns soldaten. Anledningen är hotbilden som militärt inte finns på minst 10 år och den civila som idag faktiskt riktar in sig på våra familjer för att få fram vapnen (ingen paranoid tanke alls)

 

Avstånden till kasuner bör inte vara några problem. Har pratat med Kompanier som fått sina kasuner placerade hos civila företag med bevakning 24/7

 

Pingo

------------

"Don't mess with my Ak4"

Detta är i min mening både tragiskt och smått upprörande.

 

Om FMs ledning anser att Hv ska förvara personliga endhandvapen i den enskilde soldaten hem, så finns det förmodligen ett syfte och en plan bakom den åsikten. Det ska inte vara upp till det enskilda kompaniet/plutonen/gruppen att på egen hand avgöra vilken beredskapsnivå som är lämplig för förbandet.

 

Jag är övertygad om att MUST har betyligt bättre kompetens än ett enskilt HV-kompani när det gäller att avgöra huruvida det finns någon "civil hotbild" mot enskilda HV-vapen. Med dagens förvaring av delade och LÅSTA vapen har mer troligt det "civila" (dvs kriminella) intresset för hemma-förvarade HV-vapen snarare minskat och förskjutits mot i första hand importerade illegala vapen och i andra hand mot FMs centrala vapenförvaring.

 

 

På samma sätt gör en hel del kompanier bort sig fullständigt när de prioriterar övningar i skallgång ("civil samverkan") framför tid på skjutbanan med motiveringen att det ändå inte finns nått krigshot. Detta samtidigt som våra högsta chefer ständigt betonar vikten av att öva väpnad strid.

 

Jag har full förståelse för enslikda fall, där enskilda soldater pga sin boendesituation inte kan lösa sin förvaring på ett säkert sätt, men det är en helt annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag arg!

 

När man skriver på kontraktet så är man medveten om att man skall förvara en Ak4:a hemma!

Gör det eller gå ur!

Ert kompani beslutade om centralförvaring, hur? Ett extra hv-råd eller har man bara tagit beslutet på ledningsnivå?

Näe kom in i matchen och ta ert ansvar enl. kontraktet och spela inte vissa politiker och polis i händerna!

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

Otroligt..

Sedan när har ett Hemvärnskompani mer information om dagens hotbild än MUST och OPIL??

Har ni verkligen tänkt igenom ert beslut,hur gör ni om ett annat Hemvärnskompani omedelbart skulle behöva förstärkning eller avlösning?

 

Er situation påminner om en Insattspluton som jag känner till...

Övriga Hemvärnsförband har högre beredskap än den plutonen.

 

:((

Link to comment
Share on other sites

Synnerligen märklig inställning från män (och kvinnor) som frivilligt mönstrat som soldat och är beredda offra livet för att försvara Sverige och sedan inte ens vågar eller vill förvara vapnet hemma :=o .

 

Ta ansvar för uppgiften eller lämna Hemvärnet.

 

(Och då kan jag i och för sig ursäkta vissa som av familjeskäl eller liknande, som inte bör förvara vapnet hemma)

 

Uttern :((

Link to comment
Share on other sites

Rätta mig om jag har fel, men syftet med att ha vapnet hemma var att HV soldaten skulle snabbt vara insatsberedd alltså från och med att han gick utanför sin dörr. Men nu måste ju alla ändå samlas "centralt" för att få amm, tämligen meninglöst att ha vapen utan amm. Dessutom så är väl både grg och kpp inåsta centralt. Jag tillhör nog dom som anser att bössan skall förvaras centralt. Eller så skall det ut amm igen.

Link to comment
Share on other sites

Du har nog närmare till am än till ett centralförvaratvapen Smocken.

Jag som huvudstadsbo med relativt korta avstånd ligger iallafall inom denna gruppen.

 

Ja jag har närmare till am än till närmsta regemente :((

Link to comment
Share on other sites

Precis som Smocken säger..vi har ingen mobam hemma längre så vår insatstid är ju ändå något längre än tidigare.

Om det skulle vara så att ett annat kompani eller Bataljon behöver förstärkning där vapen behövs har detta antagligen föregåtts av en tids beredskapshöjande åtgärder. Självklart har då vapnen plockats hem igen, vore ju ganska dumt annars.

Hotbildsinformationen vi har använt oss av är just den vi fått från MUST och OPIL.

Beslutet är taget på ett Kompaniråd efter att vi disskuterat det med Batled och med soldaterna i kompaniet. Vi har använt oss av ett antal punkter för att komma fram till detta beslut.

1. Den militära hotbilden

2. Den civila hotbilden

3. Mob am

4. tunga vapen central förvaras

5. att det måste kunna vara frivilligt

6. Skjutbanans placering

mfl.

Hemvärns soldatens viktigaste uppgift är dessutom inte att ha ett vapen hemma utan att kunna lösa sin uppgift när vårt land så kräver.

Link to comment
Share on other sites

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att vissa Hemvärnskompanier FÅR förvara mob-am i sin lokal om kassakåp av typ Joakim Von Anka finnes där? Någon som är bättre uppdaterad?

 

Jag förvarar inte min AK hemma, detta pga familjeskäl, kommer dock att plocka ut den så småningom (när man till äntligen flyttat ut...). Varför? Det stör mig inte att ha en AK hemma, jag är snabbare beredd för insats den dag då kriget äntligen kommer ( :) ).

 

Ang. rekryteringsproblem. Går man med i HV för att få ut en av Konungen välsignad AK4 har man inget där att göra. De senaste 3 övningar jag deltagit i har jag inte haft min AK (kasundörren slog sig, så det var iofs inte ett frivilligt val) men å andra sidan hade jag inte BEHÖVT den heller. För all del, det är kul att skjuta, men så jävla roligt är det inte med automatkarbiner att man måste sitta o smeka den framför TVn o pussa den gonatt.

Har man det behovet är det inte hemvärnet som är rätt instans utan psykiatriska mottagningen du skall vända dig till...

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

Om alla Hemvärnsvapen skulle kassunförvaras,hur skulle då vapnen kunna tas ur kassunen igen?

Nu tänker jag på de regler som finns för den hanteringen.

Ni vet säkert vad jag menar.

Link to comment
Share on other sites

Just det var en av de avgörande faktorerna. Vi löste det genom att regementets vaktsoldater bevakar vid kasun öppning. Lösningen kan bli svår på andra håll. Men som jag sagt tidigare så är det frivilligt för våra soldater att låsa in vapnet i kasun. Det är faktiskt bara ca 15 vapen idag som står i kasun av ca 100 möjliga.

 

Ang det med säkerhet och vapen så berättade en Major för oss om en rätt intressant vapentransport. Majoren ifråga är dessutom säkerhetsansvarig. De tömde massa förråd i skogen och varje gång vapen skulle hanteras skulle polisen informeras och eskorten skulle finnas på plats. De sista lassen av vapen körde Majoren själv i en 240 med en röd filt som enda säkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Japp precis på detta sätt resonerade norrmännen innan den tyska invasionen och ockupationen under andra världskriget. :)

Centralförvaringstanken kom så långt att det fanns två förråd utanför oslo där det skulle mobiliseras den 9 april 1940, detta funkade dock inte då qvislingar och tyska militären såg till att förråden förblev stängda! (ibland undrar jag om inte viss förrådspersonal var med då B) )

Och då historien brukar upprepa sig skrämmer det mig att man 63 år senare redan har glömt hur det kan gå.

 

Nu är det inte så att jag har gått med i Hv för att få ha en Ak4 el. dyl. hemma, dock står jag fast vid det jag skrev tidigare.

När man skriver kontrakt skall man vara medveten om att man skall förvara en Ak4:a hemma!

 

Vi är ett krigsförband, ett av dom få inom armen idag, och ingen scoutförening som FM håller med gratis kläder och bussar.

Striden är vår primära uppgift och det är den vi skall öva för, och som du övar agerar du!

 

Vem vet när vi skall lösa vår uppgift?

Vad krävs för att den skall lösas?

 

Better safe than sorry kan läsas åt två håll i detta fallet men att avrusta ett helt kompani (om ni nu är det till numerären och inte en pluton+) anser jag vara överilat oavsett den goda intentionen/ rädslan för vapenstölder.

 

Är det inte läge att i så fall ha reservister som i finland, som inte fick ha hemvärn enligt kapitulationen till ryssarna efter andra världskriget.

Link to comment
Share on other sites

När man skriver kontrakt skall man vara medveten om att man skall förvara en Ak4:a hemma!

Står väl ingenstans i kontraktet att man SKALL förvara en AK4 i hemmet, däremot att man UTRUSTAS med AK4 och kontroll görs så att detta kan förvaras hemma.

 

Personligen tycker jag att man HELST ska ha vapnet hemma, men individen måste faktiskt få välja själv.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

Frivilligheten är bra,det visar att man tar sitt ansvar för vapensäkerheten.Känner man sig osäker är kassunen ett bra alternativ.

 

@Pingo

Jag har två frågor,

 

Hur blev han säkerhetsansvarig?

Och hur F-N blev han Major?

Link to comment
Share on other sites

Har jag oxå frågat mig. Fick svaret att han inte få högre grad pga ett "misstag" han gjort. Placeringen som säkerhetsansvarig hade med "misstaget" att göra........han fick inte ha hand om vpl.

 

Var det inte slagstiften som centralförvarades i Norge vid tyskarnas intåg?

 

Om det endast handlar om att vara snabbt ute i skogen med sitt vapen så kanske man bör kolla vilekn fiende man har. Ex Irakkriget, både det pågående och det tidigare hade en låååångt uppbyggnads process trotts att det var en av världens bäst rustade makter som stod och knackade på dörren till Sadams palats. Tror att vi lär märka en sådan uppbyggnad så att vi hinner hämta vapnen i kasunen.

 

Som sagt det står inte i kontraktet att vapnet skall förvaras hemma. Hade det gjort det så hade jag antagligen inte haft Ak4 utan en Mauser m/96

 

Edit:

Missade en bra fråga och ett hyfsat bra svar.

"Vad krävs för att den skall lösas?" Svar: Ett beslut från vår MD chef

Edited by Pingo
Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

En fiende gör allt för att vilseleda oss både i krig och fred.

Överraskning/kupp eller liknande gör att en angripare snabbt kan få effekt med små insatser.

Därför anser jag att Hv måste ha så mycket vapen ute hos enskilda Hemvärnssoldater som möjligt.

 

Detta gör att en angripare får ett hotbild han inte kan bortse ifrån.

Hans riskbedömning ligger då högre än om vapnen skulle Kassunförvaras.

Link to comment
Share on other sites

Håller iofs med dig men HV soldaten kan ju ändå inte själv bestämma när han skall springa ut i terränglådan med sin Ak4.

 

Vår statsmakt har sagt att det inte finns ngn risk för ett väpnat hot mot landet under de närmta åren. Även om inte jag tror att vår statsmakt kan förutse detta måste vi rätta oss efter detta. Tidigare har ju försvaret varit byggt på att vi är så många och så bra att det i sig var avskräkande. Nu är det lite andra tider i försvaret, vi är inte 120000 Hv sold längre tex.

 

Hörde föresten att nyckeln till patronlägeslåset inte får lämnas bostade när man inte är där utan nyckeln skall följa med i fickan. Någon som hört detta?

Link to comment
Share on other sites

En fiende gör allt för att vilseleda oss både i krig och fred.

Överraskning/kupp eller liknande gör att en angripare snabbt kan få effekt med små insatser.

Därför anser jag att Hv måste ha så mycket vapen ute hos enskilda Hemvärnssoldater som möjligt.

 

Detta gör att en angripare får ett hotbild han inte kan bortse ifrån.

Hans riskbedömning ligger då högre än om vapnen skulle Kassunförvaras.

Håller med, men vi måste ändå hålla i åtanke att det är folks hem och egna vilja vi talar om. Hemvärnet som i praktiken ÄR sveriges försvar idag bygger ju på frivillighet. När man skrivit sitt kontrakt är man skyldig att tjänstgöra minst 20 timmar om året etc. etc. men det måste finnas en gräns för vad man kan göra folk skyldiga till.

 

Om en soldat inte vill förvara sitt vapen hemma anser jag honom vara i sin fulla rätt att centralförvara vapnet.

 

Jag personligen ser gärna att vapen förvaras hemma, men då i enlighet med att individen bestämt dig för detta och inte ålagts det.

Link to comment
Share on other sites

Om en soldat inte vill förvara sitt vapen hemma anser jag honom vara i sin fulla rätt att centralförvara vapnet.

 

Jag personligen ser gärna att vapen förvaras hemma, men då i enlighet med att individen bestämt dig för detta och inte ålagts det.

Sant samt att bostaden godkännts för vapen förvaring.

 

Dock skall vi inte hänga upp verksamheten, organisation mm i Hv på ett krig som slutade för sanrt 60 år sedan eller på ett kallt krig som upphörde runt 1987.

Vapnet skall förvaras där soldaten tycker att det känns bekvämast. Uppgiften i krig,fred eller övningsverksamheten får dock inte bli lidande.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...