Jump to content

Recommended Posts

Knekt-

 

Det jag menade med mitt inlägg är att förvaringen av vapen i hemmet är kontroversiellt och ytterst svårt att motivera inför fru Johanson, skotträdde Hr Karlsson, den orolige fröken Karlsson, för din granne med dom skotträdda hundarna som kräks varje nyår (innan förbudet mot smällare kom, nu är henne pekingnesrar lika rädda men för något annat.) Hur som helst, MIG behöver du inte motivera till att vapnet i ditt hem ligger säkert där det ligger. Utan som jag skrev i mitt tillägg "Detta ter sig onekligen mer än en smula märkligt i medelsvenskens ögon" Det är Karlssonrarna och Johansonrarna som inte vet detta. Även om dom har ett hum om hur det ligger till så gillar dom det inte. Varför?

 

Jo för att dom har ju läst Aftonbladet om rånare och galningar med oooerhört tung beväpning löpa amok i banklokaler och på gator med inget imdre än militära vapen. Vill man då att grannen (som dessutom har ett suspekt militärt intresse) skall ha sådana här dödsmaskiner i sin garderob?

 

P.S Jag har medvetet överdrivit för att på ett tydligt sätt visa vad JAG tror att ganska många i vårat samhälle tror. Men naturligtvis kommer jag att bli missförståd igen. D.S

 

Namnen är dessutom fingerade och jag vet inget om någons granne.

Link to comment
Share on other sites

Om det nu blir så att det ska centralförvaras (eller när kanske...) så kommer samtliga som ska centralförvara sina vapen i hela mitt län få förvara dem på samma ställe. Detta innebär att somliga kommer att få åka cirka 25-30 mil enkel resa för att hämta ut dem om man behöver det av någon anledning...  :(  Tror inte detta faktum kommer att öka andelen uppfyllda kontrakt direkt...

Att åka 25 mil för att få ut sitt vapen är jobbigt och tråkigt det betvivlar jag inte.

Men var har ni era övningar då?

Är det så att alla måste åka 25 mil för att få ut vapen och sedan ytterligare 25 mil till övningsfältet?

 

 

Min personliga åsikt är att om man går ur Hemvärnet endast av den orsaken att man inte får ha sitt vapen hemma (40 mil eller ej) så är man med av fel orsak.

Link to comment
Share on other sites

Sorry dxl, jag kan mycket väl föstå att man går ur hemvärnet om man måste åka 40 mil för att få ut sitt vapen och kunna deltaga i övningarna...

 

Jag bor själv i en större stad och har ca 3 km till kasunen där jag numera förvarar mitt vapen. Jag har valt kasunförvaring just därför att jag inte tycker att hemförvaringen och den ökade risk för påhälsning hemma det innebär,är i rådande hotbild försvarbar inför mig själv. Hade jag haft 400 km resa hade mitt beslut blivit helt annorlunda.

 

I dag är den praktiska aspekten för glesbyggdsförbanden ( och nu åker snart fler förband ) det övervägande skälet för att få ha vapnet hemma.

 

Säkerheten är idag mer än tillfredsställande med delat vapen och patronlägeslås. I dag har du inte heller någon mob-am vilken miskar risken för att en full hemvärnsman gör en Flink.

 

Det som är det stora problemet är att påvisa detta för allmänhet och den tredje stadsmakten..

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med gpd! Jag hade också tvärledsnat om jag varit tvingad att åka allt för långt för att komma åt mitt vapen inför övningar. Onödig tidspillan har vi tyvärr allt för mycket av. En annan effekt av kassunförvaringen är att kvalitén på vapenvården försämras avsevärt. Vi har märkt detta tydligt i mitt förband och detta är särskilt jobbigt med tanke på hur känsliga låsen är för skit i patronläget. Just patronlägeslåsen har effektivt eliminerat eventuella risker i samband med tillgrepp av Hemvärnsvapen. Jag tror nog att det är just långa avstånd och krånglig åtkomst som gör att somliga helst förvarar sitt vapen hemma -och så givetvis detta med vapenvården.

Link to comment
Share on other sites

Varför måste varje enskild HV-man åka till centralförvaringsplatsen för uthämtning av vapen? Borde inte det gå att lösa med en vapentransport till övningsområdet? En bonuseffekt av det är att en grupp(borde inte behövas fler) får öva eskorttjänst vid varje övningstillfälle.

 

Edit: Tänkte mest på de som har "40 mil" till kasun

Edited by Limp
Link to comment
Share on other sites

Nu kanske jag bara belyser dom negativa sidorna... men hey...thats just me.. 8-/

 

Har för mig att en vapentransport blir hyfsat dyrt, gps larm, följebilar etc.... Sedan lär det säkert vara ett träsk av bokning, pappers exercis m.m som man redan simmar i innan en övning.

 

Skulle heller inte bli förvånad om fmlog/kronfrakt går i taket då dom plötsligt inte får tjäna pengar. Sen behövs det ju utbildad och godkänd personal som har tid och vill åka och hämta vapnen... För till en Komp övning så blir det ju en hel del vapen som måste hämtas...lastbil?

 

Och sedan ska dom ju tillbaka... Så dom som hämtar dom måste (under förutsättning att det är en helgövning) dra typ på torsdag och lämna tillbaka dom på söndag/måndag... Och sen kan man ju inte ha en liten praktisk grupp strids övning med enbart den egna gruppen någon passande lördag då det inte är värt det pga transporterna...

 

//Sgt Fjellman

Link to comment
Share on other sites

Är det verkligen så krångligt?

 

Var på en skjutövning i våras och då hade de nån sorts kista med "sprängstavar" som fördes in i pipan där vapnen förvarades. Om nån försökte bryta upp lådan så destruerades vapnena. Har för mig att det var en kille som körde vapnen till och från övningsplatsen.

 

Var inte så engagerad i hur de löste det rent praktiskt så jag kan ha missuppfattat situationen.

Link to comment
Share on other sites

Nu finns ju dom där vapen lådorna dels enbart till AK4... och kör man och hämtar centralförvarade vapen så ser jag ju helst att man passar på att ta ut GRG/KSP också... Sen har jag hört att det dels inte finns speciellt många sådana lådor... plus att det var några specialbestämmelser ang. själva kistan... typ att det räknades som explosiv vara eller nåt....

 

//Sgt Fjellman

Link to comment
Share on other sites

...sorts kista med "sprängstavar" som fördes in i pipan där vapnen förvarades. Om nån försökte bryta upp lådan så destruerades vapnena.

Var det inte frågan om hårdpåläggningselektroder som tände i pipan och svetsade igen den...*minns kanske fel*

 

- HvPrsk

Link to comment
Share on other sites

Den låda som jag har sett bilder på och läst om var till AK5, och hade en liten sprängladdning i lådan (instoppad i pipan).

 

Den låstes och öppnades med en elektronisk nyckel, eller rättare sagt två olika nycklar, en för att låsa och en för att öppna.

Öppningsnyckeln skickades i förväg och lådan skickades först när nyckeln var framme.

 

Själva lådan var byggd så att den skulle tåla relativt tuffa tag utan att förstöra vapnen i den, men om den bröts upp så...

 

 

 

Jag har dock inte hört något om den på länge nu.

Link to comment
Share on other sites

Har läst en massa inlägg i debatten och kan inte låte bli att lägga in ett till.

De flesta inägg handlar om säker förvaring i hemmet kontra kasun, vapenlåsens säkerhet eller inte.

Jag kan inte låta bli att tänka på vad som kan hända när vi väl har kommit ut i fält på övning med lös am. Alla håller på att öva för fullt och plötsligt står man öga mot öga med ett/flera bus som riktar några skarpladdade vapen mot oss och säger "Vill ni vara vänliga och räcka över era vapen till oss eller DÖ". I det läget kommer iaf jag lämna ifrån mig min bössa SOM ÄR KOMPLETT MED ALLA VITALA DELAR UTAN LÅS SAMT MAGASIN. Jag vet inte, jag kanske är ute och cyklar lite men jag kan tänka mig att något sådant kan inträffa.

När det gäller vapentransporter idag så skall dom väl vara eskorterade med beväpnad eskortstyrka. Men åter igen, vad händer när transporten är klar. Jo, eskortstyrkan byter från skarp am till lös am. Med andra ord. När vi övar så är vi som mest sårbara.

Link to comment
Share on other sites

Har läst en massa inlägg i debatten och kan inte låte bli att lägga in ett till.

De flesta inägg handlar om säker förvaring i hemmet kontra kasun, vapenlåsens säkerhet eller inte.

Jag kan inte låta bli att tänka på vad som kan hända när vi väl har kommit ut i fält på övning med lös am. Alla håller på att öva för fullt och plötsligt står man öga mot öga med ett/flera bus som riktar några skarpladdade vapen mot oss och säger "Vill ni vara vänliga och räcka över era vapen till oss eller DÖ". I det läget kommer iaf jag lämna ifrån mig min bössa SOM ÄR KOMPLETT MED ALLA VITALA DELAR UTAN LÅS SAMT MAGASIN. Jag vet inte, jag kanske är ute och cyklar lite men jag kan tänka mig att något sådant kan inträffa.

När det gäller vapentransporter idag så skall dom väl vara eskorterade med beväpnad eskortstyrka. Men åter igen, vad händer när transporten är klar. Jo, eskortstyrkan byter från skarp am till lös am. Med andra ord. När vi övar så är vi som mest sårbara.

Hmm... ligger nåt i det du säger :clap:

När man gjorde värnplikten hadde ju befälen ofta en pistol.

Sånt har dom ju inte i HV. Fast enligt en källa som va på högvaktsträningen som vårat HV hadde så va befälen som då tillhör dalregements gruppen Pistol. Hurvida detta stämmer eller ej låter jag vara osagt. Vill bara påängtera att den källan haft fel och hittat på förr. Men det låter ju inte heelt osannolikt.

Link to comment
Share on other sites

Den låstes och öppnades med en elektronisk nyckel, eller rättare sagt två olika nycklar, en för att låsa och en för att öppna.

Öppningsnyckeln skickades i förväg och lådan skickades först när nyckeln var framme.

Klyftigt, riktigt listigt faktiskt. Är det inte så det där krypteringsprogrammet PGP fungerar ?

 

Serg. Fjellman: Apropå vapentransporter och att FMLog inte skulle få tjäna pengar. Här, på min gata i stan, är det iallafall så att om transporten är beställd i tillräckligt god tid så arbetstidsplaneras den och då kostar det inget eftersom det är förrådspersonalens ordinarie arbetstid som går åt.

Kronfrakt är väl inte när kronan kör sina saker själv ? Eftersom jag jobbar i transportbranschen brukar det ibland flyta förbi militära saker och då kan det på fraktsedeln stå "kronfrakt" så jag tolkar det som ett avtal mellan FM och (i det här fallet) Schenker. Men jag kan ha fel.

 

Edit: Zeb: jag har sett det en gång. Vid en stor övning i stadens centrum avdelades en särskild vaktstyrka med helgula armbindlar som hade skarpladdade vapen. Detta var i början av 90-talet.

Edited by Axial
Link to comment
Share on other sites

Under mina år i HV (sedan -95) har jag alldrig hört talas om att övningsledaren har haft pistol inte heller har jag sett någon. Någon annan som har hört nåt om det??

Det har tidigare varit regel att vi under övningar skulle ha med beväpnade skyddsvakter. Antingen chefer med pistol, eller avdelade soldater med AK.

 

Men får något/några år sedan var det något geni som fick för sig att vi inte skulle försvara vapen med vapen. Det var tydligen dumt att skjuta bovarna som ville beväpna sig inför värdetransportrånet. :blink:

 

Dock har jag för mig att ordningen numera är återställd. Någon som kan bekräfta?

Link to comment
Share on other sites

Här, på min gata i stan, är det iallafall så att om transporten är beställd i tillräckligt god tid så arbetstidsplaneras den och då kostar det inget eftersom det är förrådspersonalens ordinarie arbetstid som går åt.

Joo.. det är ju sant att det funkar om man beställer i god tid (50 dagar är det väl)... Men om man då måste beställa "hem" dom personliga vapnen så är det ju bara att glömma dom där lite mer spontana plut/grpCh-sammlar-sina-mannar-och-övar-stridsteknik övningarna. Och det måste väl ändå kostar pengar, även om det inte belastar komp/bat så måste ju nån betala för transporten i slutändan?

 

//Sgt Fjellman

Link to comment
Share on other sites

Det var då ett jävla tjat om att kolla hemmen för HV-män som förvarar bössan hemma. I min bataljon var det aldrig tal om något sådant. Faktum är att om jag inte själv hade påpekat att jag bodde på studentrum och själv tagit initiativ till en diskussion med utbildningsbefälet så hade jag nu haft en AK4 i min studentkorridor. Noll koll alltså.

 

För övrigt anser jag att ALLA vapen borde förvaras i hemmen. Har inte schweizarna det systemet?

Link to comment
Share on other sites

För övrigt anser jag att ALLA vapen borde förvaras i hemmen. Har inte schweizarna det systemet?

Jo, men det är ju Schweiz hela armé!

 

Jag tror inte att vi ska ha det så här.

 

In med dom i kassun bara, där hör dom hemma...

Link to comment
Share on other sites

För övrigt anser jag att ALLA vapen borde förvaras i hemmen. Har inte schweizarna det systemet?

Jo, men det är ju Schweiz hela armé!

 

Jag tror inte att vi ska ha det så här.

 

In med dom i kassun bara, där hör dom hemma...

Tro är inget argument.

Link to comment
Share on other sites

Problemen runt detta blir när Hv förband måste åka 10 mil för att kvittera ut sin tjänstevapen och även understödsvapen för att kunna ha en dagsövning. Mycket tid i bilen blir det för kvartermästaren motsv. Det leder i sin tur till ökade övningskostnader eftersom soppan ska betalas. Det hela är således ett logistikproblem som jag ser det!

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. Payne

Ett par frågor till er som är för kassunförvaring..

 

Har ni fått ut vapenlåset?

Förstår ni syftet med det?

Känner ni till HUR många värnpliktiga som är gripbara under ett utbildningsår?

Under ett UTBILDNINGSÅR alltså, de är inte klara med sin utbildning.

 

Det finns hur många åsikter som helst om Hemvärnets kvalitet och kunskaper,

MEN DET ÄR I STÖRRE DELEN AV LANDET DET ENDA MILITÄRA FÖRSVAR SOM FINNS!!

Och har man gått med i Hv så har man också tagit på sig sin del av ansvaret för att

med vapenmakt skydda/bevaka/försvara sin del av kakan!

 

Jag är mycket väl medveten om att regeringen säger att det inte blir krig på 10 år, me det är inte samma sak som att det är ett faktum.

Invånarna i Troja trodde att Hästen var en gåva, resten är historia.

 

Jag är ingen krighetsare eller lider av ryss-skräck, men är övertygad om att ALLA samhällen behöver skydd i olika former. Om det är i form av en ekonomisk reserv, en Brandkår, ett sjukvårdssystem, en religion eller en militär organisation eller en kombination av alla spelar mindre roll.

 

Har en sista fråga, många av er kan svaret.

 

Vad innebär Maskirovka?

 

 

Vill inte verka morronsur eller vinna "dagens-gnällspik-pris" men anser att vapenförvaringen är en viktig fråga i beredskapshänseende.

 

The Devil

:)

Edited by Lt. Payne
Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller
Har ni  fått ut vapenlåset?

Förstår ni syftet med det?

Att utrota Ak4 ett vapen i taget? ;)

Jag skulle då inte gråta. Det finns ju i nuläget 75 000 ak 5 att börja plocka av när man väl enskilt skrotat den sista ak 4:an. Och det tar ju ett tag. Samt fler ak 5 att tillgå efter nästa försvarsbeslut.

 

Förresten. Någon som vet hur många ak 4 vi har kvar efter baltförskingringen?

Link to comment
Share on other sites

Har en sista fråga, många av er kan svaret.

 

Vad innebär Maskirovka?

Den tanken har slagit mig också. På fullaste allvar.

Maskirovka är väl en rysk term för dubbelfint.

 

Man låter fienden tro att han genomskådat en, men i själva verket så har man tagit luret ett steg längre, och det han utgår från är sanning när han tror att han har genomskådat en, är den lögn som man vill att han ska tro på.

Link to comment
Share on other sites

Förresten. Någon som vet hur många ak 4 vi har kvar efter baltförskingringen?

Balterna fick 10 st Brigadskyttebataljoner 77 + några luftvärnsbataljoner 40/48 + några kompanier mm. Borde röra sig om drygt 10 000 - 15 000 AK4:or mm.

( det värsta var väl att de fick en massa KSP 58:or i fint skick - kunde istället gått till HV :unsure: ).

Försvaret köpte ca 300 000 AK4:or och ett antal har nog skrotats sedan mitten av 60-talet, men det finns nog så att det räcker. AK4B renoveras även när siktet monteras, så de lär hålla många år till.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...