Jump to content

Recommended Posts

Dum fråga kanske, men vad gör man om man är sjuk/skadad när det blir hemvärnslarm? Tänkte på det ni när jag skall operera mitt knä, lär ju vara oduglig i en månad eller två.

 

Och samma fråga inför tex KFÖ/SÖ?

 

Håller såklart närmsta chef uppdaterad, men vad är det som gäller?

Link to comment
Share on other sites

Är man sjuk är man ju sjuk, KFÖ kan du ju missa något, några år innan det blir orimligt.

Hemvärnslarm, ja är man sjuk är man ju sjuk då också men man bir ju frisk förhoppningsvis snart därefter.

Det är inte konstigare än så.

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden är att vid hemvärnslarm (eg. vid hemvärnsberedskap) är man skyldig att tjänstgöra. Det är man visserligen egentligen på KFÖ också, men då handlar det om att man bryter mot sitt frivilligavtal om man inte närvarar, inte mot lagen, och påföljderna är helt olika (i det ena fallet riskerar man max att få sitt hemvärnsavtal uppsagt, i det andra att hamna i fängelse).

Edited by AR123456789
Link to comment
Share on other sites

Att folk missar KFÖ/SÖF är rätt vanligt och ofta har man nån extra SÖF under året eller liknande för att ge folk chansen att fullgöra sina avtalsdagar.

Link to comment
Share on other sites

 

Är man sjuk är man sjuk är man sjuk.

 

 

Frågan kvarstår, är man är sjuk kan man bara säga "tyvärr, ont i ryggen , kan inte åka och försvara Sverige just idag"?

 

Eller kommer polisen och hämta upp en då?

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Mag70 said:

 

Är man sjuk är man sjuk är man sjuk.

 

 

Frågan kvarstår, är man är sjuk kan man bara säga "tyvärr, ont i ryggen , kan inte åka och försvara Sverige just idag"?

 

Eller kommer polisen och hämta upp en då?

Du kommer få besöka läkare eller försvarshälsa så ger det ett utlåtande om din tjänstbarhet, polisen kommer inte på en gång de har annat att göra.

Link to comment
Share on other sites

Förhoppningsvis kan man ta det med närmaste chef och lösa det kortsiktigt, men man kan nog ändå räkna med att behöva inställa sig vid hemvärnslarm, det är nog inte alla som godtar "jag kan inte komma pga sjuk" om det blir skarpt läge utan då får man nog visa upp sig.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Zimme said:

Förhoppningsvis kan man ta det med närmaste chef och lösa det kortsiktigt, men man kan nog ändå räkna med att behöva inställa sig vid hemvärnslarm, det är nog inte alla som godtar "jag kan inte komma pga sjuk" om det blir skarpt läge utan då får man nog visa upp sig.

Ett sjukintyg är ett sjukintyg är ett sjukintyg. Utfärdas av läkare. Uppvisas på anmodan.

Alla uppgifter om annat är FEL.

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, AR123456789 said:

Det var inte vad som efterfrågades. Jag är också nyfiken på var man kan läsa de faktiska bestämmelserna.

Du sjukanmäler dig till din chef. På begäran uppvisas sjukintyg. 
Så är det, oavsett vad du tycker.

Link to comment
Share on other sites

SFS2020-1274.pdf (svenskforfattningssamling.se)

 

10 kap. 6 § 20 Om en totalförsvarspliktig har kallats till mönstring eller personlig inställelse vid annan utredning enligt 2 kap., inkallats till värnplikt eller civilplikt eller ålagts att fullgöra allmän tjänsteplikt men utan giltigt skäl uteblir, får Totalförsvarets plikt- och prövningsverk eller den myndighet som Totalförsvarets plikt- och prövningsverk bestämmer besluta att han eller hon på egen bekostnad ska hämtas genom Polismyndighetens försorg.

 

En totalförsvarspliktig ska anses ha haft giltigt skäl att utebli, om det är sannolikt att han eller hon har hindrats att inställa sig på grund av avbrott i den allmänna samfärdseln, sjukdom eller annan omständighet som han eller hon inte bort förutse eller av en omständighet i övrigt som den beslutande myndigheten finner utgör giltig ursäkt.

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Anders G. said:

Du sjukanmäler dig till din chef. På begäran uppvisas sjukintyg. 
Så är det, oavsett vad du tycker.

Ok, så man ska inte efterfråga de faktiska bestämmelserna utan lita blint på vad du, en anonym person på internet, säger. Sunt.

Edited by AR123456789
Link to comment
Share on other sites

Ett högst amatörmässigt försök från min sida. En naturlig utgångspunkt är ju lagen om totalförsvarsplikt där det finns beskrivet vad som gäller för totalförsvarspliktiga, bland annat då krigsplacering mm. Det står dock ingenting om vad som gäller för just Hemvärnet specifikt.

 

Då får man gå vidare och titta i Hemvärnsförordningen (1997:146) som gäller specifikt hemvärnet. Av 5§ i den förordningen framkommer att i ett hemvärnsavtal ska det anges att du är skyldig att tjänstgöra vid hemvärnsberedskap samt att du inte får säga upp avtalet när hemvärnsberedskap råder. Om du har ett hemvärnsavtal så anges där att du ska tjänstgöra vid hemvärnsberedskap (dvs precis som förordningen kräver att det ska stå). Jag tror inte det är hemligt iof men jag vill inte gå in i detalj på vad hemvärnsavtal säger så här på nätet men om du har ett framför dig så ser du att det finns en paragraf som anger vad som gäller vid beredskap och krigstjänst.

 

Det du märker om du tittar i hemvärnsförordningen så står det inget om att du har rätt att stanna hemma vi sjukdom eller liknande och utan att gå in i avtalet i någon detalj så påstår jag (och du får titta i avtalet)  att det inte nämns något om just sjukdom där heller. Så min högst amatörmässiga tolkning är att du har en ganska omfattande tjänstgöringsskyldighet. 

Vad händer då om man inte dyker upp? Det finns reglerat i bland annat lag om disciplinansvar (som även gäller hemvärnsoldater) och även i 21 kapitlet brottsbalken. Tittar du exempelvis på 21 kap 7§  anges exempelvis att "avviker eller uteblir en krigsman olovligen från tjänstgöringen så kan man dömas till rymning, böter eller fängelse i två år". Det finns även en generell regel kring att man kan dömas för tjänstebrott om man åsidosätter vad som åligger än krigsman under vissa förutsättningar.  Sen är det ju inte lika "enkelt" som man kanske tror enligt lagen. För "rymning" anges ju att den blir aktuell om man "olovligen" uteblir från sin tjänstgöring. Om du är så pass sjuk att du inte ens kan ta dig ur sängen så kanske du inte "olovligen" har uteblivit till en början. Om du däremot har lite ont i halsen så kanske en domstol skulle anse att du olovligen hade uteblivit från tjänstgöringen. Jag vet faktiskt inte utan jag spekulerar. 

 

Det finns lite mer att läsa om just hemvärnsberedskap i 7§ hemvärsförordningen och i Försvarsmaktens föreskrifter om hemvärnet (FFS 2010:2) 20§.  Men jag tynger inte ned tråden extra med det utan man kan läsa sig fram till det.

 

Detta var min högst amatörmässiga tolkning. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Och för de som inte har tillgång till dokumentet så står det så här (obs direktivet omfattas inte av sekretess). 

"Grundregeln för hemvärnssoldater som insjuknar/är sjuka är att sjukmönstring ska ske i samband med fullgörande av tjänstgöringsavtalet (KFÖ/SÖF/hemvärnsberedskap). Praktiskt innebär detta att en individ som vill sjukskriva sig inställer sig hos närmsta chef och hänvisas därefter till bataljonsläkare (eller motsvarande) som bedömer förmåga till tjänstgöring. Resultatet kan därefter bli att individen är för sjuk för att tjänstgöra i sin ordinarie befattning och hemförlovas från den specifika verksamheten, eller att individen är för sjuk för tjänstgöring i sin ordinarie befattning, men tillräckligt frisk för att nyttjas till en annan funktion inom bataljonen. Detsamma gäller för gravida eller ammande hemvärnssoldater, dvs. att de ska uppsöka bataljonsläkaren för bedömning av tjänstgöringsförmåga. I sammanhanget är det viktigt att beakta verksamhetssäkerheten för gravida och ammande hemvärnssoldater (se kap. 5). För hemvärnssoldat som är långvarigt sjukskriven ska övervägas om denna kan återgå i tjänst eller ej. Finns inte förutsättningar till tillfrisknande tas kontakt med personen angående avveckling ur hemvärnsförbandet och kan, om kriterier i övrigt uppfylls, ansöka om att bli hemvärnsveteran. En hemvärnssoldat som har aktivitetsersättning eller sjukersättning får endast delta i hemvärnets verksamhet efter skriftligt intyg från vederbörandes handläggare på Försäkringskassan som tydligt meddelar tjänstbarheten. Sjukersättning kan som regel inte kombineras med Hemvärnets ersättningssystem."

 

Med andra ord, du ska inställa dig som lagar/förordningar/föreskrifter anger och därefter avgörs vad som sker med dig. 

Nu tror jag att trådskaparen har fått svar på frågan :)

Edited by Dass
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för de uttömmande svaren!

 

Min egen gissning var också att det framför allt blir fråga om sjukmönstring vid inryck och att man sedan hemförlovas.

 

Dock blir jag lite nyfiken på vad som gäller rent tekniskt om man är fysiskt oförmögen att inställa sig (ligger på sjukhus el motsv). Undrar om det finns reglerat, eller om det blir domstol som avgör i efterhand från fall till fall.

Edited by AR123456789
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AR123456789 said:

Tack för de uttömmande svaren!

 

Min egen gissning var också att det framför allt blir fråga om sjukmönstring vid inryck och att man sedan hemförlovas.

 

Dock blir jag lite nyfiken på vad som gäller rent tekniskt om man är fysiskt oförmögen att inställa sig (ligger på sjukhus el motsv). Undrar om det finns reglerat, eller om det blir domstol som avgör i efterhand från fall till fall.

Förhoppningsvis är folk normalt funtade och kan göra en relevant bedömning och sätta ett kryss i ett papper utan att domstolen ska behöva avgöra om man var frisk nog att inställa sig trots att man låg på sjukhus.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Om alla vore "normalt funtade" hade vi inte behvöt några lagar eller en domstol.

 

Tony hade hittat det jag var ute efter, dock pubilcerades texten efter jag ställt frågan så anser mig ursäktad. :)

Edited by Mag70
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...