Jump to content

Recommended Posts

Sgt.Ratchak,Jan 18 2005, 13:51 ] Men varför inget handskydd??

M240B har ju handskydd och har för mig att Sverige oxå testat handskydd liknande det amerikanska.

Personligen är jag glad att det inte finns något, bara fler saker att fuppla med, samtidigt som det ökar volymen på hela apparaten.

Jag har i mitt stilla sinne haft en fundering på om man inte kunnat fästa ett frontgrepp som var vinklat typ 45 grader?

• Replies 263
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Herr 2Sharp har helt rätt om saken.

Tidigt i utvecklingen kring detta vapen fanns det ett vertikalt handtag under vapnet, vid främre bultinfästningen i lådan.

Detta togs dock bort just på grund av att skyttens hand kommer i riskområdet vid hylssprängning, vilket kan förekomma på dessa vapen pga deras funktionsprincip.

Mvh

Van der kaye

Jaja, självklart ska alla risker beaktas, olyckor förebyggas osv. Men varför flyttar man då inte handtaget/handskyddet längre fram?

Att hålla sprutan i pistolgrepp och pipans handtag är inte helt optimalt. Det gör det dessutom svårare att skjuta stående från axeln (för dem som har fysiken och skjutträningen för att göra det).

Jaja, självklart ska alla risker beaktas, olyckor förebyggas  osv. Men varför flyttar man då inte handtaget/handskyddet längre fram?

Att hålla sprutan i pistolgrepp och pipans handtag är inte helt optimalt. Det gör det dessutom svårare att skjuta stående från axeln (för dem som har fysiken och skjutträningen för att göra det).

Om du inte är byggd väldigt annorlunda än mig så även om du flyttar greppet längre fram så har du ju fortfarande armen under lådan.

Sedan skall man ju helst nå ordentligt också.

Kulspruta 58 har ju en rätt lång låda.

Edited by 2Sharp

men det vär alltså fortfarande tänkt att man ska ha vänstern på axelstödet som på bertil? sitter ju inget speciellt utformat "grepp" för detta, men det kanske inte behövs?

edit: i liggande skjutställning såklart

Edited by johanp
men det vär alltså fortfarande tänkt att man ska ha vänstern på axelstödet som på bertil? sitter ju inget speciellt utformat "grepp" för detta, men det kanske inte behövs?

Sätt handen mellan rören, mot framkanten på bakkappan.

Livgardet har reviderat sidan om KSP58D. Den nya kasseten påstås nu rymma 100 patronen, tidigare stod det 1000. Den bandmatningsväska (eller vad man nu ska kalla den) som syns på bilden borde ju faktiskt kunna rymma 1000 patroner.

Bandsäcken rymmer 2 st separata kassetter med 250 skott vardera.

Säcken rymmer således 500 skott.

mvh

Van der Kaye

Vad blir totalvikten på den med 500 bulor i påsen.Undrar bara.

Annars ser den smidigare ut.

Nu när jag kollade har de ändrat antalet skott i kassetten till 100 stycken. Det verkar kanske rimligare. Något jag reagerade på var formuleringen:

Hela systemet har också blivit tre kilo lättare, men själva kulsprutans vikt är oförändrad.

Sprutan väger alltså 11,6 kg (den var oförändrad). Var kommer den sparade vikten från i så fall? Tillbehören? Sedan landar totalvikten för ksp på 11,6 + 2,8 ammo [98 skott bandade] på 14,4 kg. Är det inte lite mycket eller är det bara jag som är för lat av mig?

:P

Syftet var väl ändå att göra pjäsen lättare?

Edit: Fel vikt på ammon

Edited by Raptor

@Raptor: Tror att de har formulerat sig lite fel. Jag tror att de menar lådan med mekanismen som är oförändrad. Kortare pipa betyder ju lägre vikt bland annat, samt att bakstycket med den infällbara kolven borde väga mindre.

EDIT: Jag stavar som en kråka.

Edited by Amfibieslusken

Kortare pipa behöver inte betyda lägre vikt.

Om jag inte ser helt galet så är det tjockare gods i denna pipan vilket innebär att eventuell viktminskning från kapningen försvinner i det tjockare godset.

Rörkolven torde vara något lättare än träkolven men hur mycket vet jag inte.

Har vi ingen här som jobbar/gör vpl på gardet som kan väga en spruta? :D

The Swede :winner:

Pipan har inte tjockare gods jämf med KSP 58B.

Pipan har samma gods men är kortad samt att den har 8 st lättningsspår.

På ena versionen som testas så har man även kortat bärhandtaget.

Som sagt.

Lådan är inte modifierad/lättad (pga säkerhet)

Kortare pipa, nya kolven, nya vapenremmen etc gör vapnet lättare.

Dock har man även tillfört detaljer som tex ställbar siktesskena.

Detta gör att totalt sett är vapnet något lättare än KSP 58B.

Den stora vinsten är dock SYSTEMVIKTEN.

Dvs vapen med rem och buren ammunition.

Lättare och bättre ergonomi o funktion.

De gamla tunga bandlådorna är bla skrotade o utbytta med nya lätta.

Mvh

Van der Kaye

ksp58DF väger snäppet mer än sin föregångare pga det nya axelstödet siktet med mera...det va även på väg när vi fick den att det skulle komma en rygg säck emd xtra pipa o grejer.

Edited by Zurse

Kommer man införa någon spärr eller fjäder som håller locket uppe när man fällt upp det helt, som på Ksp90B? Jag ser lite dåligt på livgardets bilder men hur har man löst problemet med reservriktmedel? På de svarta som visats bilder på tidigare i tråden finns det vanliga hålsiktet kvar men jag ser inget sådant på livgardets bilder trots att kornet verar vara kvar.

Själv hade jag gärna sett att man bytt ut pistolgreppet, som jag tycker är för fyrkantigt och förbannat kallt att hålla i vintertid.

Ser ju ut som en ksp 58 våldtagit en ksp 90 och detta blev resultatet.

jaja hade den där bilden presenterats på en annan sida hade jag trott det vore ett skämt men jaja roligt för dem som får skjuta med den.

• 2 weeks later...

Lite info.

Det finns två versioner av KSP 58DF.

Under försöken kallas de KSP 58DF1 och KSP 58DF2.

Samma grundutföranden men med vissa skilnader:

Svart / grön färg

Fast skena/ställbar skena (fasta avstånd 200-800m)

Lång/kort inskjutbar kolv

8 gaslägen/4 gaslägen

Vanlig vapenrem/taktisk vapenrem (båda i nytt material)

..och så vidare.

Detta för att kunna prova ut det bästa från båda varianterna till

ett slutligt utförande.

Den gröna väskan är som sagt en bandsäck.

I den bär man två plastkassetter med 250 skott vardera.

Säcken öppnas i toppen o det är bara att dra ut banden.

MVH

Van der Kaye

I den bär man två plastkassetter med 250 skott vardera.

Är det något slags engångsförpackning a la plastkassetten till Kulspruta 90? Är det tänkt att dessa ska komma färdigbandade?