Jump to content

Lite vapenporr.


Fredriksson

Recommended Posts

  • Replies 263
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Visserligen inte 58D nedan men dock light-version. 58B med vad som verkar vara RPS EHV. Skulle någon som pillat på det här arrangemanget kunna beskriva själva montaget, tillverkare etc? Och naturligtvis helst med bilder.

 

http://www.mil.se/photo.php?id=139535&nid=38820

 

 

Hade utb på ksp58 med rödpunktssikte för nån vecka sen och enligt dom uppgifterna jag fick så betecknas den Ksp58B2

 

tycker förövrigt att den är klockren att skjuta med ifrån fordon då det är enklare att sikta in den med den halvt instabila LV stativet. dock är det jobbigare att skjuta på längre avstånd. på 100m är punkten 12cm stor och på 200m 24cm osv... det gör lätt att målen försvinner bakom punkten på längre avstånd och man blir osäker om man träffar eller inte

 

// NordicFear

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Intressant manick som ligger på bordet bredvid, och är det en vapenlampa dom har satt på ak5cesarn där?

 

MSS utvecklingsavdelning testar många olika produkter. Jag skulle tro att detta kan vara ifrån en MARKUS förevisning?

 

Lampan som sitter på AK5'an är en Shurefire av något slag. Försöksmateriel. Den lampa som har köpts in heter Streamlight TLR-1 och TLR-2.

 

"Manicken" som du kallar den är också försöksmateriel. Med tanke på linserna så är en kvalificerad gissning att det är ett vapensikte med IRV (Infra Red Vision) eftersom linsen i mitten är en Germanium-lins. De två mindre linserna på vänstersidan är antagligen en laseravståndsmätare.

Däremot vet jag inte om det är ett "intelligent" sikte som kan flytta "hårkorset" beroende på avstånd?

 

/O

 

"Erat hårkors i gryningen"

Link to comment
Share on other sites

0039fn3.th.jpg0041kj6.th.jpg

 

Delar med mig av lite bilder jag tog under Markstridsskolansdagar (tror jag det hette) hösten -06

 

Jagv vet att man håller på att ta fram en ny lasermålbelysare för eldlednings- och observationsinstrumentet (EOI).

Kan det vara något åt detta hållet. men detta är OT...

Link to comment
Share on other sites

Har hört nåt rykte om att NBG fått Ksp58B med RPS, stämmer det? Nån som har en bra bild?

 

Nu får du nog lete lite till, bild från NBG Lätt skyttekompani (I19) finns i denna tråd (till och med länk till bilden på denna sida). Ksp58B med RPS sittandes i lavett på Bv309.

 

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

 

[bILD] [bILD]

 

Delar med mig av lite bilder jag tog under Markstridsskolansdagar (tror jag det hette) hösten -06

 

Jagv vet att man håller på att ta fram en ny lasermålbelysare för eldlednings- och observationsinstrumentet (EOI).

Kan det vara något åt detta hållet. men detta är OT...

 

OT svar på det. Ser inte så ut. Bild på EOI från ArtReg:

eoi_huv.jpg

 

Bilden hittades HÄR.

 

Vad mycket slösurfande det blir när oväntad ledighet infaller....

 

Slut OT

Link to comment
Share on other sites

Har hört nåt rykte om att NBG fått Ksp58B med RPS, stämmer det? Nån som har en bra bild?

 

Nu får du nog lete lite till, bild från NBG Lätt skyttekompani (I19) finns i denna tråd...

 

:wacko: Ibland är man inte med i matchen...

 

Nån som har en bättre bild? Speciellt då på RPS/skena.

Är det nåt annat moddat på dessa vapen?

Nån som har praktiska erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

 

[bILD] [bILD]

 

Delar med mig av lite bilder jag tog under Markstridsskolansdagar (tror jag det hette) hösten -06

 

Jagv vet att man håller på att ta fram en ny lasermålbelysare för eldlednings- och observationsinstrumentet (EOI).

Kan det vara något åt detta hållet. men detta är OT...

 

OT svar på det. Ser inte så ut. Bild på EOI från ArtReg:

eoi_huv.jpg

 

Bilden hittades HÄR.

 

Vad mycket slösurfande det blir när oväntad ledighet infaller....

 

Slut OT

 

Jo men på den bilden är det ingen lasermålbelysare med, utan det som i dag finns med i vårt EOI system är:

 

citat från www.artreg.mil.se

Sensoravdelningen leder implementeringen av ett nytt eldlednings- och observationsinstrument (EOI). EOI består av en laseravståndsmätare med programvara för bland annat fältmätberäkningar, IR-kamera för att öka eldledarens förmåga att verka i dåliga ljusförhållanden, goniometer för noggrann mätning av vinklar och stativ för att möjliggöra mätningar mot mål på långa avstånd. EOI levererar noggranna målkoordinater på kort tid med hjälp av ett automatiserat kommunikationsgränssnitt till PC-DART.

Systemet överlämnades formellt den 14 oktober. Systemet var knappt levererat innan vi fick till uppgift att ta fram målsättningar för en ny laserutpekare för laserglidbomber i det aktuella systemet.

 

För att då påpeka något som du troligtvis redan vet är att en laseravståndsmätare inte är samma sak som en lasermålbelysare. Arbetet med att välja ny lasermålbelysare är pågående senast jag höre något.

 

Men som sagt detta är OT och vi tar det i annan tråd eller via PM.

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

:wacko: Ibland är man inte med i matchen...

 

Nån som har en bättre bild? Speciellt då på RPS/skena.

Är det nåt annat moddat på dessa vapen?

Nån som har praktiska erfarenheter?

 

1 Kan försöka ta lite bilder efter julledigheten

 

2 Inte vad jag sett eller hört

 

3 Ja :rolleyes: Det funkar bra tycker jag...men jag har nog inte skjutit tillräckligt mkt för att kunna se någon överväldigande fördel än

Edited by 109 Eken
Link to comment
Share on other sites

Håller den skottställningen även efter ett större antal skjutna band?

 

Hur är skillnaden i precision på avstånd, typ <100m, 300m, >500m jämfört med vanliga riktmedlen?

 

Sitter de gamla bakre riktmedlen kvar eller är de bortslipade?

 

Är RPS i vägen vid pipbyten?

Edited by johanp
Link to comment
Share on other sites

De gamla riktmedlena är kvar, tack och lov :)

Siktet är ivägen vid pipbyte om man monterar det för långt fram på skenan. Jag upplever också att det blir en aning besvärligare att öppna och stänga luckan, men det kan vara en vanesak?

 

anser mig inte ha skjutit tillräckligt mkt för att svara på de andra frågorna (tyvärr)

Link to comment
Share on other sites

Tjenis!

 

Ni som skjutit med den "nya" ksp:n. Det infällbara axelstödet hur stabilt är det? Är det rackligt eller är det rent av bättre än den vanliga kolven? Hur är det och skjuta med när man håller ena handen under kolven som man gör på träkolven? :D:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Tjenis!

 

Ni som skjutit med den "nya" ksp:n. Det infällbara axelstödet hur stabilt är det? Är det rackligt eller är det rent av bättre än den vanliga kolven? Hur är det och skjuta med när man håller ena handen under kolven som man gör på träkolven? :banana:-P

 

Följdfråga: hur går det att skjuta med stödet infällt?

Link to comment
Share on other sites

Siktet på bordet är en prototyp/demonstrator på ett avancerat sikte för karbiner och understödsvapen från Saab Bofors Dynamics.

Siktet använder en fusion av bilder från termisk kamera och lågljuskamera, avståndsmätare och tröghetskompensering.

Kompenserar för uppsättning och presenterar orientering och lägesinformation i en kopplad hjäldisplay.

 

KSP 58B finns med ett antal med fast MIL STD 1913 skena på locket enligt KSP 58DF, de kallas KSP 58B2.

 

När man skjuter med axelstödet på 58DF så håller man den andra handen rund det undre röret i axelstödet, alt i nedre delen av bakkappan, presseas mot axeln med handen mellan tummen och pekfingret. Smaksak.

 

Vapnet har bättre skjutegenskaper jämf med 58B då skena och RPS EHV gör att man inte lägger kinden mot kolven och på så sätt eliminerar vibrationer i huvudet vid eldgivning. Ganska uppenbart om man testat de båda varianterna.

 

Ja det går att skjuta med inskjutet axelstöd vid tex kombination av den taktiska vapenremmen och ett främre grepp monterat på den främre railen.

Håller den som en stor slagborrmaskin med greppet vinklat ut 90 grader från vapnet. Bra skjutställning och vapenkontroll.

 

mvh

 

van der Kaye

Link to comment
Share on other sites

Ja det går att skjuta med inskjutet axelstöd vid tex kombination av den taktiska vapenremmen och ett främre grepp monterat på den främre railen.

Håller den som en stor slagborrmaskin med greppet vinklat ut 90 grader från vapnet. Bra skjutställning och vapenkontroll.

 

mvh

 

van der Kaye

 

Hur definierar du god vapenkontroll??

Kontrollerrad mejning på avstånd upp till 20m??

 

eller.........................?

Link to comment
Share on other sites

Hur definierar du god vapenkontroll??

Kontrollerrad mejning på avstånd upp till 20m??

 

eller.........................?

 

Med vapenkontroll menar jag per definition att du just har kontroll över vapnet.

Denna kontroll gäller stabilitet under alla moment som tex förflyttning, riktning och eldgivning.

Stabiliteten med 58DF får du genom att använda minst 3 stödpunkter.

1. Underbeslag

2. Vapenrem mot axel/rygg

3. Främre horisontalt grepp

(vid utfällt axelstöd får du den 4:e stödpunkten)

 

Om du är begränsad till mejning upp till 20 m har du inte rätt vapenkontroll.

Placeringen av det främre greppet, på främre railen på gascylindern, gör att du får en mycket bättre kontroll av vapnet jämf med att hålla i bärhandtaget.

Dessutom har KSP58DF en kortare pipa vilket ökar balansen med denna skjuställning ytterligare.

Ut o testa och träna så får du själv skapa dig en uppfattning.

 

Van der Kaye

 

 

 

 

Snyggat till quoten.

/Ing

Link to comment
Share on other sites

Hur definierar du god vapenkontroll??

Kontrollerrad mejning på avstånd upp till 20m??

 

eller.........................?

 

Med vapenkontroll menar jag per definition att du just har kontroll över vapnet.

Denna kontroll gäller stabilitet under alla moment som tex förflyttning, riktning och eldgivning.

Stabiliteten med 58DF får du genom att använda minst 3 stödpunkter.

1. Underbeslag

2. Vapenrem mot axel/rygg

3. Främre horisontalt grepp

(vid utfällt axelstöd får du den 4:e stödpunkten)

 

Om du är begränsad till mejning upp till 20 m har du inte rätt vapenkontroll.

Placeringen av det främre greppet, på främre railen på gascylindern, gör att du får en mycket bättre kontroll av vapnet jämf med att hålla i bärhandtaget.

Dessutom har KSP58DF en kortare pipa vilket ökar balansen med denna skjuställning ytterligare.

Ut o testa och träna så får du själv skapa dig en uppfattning.

 

Van der Kaye

 

 

Snyggat till quoten.

/Ing

 

Nu har jag bara erfarenheter av 58B, har bara sett 58DF på bild.

Exemplet med mejning på 20m var bara taget ur tomma luften, jag bet att det går att öva upp sig på att bli riktigt bra på mejing.

Är det möjligt att skjuta stående med vapnet mot axeln eller måste man se ur som He-Man för att klara av det?

Link to comment
Share on other sites

Är det möjligt att skjuta stående med vapnet mot axeln eller måste man se ur som He-Man för att klara av det?

 

Jag kan göra det med gott resultat och tycker att det är ett bra alternativ till höftskott eller att kasta sig ner och hålla på.

 

Med lite träning och normalfysik klarar man det galant!

 

Har man dessutom en ksp med främre grepp så blir det förmodligen ännu lättare då benstöden blir ganska breda då man har dem infällda.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vad hände egentligen? Blev det en remo eller stannade det vid försökstadiet? Har undrat väldigt länge vad som hände med skönheten och inte sett några nyheter eller nya bilder på den. Om det nu är så att jag har levt i en jordkula de senaste 3 åren så kanske någon med mer info eller kanske till och med erfarenhet av den skulle kunna berätta lite... om det nu inte är så att det är en försvarshemlighet. :rolleyes:

 

Ber även på förhand om ursäkt till BG om det redan finns en liknande tråd. Har letat men inte funnit. :)

bg_band2.jpg

Vilken tur att det finns hjälpsamma blågul som klarar av att söka manuellt

--------------------

REGLER

Edited by The Swede
Slog ihop med befintlig tråd
Link to comment
Share on other sites

En del frågor:

- Har hela vapnet kortats ner eller är det bara pipan?

- Hur mycket har genomslagskraft, rekyl samt träffsäkerheten förändrats med den?

- Hur lång beräknad livslängd har pipan och samt beräknat när man bör byta pipa under eldgivning?

- Vad är vikten på hela vapensystemet?

- Går den att använda med fulllängd pipan?

Link to comment
Share on other sites

Har tyvärr ingen källa men jag har hört från hyfsat säkra källor(!) att försöket är nedlagt bl.a för att det blev för hög kostnad kontra "effekthöjningen".

 

Trist, jag hade gärna spakat en....

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om man ska skratta eller gråta. Det är rent av förjävligt tycker jag när det var så nära! Alla förhoppningar man hade på ett smidigare system... och jag som är så anti KSP90. Får väl hoppas att dom åtminstone svetsar dit en rail så man kan montere rps. Vertikalt alternativt "slagborrs" handgrepp hade varit väldigt trevligt också. 8-/

Edited by Faltherren
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...