Jump to content

Lite vapenporr.


Fredriksson

Recommended Posts

Hittade bilder från en övning på ravlunda där Ksp58D har använts. Kolla igenom hela arkivet så skall ni hitta många fina bilder på denna härligheten.

 

PS. Kolla även in den moddade GRG´n.

 

http://193.11.254.142/~andreas/pics/90/ravlunda/

 

Groaghach

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 263
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Notera vilket förbandet är, och vart dom är någonstans.    B)

Och detta innebär ju självklart att du måste förtälja oss om historien. :P

Det är P4 Kvarn som övar, och givetvis måste dom göra det på ett fält som går att använda. Nämligen Ravlunda. Hos sig själva kan man ju inte öva såna förband.

Link to comment
Share on other sites

Notera vilket förbandet är, och vart dom är någonstans.     B)

Och detta innebär ju självklart att du måste förtälja oss om historien. :P

Det är P4 Kvarn som övar, och givetvis måste dom göra det på ett fält som går att använda. Nämligen Ravlunda. Hos sig själva kan man ju inte öva såna förband.

Förklara, är det något fel på Prästtomta när det gäller övning med Strf9040? Eller är det någon ironi jag inte förstår?

Link to comment
Share on other sites

Guest strvkomp
Förklara, är det något fel på Prästtomta när det gäller övning med Strf9040? Eller är det någon ironi jag inte förstår?

Nej, nej. Allt är i sin ordning. Det är bara JTS som i vanlig ordning hävdar att det enbart går att öva med strf & strv i skåne.

Link to comment
Share on other sites

Förklara, är det något fel på Prästtomta när det gäller övning med Strf9040? Eller är det någon ironi jag inte förstår?

Nej, nej. Allt är i sin ordning. Det är bara JTS som i vanlig ordning hävdar att det enbart går att öva med strf & strv i skåne.

:baskerKav: Helt rätt!

 

 

Men faktum är att Prästtomta inte är särskilt bra ägnat åt strf 9040 förband.

Framförallt om vi pratar om skarpskjutning. Det enda man kan skjuta är kulspruta och slövnprj 484 c. Övningspil vet jag att man skjuter då och då, men då har man trixat med riskområdet.

Prästtomta är ett infanterifält. Kvarns infrastruktur är överhuvudtaget inte ägnat åt något mer än en pluton Ikv 91.

Link to comment
Share on other sites

Sgt.Ratchak,Oct 25 2004, 07:45 ] OT.

Har använt KSP90b med den nya tygkasetten tyvärr inte i särskilt fältmässiga förhållande, ngn som vet hur den funkar??

Slut OT.

Fördelen är att den är smidigare, nackdelen är bl.a att pluggen kan "välta" och trassla sig i påsen, vilket kan ge eldavbrott, även om du skulle råka klämma kasetten mot kroppen eller (o-)lämpligt objekt kan du få eldavbrott.

Dragkedjan på påsen har en viss tendens att gå sönder.

 

Fästet är dock ljusår bättre än på plastkasetterna, särskilt om det är återanvända(plastkasetterna).

 

Jag föredrar tygkasetten, dels för att den är tyst och att den sitter bättre fast på vapnet.

Kontrollerar dock religiöst länken när tillfälle ges.

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

Fästet är dock ljusår bättre än på plastkasetterna, särskilt om det är återanvända(plastkasetterna).

Har aldrig använt plastkassetterna men tygkassetten tog det inte lång tid innan jag råkade ha sönder fästet på, så jag vågar inte tänka på hur de gamla var.

Link to comment
Share on other sites

Enligt uttalanden från "gamla rävar" från flygbassäk:

Gamla plastkasetten (välanvänd) medförde väldigt ofta följande ljudeffekter:

 

"-Klick - RASSEL-RASSEL - Duns - Klirr - JÄÄÄVLAR!"

 

Allra helst när hela patrullen smög på tå och var taggade så in i h-e.

 

Tygkasetterna medförde två eldavbrott under de 6 månader vi hade f-skallarna - vilket är ett bra facit anser jag.

Link to comment
Share on other sites

Själv föredrar jag dom gamla plastkassetterna, fast då med eltejp på "läpparna" (sitter som berget då). Har haft några eldavbrott med dom nya kassetterna i stridens hetta p.g.a. oaktsamhet kombinerat med liggande skjutställning/gropig mark. Dom är däremot väldigt sköna att ha när man svinar på skidor. :camo:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

håller med 2SHARP, tygkasetterna till 90b har en stor svaghet, dragkedjorna. Mesiga och för små, tål inte mycket släng och däng. samt att det skulle vara en vik flik över hela dragkedjan för att förhindra smuts motsvarande att tränga in i själva kedjan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dessutom har man förstorat kassetten så att den rymmer 1000 patroner mot tidigare 50, säger Mats Lundkvist vapenofficer på Livgardet.

:lala::D:lala:

Har du inte läst "Varför är det så ont om Q" av Hasse Alfredsson?

Ksp-kasetten har givetvis större innermått än yttermått! :)

Ärligt talat måste de fixa ett främre handskydd, om de nu är oroliga för att skyttarna ska hålla handen för nära utkastarluckan får de väl lägga till en "krok" på det främre handskyddet så att man inte kan glida bakåt av misstag.

Ryggsäcken verkar vara ett steg i rätt riktning, men den ser ut att behöva en slang för bandet att löpa i. Dessutom ser den i alla fall lite smäckig ut.

Link to comment
Share on other sites

Om jag har förstått det rätt är anledningen att man inte har ett främre vertikalt frontgrepp då man riskerar att skada sig vid ev. hylssprägning.

Inte primärt att man inte skall klämma sig eller få hylsor på sig.

Link to comment
Share on other sites

Herr 2Sharp har helt rätt om saken.

 

Tidigt i utvecklingen kring detta vapen fanns det ett vertikalt handtag under vapnet, vid främre bultinfästningen i lådan.

Detta togs dock bort just på grund av att skyttens hand kommer i riskområdet vid hylssprängning, vilket kan förekomma på dessa vapen pga deras funktionsprincip.

 

Mvh

 

Van der kaye

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...