Fredriksson Posted July 13, 2004 Report Share Posted July 13, 2004 Här kommer lite bilder för dom som är intresserade: Vapnet från sidan Vid skjutning Posingbild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted July 13, 2004 Report Share Posted July 13, 2004 Varför är det ingen skyddsplåt/nät på den andra bilden (när du skjuter) över pipan, men de andra bilderna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted July 13, 2004 Author Report Share Posted July 13, 2004 (edited) @Fu Bodin: För att skyddsnätet är bortplockat vid skjutningen. Frågor på det? ;) Edited July 13, 2004 by 9x19 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted July 13, 2004 BlåGul -1 Report Share Posted July 13, 2004 Skit i skäggväxten, håll er till kulsprutan. Edit: Detta blev det 25000e inläggssvaret i kasunen! Kungligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted July 13, 2004 Report Share Posted July 13, 2004 Är det den nya som skall komma om några år, eller en redan existerande variant. På sista bilden ser den fortfarande ganska lång ut. Den nya som ska komma ska ju vara markant kortare som jag förstått det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted July 13, 2004 Report Share Posted July 13, 2004 (edited) Någon aning vad som hände med handskyddet som var väldigt likt ak5's? Detta fanss på Amf4's bilder, men inga av de senare jag sett... /edit: Jodu Tollen, det gäller att fippla på sörru Edited July 14, 2004 by Toll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted July 13, 2004 Report Share Posted July 13, 2004 (edited) @Fu Bodin: För att skyddsnätet är bortplockat vid skjutningen. Frågor på det? ;) Måste tyvärr gå emot 9x19 där... Varför har man hönsnät på ovansidan för? Där ska man ju endå inte vara och pilla ens när man byter pipan, eller? Sen så är ju jag nyfiken, man har ju sett AMF's bilder på en 58David med Ak 5 handskydd, vilket är bäst? Och när kommer den här lilla skönheten ut på trupp? (numera omdöpt av mig till Denise ;) ) EDIT: Fan, det verkar som om tjocka släkten hann före... Armé-Toll Flygvapen-Toll Edited July 13, 2004 by Tollen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted July 14, 2004 Report Share Posted July 14, 2004 @Fu Fredriksson Hur upplevde du vikten jmf med 58B ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Van der Kaye Posted July 14, 2004 Report Share Posted July 14, 2004 @Fu Bodin: För att skyddsnätet är bortplockat vid skjutningen. Frågor på det? ;) Måste tyvärr gå emot 9x19 där... Varför har man hönsnät på ovansidan för? Där ska man ju endå inte vara och pilla ens när man byter pipan, eller? Sen så är ju jag nyfiken, man har ju sett AMF's bilder på en 58David med Ak 5 handskydd, vilket är bäst? Och när kommer den här lilla skönheten ut på trupp? (numera omdöpt av mig till Denise ;) ) EDIT: Fan, det verkar som om tjocka släkten hann före... Armé-Toll Flygvapen-Toll Bilderna är på KSP 58DF ( F-försök) Dvs, vapnen är försöksvapen, likt AK5CF. Just nu finns det 2 st vapen med lite skillnader i utförandet ute på försök. De två vapnen har lite olika varianter av handskydd, fast/ställbar rail, kolv samt tillbehör så som remmar och ammunitionsväskor, detta för att utvärdera olika lösningar på trupp före man spikar det slutliga utförandet på vapnet. @Tollen Heatshield på ovansidan av pipan kan vara önskvärt vid SIB eller vid instuvning av vapen och personal i bollhavet på stridsfordon efter man krigat till det. Mvh Van der Kaye Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted July 14, 2004 Report Share Posted July 14, 2004 @Tollen Heatshield på ovansidan av pipan kan vara önskvärt vid SIB eller vid instuvning av vapen och personal i bollhavet på stridsfordon efter man krigat till det. Mvh Van der Kaye Det är uppfattat. Alltid ska man lära sig nå't nytt... Tackar och bockar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolfie Posted July 14, 2004 Report Share Posted July 14, 2004 ...nån som har en bild/länk till den andra modellen så man kan sitta hemma och proffstycka lite? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted July 14, 2004 Report Share Posted July 14, 2004 (edited) Är det den nya som skall komma om några år, eller en redan existerande variant. På sista bilden ser den fortfarande ganska lång ut. Den nya som ska komma ska ju vara markant kortare som jag förstått det. Jomen det är den också. Titta på pipan och jämför med KSP 58 bilderna på SoldF.com Sen är det infällbar kolv också, fins väl inte så mycket att korta ner, gör det? (Utan att börja total slakta hela konstruktionen alltså) EDIT: nja, jämförde själv. Den är ju inte överdrivet kortare. Men det är ju trotsallt en 7,62 ksp. Sabbar man ner den i längd på pipa för mycket så försvinner kanske mycket av idén med att ha 7,62 ksp? Svårt att se exakt, men om längden från kolvens början (tror nämligen kolven är lite kortare än den fasta också) till benstödetsfäste är samma längd som tidigare och man bara tittar på pipan så ser det iaf ut, på dom bilder jag sett att fattas kanske 4-5 cm. Vilket är en del. Men som sagt, svårt att se. Sen kanske en liten bit på kolven, där kan man kanske inte korta ner för mycket heller, är ju trotsallt skytten som sätter längden där, inte vapnet. Edited July 14, 2004 by Panzerfaust Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted July 14, 2004 Report Share Posted July 14, 2004 Sen är det infällbar kolv också Då jag är ordpolis måste jag påpeka att kolven är inskjutbar, inte infällbar. Personligen hade jag mer än gärna haft en kortare kolv på Kulspruta 58, jag tycker det ger ett mer hanterbart vapen. Lättare att kompensera för en kort kolv än för en lång kolv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted July 14, 2004 Report Share Posted July 14, 2004 @Fu Fredriksson Det sägs att en bild säger mer än tusen ord men till dessa porrbilder vill jag även ha ord. Hur upplevdes den att skjuta med, vikten, kolven, pipbyte, sikte, handskyddet etc?! Tell us more!!!!! Mvh, Foxtrotcharliegrg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted July 14, 2004 Report Share Posted July 14, 2004 (edited) Sen är det infällbar kolv också Då jag är ordpolis måste jag påpeka att kolven är inskjutbar, inte infällbar. Personligen hade jag mer än gärna haft en kortare kolv på Kulspruta 58, jag tycker det ger ett mer hanterbart vapen. Lättare att kompensera för en kort kolv än för en lång kolv. Jaha, jag vet inte vad det är för typ av kolv, trodde man fällde in den. Tänkte faktiskt tanken när jag skrev. Att jag inte visste om det va fällbar eller skjut. B) Jo, du har ju rätt. Lättare att orda till färlängning om den skulle vara för kort. Och man "kan" (Kan, kan man. Man ska inte) ju knappast kapa den om den är för lång EDIT: Ah... ny syns det, är det sån man vrider kvartsvarv sen trycker in den? Edited July 14, 2004 by Panzerfaust Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted July 14, 2004 Author Report Share Posted July 14, 2004 @Panzerfaust: Jo, samma som på KSP90B. Tryck ihop och vrid ett 1/4 varv. Skjut ihop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 14, 2004 Report Share Posted July 14, 2004 Tryck ihop och vrid ett 1/4 varv. Skjut ihop. Snarare "Dra ut, vrid ett kvarts varv, skjut ihop" The Swede *Leg. ordpolis* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted July 14, 2004 Report Share Posted July 14, 2004 (edited) Går det ens att ställa in rödpunktssiktet för olika avstånd. Siktet på KSP 58 är ju graderat till 1400 meter. Om inte är det ju en bergräsning i KSP:ns anvädning. Ändring: stavfel. Edited July 14, 2004 by UAV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Van der Kaye Posted July 14, 2004 Report Share Posted July 14, 2004 Nu är det väl inte så ofta man bekämpar mål på 1400m med ksp (7,62) I min mening lite svårt att se vad man skall bekämpa, för att inte tala om uppsättningen på vapnet med tanke på ballistiken för 7,62 sk ptr 10. Men åter till frågan. Nej, man ställer inte om avståndet på RPS, dvs förutom vid skottställning av siktet på stridsavståndet. På KSP 58DF provar man dock både en fast rail och en rail men avståndsinställning för avstånd på 200, 400, 600 och 800 m. Mvh Van der Kaye Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jolle Posted July 14, 2004 Report Share Posted July 14, 2004 onekligen är den cool men ser ut som ngt som en överambiös yoff svetsat ihop på fritiden. Kolven ser ut som den skulle trilla av när som helst o pipan verkar vara 30 år nyare än resten av vapnet. Sökte på forumet om vapnet men fick bara ett felmedelande, ngn som kanske har en länk eller dyl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PIC Posted July 15, 2004 Report Share Posted July 15, 2004 Om man tittar på den första bilden tycker jag att den ser kortare ut, flamdämparen (som är kortare) är ju nästan rakt över gasregulatorn. OT: Är inte en kolv "oinskjutbar" jmfr med axelstöd? Eller kanske bara jag som är ute o flyger i moln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted July 15, 2004 Report Share Posted July 15, 2004 vad är det för vikt på D varianten då?? kan ju vara intressant att veta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted July 15, 2004 Report Share Posted July 15, 2004 Om man tittar på den första bilden tycker jag att den ser kortare ut, flamdämparen (som är kortare) är ju nästan rakt över gasregulatorn. OT: Är inte en kolv "oinskjutbar" jmfr med axelstöd? Eller kanske bara jag som är ute o flyger i moln Visst är den kortare, inte mycket, men lite.. Intressant tankegång ang. kolv vs. axelstöd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted July 15, 2004 Report Share Posted July 15, 2004 Fan va fin den är. Det rör sig åt rätt håll. Bara till att fästa lite rails på handskyddet sen är det bara till att röjja. En rejäl flamdämpare vore att föredra också. min tanke är kortad pipa mer krut kvar som kan brinna = dåligt för mörker hjälpmedel. Hur som helst, fin är hon! Är det ingen som tänkt på färgen förresten SVART! Är det inte bara polisen som har svarta vapen, det har ju dryftats å stötts å blötts tidigare. Alltså borde denna skapelse vara polis modellen! *troll troll troll* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 15, 2004 Report Share Posted July 15, 2004 Är det ingen som tänkt på färgen förresten SVART! Är det inte bara polisen som har svarta vapen, det har ju dryftats å stötts å blötts tidigare. Alltså borde denna skapelse vara polis modellen! *troll troll troll* Ehh, när kollade du på en ak4 sist? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Racoon Pioneer Posted July 15, 2004 Report Share Posted July 15, 2004 Är det exakt samma bössa på alla tre bilderna? Det är förmodligen en synvilla men jag tycker att bössan på den tredje bilden är längre? /RP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted July 15, 2004 Report Share Posted July 15, 2004 Är det ingen som tänkt på färgen förresten SVART! Är det inte bara polisen som har svarta vapen, det har ju dryftats å stötts å blötts tidigare. Alltså borde denna skapelse vara polis modellen! *troll troll troll* Ehh, när kollade du på en ak4 sist? eller en Kulspruta 90 alt en ak5cf... trenden går mot syndigtsvart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
breach Posted July 17, 2004 Report Share Posted July 17, 2004 IIIH!!! Vad är det som är moddat / nytt på sprutan nu i D-F versionen? Ändringslista önskas.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted July 17, 2004 Report Share Posted July 17, 2004 Jag skulle vilja veta mer om heatsheilden. Krånglar man bort den helt och hållet när man vill byta pipa eller är det en snäpplås/gångjärn variant? Jag skulle inte vilja sitta med skägget i brevlådan och inte kunna byta min snudd på smältande pipa för att heatshielden bestämt sig för att slå rot i handskyddet. Vidare, har de jobbat något med att förbättra materialet i pipan? Jag vill minnas en filmsnutt där någon brassar av ~800 bulor i sträck med en M60E4 utan att pipan tar någon nämnvärd stryk. En sådan pipa hade varit väääldigt smidig att ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted July 17, 2004 Author Report Share Posted July 17, 2004 @Jonte: Det är en sån pipa du får dras med... Jag tror den är amerikansk, den tål stryk så det glöder om den... ;) @Jonte: 800 bulor är en baggis.... ;) USA leder än.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts