weekendwarrior Posted February 11, 2014 Report Share Posted February 11, 2014 Flera av er har säkert sett på dokumentärer från krig (exempelvis Vk2) hur man skjuter med ksp på extremt långa avstånd, flera tusen meter med ordentlig elevation och hög projektilbana. I princip är det nära d-max man nyttjar. Detta tycks ha varit en taktisk filosofi som användes i krig, troligen från sent 1800-tal och ända t.o.m. Vk2, kanske t.o.m. även in på 50-talet. Jag har hört talats om kompanivis eldgivning med gevär på detta sätt och även sett klipp i dokumentärer där sådana skjutningar sker med ksp. Många gevär och kulsprutor tillverkade fram till 30-talet hade extra sikten för detta i form av en skena som fälldes upp med en i höjdled justerbar del för olika avstånd, liknande de som idag används till granattillsats. Några frågor: -Är det någon som känner till någon historia bakom, hur man kom på idén, vem, när man började respektive slutade med detta? -Vad kallas denna typ av eldgivning? -Vet någon som vet om det finns någon dokumenterad effekt av sådan eldgivning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted February 11, 2014 Report Share Posted February 11, 2014 Iden borde väl vara att från en given plats skjuta mot en plats med en så pass stor mängd ammunition att man påverkar fiendens förmåga eller handlingsalternativ oavsett det enskilda skottets precision. Kvantitet är också kvalitet ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adam7 Posted February 11, 2014 Report Share Posted February 11, 2014 (edited) Här säljs en fot för optik avsedd för indirekt eld, till en Maxim kulspruta http://swat-tukku.fi/products.php?lang=fi&id=2029 http://swat-tukku.fi/products.php?lang=en&id=2029 Beskrivningen på finska har biten om indirekt eld. Edited February 11, 2014 by adam7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted February 11, 2014 Author Report Share Posted February 11, 2014 (edited) GC1: Jo, det är så jag har förstått tanken med det också. adam7: Tack för tipset, men finskan är svår (jo, jag såg att man kunde få engelsk text med, men då hamnade man på en annan sida). Edited February 11, 2014 by weekendwarrior Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adam7 Posted February 11, 2014 Report Share Posted February 11, 2014 GC1: Jo, det är så jag har förstått tanken med det också. adam7: Tack för tipset, men finskan är svår (jo, jag såg att man kunde få engelsk text med, men då hamnade man på en annan sida). ? Samma företag, samma optikfot, men finska sidan har tilläggsinfo "för indirekt eld". Google translate lyckas få det med syftningsfel, även om finskan är så enkel. Med toktranslatorn blir det "Indirekt eld förberedd för optikfoten." Här finns indirekt eld med kulsprutor nämnt i stridsplanen under Action proposal, punkt 3 http://www.hangonrintama.fi/ENGLISH/ElmholmENG.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted February 12, 2014 Report Share Posted February 12, 2014 Jag kan tänka mig att förfarandet blev mindre attraktivt i och med utvecklingen av indirekt eld och säkrare förbindelser med tråd och radio. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MadLuna Posted February 12, 2014 Report Share Posted February 12, 2014 (edited) Har någonstans läst att tyskarna använde detta med indirekt ksp-skjutning som ersättning och träning istället för artilleri (granatkastare?) under mellankrigstiden tills dess de aktivt började upprusta. Orsaken var att fredsavtalet som begränsade antalet pjäser och att de därigenom kunde kringgå det vid övningar. Sedan tog Sverige upp detta förfarande då officerare vi skickat dit för utbildning införde det hemmavid men kan som sagt inte komma ihåg boken jag läste det i... Edit: länk till diskussion på annat forum där de tar exempel och termer Edited February 12, 2014 by MadLuna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted February 12, 2014 Report Share Posted February 12, 2014 Med skyttegravskriget så minskade möjligheten att verka med indirekt finkalibrig eld varpå skjutavstånden började krympa (vilket de som bekant fortsatte göra fram till Affe). I och med att taktiken inte längre har avsedd verkan, samt att vi nu har tillgång till andra vapensystem för verkan på avstånd, så används den inte mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted February 12, 2014 Author Report Share Posted February 12, 2014 Yxa: Skyttegravskrig uppstod redan under Vk1 men detta förfarande verkar ha bestått i åtminstone 30 år till. Vad det gäller verkan så ställde jag den frågan redan från början, har det någonsin haft någon dokumenterad verkan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vemtogmittnamn Posted February 12, 2014 Report Share Posted February 12, 2014 Jag vill minnas att jag läst att det användes för att störa trupprörelser bakom fienden linjer. Det är väl ett helt ok sätt att göra när man inte tänker asymmetriskt, men långt ifrån det mest effektiva när man inte rör sig på slagfältet i samlade grupperingar längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted February 13, 2014 Author Report Share Posted February 13, 2014 Förutom trupp i rörelse skulle man kunna tänka sig att det användes även mot mer eller mindre fasta grupperingar, så som fältstaber, lägerplatser, förankrade fartyg, bevakningspunkter o.dyl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtGarm Posted February 13, 2014 Report Share Posted February 13, 2014 Många gevär och kulsprutor tillverkade fram till 30-talet hade extra sikten för detta i form av en skena som fälldes upp med en i höjdled justerbar del för olika avstånd, liknande de som idag används till granattillsats. Värt att notera är att KSP58B har en motsvarighet (till min fetmarkering). Förvisso inte för eldgivning på Dmax avstånd, men väl för 1500 m om jag inte missminner mig. Har dock ingen aning om det finns något namn för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted February 13, 2014 Report Share Posted February 13, 2014 Yxa: Skyttegravskrig uppstod redan under Vk1... Öh, ja, det är väl typ det som Vk1 är mest känt för - vilket var min poäng. men detta förfarande verkar ha bestått i åtminstone 30 år till. Jaså? Var då? Eller utgår du från det faktum att vapnen fortfarande hade riktmedel för indirekt eld fram till andra världskriget? Det kan dock förklaras med att de flesta försvarsmakter fortsatte använda samma vapen som de hade innan och under Vk1 fram till Vk2:s början. Vk1 var ju The War to End All Wars, så att uppgradera alla vapen efteråt var inte prioriterat. Gevär m/96 har ju fått se ut som det gör fram till idag - att lägga pengar på att ändra riktmedlen för att indirekt volley fire inte längre bedrivs är ju slöseri med tid och pengar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted February 14, 2014 Author Report Share Posted February 14, 2014 men detta förfarande verkar ha bestått i åtminstone 30 år till. Jaså? Var då? Eller utgår du från det faktum att vapnen fortfarande hade riktmedel för indirekt eld fram till andra världskriget? Det kan dock förklaras med att de flesta försvarsmakter fortsatte använda samma vapen som de hade innan och under Vk1 fram till Vk2:s början. Vk1 var ju The War to End All Wars, så att uppgradera alla vapen efteråt var inte prioriterat. Gevär m/96 har ju fått se ut som det gör fram till idag - att lägga pengar på att ändra riktmedlen för att indirekt volley fire inte längre bedrivs är ju slöseri med tid och pengar. Det har visats i dokumentära bilder från Vk2 och om jag inte minns helt fel, även från senare krig, lite osäker på vilket (Korea, Kongo, Vietnam kanske), så att t.o.m. 40-talet är säkert och jag är rätt säker på att det förekom även så sent som på 50-talet i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MadLuna Posted February 14, 2014 Report Share Posted February 14, 2014 (edited) Tränas och används tydligen än idag av USA med flera, fast de använder oftast 0.50 cals för detta men vanliga MG skyttar kan även använda tekniken, se http://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/3-22-68/c05.htm#sectioni (manualen är från 2003) Edited February 14, 2014 by MadLuna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted February 14, 2014 Author Report Share Posted February 14, 2014 (edited) Helt klart verkar man nyttja mer av räckvidden i vissa andra länder/försvarsmakter, men det här är ju inte riktigt som förr med skjutavstånd på 2-3000 meter, de skymtade inte ens målet, bara sköt i en riktning med en uträknad elevation. Edited February 14, 2014 by weekendwarrior Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted February 14, 2014 Report Share Posted February 14, 2014 (edited) Jag missförstod frågeställningen; jag trodde den var begränsad till indirekt eld med enskild soldats vapen och inte med understödsvapen (må vara "finkalibriga", men ändå). Så för att förtydliga vad jag försökte säga; förr i tiden bedrevs indirekt eld med gemensamt eldöppnande med såväl enkilda gevär som med understödsvapen (för understödsvapnens förekomst och fördelning såg annorlunda ut jämfört med nu). Sedan Vk1 och framåt så är det i stort sett bara understödsvapen som bedriver indirekt eld. En stor anledning till varför det är på detta sättet är dels för att slagfältet ser annorlunda ut idag (med andra kalibrar och kortare avstånd, samt i bebyggd terräng) samt att det är mer effektivt att skjuta indirekt eld med en lavettmonterad ksp som kan finjustera elden i enlighet med eldledare/observatörs instruktioner. Jag vill också påtala att denna teknik har använts ända sedan den första grottmänniskan lärde sig kasta en sten i nacken på grannen i grottan bredvid; ju större avstånd du kan träffa på ju större övertag har du över din fiende. Om Dmax är 4500 meter, varför inte försöka utnyttja det till vår fördel om det går? Katapulter och pilbågar användes på exakt samma sätt. Edited February 14, 2014 by Yxa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted February 15, 2014 Report Share Posted February 15, 2014 kompanivis skjutning med finkalibriga vapen på långa avstånd känns som en envis kvarleva från tiden med slätborrade myningsladdare. att avstånden blev längre tycks inte ha bekymrat någon militär tänkare. För att tillsist urarta till indirekt eld. När de gäller tex kulsprutor känns de mer som något att göra för att trakasera fienden, om de inte är väldigt plat, riktaren är bra och målet är tydligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jöjje Posted February 15, 2014 Report Share Posted February 15, 2014 Jag vet att Telemarksbatalijon har använt det med framgång i Afghanistan. Tyskarna tog fram manualer för det under kriget, och dessa användes som grund när Norrmännen började se på det. Som jag förstår det används vapnet monterat på tripod, och skjuts in med hjälp av eldledare.Tripoden har exakta skottställningsrattar och man ställa skjutgräns höger och vänster. När man sedan skjuter verkanseld så gör man det i skurar om 250 skott varpå man får en träffyta som är elliptisk.Som jag förstod det kunde man till och med skjuta så att man fick effekt på baksidan av en höjd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted March 22, 2014 Author Report Share Posted March 22, 2014 Tack Jojje! Det är den typen av information jag är ute efter. Vet du när detta var? Hittar ni artiklar om detta så länka gärna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts