Jump to content

Recommended Posts

• Replies 263
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@VDK

Är det fortfarande 50-banden som är aktuella, eller finns det planer på sönderfallande länk? Jag vet att du en gång skrev att det skulle bli sönderfallande länk till 58C men band till 58D men det var ju ett tag sedan... ;)

@ The Swede

Kassetterna är en vidareutveckling av tidigare bandlådor.

De är av plast och med en bredd anpassad till 7,62 och inte som tidigare 6,5 ammo, vilket gör att bandet inte välter i lådan o kärvar under transport.

Lådorna har en öppning högst upp på ena kortsidan där man drar ut banden, där sitter en flärp som hindrar bandet från att åka in i lådan igen vid användning.

@BJE

Under försöken med KDP 58DF är det vanliga 50-band som används.

Volymen i lådan är dock anpassad för båda länktyperna. (Sönderfallande länk tar lite mer plats då bandet blir styvare)

Generellt har man i FM inte riktigt tagit ett beslut om vad man vill ha i framtiden.

Till KSP 58C vill man kunna använda sönderfallande länk, detta med anledning av

anpassning av strf och dess beväpning för internationell tjänst, men till KSP 58DF är det som sagt fortfarande vanlig länk eftersom det är vad som finns i lager och vapnen är ute nu på försök på trupp.

Antar att det kommer att bli en ensning mot en länktyp i framtiden.

Hoppas det var till någon info.

MVH

Van der Kaye

Totalt ogenomtänkt:

Skulle man inte kunna ha nån sorts tokbillig engångsvariant på de gamla kspbanden? Typ plast eller nåt? Själva matarinrättningen blir ju inte särskilt varm så nåt problem med att tex plast smälter torde inte föreligga.

EDIT:Förtydligande

Edited by Hotel Charlie One
Totalt ogenomtänkt:

Skulle man inte kunna ha nån sorts tokbillig engångsvariant på de gamla kspbanden? Typ plast eller nåt? Själva matarinrättningen blir ju inte särskilt varm så nåt problem med att tex plast smälter torde inte föreligga.

EDIT:Förtydligande

En fördel med band är ju att de är lätta att rafsa med sig, om man helt plötsligt skulle stå med patroner som är obandade.

Jag gillar band just därför...

Segt att ha en 12 kgs enskottsbössa...

Äsch... Har man bara ett schysst riktmedel kan man ha den som TPSG... :baskerPa:

Vad jag menade var att i stället för sönderfallande länk (som man lämnar där den ligger) kunde man ha nån billigare variant på det gamla bandet där man åtminstone har möjlighet att återanvända bandet om så krävs.

Äsch... Har man bara ett schysst riktmedel kan man ha den som TPSG... :baskerPa:

Vad jag menade var att i stället för sönderfallande länk (som man lämnar där den ligger) kunde man ha nån billigare variant på det gamla bandet där man åtminstone har möjlighet att återanvända bandet om så krävs.

Hehe..

Svårt att få det billigare än redan tillgängligt :)

(dvs att vi nog har några band liggande i löddor och skåp...)

Annars håller jag med!

• 11 months later...

Kikade just närmare på pdf filen som nämns här: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=7029&st=557

Tittade lite mer noga på bilden med ksp58d och det verkar som om kolven går att fälla mot den vänstra sidan av vapnet.

Hyfsat smidigt att ha den i fordon då... dags att kasta Kulspruta 90 och välja ksp58d? ;)

Mmm..... i got wood...

Edited by 2Sharp
Den Ksp58DF (ett av de 25 vapnen som är ute på trupp) som jag provsköt i höstas hade ett annat axelstöd.

Men det är möjligt att de ändrat på det sedan dess.

Det fanns väl några med vissa olikheter?

Jag tycker mig minnas 2 st. olika handskydd? Ett som var typ Ak5D samt något med stålnät.

Oavsett så vill jag ha en :rockon:

Den Ksp58DF (ett av de 25 vapnen som är ute på trupp) som jag provsköt i höstas hade ett annat axelstöd.

Men det är möjligt att de ändrat på det sedan dess.

Det fanns väl några med vissa olikheter?

Jag tycker mig minnas 2 st. olika handskydd? Ett som var typ Ak5D samt något med stålnät.

Oavsett så vill jag ha en :rockon:

Det var väl de tre första som gjordes lite olika för att testa olika koncept, en skulle iaf vara så lätt som möjligt och hade tydligen lättningshål i benstödet. De 25 Ksp58DF som är ute på trupp nu skulle som jag förstod det vara ungefär lika och användas för någon sorts masstest, ungefär som de Ak5CF som var på trupp ett par år. Men de gör säkert ändringar allt eftersom, rails på sidorna tillkom någon gång i september 2005. Själv hade jag gärna sett en liten rail under också så man kunde fäst ett handtag. En spärr till locket som på 90B hade inte heller varit fel, eller i alla fall en fjäder så det inte stängs helt.

Nog för att jag gillar 58-an men jag tar hellre en 90B, iaf om jag måste bära den själv, fordonsmonterat är en annan femma.

Edited by 106
Det var väl de tre första som gjordes lite olika för att testa olika koncept, en skulle iaf vara så lätt som möjligt och hade tydligen lättningshål i benstödet. De 25 Ksp58DF som är ute på trupp nu skulle som jag förstod det vara ungefär lika och användas för någon sorts masstest, ungefär som de Ak5CF som var på trupp ett par år. Men de gör säkert ändringar allt eftersom, rails på sidorna tillkom någon gång i september 2005. Själv hade jag gärna sett en liten rail under också så man kunde fäst ett handtag. En spärr till locket som på 90B hade inte heller varit fel, eller i alla fall en fjäder så det inte stängs helt.

Nog för att jag gillar 58-an men jag tar hellre en 90B, iaf om jag måste bära den själv, fordonsmonterat är en annan femma.

Det kan du mycket väl ha rätt i.

Vad jag har förstått så vill man inte ha skyttens hand under öppningen för hylsorna för att minimera risken för skador vid en ev. hylssprängning, därför inget vertikalt främre grepp eller skena där.

Varför vill du inte att locket stängs helt?

Givetvis är det tyngre med en 58'a, dock hade jag mer än gärna haft alt. att kunna välja mellan båda.

Har patrullerat hyfsat mycket med Kulspruta 58, och det går, även om man får ta fram pannbenet. Ett kortare och lättare vapen lär ju göra det hela mycket enklare.

Varför vill du inte att locket stängs helt?

Enklare vid omladdning om man inte riskerar att locket stängs. Kan vara jag som är ovanligt klumpig också.

Dessutom skulle jag vilja att de bytte pistolgrepp till något i plast, det är inte kul att hålla i metalldelar på vintern.

Enklare vid omladdning om man inte riskerar att locket stängs. Kan vara jag som är ovanligt klumpig också.

Dessutom skulle jag vilja att de bytte pistolgrepp till något i plast, det är inte kul att hålla i metalldelar på vintern.

Det är ju absolut en bra poäng.... (x 2)

:unsure:

Olika prototyper till KSP58DF har varit ute på trupp under de senaste åren.

Dessa har haft lite olika utföranden för att prova ut de olika funktionerna på vapnet map behov och ren funktion och utförande.

Tex så hade de första vikbar kolv, vilket senare byttes till inskjutbar kolv eftersom en vikbar kolv är svår att införa utan att hamna i konflikt med manöverhandtaget eller en monterad kassett.

Resultatet av dessa första försök resulterade i utförandet av de 25 vapen av KSP 58DF som nu är ute på trupp. Av dessa finns två varianter KSP 58DF1 och KSP 58DF2, skillnaden mellan dessa är olika egenskaper så som tex, färg, ställbar/fast siktesskena, längd på bärhandtag, typ av bärrem etc. (detta har varit uppe förr)

Resultatet av dessa prov är att hitta det bästa utförandet för KSP58D.

För övrigt:

- De senaste varianterna av KSP 58DF har främre rail, 1 på vardera sida av cylindern.

- Så länge man har benstöd och vill kunna fälla upp dessa så är undre rail inte funkis.

- Ett främre grepp kan monteras på den främre railen, på sidan av vapnet. (Håller vapnet som en slagborrmaskin modell större, mycket lätt att hantera vid tex SIB)

- Främre grepp skall INTE monteras under vapnet, risk för splitter vid hylssprängning.

mvh

Van der Kaye

För övrigt:

- De senaste varianterna av KSP 58DF har främre rail, 1 på vardera sida av cylindern.

- Så länge man har benstöd och vill kunna fälla upp dessa så är undre rail inte funkis.

- Ett främre grepp kan monteras på den främre railen, på sidan av vapnet. (Håller vapnet som en slagborrmaskin modell större, mycket lätt att hantera vid tex SIB)- Främre grepp skall INTE monteras under vapnet, risk för splitter vid hylssprängning.

mvh

Van der Kaye

Låter faktiskt riktigt vettigt med sidorails fram. Slagborr modell stor... Ho ho ho... 0:)

Bra liknelse.

Generellt har man i FM inte riktigt tagit ett beslut om vad man vill ha i framtiden.

anpassning av strf och dess beväpning för internationell tjänst, men till KSP 58DF är det som sagt fortfarande vanlig länk eftersom det är vad som finns i lager och vapnen är ute nu på försök på trupp.

Fråga från okunnig kspdummie: Vad finns det för fördelar med sönderfallande länk?

Fråga från okunnig kspdummie: Vad finns det för fördelar med sönderfallande länk?

Ett långskott från en som knappt hållit i en ksp: kan det vara så att iom att kspn ska sitta på ett stridsfordon (i detta fall iaf) så är det bättre med sönderfallande länk så man slipper ha en massa tomma band hängande och dinglande som kan fastna i saker?

Mer skrot i naturen? :)

Fördelen vid tjänst till fots KAN tex vara att slippa leta runt i mörka natten efter band som inte ville följa med vid förflyttningen. För den vane KSP-marodören händer det säkert inte, men för mig har det hänt en gång för läääänge sedan...

man slipper banda själv, slipper tappa bort band samt att man kommer undan vården av dem.

Sitta och länka själv till Kulspruta 90 är inte roligare det, inte heller att springa omkring och leta länk.

det är det säkert inte, men det är avgort större chans att få färdigbandat till 90 än 58

Såvida inte...Länk

Samtidig aktiv tråd ang Bandpåfyllning Kulspruta 58, såndär med vev...

Edited by cf112

Fördelar med sönderfallande länk:

"Slipper" plocka upp banden efter sig. Om du t ex övar in ett förfarande där du stoppar på dig tomma band när dessa rasslat iväg, är nog sannolikheten tråkigt stor att du ödar tid på detta även i eventuellt skarpt läge.

[anekdot] Fu Toll tar ksp-ammon från laddaren, och ger denne ny uppgift: "Plocka upp alla jävla band som blir drällande bakefter mig!". Funkade skitbra :Malaj: [/anekdot]

Skillnad mellan C och D. TROR det står tidigare i tråden att C är för fordonsmontage (Strf, Strv etc.) och D är för skyttesluskar och annat löst folk till fots. Står som sagt var tidigare i denna tråd eller annan om ämnet.

Glad vecka önskar Toll

Har det nånstans framgått hur många sprutor som ska modifieras? Misstänker starkt att det är precis i lagom mängd för BG och absolut inte till Hv. Hoppet är dock det sista som överger en...

I dagsläget är det inte inget officiellt antal.

Troligen kommer KSP 58C och KSP58D att ersätta KSP 58B på sikt.

Dock är det inte helt otroligt att BG 08 ligger bra till, dock är antalet höjt i dunkel.

Fördelen är att M13-länk är förbrukningsvara och att tom länk inte hänger ut från vapnet.

M13-länk kommer vanligen länkad o klar med ammunition till trupp, dvs inget behov att banda upp ammo ute i läskiga skogen.

Den stora vinsten i detta är dock att M13-länk är standard för 7,62mm länkband i NATO ( med vissa undantag för vissa länder som använder DM-länk som Sverige)

Den stora vinsten är således att man man använda den länk som man mest troligen kommer att hitta på slagfältet, ergo mindre känslig för logistik o förbättrad samverkan i internationella sammanhang.

Vad är skillnaderna mellan KSP58C och KSP58D?

KSP58C- stridsfordonskulspruta

KSP58D- markstridskulspruta

Dessa har egenskaper för dess specifika uppgift.

KSP58C anpassad för att ta liten plats och inte för att bäras.

KSP58D anpassad för att vara kort o smidig att bäras med en rad tillbehör

Skillanden mellan dessa har varit uppe tidigare.

Skicka ett PM om du inte hittar tråden.

Mvh

Van der kaye

Tack för svaren, men det kan ju omöjligt vara så att möjligheten att snabbt få med sig banden och kunna återanvända dem är en nackdel gentemot sönderfallande band. Det är väl bara att låta banden ligga vid stridsskjutningar om man inte vill öva in dessas uppsamlande?