Jump to content

AK5CF -> AK5C -tråden


Flo

Recommended Posts

  • Replies 959
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

  • Forumsledning

Notera säkringsomställaren på höger OCH vänster sida.

Äntligen!

Inte för at jag är vänsterskytt (med det finns ju även en del sådana ) men för att jag då och då anser att det är fördelaktigare att skjuta från vänster axel om jag får bättre läge då.

 

Det är dock en liten bit kvar till att komma upp i 90-tals konstruktionerna som nu finns på förband utomlands, tex H&K G36.

Detta är ju trots allt ett kjolpaket på en sen 70-tals skapelse.

Fast bättre med lite trim och spoilers än inget. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Notera säkringsomställaren på höger OCH vänster sida.

Äntligen!

Men fortfarande är säkringslägena S -> P -> A.

Det enda som jag riktigt uppskattar med AK 47/74, AKM, osv, är att enkelskottsläget är i botten - det är bara att trycka ner omställaren helt och skjuta och inte riskera att börja skjuta automateld i en stressituation (sådana uppkommer ju faktiskt i strid, eller?)

 

/Ulf

Link to comment
Share on other sites

Hur känns kolven? är den stabil i alla lägen?? som tidigare nämnt, vart beställer jag? :baskerPa: fan, en troligt mer funkis snabbrem, det är ju otroligt... :D

Hurra..

 

Tack för bilderna :baskerPa:

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

Vad är fördelen med att ha ett handtag där fram? Har aldrig rört något liknande men jag tycker det bara ser klumpigt ut...

för att hjälpa en att skjuta runt, över saker, skjuta bilnt runt ett hörn, utan att exponera mer än sina armar / Händer och vapnet, dvs spray n pray skott.. mycket funkis i SIB, vete fan hur bra det är och ha den i fält slag.. :baskerPa::D

Det svaret var väl kanske inte helt i linje med verkligheten... :baskerPa:

 

Fördelen är bla, att du kan pressa in kolven i axeln, det är också naturligare att ha handen i ett vertikalt grepp än ett horizontaltgrepp.

Pga av att kroppens reaktion på rekylen blir det lättare att kontrollera (den iofs minimala) rekylen på en ak5. Du vill ju oftast hindra vapnet från att stegras, inte falla neråt, mer logiskt med att vertikalt grepp än ett horizontalt.

På de vapen jag har hanterat med liknande grepp har jag upplevt det som en positiv funktion.

 

Såvitt jag vet...

 

I tät skog kan det nog vara sisådär.. som allt annat som sticker ut/kan haka fast grejor i.

Link to comment
Share on other sites

Oj oj.Okey ska försöka....Märket på axel bandet ingen aning.Vädligt bra dock.Det är ett aim point sikte.....Alla mina mag är hel svarta som vapnet och har inte sett detta mittgröna ni talar om.Personligen hantaget kan vara bra i skogen när man slänger sig i skydd.Bra att åla med och hålla pipan up ur backen så man ej får skräpp i pipan.Kolven är fin.Ställbar.... Ser ju så hardcore när den är svart me hehe :wub:

Edited by GRKFlo
Link to comment
Share on other sites

för att hjälpa en att skjuta runt, över saker, skjuta bilnt runt ett hörn, utan att exponera mer än sina armar / Händer och vapnet, dvs spray n pray skott.. mycket funkis i SIB, vete fan hur bra det är och ha den i fält slag..  :D  :)

Ursäkta? Spray and pray skott :huh: Den utbildningen missade jag fullständigt..Och vad vet Limp vad som är funkis i SIB och inte funkis. Vill du redogöra din utbildningsnivå med tanke på att du är född 87 och sådeles inte får bedriva utbildning i strid...

Link to comment
Share on other sites

för att hjälpa en att skjuta runt, över saker, skjuta bilnt runt ett hörn, utan att exponera mer än sina armar / Händer och vapnet, dvs spray n pray skott.. mycket funkis i SIB, vete fan hur bra det är och ha den i fält slag..  :D  :)

Ursäkta? Spray and pray skott :huh: Den utbildningen missade jag fullständigt..Och vad vet Limp vad som är funkis i SIB och inte funkis. Vill du redogöra din utbildningsnivå med tanke på att du är född 87 och sådeles inte får bedriva utbildning i strid...

ehh... Bara för att lägga mig i lite, gör om gör rätt!

 

Tror det är Myran du menar

Link to comment
Share on other sites

Ligger på 302 pluton Grenkomp kvarn beväpning Ak 5 ceasar försök.Fler och bättre bilder kommer.Även info.Dock inte mycke tid nu

Nä men tjenare Flo! Kul att du hittat hit från AA-forumet. :) Och tack för infon. Intressant! :)

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Men å andra sidan, så om man inte har ett kamerasikte á la "Landwarrior" så kan man nog lika gärna låta bli. Du kommer med största sannolikhet bara röja din position. Sen kommer en RPG på posten... eller nåt ;)

LOL, word...

Link to comment
Share on other sites

Hur känns kolven? är den stabil i alla lägen?? som tidigare nämnt, vart beställer jag? :) fan, en troligt mer funkis snabbrem, det är ju otroligt... :wub:

Hurra..

 

Tack för bilderna :D

Remmen, inte den på bilden, har jag tillverkat och sålt i snart 10 år.

BL.a. så har den varit i Kosovo/Bosnien, Piketen och K4.

Link to comment
Share on other sites

Vad nu... Jag citerar:

 

De gamla gas 1 och gas 2 lägena har tagits bort. Numera finns bara det som tidigare var gas 2 läge och eldhastigheten ligger permanent på 650 skott per minut.

 

Men var inte gasläge 2 något som slet mera på vapnet, men som garanterade att vapnet skulle funka trots att det var skitigt och kallt?

Höjde inte det ökade gastrycket också eldhastigheten?

Link to comment
Share on other sites

Men var inte gasläge 2 något som slet mera på vapnet, men som garanterade att vapnet skulle funka trots att det var skitigt och kallt?

Höjde inte det ökade gastrycket också eldhastigheten?

Jo, det var VÄLDIGT mycket "No-No!!!" på att ha gasläge 2 när det inte absolut behövdes. Vad har hänt med vapnen sedan dess? :)

 

Jo, eldhastiheten höjs nog en aning, det är väl därför de skriver att den ligger på konstant 650skott/minut nu. Utgångshastigheten därremot ska inte ändras p.g.a. gasläget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...