Jump to content

AK5CF -> AK5C -tråden


Flo

Recommended Posts

  • Replies 959
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ett M-nummer tack! 17 vilken bössa!

Men var är dom transparanta magasinen?

 

Sen så är det lite märkligt, på livgardets bild av Ceasar-Fredrik (den här närmare bestämt!)

ak5cf-utb_280.gif

 

Så ser man ju att det sitter en skena under handskyddet, men något sådant har tydligen inte ni...

Edited by Tollen
Link to comment
Share on other sites

Fina bilder GRKFlo!

 

Undrar lite, hur "fungerar" sistaskottsspärren? Jag vet hur den fungerar i princip men hur är det ombyggt just på ak5CF? Var greppar den tag i mekanismen t.ex?

 

Stoppar den mekanismen så långt bak att det föreligger risk att manöverhandtaget "ramlar" ut i den utbuckning som är till för att haka upp mekanismen. Tänker så att man inte slår till på spärren, lägger an och trycker av bara för att inse att manöverhandtaget har hakat upp mekanismen?

 

Lite OT men det handlar ju om försök, är det någon som vet om man testar Kulspruta 58"försök" på något mer ställe än på amf4?

030611_index.jpg

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Fina bilder GRKFlo!

 

Undrar lite, hur "fungerar" sistaskottsspärren? Jag vet hur den fungerar i princip men hur är det ombyggt just på ak5CF? Var greppar den tag i mekanismen t.ex?

 

Stoppar den mekanismen så långt bak att det föreligger risk att manöverhandtaget "ramlar" ut i den utbuckning som är till för att haka upp mekanismen. Tänker så att man inte slår till på spärren, lägger an och trycker av bara för att inse att manöverhandtaget har hakat upp mekanismen?

 

Lite OT men det handlar ju om försök, är det någon som vet om man testar Kulspruta 58"försök" på något mer ställe än på amf4?

030611_index.jpg

 

EOD

Sista jag hörde från en något sånär trovärdig källa så finns det bara två stycken Kulspruta 58 hembyggen... det där är det ena. Det andra har tydligen ett främre handskydd som påminner om ett nät eller ett durkslag...

Link to comment
Share on other sites

Ja du.Ingen aning faktiskt exast vart den grppar tag eller hur den funkar. riktigt har inte sett just den delen.Det syns ej när man plockar isär vapnet.Men finns ingen risk för att manöverhantaget kan trilla ut.Nakdelar finns dock.Siktets skruvar är URKASSA och trillar lätt av.likaså siktet ovan på rödpunkt siktet trillar av VÄDLIGT lätt.Detta BÖR åtgärdas innan den färdiga versionen kommer.Angående magasinen så tycks det vara lite anorlunda från ställe till stäla.amf? Hade mint grön.Gardet genomskinlig.Och vi har en som ser ut som gammla bara det att den är hel svart som resten av vapnet.

Link to comment
Share on other sites

Så ser man ju att det sitter en skena under handskyddet, men något sådant har tydligen inte ni...

Det har de visst.

Det är den skenan det främre greppet är fäst i.

Doyle, jämnför dessa två bilder:

 

Livgardets Ak

ak5cf-utb_280.gif

 

GRKFLO´s Ak

Ak%205%20CF%20clear%20pics%20(8).jpg

 

Ser du någon blottad skena på GRKFLO´s bilder? Nej, handgreppet verkar ju sitta i handskyddet!

 

QUOTE (Tollen @ Sep 5 2003, 21:30 )

Sen så är det lite märkligt, på livgardets bild av Ceasar-Fredrik... 

 

 

Cesar-Filip om man skall följa bokstaveringsalfabetet. 

Aj fan, för lite blod i hjärnan igen *på panna, ställ!*

Link to comment
Share on other sites

Ser du någon blottad skena på GRKFLO´s bilder? Nej, handgreppet verkar ju sitta i handskyddet!

Titta noga på den nedra bilden du la in i ditt inlägg. Där ser du att handskydet är utskuret i underkant. Där det är utskuret sitter det en skena som det främre greppet är fäst i.

Link to comment
Share on other sites

Doyle> Tollen har nog rätt... jag kan inte se nån skena, verkar som handtaget fram sitter i handskyddet... typ som lampan... eller är jag ute och cyklar nu?

 

EDIT: ser skenan nu, om tollen kolar noga ser du att det är en "inskurning" i vapnet... i handskyddet allstå... där sitter skenan, den stciker inte ut som t ex siktes skenan gör...

Edited by Wittman
Link to comment
Share on other sites

Ser du någon blottad skena på GRKFLO´s bilder? Nej, handgreppet verkar ju sitta i handskyddet!

Titta noga på den nedra bilden du la in i ditt inlägg. Där ser du att handskydet är utskuret i underkant. Där det är utskuret sitter det en skena som det främre greppet är fäst i.

 

Visst det är utskuret, det ser jag, men i-och-med att jag inte ser någon yttre skena så drog jag slutsatsen att man gjort på dessa som man gjort med de CG 5´orna som SAAB/Celsius Dynamics MARKUS-wannabies sprang omkring med, nämligen att man borrat hål genom handskyddet och fäst handgreppet genom det hålet...

 

Vet GRKFLO om det går att fästa vapenlampor i sagda skena?

 

Sorry Wittman, men jag räknade räfflorna på handskyddet och det kan vara samma montage...

Edited by Tollen
Link to comment
Share on other sites

Vad är den runda knappen som sitter snett nedanför sista skottspärren till?

Ak5.JPG

 

Den runda knappen har alltid varit där och går till en axel inne i lådan. Dock så ser den något större ut på Ak 5 C.

Edited by Honken
Link to comment
Share on other sites

Vet GRKFLO om det går att fästa vapenlampor i sagda skena?

Såna här söta grejer går efter lite modifiering att sätta på :huh:

 

m900ab_full.jpg

Surefirelampa med främre grepp

Doyle... för att kunna använda handgreppet på M900-lampan måste man fan vara gorilla (långa armar), så det är nog inte något bra alternativ...

 

Bättre förslag?

Link to comment
Share on other sites

För att vara tydlig då JA den sitter på en skena.Den blir väldigt varm vid skjutning och om man ska skuta mer en ett magasin så bör man någ använda handtaget....

 

 

Ehmm knapp? Hmm *Förvirrad*Du menar knapen man släpper ut magasinet me?

:huh:

Hand greppet är inställbart för folk med korta armar.Detta vapnet är nu en skänk från ovan för vänster skytar och folk med korta armar. ijämförelse med tidigar AK 5

Edited by GRKFlo
Link to comment
Share on other sites

Nej det har vi inte (Endast skutit med den idag) Och det är inget problem eftersom handtaget är så pass bra att man inte behöver ta i skenan.Lite ksp känsla över det hela.Du gör det någ bara en gång när du är trött eller nåt....

Link to comment
Share on other sites

Vad är den runda knappen som sitter snett nedanför sista skottspärren till?

 

Den runda knappen har alltid varit där och går till en axel inne i lådan. Dock så ser den något större ut på Ak 5 C.

Pinsamt.

Här har jag haft vapentjänst med mina soldater hela veckan och så vet jag inte ens att det sitter en rund knapp på underbeslagets vänstra sida. :lala:

 

The Swede

*Som skäms och gör 20 snabba*

Link to comment
Share on other sites

"Knappen" är bussningen/lagret till axeln som hanen sitter på som går igenom underbeslaget. Denna bussning gjordes större för att fördela kanttrycket från axeln bättre till lådans plåt på AK5CF, då tendenser på ovala hål visat sig på en del Ak5 efter en tids användning.

Därav den större "knappen" på AK5C.

 

MVH

 

Fk Van der Kaye

Link to comment
Share on other sites

Stoppar den mekanismen så långt bak att det föreligger risk att manöverhandtaget "ramlar" ut i den utbuckning som är till för att haka upp mekanismen. Tänker så att man inte slår till på spärren, lägger an och trycker av bara för att inse att manöverhandtaget har hakat upp mekanismen?

Väldigt intressant tanke!

 

Jag hoppas att den utbuktningen är borttagen och att du hakar upp mekanismen a´la M16/M4.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Är det så bra med vertikalt stödhandtag det ser ju ut som en dildo på ak:n?

Utseende kontra Funktionalitet har disskuterats i en annan tråd. Jag förslår att du provar att använda saker innan du dömmer ut dem. Handtaget sitter inte där för att det ska se snyggt ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...