Jump to content
Sign in to follow this  
Flo

AK5CF -> AK5C -tråden

Recommended Posts

Siktet är tåligt som fasen och batteriet beräknas räcka i tio år!

Sitter och snackar i ett annat forum med en kille som blivit hemförlovad från Irak. Han hävdar med bestämdhet att reservriktmedel är en nödvändighet då väldigt många glömmer bort att stänga av sinna sikten och har dom på max då dom väntar på att det skall smälla vilken minut som helst.

Detta resulterar i att batterierna tar slut förbannat fort.

Reservriktmedlena på rödpunkten i all ära, men det ahde nog inte varit dumt att ha kvar kornet och siktet så att man trots allt har ett vapen som funkar på avstånd över 50 meter när och om allt annat falierar.

Det jag tycker suger stenhårt på just bullpup, och L85A1 i synnerhet är bla höger/vänsterskytte, fungerar icke på L85'an, sedan förstår jag inte att de lyckats se till att det finns div. vassa metallbitar alldeles vid manöverhandtaget, det är väldigt lätt att skära sig på dessa, inte så smidigt...

Jag tror inte att en enda av de Brittiska soldater jag har talat med om just L85 är nöjd med den, dock säger många (och jag håller med) att den är lättskjuten.

I min åsikt den sämsta bullpup jag testat.

Jag har talat med en mangd brittiska soldater - kom ihag, jag umgas dagligen med manga av dem, har pluggat med manga, och var i ATC i England i sju ar, dar vi anvande L98 som ju ar en manuell variant i SA80-serien. Det var inga problem att lara folk skjuta hogerhant, och med lite traning funkade vapnet bra - i alla fall pa skjutbana.

Och det ar just det som ar problemet; L85 ar ett utomordentligt vapen pa skjutbana; valbalanserat, mycket traffsakert och jatteharligt att skjuta med. Tyvarr avskyr den att vara ute i stora laskiga skogen (eller sanden, annu varre), en asikt som den for ovrigt delar med mig. Det ar val darfor jag gillar den. :P

Vad galler bitarna vid manoverhandtaget haller jag med, L85 ar det enda vapen jag nagonsin lyckats skada mig pa. Forsta gangen jag holl i ett sa klamde jag tummen nara manoverhandtaget, det gjorde aningen ont. Men L98 har ett annat manoverhandtag, som sitter langre fram pa en forlangningspinne, och ar otroligt fint att anvanda. L85A2 har ju ocksa andrats runt just manoverhandtaget, och det funkar tydligen bra nu.

Vad galler hoger/vanster med bullpup sa finns det ju nagra som gjort om, gjort ratt: FN Herstals F2000, till exempel. Den skickar hylsorna ut framtill, nagot som funkar alldeles ypperligt och gor att den kan anvandas pa bada sidor.

En fråga bara ang. gasläge 2 på AK5CF

som jag fattade så finns bara gasläge 2 ..lr?

vad jag har fått lära mej så innebär gasläge 2 (som nämnts tidigare här oxå) att man höjer eldhastigheten och detta ska bara användas vid extrem kyla.

Fick även lära mej att vapnet höjde eldhastigheten så markant att det blev ett högeldhastighetsvapen (heter det så?) vilket var förbjudet för det innebar att fi blev köttfärs. Hur går det ihop sig?

/ Värjan

Fick även lära mej att vapnet höjde eldhastigheten så markant att det blev ett högeldhastighetsvapen (heter det så?) vilket var förbjudet för det innebar att fi blev köttfärs. Hur går det ihop sig?

/ Värjan

nää... Gaslägae två höjer eldhastigheten med ca 50 skott/min alltså från 650 - 700

Utgångshastigheten ligger konstant på 930 m/s

Edit: Fippel med orden :)

Edited by Fu Dahlberg

Ok då får ta och lära oss skillnaden på Eldhastighet och Utgångshastighet.

Eldhastigheten är beroende på hur snabbt mekanismen jobbar i vapnet. Sätter vi på Gasläge2 = vi tillför högre mängd krutgas till mekanismen som då jobbar snabbare = högre eldhastighet. T.ex 700skott i min eller 8skott i sekunden osv.

Används t.ex när det är mycket kallt ute eller vapnet är mycket skitigt.

Utgångshastighet är hastigheten på kulan när den lämnar pipan. Den är bl.a beroende på hur kulan är tillverkad (form osv) och hur stor mängdkrut och vilket sorts krut som finns i hylsan vid tändning. T.ex V0=930m/s för AK5 eller V0=1300m/s för UnderCal till prickskyttegevär 90

Siktet är tåligt som fasen och batteriet beräknas räcka i tio år!

Sitter och snackar i ett annat forum med en kille som blivit hemförlovad från Irak. Han hävdar med bestämdhet att reservriktmedel är en nödvändighet då väldigt många glömmer bort att stänga av sinna sikten och har dom på max då dom väntar på att det skall smälla vilken minut som helst.

Detta resulterar i att batterierna tar slut förbannat fort.

Reservriktmedlena på rödpunkten i all ära, men det ahde nog inte varit dumt att ha kvar kornet och siktet så att man trots allt har ett vapen som funkar på avstånd över 50 meter när och om allt annat falierar.

För det fösta har du inte alls pratat med någon som just kommit hem från Irak och har erfarenhet av dessa sikten, eftersom de just antagits till FM och ännu inte sålts till någon annan stat. Det Aimpoint-sikte som FM antagit är av en helt ny typ, som inte har någon motsvarighet i andra produkter. Siktet går inte att jämföra med exempelvis Aimpoint CompM2 som jänkarna använder.

För det andra, om det nu trots allt och mot förmodan, skulle inträffa att en soldat drar slut på sitt batteri, är det inte enklare att iså fall se till att alla har ett extra batteri, än att utbilda på två olika skjuttekniker?

Jag talar om det sikte som jänkarna använder (M68), och på trupp så har dom tydligen bekymmer att få tag i Lithium-batterierna.

Då är det nog inte dumt att ha ett permanent riktmedel. För i händelse av krig så lär inte vi heller ha vidare gott om batterier.

Vi får nog fråga GRKFLO om tilldelningen av batterier på trupp, men jag tror inte ens dom har hur många reserver som helst.

Men att Aimpoint FM skall vara så revolutionerande har jag förbannat svårt att tro, men du kanske har spec'sen på siktet i fråga?

Edited by Tollen

Vi får nog fråga GRKFLO om tilldelningen av batterier på trupp, men jag tror inte ens dom har hur många reserver som helst.

Men att Aimpoint FM skall vara så revolutionerande har jag förbannat svårt att tro, men du kanske har spec'sen på siktet i fråga?

Soldaten kan inte byta batteri själv utan det görs av tekniker. Eftersom batteriet skall hålla 10 år lär det inte bli något större problem heller.

Specen finns på forumet.

I de allra allra flesta fall är det inget problem att vara utan reservsikte då man lätt kan byta vapnet eller skicka ordonnans efter reservdelar eller nya batterier. Personligen tycker jag dock det skulle kännas bättre att ha riktiga reservriktmedel om jag skulle ha bössan med mig i fält.

Världshistorien har tyvärr varit full av osänkbara skepp och ointagliga fästningar som sedan slås ut eftersom det ju var fullständigt osannolikt att just "DET" skulle hända.

Det GÅR ju faktiskt trots allt att slå sönder siktet. Det GÅR också att dra ur batterierna. Batterier KAN också gå sönder, siktet KAN råka ut för glappkontakt eller trasiga fästen. Man kommer sedan aldrig ifrån att ett optiskt sikte är betydligt känsligare än traditionellt korn/sikte.

Även om det säkert är oerhört sällsynt att ovanstående sker och är lätt att byta batteri ser säkerligen vår vän Murphy till att ovan nämnda i alla fall skulle hända just MIG när jag sitter rejält i skiten utan reservdelar eller ens kontakt med egna förband. Personligen skulle jag helst se ett riktigt metallsikte i reserv, men jag skulle förmodligen överleva även utan detta.

Man kan naturligtvis inte gardera sig mot allt, och det må vara ett osannolikt scenario - men något jag dessutom varit nyfiken på är huruvida rödpunktsiktet klarar en rejäl elektromagnetisk puls? Det forskas ju trots allt en hel del på EMP-vapen.

Soldaten kan inte byta batteri själv utan det görs av tekniker. Eftersom batteriet skall hålla 10 år lär det inte bli något större problem heller.

Specen finns på forumet.

Då ögonen är det första man blir blind på: Finnes någon direktlänk då svaren jag fått via sökning är mindre bra?

Specen finns på forumet.

Då ögonen är det första man blir blind på: Finnes någon direktlänk då svaren jag fått via sökning är mindre bra?

Anledningen till att jag svarade som jag gjorde var att jag inte heller kommer ihåg var kravspecen låg, bara att jag har läst den.

En sökning gav bland annat följande tråd:

http://forum.SoldF.com/in...n+rödpunktsikte

Tyvärr finns sidan med specifikationen (i *.doc) som serg. Fjellman länkade till inte kvar längre.

Jag har talat med en mangd brittiska soldater - kom ihag, jag umgas dagligen med manga av dem, har pluggat med manga, och var i ATC i England i sju ar, dar vi anvande L98 som ju ar en manuell variant i SA80-serien

Jupp, alzå har vi olika erfarenheter :worthy:

Då vapnet skall vara ett militärt vapen så borde det ju tåla lite skit, och inte bara vara bra på en skjutbana?

Kan ha varit otydlig, det jag menar att det är svårt/omöjligt att byta mellan höger och vänster axel! inte att det är krångligt att skjuta från höger axel. Det går ju utmärlt efter att man lagt förband på sin trasiga hand.. ;)

FN's lösning både på P90 och 2000 är ju smarta, men jag tycker inte att bullpup är så smidigt och bra som det ofta sägs, men, som sagt, det är min åsikt :worthy:

Specen finns på forumet.

Anledningen till att jag svarade som jag gjorde var att jag inte heller kommer ihåg var kravspecen låg, bara att jag har läst den.

En sökning gav bland annat följande tråd:

http://forum.SoldF.com/in...n+rödpunktsikte

Tyvärr finns sidan med specifikationen (i *.doc) som serg. Fjellman länkade till inte kvar längre.

Och därav min fråga, ty det där är FMV's grundkrav som även finns att hämta på FMV.se. Grundkraven brukar kunna skilja sig från verkligheten, och det som skiljer mediokert från genialiskt är andelen procent i kravspecifikationen man kunnat uppfylla..

Guest J-Star
Enligt trovärdig uppgift blir ej siktet påverkad av EMP pga av storleken.

Har jag svårt att tro på. Utrustningens storlek skall inte påverka sådant. Utan det är elektronikens beskaffenhet (fin-elektronik som processorer är känsligare), hur väl skyddad elektroniken är samt pulsens styrka och variaktighet som avgör.

/J

Har jag svårt att tro på. Utrustningens storlek skall inte påverka sådant. Utan det är elektronikens beskaffenhet (fin-elektronik som processorer är känsligare), hur väl skyddad elektroniken är samt pulsens styrka och variaktighet som avgör.

/J

Möjligen kan siktet skyddas mot EMP om all elektronik ligger inanför ett metallnät - en sk Faradays bur. Minns inte om detta endast skyddar mot elektriska strömmar eller även mot elektromagnetism. Men inte storleken... Den har ju ingen betydelse... :P

[FYI]

Faradays bur är det som gör det säkert att sitta i en bil under ett åskväder (inte gummihjulen), då den elektriska strömmen från ett blixtnedslag färdas genom karossen endast på utsidan av karossen.

[/FYI]

/Ulf

/J

Möjligen kan siktet skyddas mot EMP om all elektronik ligger inanför ett metallnät - en sk Faradays bur. Minns inte om detta endast skyddar mot elektriska strömmar eller även mot elektromagnetism. Men inte storleken... Den har ju ingen betydelse... :P

[FYI]

Faradays bur är det som gör det säkert att sitta i en bil under ett åskväder (inte gummihjulen), då den elektriska strömmen från ett blixtnedslag färdas genom karossen endast på utsidan av karossen.

[/FYI]

/Ulf

Det låter rätt så troligt.

Motmedlet mot EMP-verkan är ju generellt att skapa en skyddande "Faradays bur" med ett lager folie.

Fan, hade ju en fysikredovisning om det här en gång... men jag minns inte vilke princip det var som gjorde att elektromagnetismen blev spänning. Men du vet vad jag menar.

Dock så ska detta tydligen inte funka med HPM :worthy:

Edited by Tollen

Fan, hade ju en fysikredovisning om det här en gång... men jag minns inte vilke princip det var som gjorde att elektromagnetismen blev spänning.

Nu är jag och rotar i mycket gammal kunskap, men jag chansar med denna förklaring: Den magnetiska pulsen inducerar en ström i ledningarna/banorna i de elektroniska kretsarna som är så hög att dessa helt enkelt bränner sönder.

Tjena, tänkte se till att den här tråden hamnade överst ett tag så att GRKFlo och Toll ser den och kan rapportera eventuella nyheter rörande Automatkarbin 5CF.

Finns det något nytt att rapportera?

Har ni fått plastmaggen ännu?

Finns det någon lösskjutninganordning ännu?

Ja, skvaller i övrigt!

Siktet kommer utan problem fungera utan att batteriet lägger av. 10 års driftid fullt påslagen täcker ju det mesta. Skälet för att tom ha ända upp till 10 år var inte i första hand att vi skulle ha ett vapen som klarar sig i krig i 10 år utan att vi av miljöskäl inte skulle byta batterier varje år vilket hade varit fullt tillräckligt för krigets krav.

Angående EMP har jag faktiskt ingen aning om det verkligen klarar det. Men vet ju att FM hade ju som huvudtanke att vi inte skulle ta fram ett sikte för t.ex. 10 000 kr på ett vapen som kostar 3 000 kr. Sen har ju aimpoint alltid tänkt till lite så det är inte omöjligt att det klarar mer än vad jag vet.

Då vapnet skall vara ett militärt vapen så borde det ju tåla lite skit, och inte bara vara bra på en skjutbana?

Kan ha varit otydlig, det jag menar att det är svårt/omöjligt att byta mellan höger och vänster axel! inte att det är krångligt att skjuta från höger axel. Det går ju utmärlt efter att man lagt förband på sin trasiga hand.. ;)

FN's lösning både på P90 och 2000 är ju smarta, men jag tycker inte att bullpup är så smidigt och bra som det ofta sägs, men, som sagt, det är min åsikt :worthy:

Haller helt med dar; den borde tala lite grann, och enligt dem jag kanner sa gor den nu det. Lar funka riktigt bra i terrangladan nu, och utmarkt i brittiskt klimat.

Vad galler axlarna sa haller jag ocksa med; det ar omojligt - och rentav farligt - att skjuta fran vanster axel, eftersom man da far tomhylsor i nasan. Det ar en rejal brist i SiB, men det verkar funka anda i t ex NI.

P90 och F2000 ar jattefina, funkar bra, och ar mycket smidiga att anvanda (jag fick peta pa allting i FNs sortiment nar jag besokte fabriken - jag vill bo dar....), men smaken ar ju som baken. Jag foredrar bullpup, eftersom vikten kommer narmare kroppen; mindre vikt att halla upp. Klarar man att halla i rekylen sa ar det inga problem.

Nu kanske jag är helt borta men är inte AK5 C den korta versionen?

En bra sak men det nya Aimpointet är att det finns ett visir man kan fälla ner. Syftet med visiret är att man med en sk anti sniper laser inte skall bränna horn hinnan.

En bra sak men det nya Aimpointet är att det finns ett visir man kan fälla ner. Syftet med visiret är att man med en sk anti sniper laser inte skall bränna horn hinnan.

FEL!!

Det bikupemönstrade rastret som man kan fälla ned är till för att dämpa reflexer och därmed minska risken för att man röjjer sig.

Fridens liljor // Fk Klinken

Du ser man lär sig ngt nytt varje dag. Men visst skall det finnas ant ett visir eller ngt man skall kunna skruva på som skall förhindra att man blir blind?

Du ser man lär sig ngt nytt varje dag. Men visst skall det finnas ant ett visir eller ngt man skall kunna skruva på som skall förhindra att man blir blind?

Nope. Inte till det siktet.

Vad är en Anti Sniper Laser? Aldrig hört taslas om något dylikt. Visserligen kan man med en del avståndsinstrument bränna sönder ögonen på folk och fä, men någon specialutvecklat vapen för just det ändamålet känner inte jag till.

Frågan är om det ens skulle fungera speciellt bra på ett sikte en 1x förstoring.

I dag finns det däremot utrustning för att leta upp reflexer från optik (exempelvis kikarsikten och rödpunktsikten) för att spåra fientlig trupp. Det är bland annat mot sådana det bikake-formade filtret ska skydda.

Det kan inte vara så att du blandat ihop saker och ting?

@Klinken Bikupa? Ah! Du menar det där specialfiltret utformat som en 1,5 meter hög grönmålad trälåda med tjärat tak! Hörde att det ska in på listorna i o m Hv 2004! ;) :dribble: