Jump to content
Sign in to follow this  
Flo

AK5CF -> AK5C -tråden

Recommended Posts

När den färdiga versionen kommer ut på förband skall du nog se att de har både en kort och en lång version.

Så dom har äntligen fattat vitsen med vertikalt grepp i fram. Härligt.

Fråga kolon: Är remmen ett eget inköp eller har kronan ryckt fram ända in i nittonhundratalet nu?

Kan du förklara fördelen med vertikalt grepp`?

Så nu får man alltså samma bekymmer med Ak 5 som med de G36´orna... har ni testat att linda in skenan med folie?  :lala:

Vems G36or????

Inte helt empiriskt, men tydligen är enda klagomålet på G36´an att tillbehörsskenorna vid ihållande eldgivning blir något varma, och ibland även på tok för varma.

Något som t.om. nämns på hemsida nummer 1 för H&K-beundran, HKPRO.COM

Så dom har äntligen fattat vitsen med vertikalt grepp i fram. Härligt.

Fråga kolon: Är remmen ett eget inköp eller har kronan ryckt fram ända in i nittonhundratalet nu?

Kan du förklara fördelen med vertikalt grepp`?

Läs 2Sharp's förklaring till Myran, ca i mitten på sid 1 av denna tråd.

Eller gör så här:

Tag en hantel av lagom tyngd. Håll upp den framför dig med handleden i sådan vinkel du har vid anläggning. Spring runt ett tag och vrid överkroppen fram och tillbaka ett par gånger.

Vila en stund.

Gör om samma manöver fast med handen med hanteln vertikalt.

Avbryt.

Känn skillnaden.

Detta är naturligtvis bara en av aspekterna, men den enligt mig mest uppenbara.

Hand skyddet blä uchs nej ! Jag hatar hand taget fyller ingen bra fuktion dock mycke i vägen.Reserv siktet har en viss tendens till att låsna då och då.Tand skydded går inte att fästa lika bra som på den gamla flam dämpare.När dessa små saker blir årtgärdade så har vi ett sjy tusans bra vapen :rocketl::D

Tandskydd? Har aldrig förstått meningen med att ha tandskydd på ett vapen! Ge f*n i att ha pipan i munnen!

Och vertikal-grepper är ju underbart, testat M4 med Cross-grip, vilket visserligen är ett lättare vapen, vilket borde göra det ännu lämpligare på AK5:an.

Reservsiktet har jag ingen uppfattning om, men rödpunktsikte undlättar ju något grymt.

Saknar dock ett R.I.S. system på vapnet!

Nja i en 302 är tand skydded ganska trevligt att ha.Hand taget kan vara vane sak men Nej det käns så himla fel

Edited by GRKFlo

Ytterligare reflektioner över vapnet:

Lite små barnsjukdomar förekommer, men det styrs upp fort. Lämna in vapen, få ut nytt. Främre grepp är en vanesak, men i kombination med rödpunktssikte får man upp en djävelusisk hastighet från färdigställning o dyl till verkanseld med vapnet. Två remmar har vi fått ut, föredrar personligen den med plastspänne. Har vant mej vid främregreppet vid det här laget och tycker om det. Den lite högre vikten är inget att fästa sej vid.

Reservriktmedel: Lossnar! Har inte skjutit med dom än, men tror inte man kan räkna med att träffa mycket bättre än som man grovriktar över hela siktet.

Gummerat/ogummerat rödpunktssikte: "Gummipluppen" på omställaren för rödpunktens intensitet lossnade från ett fåtal vapen. Omställaren fungerar felfritt, men är en liten metallstav bara. Varma skenor har inte stört mej nämnvärt, än så länge. Tror dock inte det ska vara ett problem.

Plastmagasin: Finns inte ute än, alltså kan vi inte använda sistaskottspärren fullt ut än. Dom kommer dock!

Sistaskottsspärren: Ingen fara att manöverhandtaget trasslar till sig, det stannar lite framför urfasningen eller vad man skall kalla det för.

Bara ett gasläge (Gas 2): Inte skjutit automat med varken gamla eller nya, så jag kan inte kommentera.

Min personliga slutsats: Snabbare till skott, snabbare omladdning om vapnet klickar (spöstraff om man hör klick någonstans under skjutning), kortare tid mellan skotten ger en avsevärd förbättring. Eldövertag - Rulla över! :D:)

/Edit: Omställare på båda sidor var lämpligt för mej, högerskytt med korta tummar = flyttar tummen till "fel" sida av vapnet, skjuter även med detta grepp, och det fungerar fint för mej.

/Mera edit: Då lösskjutningsanordning inte finns som passar på den nya flamdämparen, så har vi även fått ut den gamla flamdämparen, satt fast lösskjutningsanordning på den, och byter vid behov. Även tandskyddet/mynnigsskyddet till får 'anpassas' lite till nya flamdämparen.

Edited by Toll

Vad tycker ni som har vapnet ute om att den kastar tomhylsorna rakt upp i rödpunktsiktet? eller monterar ni siktet så pass långt bak/fram att detta inte sker?

Edited by Doyle

Nja i en 302 är tand skydded ganska trevligt att ha.Hand taget kan vara vane sak men Nej det käns så himla fel

Själv spenderat 23mån i PBV302 och alltid sett behovet av tandskydd, med möjligt undantag för lösskjutningsanordningen.

Vad tycker ni som har vapnet ute om att den kastar tomhylsorna rakt upp i rödpunktsiktet? eller monterar ni siktet så pass långt bak/fram att detta inte sker?

Öööh...? Inte märkt av alls... Något att fundera över nästa skjutning kanske, men efter vad jag har märkt så har det inte varit några problem, mer beroende på de individuella vapnen var tomhylsorna hamnar. Blev informerad om att ligga till höger om mej under PEK var tydligen iriiterande då tomhylsorna från min AK inte kommer särskilt långt :banana

Öööh...? Inte märkt av alls... Något att fundera över nästa skjutning kanske, men efter vad jag har märkt så har det inte varit några problem, mer beroende på de individuella vapnen var tomhylsorna hamnar. Blev informerad om att ligga till höger om mej under PEK var tydligen iriiterande då tomhylsorna från min AK inte kommer särskilt långt :D

Kolla det under nästa skjutning. Batterihållaren (eller vad det nu heter) hänger ner en bit så tomhylsor kastas rakt upp i den och gör fula jack.

Så fram med lupp och kika :)

Öööh...? Inte märkt av alls... Något att fundera över nästa skjutning kanske, men efter vad jag har märkt så har det inte varit några problem, mer beroende på de individuella vapnen var tomhylsorna hamnar. Blev informerad om att ligga till höger om mej under PEK var tydligen iriiterande då tomhylsorna från min AK inte kommer särskilt långt :D

Kolla det under nästa skjutning. Batterihållaren (eller vad det nu heter) hänger ner en bit så tomhylsor kastas rakt upp i den och gör fula jack.

Så fram med lupp och kika :)

Du hur kan batterihållaren hänga ner en bit??? Är siktet trasigt? Jag har för mig att batteri"hållaren" och resten av siktet var en och samma enhet. Iaf dem jag har klämt och känt på.. B)

Du hur kan batterihållaren hänga ner en bit??? Är siktet trasigt?  Jag har för mig att batteri"hållaren" och resten av siktet var en och samma enhet. Iaf dem jag har klämt och känt på..  B)

Givetvis är det en enhet, men leta reda på en bild så kommer du se att den del där batteriet sitter är placerat lågt. Perfekt för utkastande tomhylsor att studsa emot.

Du hur kan batterihållaren hänga ner en bit??? Är siktet trasigt?  Jag har för mig att batteri"hållaren" och resten av siktet var en och samma enhet. Iaf dem jag har klämt och känt på..  B)

Givetvis är det en enhet, men leta reda på en bild så kommer du se att den del där batteriet sitter är placerat lågt. Perfekt för utkastande tomhylsor att studsa emot.

Som sagt jag har haft 2st sikten på jobbet som jag har klämt på. Men siktet är ju framtaget först å främst till hemvärnet och ak4... :P

Jag ska inte säga bu eller bä eftersom jag aldrig skjutit ak5CF men nog fanken flyger tomhylsorna ut utan problem när man sätter siktet som GRKFlo gjort här på bilden, eller?

AK5%20c%20F.jpg

Men du kanske har skjutit med det och kan motbevisa det hela Doyle, då får jag lita på dig. Tycker dock att det är lustigt att man inte märkt detta innan.

EOD

Nej patronerna hamnar inte på siktet.Glöm det probelemet.Det existerar inte.Iallafall inte efter ynka 150 skott :P

EOD & GRKflo: De båda AK5CF jag skjutit med gjorde det.

Blir fina märken på undersidan av siktet :)

Ehmm ? Vart har du satt siktet?Jag har inte haft det problemet.Inga märken när jag gorde daglig till syn i fredags... :)

Längre fram än vad du har....Flytta fram siktet så att det sitter mer över utkastarhålet så kommer du förstå vad jag menar.

Då lösskjutningsanordning inte finns som passar på den nya flamdämparen, så har vi även fått ut den gamla flamdämparen, satt fast lösskjutningsanordning på den, och byter vid behov. Även tandskyddet/mynnigsskyddet till får 'anpassas' lite till nya flamdämparen.

Inlämning till vapentekniker, eller har man löst det på något sätt så att soldaten kan göra det själv och i så fall hur?

Spelar valet av flamdämpare någon större roll? Det verkar lite dumt att byta till en annan flamdämpare bara för sakens skull om man måste köpa in tusentals nya lösskjutningsanordningar som passar.

Spelar valet av flamdämpare någon större roll? Det verkar lite dumt att byta till en annan flamdämpare bara för sakens skull om man måste köpa in tusentals nya lösskjutningsanordningar som passar.

Den som sitter på ak5CF (och senare ska sitta på ak5D, ksp58C också) är utformad så att du kan skjuta med NVG på (bildförstärkare) Om jag är inte hel felinformerad så har denna endas "utlopp" på sidan och inget upp som det är på den gamla vilket ger att du slipper få en ljusblixt mitt framför ögonen när du har din bildförstärkare på. Finns säker någon här på forumet som kan ge all data på flämdämparen om du vill ha det.

Vet inte hur GRKFlo och alla andra gör men jag ser ingen anledning till att sätta på den nya flamdämparen om de inte ska skjuta skarp, mörker och med NVG men jag tror inte flamdämparen på ak5C(F) är tänkt att byta så en lösskjutningsanordning måste fram, för eller senare.

EOD

Dessutom ar det val egentligen bara en tidsfraga innan vi borjar anvanda moderna losplugg ocksa; traplugg ar ju lite val gammalmodigt....

Dessutom ar det val egentligen bara en tidsfraga innan vi borjar anvanda moderna losplugg ocksa; traplugg ar ju lite val gammalmodigt....

Tror nog att man kommer behålla lösskjutningsanorningen även om man byter lösam. Det handlar ju bara om hur mycket tryck som vill ska byggas upp i pipan. Sedan vill man nog ha kvar en lösskjutningsanordning som beväringen kan sätta 1-2 skarpa proj i utan att den går sönder. Har bara sett den jänkarna har och den ser ju inte så robust ut att den skulle hålla för skarpa proj.

Även om man skulle behöva en ny lösskjutningsannordning (om man skulle köpa in "ny lösam") så tro jag det skulle ta 5 år innan vi får se den ute på förbanden så vi behöver en lösskjutningsanordning till nuvarande lösam ändå.

EOD

Jo, helt klart. Men det torde ju vara nagot for Hkv att sikta mot. Britternas BFA, t ex, bara "nyper at" frampa pipan sa trycket byggs upp, sjalva patronerna ar "crimped", alltsa bara hylsor med krut i.

För kännedom!

Det finns en lösskjutningsanordning till den nya flamdämparen, hade den på min CGA5P på utbildningen till SBP.

:blink:

Bekräftar det Fk Backéus. Hade även den på min SBP utbildning. Dock tyckte jag att den satt för jävla dåligt. Väldigt "sladdrig" på pipan.