Jump to content

Recommended Posts

Posted

Står valet av helikopter ombord Luleå klassen fortfarande mellan NH90 NFH eller MH60R eller tittas det på andra alternativ?

Posted
54 minutes ago, ATK1797 said:

Står valet av helikopter ombord Luleå klassen fortfarande mellan NH90 NFH eller MH60R eller tittas det på andra alternativ?

Ja. Det finns inga andra relevanta alternativ än dessa två.

• Like 1
Posted (edited)

Nån som vet om LUL fartygen kommer att få minräls för minutläggning och sjunkbombfällning? Jag antar att dessa inte är några prioriterade uppgifter för franska och grekiska FDI fregatter, så troligen kommer väl Sverige att få betala extra om man ska integrera räls för minor och sjunkbomber i designen. 

/Per

Edited by Perman
Posted
4 minutes ago, Perman said:

Nån som vet om LUL fartygen kommer att få minräls för minutläggning och sjunkbombfällning?

Nej, någon minräls är inte aktuellt för LUL.

• Like 1
  • Thanks 1
Posted
On 2026-07-31 at 08:38, Laban26 said:

Har ingen ny info men iaf lite förhoppningar om att inriktningen mot FDI kommer att skrotas och man kommer att gå vidare med något av de andra alternativen istället. Valet närmar sig ja och man kan ju bara hoppas att det finns någon vettig person som kan dra i handbromsen innan avtalet om att köpa FDI är underskrivet!!

Oavsett vad man tycker om FDI jämfört mot andra alternativ så borde väl det du skriver vara det absolut värsta som kan hända utifrån det nödvändiga,  ”största möjliga försvarsförmåga så fort så möjligt”.

• Like 1
Posted
12 hours ago, Jonas75 said:

Oavsett vad man tycker om FDI jämfört mot andra alternativ så borde väl det du skriver vara det absolut värsta som kan hända utifrån det nödvändiga,  ”största möjliga försvarsförmåga så fort så möjligt”.

Kan bara hålla med då alternativet med en ny design som Ah-120. Så sjönk alternativen ännu mer.

• 4 weeks later...
Posted (edited)

Ja nog låter det som det är dags nu, så tolkar jag det i alla fall.

Pressmeddelande från regeringen

Edit:

Nästan 12 miljarder per styck om detta stämmer.

Sweden ‌will pay €4.3 billion ($5.01 billion) for ‌four frigates made by France's Naval Group, French ‌President Emmanuel Macron's ‌office said on Wednesday.

Sweden will sign ⁠a contract ⁠to buy the four ⁠frigates on August 31 in Stockholm. Macron will ⁠attend the ceremony.

Edited by PeterM
  • Like 3
  • Thanks 1
Posted

Gissar att det är 4.3 Miljarder Euro exkl vapen…

Så på måndag senast vet vi antagligen exakt vilken konfiguration vi beställer, antalet VLS mm.

Posted

Det verkar som Amiral Ronarch är på väg till östersjön finns info om det på X, så hon kanske kommer till Stockholm till helgen?

• Like 1
Posted

Varför har de franska FDI fregatterna inget idnr? De grekiska har det, och andra franska fregatter har det också.

image.thumb.png.4a7883206bffc89f35bb18113ace87c8.png

The first FDI HN frigate HS Kimon in the Saronic Gulf (Credit: Greece MoD)

/Per

Posted
1 hour ago, Perman said:

Varför har de franska FDI fregatterna inget idnr? De grekiska har det, och andra franska fregatter har det också.

Alla franska ytstridsfartyg har numera bognummer och namn övermålade (eller som i FDI fall aldrig påmålade) för att göra det svårare att identifiera vilket fartyg som är vilket och därmed hålla koll på var de olika fartygen är och hur många som är operativa. Frankrike införde detta efter Rysslands invasion av Ukraina, och även ryska fartyg har sedan dess i de flesta fall bognummer och namn övermålade. Sverige gjorde förövrigt samma sak under ubåtsjakteran på 80- och 90-talet.

1 hour ago, AR123456789 said:

Hittar inga vettiga uppgifter om FDI:s djupgående.

Normalt djupgående är 5,2m till kölen och 7 meter till sonardomen.

• Like 2
Posted
3 minutes ago, Pärmtroll said:

Alla franska ytstridsfartyg har numera bognummer och namn övermålade (eller som i FDI fall aldrig påmålade) för att göra det svårare att identifiera vilket fartyg som är vilket och därmed hålla koll på var de olika fartygen är och hur många som är operativa. Frankrike införde detta efter Rysslands invasion av Ukraina, och även ryska fartyg har sedan dess i de flesta fall bognummer och namn övermålade. Sverige gjorde förövrigt samma sak under ubåtsjakteran på 80- och 90-talet.

Normalt djupgående är 5,2m till kölen och 7 meter till sonardomen.

Är sonardomen upp/nedfällbar?

Posted (edited)
3 hours ago, Peo said:

Tycker det det bra grunt ut vid de kajerna men svårt att avgöra tydligen går det :)

Jag är där nu. Man har placerat en rejäl industripråm och även en "restaurangpråm" vid kajen, sen ligger Amiral Ronarch förankrade vid dessa. Så  hon ligger en bit från själva kajen, och dessutom är det närmare själva slussen än var större fartyg brukar lägga till, kanske är det djupare där?!?

Jag hittade en post av Oisin Cantwell (Aftonbladet) där man ser avståndet till kajen tydligt.

Edited by PerB
  • Like 3
Posted

Uppenbarligen har de inte gått på grund i varje fall:) tittade på sjökort och såg läskigt grunt ut på de flesta kajerna.

Annan sak som slog mig hur funkar det med lotsning av örlogsfartyg?

Posted
10 hours ago, Peo said:

Jag har inte svaret på din fråga, men värt att notera är att Viking Line-färjorna som trafikerar centrala Stockholm enligt google har ett djupgående på upp till 6,8 meter, alltså liknande FDI. Så det finns "väl upparbetade farleder" in till Stockholm för detta djupgående.

Posted
34 minutes ago, PerB said:

Jag har inte svaret på din fråga, men värt att notera är att Viking Line-färjorna som trafikerar centrala Stockholm enligt google har ett djupgående på upp till 6,8 meter, alltså liknande FDI. Så det finns "väl upparbetade farleder" in till Stockholm för detta djupgående.

Absolut, farlederna är djupare det är kajerna vid skeppsbron jag funderade över.

Posted
13 hours ago, Peo said:

För det mesta funkar det på precis samma sätt som för civila fartyg, men till skillnad mot civila fartyg så tar lotsen inte över ansvaret och befälet på militära fartyg utan det kvarstannar hos FC.
Svenska örlogsfartyg har ingen lotsplikt i svenska vatten och i (väldigt) sällsynta undantagsfall kan utländska militära fartyg också helt eller delvis beviljas undantag från lotsplikt.

2 hours ago, PerB said:

Max tillåtet djupgående in till Stockholm är tio meter.

Sjöfartsverket

1 hour ago, Peo said:

Absolut, farlederna är djupare det är kajerna vid skeppsbron jag funderade över.

På den kajplats jag uppfattar att hon ligger (kajplats 108) är det på ett par ställen 6m djupt precis intill kajkanten men djupet ökar till 10+ meter bara några enstaka meter ut vilket förklarar varför man placerat pråmar mellan henne och kajen.

IMG_5532.thumb.jpeg.cd45359e466a66517e2ab242915c8f07.jpeg

• Like 1
  • Thanks 2
Posted
22 hours ago, PeterM said:

På väg hem från jobbet såg jag att det ligger något fint vid Skeppsbron i Stockholm.

IMG_0090.jpeg

När det ska vara finare väder imorgon ska man absolut sticka dit för att ta sig en titt! 

Hoppas även att de släpper någon representativ konceptbild för hur den svenska konfigurationen kommer se ut i samband med signeringsceremonin. 

Posted

Nu snackas det kryssningsrobot också, det kan ju inte stämma? Vi skulle ju behöva offra en A-50. Skulle man dock kunna klämma in en A-70 utöver A-50 och CL vore det förstås en trevlig bonus.

Posted
20 minutes ago, PeterM said:

Nu snackas det kryssningsrobot också, det kan ju inte stämma? Vi skulle ju behöva offra en A-50. Skulle man dock kunna klämma in en A-70 utöver A-50 och CL vore det förstås en trevlig bonus.

Intressant! Men jag hoppas inte att man har offrat en A-50 för kryssningsrobot, kombon som det har ryktats om av 24 CAMM-ER och 24 Aster 30 lät rimlig.

Posted
1 hour ago, Sjörövar-Fabbe said:

Hoppas även att de släpper någon representativ konceptbild för hur den svenska konfigurationen kommer se ut i samband med signeringsceremonin. 

Det tror jag säkert att man kommer göra, det finns fina sådana som redan delgivits internt inom Marinen.

30 minutes ago, PeterM said:

Det är bedömt en missuppfattning från medias sida.

• Thanks 1
Posted

Vad skiljer A-70 från A-50 som gör att man inte kan skjuta Aster-30 från en A-70. Jag vet att längderna diffar men det löser man ju på Mk41.

Posted (edited)

Hade vi kunnat skjuta MdCN från land så hade det varit mycket trevligt. Kan ju inte vara särskilt svårt att få till A-70 VLS från lastbil. Blir i vårt fall för mycket kompromiss att ha dom på våra nya fartyg enligt mig eftersom vi då måste offra volym Aster-30.

Edited by Slenke
Posted
3 minutes ago, Slenke said:

Vad skiljer A-70 från A-50 som gör att man inte kan skjuta Aster-30 från en A-70. Jag vet att längderna diffar men det löser man ju på Mk41.

Att någon ska pröjsa för integrationen troligtvis

Posted
9 minutes ago, Peo said:

Att någon ska pröjsa för integrationen troligtvis

jo men fransmännen valde att inte intregrera Aster i A-70 även om det hade gett dom större flexibilitet så tänker att det kanske är nån teknisk anledning bortsett längd.