Dobberman Posted October 17, 2007 Report Posted October 17, 2007 E ja ute å cyklar nu igen...eller? JA Du anser att jag cyklar. Okej...e de för mycke begärt att fråga varför? Du kan göra det lätt för Dig genom att svara JA en gång till, eller så respekterar Du att andra inte uppfattar verkligheten som Du, och motiverar varför. Annars tolkar jag det som att argumenten brister, och Du försöker komma undan med att Du är BG och kan göra som Du vill. Jag respekterar ditt beslut. ???? Inte alls du har all rätt i världen att få en förklaring till detta JA. Ett tips i all välmening. texten Rille116 Blå/Gul Detta gör att jag skriver under som moderator. Ovanstående har INTE detta sufix. Tycker jag att Lt XX är värd en känga därför att han förbjöd oss att ta en välbehövlig femminutersrast vid ett tillfälle, så har jag alla rätt i Sverige att ge honom en offentlig känga för det, så länge jag skyltar med vem jag är. I och med att man talar om vem man är, så kan vederbörande välja att offentligt eller privat, bemöta kritiken. Det är så att säga ärligt att visa motståndaren vem man är Valde Lt XX att inte ge 5min (av soldaterna ansedd välbehövlig rast) är det hans full rätt att så ej heller göra. detta ska inte han behöva fundera på över om det kommer rendera att han hängs ut i en tidning. Har du som soldat klagomål på hur din pluton leds finns det klara och direkta vägar för detta. Vpl-nytt är inte den vägen. Men det speciella med ditt svar är inte vad du svarade på utan det du INTE svarade på nämligen vad som ger Vpl idag RÄTT att ha ett forum för påhopp men inte för officerare? Var ligger den moraliska rättigheten? Jag står i beroendeställning till dig, så då gäller andra regler! Skitsnack, påhopp är påhopp. Förhållandena är för en nyinryckt idag är totalt olika de som mötte inryckande under " de mörka åren". Men denna tidning lever kvar som en påminnelse om det indelta knektsystemet. Nog för att man kan se ett behov av en tidning, men varför en utan utbildade skribenter? Nyhetsvärdet i att intervjua Tilde Fröling och hälla en hink vatten över henne är kanske en journalistisk triumf, vad vet jag. Men jag har svårt att se vad som kan finnas i det inslaget som inte går att hitta i en civil veckotidning? Vpl-nytt känns som en 90-mönstrad variant av veckorevyn. Alla förband/skolor/staber skär ner med enorma mått i FM idag, men tydligen har vi råd med att utbilda journalister. Quote
Bergmannen Posted October 17, 2007 Report Posted October 17, 2007 Nog för att man kan se ett behov av en tidning, men varför en utan utbildade skribenter?Nyhetsvärdet i att intervjua Tilde Fröling och hälla en hink vatten över henne är kanske en journalistisk triumf, vad vet jag. Men jag har svårt att se vad som kan finnas i det inslaget som inte går att hitta i en civil veckotidning? Vpl-nytt känns som en 90-mönstrad variant av veckorevyn. Alla förband/skolor/staber skär ner med enorma mått i FM idag, men tydligen har vi råd med att utbilda journalister. Som jag skrev tidigare (även om inte ovan är riktat till mig) betvivlar jag starkt att produkten skulle förändras med utbildade skribenter med mindre än att HKV gör om det till en propagandakanal ämnad att driva rekrytering. Vilken tidning du än läser (facktidning, dagstidning, månadstidning etc) så innehåller den sånt som just DU kommer tycka är mindre läsvärt. Det finns ingen tidningen rille116 som varje månad skriver om exakt det du vill läsa. Det betyder inte att jag tycker att vattenhink över Tilde är roligare än du, men det är säkert fler vpl på luckan som läser den artikeln som kvällslektyr än artikel om effektiviteten hos försvarsmaktens nya vapenfett, like it or hate it, men det reflekterar verkligheten. Vet du till exempel vad som har högst räckvidd och läsevärde i Aftonbladet? Vi5 på sista sidan. Like it or hate it, men det reflekterar verkligheten. Quote
Dobberman Posted October 17, 2007 Report Posted October 17, 2007 Att inse att det finns media i FM som kan hantera informationsbehovet och lägga ner Vpl-nytt då FM har ont om stålar.... Like it or hate it, men det reflekterar verkligheten Quote
Erik_G Posted October 17, 2007 Report Posted October 17, 2007 Mitt minne av vpl-nytt från min tid i grönt är väl inte direkt positivt. Mycket kanske har hänt under de senaste 12 åren, men jag har svårt att se att en sådan tidning VERKLIGEN behövs. Att man dessutom använder värnpliktiga som journalister känns helt fel. Ska vi ta ut värnpliktiga så är det för att utbilda dem mot roller som behövs för försvaret av sverige, för att kunna använda dem i strid i utlandsmissioner och för att plocka fram grundämnen till yrkesofficerskåren. Det är säkert jättekul för den unge mannen eller kvinnan med journalistiska ambitioner att göra lumpen på en tidningsredaktion istället för att gräva ståvärn på ett lerigt övningsfält, men hur stor nytta har vi av dessa värnpliktjournalister sedan? Är journalist på vpl-nytt en bra merit om man söker till US eller till YOP? Ska man ha en personaltidning för de värnpliktiga kan man lika gärna anlita riktiga journalister. Man kan ju ha en mindre kår anställda, och ett nätverk av frilansare. Jag kan inte se att vpl-nytt kommer bli så mycket "snällare" för det, snarare tvärt om. Vpl-nytts chefredaktör verkar ju inte vara värnpliktig, ej heller yoff, och tydligen inte gå i ÖB´s ledband heller. Det är ju chefredaktören som har huvudansvaret för vad som kommer med i tidningen eller ej, vilken vinkling som är rätt osv (formellt sett är det ju ansv utg som har huvudansvaret för vad som står i en tidning, men inte i praktiken). Jag ser inte heller att några fast anställda journalister nödvändigtvis behöver gå i ÖB's ledband. Tvärt om. En vuxen och erfaren journalist kan mycket väl vara starkare och ha mer självförtroende och på så sätt vara betydligt mer fristående från FM än vad en ung och oerfaren vpl är. Men med riktiga yrkesmänniskor så ökar ju personalkostanderna en hel del förstås. Vilket naturligvis leder tillbaka till frågan om vi verkligen har råd att ha en tidning som Vpl-Nytt? /E Quote
GC1 Posted October 17, 2007 Report Posted October 17, 2007 Och att det sedan ska vara enligt de demokratiska spelreglerna var bland det dummaste jag hört faktiskt. En truppförande officer är inte en sådan offentlig person så att denne ska synas så nogrannt under luppen. En officer är, oftast, en lärare. Man kan syna FM/ skolan men man synar inte de personer som jobbar där. För att en person ska bli synad på det sättet så krävs det någon form av personligt ansvar på en betydligt högre nivå. Inom FM exempelvis är den personen ÖB. Han får räkna med att den personliga integriteten påverkas. Det ska inte en 25 årig löjtnant behöva göra. Lika lite som Gösta Lökarskog Träslöjdslärare på Klosterostskolan i Skogen eller Maria Svensson elevrådsordförande för Fiskmåsskolan i Spockholm, sett från den skolpolitiska världen. Jag håller inte med dig. Befäl som för en trupp vilka skiter i reglerna och därmed utsätter sig själva, de värnpliktiga och civila för fara (genom hantering av vapen, fordon etc) måste granskas och exponeras. Regler finns till för att följas och de skall respekteras av den som har mandatet och ansvaret över annan med mindre kompetens. Om din sons träslöjdslärare systematiskt beordrart sina elever att svarva utan skyddsglasögon, din son, andra elever och föräldrar har påtalat det för rektorn och rektorn inget gör och din son sedan får en svarvflisa i ögat och blir blind och rektorn gör vad han kan för att sopa situationen under mattan, då är jag helt säker på att du inte anser att den 25-årige slöjdläraren är en icke officiell person, lika lite som rektorn. I mina ögon har han (träslöjdsläraren) ansvar för en grupp och tydliga regler, han får sin lön och materielen från staten (skattebetalarna) och han har förtroende från samma part att utbilda. Tar han inte det ansvaret så är det direkt fel av media att inte rapportera. Och du anser att VPlnytt, bemannat med folk som inte har en aning om hur från tex stridsfordon går till, är det bästa sättet att göra de här kontrollerna? Varför förutsätts FM vara bemannat med horder av personal som aktivt struntar i SäkI? Och följdfrågan, hur kommer det sig att media är lösningen på utbildningsproblematik, riskanalyser och intern kontroll? Ta varenda krona som VPLnytt kostar och se till att extrautbilda de skyddsassistenter som finns till en nivå där de klarar sitt jobb och ge dem en tydlig instruktion för att hantera avvikelser inom det egna förbandet så att de inte hamnar i konflikt med den närmsta befälskedjan. Min synpunkt på det här är att främst du Bergmannen fastnat i ett resonemang där man måste ha en plats att hänga ut personal och org offentligt. Detta sker på två sätt, genom reportage av skiftande kvalitet och genom att man pekar ut befäl man inte gillar i tex "kängan" Att presentera problem som reportage är bra! Att ägna pengar, tid och utrymme till att subjektivt utan motiv och analys hänga ut sina befäl och instruktörer är att främja just den attityd som man anser sig bekämpa! Jag vill jättegärna ha din syn på frågorna jag ställde i Inlägg 141 @23:e Att jämföra vplnytt med en skoltidning.... Hur många skoltidningar sköts som en del av kärnverksamheten utan att det påverkar studier eller tid för studier i det du planerat att läsa, ta examen i? Min erfarenhet är att skoltidningar antingen sköts som sidoprojekt eller som en del i en kurs, inte att skolan tar in en klass som inte läser något av skolans ämnen utan i stället gör en tidning och sedan får betyg i ämnen de inte deltagit fullt ut i? (Betygsfrågan är lite knepig i det här fallet men du kan ju mucka som "reporter" med vitsorden X-9-9 och då ha tillgång till vidareutbildningar och det är svårt att jämföra med civila skolbetyg men du förstår nog vad jag menar.) Quote
23:e komp. Posted October 17, 2007 Report Posted October 17, 2007 (edited) @GC1 Vplnytt har inte uppdraget att kommentera FM tekniska utrustning. För att tillvarata de vpl intressen, kalla det de mjuka frågorna, så behöver man inte vara insatt i fackfrågor. De behöver i princip inte ha någon militär utb. över huvud taget. FM förutsätts inte vara personalfientligt över huvud taget. Tidningens uppdrag är offentliggöra ev. brister som de vpl anser sig vilja göra något åt, eller fenomen de har sunpunkter på.(oavsett om de har rätt i sak, eller inte) Kalla det en termometer i rö..n! För att alla invånare i det här landet skall ha en chans att bilda sig en uppfattning om hur de vpl har det, så måste de vpl ha en kanal att nå ut med det budskapet.(spridningseffekt) Konfliktrisk kan förebyggas, men inte uteslutas. Rätta mig om jag har fel(styrk påståendet), men jag tror att det är försvarsdepartementets budget, samt annonsintäkter som bekostar tidningen. FM genomför GU samt tillser att de vpl journalisterna i övrigt får det de behöver. De vpl journalisternas kärnverksamhet är journalistutbildningen. De är inte inkallade med målsättningen att bli duktiga markstridssoldater. De skall i första hand bli duktiga journalister. X-X-X systemet anger, Uppförande-Tillgodogjort sig utb.-Lämplighet i befattning. Det säger över huvud taget ingenting om du är lämplig för vidareutb. inom ett visst fack. För att utröna detta måste man veta vad du tjänstgjort som. Dessutom omarbetas betygssystemet och skall följas av ett skriftligt omdöme. De vpl journalisterna är informationssoldater. Vad jag förmodar så bör det finnas ypperliga möjligheter för dessa individer att bygga på sina utbildningar för att sedan tjänstgöra i t ex US(dokumentationsförbanden....vad de nu heter) @rille116 Ur värnpliktsnytt.se Citat; Lumparnas sida Kängan och medaljen är Värnpliktsnytts avdelning där läsarna kan skriva vad de tycker om sina kamrater, befäl, arbetsledare, företeelser och annat. Insändarna publiceras omgående i tidningen i mån av plats. Värnpliktsnytt förbehåller sig rätten att korta, ändra och refusera insändare. Vi publicerar inte rena personangrepp.Slut citat. Personangrepp publiceras inte. Det finns en viss skillnad på att kritisera någon för vad den gör vs hur man är. Ingen myndighetsperson i chefsställning får direkt eller i förtäckta ordalag uppmana underställda att inte yppa missförhållanden till media, eller uppmana dem att enbart lösa sådana problem internt. Var ligger problemet? Jag har inte författat grundlagen, men tror mig veta vad den innebär. Den moraliska rättigheten ligger i att chefen beordrar och de vpl lyder. En lärare kan sällan ha ett behov att kritisera sina elever, men eleverna kan däremot behandlas felaktigt av läraren.(vilket sker ibland) Läraren är där för elevernas skull och inte tvärt om. Det är läraren/chefen som behandlar eleverna och inte tvärt om. Om en chef/lärare anser att eleverna bemöter henne på ett felaktigt vis kan hon ta till maktmedel för att komma till rätta med problemet. T ex inte passar tider, slarvar med utr, förstör lektioner etc. Vad skall eleverna göra om de utsätts för samma sak och ingen tar dem på allvar? Man får det förband man förtjänar är kanske en bara sammanfattning. Om någon på Vplnytt gjort överträdelser av yttrandefrihets/tryckfrihetslagen tycker jag att du kan presentera detta. Det skulle underlätta vidare diskussion. Information och åsiktsutbyte inom totalförsvaret står det. Om de vpl vill sprida ut att maten är undermålig på ett visst regemente så må de väl göra det då. Vill de sprida att de anser sig orättfärdigt behandlade på ett visst regemente må de göra det också. Nej, man kan inte vara generell och säga att allting skall skötas internt. De vpl rättigheter i det här fallet finns för att garantera att ingen behandlas godtycklig utan att det blir offentligt. Att motivera en nedläggning av tidningen med att det är ett resursslöseri ter sig löjligt i skenet av allt annat resursslöseri i mångmiljonklassen. 10 vpl per år med dagpenning, förplägnad och husrum, samt utb? Dessutom vill jag avsluta med lite tänkvärt. Om en diskussion inte tillåts i avsett forum, så förs den någon annan stans. T ex här, över fikabordet, med grannen, med skvallerpressen etc. Och ja, jag hävdar att det är så här på riktigt. Inget hittapå. Ni som hävdar att det inte är tänkt att fungera så här har bevisbördan tycker jag. Edited October 17, 2007 by 23:e komp. Quote
Kingecho1 Posted October 17, 2007 Report Posted October 17, 2007 Jag har försökt att dela upp detta i 3 olika inriktningar för att förenkla diskussionen. 1. Grå arbetskraft De vpl journalisternas kärnverksamhet är journalistutbildningen. De är inte inkallade med målsättningen att bli duktiga markstridssoldater. De skall i första hand bli duktiga journalister. X-X-X systemet anger, Uppförande-Tillgodogjort sig utb.-Lämplighet i befattning. Det säger över huvud taget ingenting om du är lämplig för vidareutb. inom ett visst fack. För att utröna detta måste man veta vad du tjänstgjort som. Dessutom omarbetas betygssystemet och skall följas av ett skriftligt omdöme. De vpl journalisterna är informationssoldater. Vad jag förmodar så bör det finnas ypperliga möjligheter för dessa individer att bygga på sina utbildningar för att sedan tjänstgöra i t ex US(dokumentationsförbanden....vad de nu heter) Om de nu i första hand ska bli duktiga journalister så blir ju skillnaden mot FM´s verksamhet ännu tydligare. Att de dessutom inte blir krigsplacerade eller används till Combat Camera eller i US är ju bara ytterligare förtydligande att de inte tillför FM speciellt mycket mera än just som grå arbetskraft. Och då finns det 2 vägar att gå. 1. antingen så gör man utbildningen mera inriktad på vidare utnyttjandegrad inom och för FM. Eller så 2. så köper man denna verksamhet från en utomstående källa och låter FM koncentrera sig på sin kärnverksamhet. Inget av förslagen innebär att vplnytt ska läggas ned. Ej heller något om vilka som ska jobba där eller hur tidningen ska produceras eller vad den ska innehålla. Frågan handlar enbart om FM verkligen ska utbilda dessa informationssoldater eller huruvida FM kanske ska köpa denna tjänst från ex. en mediautbilding eller liknade. Jag anser att grå arbetskraft inte hör hemma (för det är ju det även om man har nytta av en journalistutbilding) inom FM och att tjänsten bör outsourcas. Jag har själv gjort lumpen som grå arbetskraft, haft stor nytta av den, men tycker ändå inte att fenomenet ska förekomma inom dagens FM. 2 Vplnytts vara eller inte vara/inriktning Tidningens uppdrag är offentliggöra ev. brister som de vpl anser sig vilja göra något åt, eller fenomen de har sunpunkter på.(oavsett om de har rätt i sak, eller inte) Kalla det en termometer i rö..n! För att alla invånare i det här landet skall ha en chans att bilda sig en uppfattning om hur de vpl har det, så måste de vpl ha en kanal att nå ut med det budskapet.(spridningseffekt) Att motivera en nedläggning av tidningen med att det är ett resursslöseri ter sig löjligt i skenet av allt annat resursslöseri i mångmiljonklassen. 10 vpl per år med dagpenning, förplägnad och husrum, samt utb? Syftet med tidningen ska väl inte försvinna? Det handlar, ur min synvinkel, om att anpassa tidningen till dagens förhållanden. Varför ska inte vplnytt utvecklas när allt annat omkring oss gör det? Hotbilden har ändrats. FM har ändrats. Politiska agendan har ändrats. Tekniken har ändrats. Varför ska inte vplnytt ändras?? Varför ska inte de nya anställda soldaterna också kunna ingå i samma målgrupp? Varför ska inte det kvalitativa innehållet kunna ökas? Varför ska inte tidningen få utvecklas för att bli bättre? Det är som jag tidigare sagt naivt att tro att vplnytt just nu har det bästa upplägget den någonsin kan få. 3. Kängandebatten Kängan och medaljen är Värnpliktsnytts avdelning där läsarna kan skriva vad de tycker om sina kamrater, befäl, arbetsledare, företeelser och annat. Insändarna publiceras omgående i tidningen i mån av plats. Värnpliktsnytt förbehåller sig rätten att korta, ändra och refusera insändare. Vi publicerar inte rena personangrepp. Det finns en viss skillnad på att kritisera någon för vad den gör vs hur man är. Ingen myndighetsperson i chefsställning får direkt eller i förtäckta ordalag uppmana underställda att inte yppa missförhållanden till media, eller uppmana dem att enbart lösa sådana problem internt. Var ligger problemet? Jag har inte författat grundlagen, men tror mig veta vad den innebär. Om någon på Vplnytt gjort överträdelser av yttrandefrihets/tryckfrihetslagen tycker jag att du kan presentera detta. Det skulle underlätta vidare diskussion. Information och åsiktsutbyte inom totalförsvaret står det. Om de vpl vill sprida ut att maten är undermålig på ett visst regemente så må de väl göra det då. Vill de sprida att de anser sig orättfärdigt behandlade på ett visst regemente må de göra det också. Nej, man kan inte vara generell och säga att allting skall skötas internt. De vpl rättigheter i det här fallet finns för att garantera att ingen behandlas godtycklig utan att det blir offentligt. Bara för att något inte är fel så innebär det ju inte att det är rätt! Vad finns det för bra saker med detta system? De som klagar gör det antagligen för klagandes skull och inte för att de hoppas på förändring. Om de tycker att maten är undermålig, vad de nu baserar det på?, så tar man väl upp det med sin förtroendeman/kvinna och sedan med kökspersonalen för att få höra anledningen. Jag har väldigt svårt att se att kökspersonalen på ex P4 läser att de fått kängan för dålig mat då reagerar med att genast göra godare mat. Eller att Lt X-son ändrar sitt beteende pågrund av en insändare som bara kritiserar. Då är det väl bättre att kängan utvecklas till en "fria ord" sida för insändare där man kan utveckla sina problem och kanske få till en debatt? Skulle du själv ta till dig av kritik om du fick/fått kängan? Eller ligger det kanske inte alltid så mycket relevant bakom dem? Nej gör om, gör rätt, tycker jag!! Quote
241 Posted October 17, 2007 Report Posted October 17, 2007 Jag har försökt att dela upp detta i 3 olika inriktningar för att förenkla diskussionen. 1. Grå arbetskraft De vpl journalisternas kärnverksamhet är journalistutbildningen. De är inte inkallade med målsättningen att bli duktiga markstridssoldater. De skall i första hand bli duktiga journalister. X-X-X systemet anger, Uppförande-Tillgodogjort sig utb.-Lämplighet i befattning. Det säger över huvud taget ingenting om du är lämplig för vidareutb. inom ett visst fack. För att utröna detta måste man veta vad du tjänstgjort som. Dessutom omarbetas betygssystemet och skall följas av ett skriftligt omdöme. De vpl journalisterna är informationssoldater. Vad jag förmodar så bör det finnas ypperliga möjligheter för dessa individer att bygga på sina utbildningar för att sedan tjänstgöra i t ex US(dokumentationsförbanden....vad de nu heter) Om de nu i första hand ska bli duktiga journalister så blir ju skillnaden mot FM´s verksamhet ännu tydligare. Att de dessutom inte blir krigsplacerade eller används till Combat Camera eller i US är ju bara ytterligare förtydligande att de inte tillför FM speciellt mycket mera än just som grå arbetskraft. Och då finns det 2 vägar att gå. 1. antingen så gör man utbildningen mera inriktad på vidare utnyttjandegrad inom och för FM. Eller så 2. så köper man denna verksamhet från en utomstående källa och låter FM koncentrera sig på sin kärnverksamhet. Inget av förslagen innebär att vplnytt ska läggas ned. Ej heller något om vilka som ska jobba där eller hur tidningen ska produceras eller vad den ska innehålla. Frågan handlar enbart om FM verkligen ska utbilda dessa informationssoldater eller huruvida FM kanske ska köpa denna tjänst från ex. en mediautbilding eller liknade. Jag anser att grå arbetskraft inte hör hemma (för det är ju det även om man har nytta av en journalistutbilding) inom FM och att tjänsten bör outsourcas. Jag har själv gjort lumpen som grå arbetskraft, haft stor nytta av den, men tycker ändå inte att fenomenet ska förekomma inom dagens FM. Men om de nu krigsplaceras som informationssoldater och med uppgift att stödja informationsorganisationen i kris så är de väl inte grå arbetskraft? Sen var står det att journalistutbildningen är det viktigaste, eller att de ska bli duktiga "journalister" ? de ska ju inte krigsplaceras som journalister. Quote
23:e komp. Posted October 17, 2007 Report Posted October 17, 2007 (edited) @Kingecho1 1. Uppdraget är inte att tillföra FM något. Sära på begreppen. 2. Fenomenet vpl under tvång har inte ändrats. Anställda kan prova lådan om inte skorna passar. 3. Ja, jag skulle fundera på varför jag får kritik. Känga, fritt ord, åsikt, spark i röva, eller vad du vill. Allt syftar till att väcka en debatt. För en enda gångs skull var jag kortfattad. Känns riktigt bra faktiskt. MVH Edited October 17, 2007 by 23:e komp. Quote
23:e komp. Posted October 17, 2007 Report Posted October 17, 2007 (edited) @241 Om den totala utbildningstiden är 15 månader, och den militära GU är 9 veckor, så kan man dra slutsatsen att journalisförmågan är pioriterad. Slå inte in öppna dörrar. Man köper journalistutbildning utifrån. Alla män som är i vpl ålder har skyldighet att genomgå en utb. inom totalförsvaret på anmodan. Rikdagen har bestämt att Vplnytt skall finnas, och bemannas med värnpliktiga. Det är frivilligt att ansöka till vpl journalistbefattning. Än så länge har det funnits tilräckligt många intresserade för att bemanna tidningen. Att tidningen med dess märkliga tvångssammansättning existerar, är ungefär lika märkligt som att tvinga någon att göra vpl. Tror det här löser sig av sig själv den dag vi enbart har yrkessoldater. Vi är i en övergångsperiod. MVH Edited October 17, 2007 by 23:e komp. Quote
Kingecho1 Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 @Kingecho1 1. Uppdraget är inte att tillföra FM något. Sära på begreppen. Så varför ska de då ingå i FMs organisation? Varför ska FM betala för detta? Varför inte lika bra exempelvis i ett statligt granskande mediebolag där man kollade upp flera statliga myndigheter? Känns lite som att säga att kärnkraftverken skulle betala för Greenpeaces operationer typ. Quote
23:e komp. Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 @Kingecho1 1. Uppdraget är inte att tillföra FM något. Sära på begreppen. Så varför ska de då ingå i FMs organisation? Varför ska FM betala för detta? Varför inte lika bra exempelvis i ett statligt granskande mediebolag där man kollade upp flera statliga myndigheter? Känns lite som att säga att kärnkraftverken skulle betala för Greenpeaces operationer typ. Du...jag vet inte, kan bara konstatera att detta är verkligheten. En teori kan väl vara att, eftersom journalisterna som skall vara vpl, bäst kan bevaka de vpl situation genom att själva bo och verka innanför grindarna. Nu är det ju försvarsdepartementet samt annonsintäkter som finansierar tidningen, och inte FM. Innan vi vidareutvecklar finansieringsbiten borde vi veta exact vilka kostnader FM har för detta. Jag vet inte, men utgår från presentationen på tidningens hemsida, samt wikipedia. Det är väl lite av samma princip som på vilken arbetsmarknad som helst. Varför är arbetsgivaren skyldig att låta folk ta ledigt för fackligt arbete? Varför skall arbetsgivaren betala för folk som är sjuka. etc? Varför har vi MBL? Här är några länkar som kan bidra till diskussionen.http://www.resume.se/nyheter/2007/08/16/fo...-tidn/index.xml http://www.uppdrag.kau.se/nyheter/nyhet070412.html Utdrag ur Förordning 1995.808 om medinflytande för totalförsvarspliktiga. Citat; 6 a § Försvarsmakten skall svara för att tidningen Värnpliktsnytt ges ut. Tidningen skall i fredstid produceras av och för totalförsvarspliktiga i syfte att bidra till deras medinflytande, utveckla verksamheten i enlighet med utbildningens mål och i övrigt främja goda utbildningsförhållanden. De totalförsvarspliktiga som fullgör grundutbildning skall få tidningen kostnadsfritt. Förordning (2006:1271).Slut citat. Utveckla verksamheten i enl. med utb. mål betyder att tidningen även skall reagera om FM bryter mot sina egna regler och policys. Så tolkar jag det i alla fall. Quote
Kingecho1 Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 Du...jag vet inte, kan bara konstatera att detta är verkligheten. Jo jag vet hur verkligheten är. Men min diskussion handlar om hur det ska kunna bli bättre, inte om hur det är idag!! Quote
241 Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 @Kingecho1 1. Uppdraget är inte att tillföra FM något. Sära på begreppen. VPL-nytt ger ju FM informationssoldater, så jag förstår inte ditt uttalande. Om den totala utbildningstiden är 15 månader, och den militära GU är 9 veckor, så kan man dra slutsatsen att journalisförmågan är pioriterad.Slå inte in öppna dörrar. Man köper journalistutbildning utifrån. Ja det är din "slutsats" inget annat. Det står ingenstans vad jag vet att man ska utbilda journalister, eller att syftet är att de ska bli duktiga sådana. Och min logik säger att man köper journalistutbildningen utifrån pga att man inte själva har resursen att utbilda internt. Men, fortfarande verkar ju FM stå för regelverk, policy, anställning, militärutb, informationsutb, och krigsplacering, iaf enligt hur det beskrivs i tidningen och i förordningar tycker jag Quote
23:e komp. Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 @Kingecho1 1. Uppdraget är inte att tillföra FM något. Sära på begreppen. VPL-nytt ger ju FM informationssoldater, så jag förstår inte ditt uttalande. Om den totala utbildningstiden är 15 månader, och den militära GU är 9 veckor, så kan man dra slutsatsen att journalisförmågan är pioriterad.Slå inte in öppna dörrar. Man köper journalistutbildning utifrån. Ja det är din "slutsats" inget annat. Det står ingenstans vad jag vet att man ska utbilda journalister, eller att syftet är att de ska bli duktiga sådana. Och min logik säger att man köper journalistutbildningen utifrån pga att man inte själva har resursen att utbilda internt. Men, fortfarande verkar ju FM stå för regelverk, policy, anställning, militärutb, informationsutb, och krigsplacering, iaf enligt hur det beskrivs i tidningen och i förordningar tycker jag 1. På tidningens hemsida finns det information om vad uppdraget och syftet är. Tror jag upprepat och länkat några gånger. Läs själv. Min slutsats??? Kan man tolka förhållandet på annat sätt? FM skall personalförsörja tidningen med adekvat utbildad personal. Och åter igen, Försvarsdepartementet anger verksamhet och inriktning varje år...INTE FM. FM har ingenting med det löpande redaktionella arbetet att göra. Nu tycker jag faktiskt att Du bör läsa allt Du kan komma över i ämnet Vplnytt. Därefter vill jag att Du presenterar de belägg som styrker det Du säger. God kutym på detta forum är enl. min erfarenhet att man kan styrka det man hävdar är fakta. Gäller det bara mig, eller? Jag har möjligtvis missuppfattat allt vad gäller Vplnytt, men ingen har ens försökt presentera något som ens antyder att jag är ute och cyklar. Det har mest handlat om hittpå och eget tyckande.Jag efterlyser lagar, policys, regler, skrivelser, presentationer, intervjuer eller annat skrivet material som gör att min uppfattning direkt kan förpassas i papperskorgen. Jag har gjort vad jag kan för att styrka det jag hävdar, men inte ens fakta tycks duga som stöd för min uppfattning. Suck! Många inlägg handlar om att kängor är förkastligt därför att tidningen går till personangrepp. Vänligen länka till något som ni anser vara kränkande eller direkt strider mot tidningens uppdrag. Jag är beredd att ändra uppfattning, bara någon kan presentera något konkret som styrker det ni säger. Quote
Anders Posted October 19, 2007 Report Posted October 19, 2007 Nu var det mycket spekulerande här. Krigsplaceras Informationssoldaterna? Nja. De hamnar i Pliktverkets arkiv (kanske inte det runda), precis som lejonparten av de vpl FM utbildar. När systemet för krigsplacering/insatsplacering är på rull igen kommer de att krigsplaceras efter behov. Är då utbildningen meningslös? Tyck vad du vill. Är skyttesoldatens tjänst meningslös för att denne inte krigsplaceras? US säger du? Dit kan även Informationssoldaten söka. En mycket säker källa (Infosold plutch) påstår att han utbildar dem för att hålla en nivå som gör att de skall kunna vara rekryteringsbara i informationsbefattningar till registerförband/US. Behövs de? Nej, vi har andra media. Skillnaden är att de är lite mer oberoende än av HKV INFO utgivna propagandatidskrifter [egen värdering]. Lite OT: Behöver vi artilleri/Luftvärn/Amfibie/[infoga valfritt förband som inte har specifika enheter i US]? Kanske, för det nationella försvaret, på sikt, om kriget kommer. Quote
23:e komp. Posted October 19, 2007 Report Posted October 19, 2007 För kännedom! Eftersom informationen om tidningens förhållande till FM är knapphändig, och spekulationer förekommer om de vpl journalisternas ev. betydelse för FM, har jag mejlat ett antal frågor till redaktionen. Jag kommer att presentera svaren här om/när jag får ett svar. Detta i syfte att komma vidare i debatten, och eliminera vinklingar på oklara grunder. Bl a. Vad kostar tidningen FM, vad händer efter muck, vem står för vilka fioler/utb, vad är prioriterat, vad förväntar man uppnå med kängor och medaljer, samt annat vi tvistat om? Väntar spänt på att få höra de direkt berördas uppfattning i frågan. Quote
Ing Posted October 19, 2007 Report Posted October 19, 2007 23:e komp. och övriga: Finns det någonting som, sett till regler och annat tjafs som GÄLLER IDAG, skulle kunna bli BÄTTRE? (Både MED de regler som gäller idag, och om man skulle göra om, göra rätt) Quote
Krook Posted October 19, 2007 Report Posted October 19, 2007 *snip* Min slutsats??? Kan man tolka förhållandet på annat sätt? FM skall personalförsörja tidningen med adekvat utbildad personal. Och åter igen, Försvarsdepartementet anger verksamhet och inriktning varje år...INTE FM. FM har ingenting med det löpande redaktionella arbetet att göra. Nu tycker jag faktiskt att Du bör läsa allt Du kan komma över i ämnet Vplnytt. Därefter vill jag att Du presenterar de belägg som styrker det Du säger. God kutym på detta forum är enl. min erfarenhet att man kan styrka det man hävdar är fakta. Gäller det bara mig, eller? Jag har möjligtvis missuppfattat allt vad gäller Vplnytt, men ingen har ens försökt presentera något som ens antyder att jag är ute och cyklar. Det har mest handlat om hittpå och eget tyckande.Jag efterlyser lagar, policys, regler, skrivelser, presentationer, intervjuer eller annat skrivet material som gör att min uppfattning direkt kan förpassas i papperskorgen. Jag har gjort vad jag kan för att styrka det jag hävdar, men inte ens fakta tycks duga som stöd för min uppfattning. Suck! Många inlägg handlar om att kängor är förkastligt därför att tidningen går till personangrepp. Vänligen länka till något som ni anser vara kränkande eller direkt strider mot tidningens uppdrag. Jag är beredd att ändra uppfattning, bara någon kan presentera något konkret som styrker det ni säger. Det fetmarkerade (min fetmarkering) får inte jag ihop med: Utdrag ur Förordning 1995.808 om medinflytande för totalförsvarspliktiga.Citat; 6 a § Försvarsmakten skall svara för att tidningen Värnpliktsnytt ges ut. Tidningen skall i fredstid produceras av och för totalförsvarspliktiga i syfte att bidra till deras medinflytande, utveckla verksamheten i enlighet med utbildningens mål och i övrigt främja goda utbildningsförhållanden. De totalförsvarspliktiga som fullgör grundutbildning skall få tidningen kostnadsfritt. Förordning (2006:1271).Slut citat. Försvarsmakten skall svara för... Om inte VPL-nytts verksamhet syftar till en ökad försvarsförmåga så ska denna ses över eftersom den då går stick i stäv med ovanstående förordning. När det gäller behov av kompetens för att kunna värdera något så torde det vara ovärderligt. Visst kan vem som helst klaga på att vattnet i kranarna är för kallt och maten illaluktande, men att bedöma utbildningsinnehåll och mtrlsystems status och annat som utvecklar verksamheten och utbildningsförhållanden kräver en hel del av den granskande. Det kravet har sällan uppfyllts av medarbetarna på VPL-nytt. Det är inte deras fel men det är ett systemfel och en kvarleva från förr. Nu är nu och ALL verksamhet syftande till totalförsvarsförmågan ses över och utvecklas. Det borde även omfatta VPL-nytt mer än formatbyte och krigsplacering. /K Quote
GC1 Posted October 19, 2007 Report Posted October 19, 2007 @GC1Vplnytt har inte uppdraget att kommentera FM tekniska utrustning. För att tillvarata de vpl intressen, kalla det de mjuka frågorna, så behöver man inte vara insatt i fackfrågor. De behöver i princip inte ha någon militär utb. över huvud taget. FM förutsätts inte vara personalfientligt över huvud taget. Tidningens uppdrag är offentliggöra ev. brister som de vpl anser sig vilja göra något åt, eller fenomen de har sunpunkter på.(oavsett om de har rätt i sak, eller inte) Kalla det en termometer i rö..n! För att alla invånare i det här landet skall ha en chans att bilda sig en uppfattning om hur de vpl har det, så måste de vpl ha en kanal att nå ut med det budskapet.(spridningseffekt) De vpl journalisterna är informationssoldater. Vad jag förmodar så bör det finnas ypperliga möjligheter för dessa individer att bygga på sina utbildningar för att sedan tjänstgöra i t ex US(dokumentationsförbanden....vad de nu heter) Att motivera en nedläggning av tidningen med att det är ett resursslöseri ter sig löjligt i skenet av allt annat resursslöseri i mångmiljonklassen. 10 vpl per år med dagpenning, förplägnad och husrum, samt utb? Jag påpekade i mitt eget inlägg problematiken i mitt resonemang runt betygen. Jag är medveten om att de inte har vare sig ambition eller möjlighet att bli bra markstridare.... Frågan är bara hurpass bra det är med personer som skall granska en organisation om man inte ens har en grundläggande förståelse för miljö och organisation. Hur skall man ta tillvara vpl mekskyttesoldaters upplevda behov av bättre utrustning eller mer miljöträning av en viss typ som enligt dem förekommer i för liten omfattning om man inte har någon som helst uppfattning om vad de talar om? Du kanske inte utmålar FM som personalfientligt, det sköter Bergmannen så bra själv och det är det jag i mångt och mycket vänder mig emot i min argumentation. Tyvär får jag inga raka svar. Du däremot verkar stå för att VPLnytt lika gärna kunde vara en civil redaktion bemannad av vpl civilister, vilket för mig känns konstigt.... Quote
23:e komp. Posted October 19, 2007 Report Posted October 19, 2007 Man kan ju se saker på lite olika sätt. Nämnde tidigare att man inte bör vara enkelspårig. Att utveckla verksamheten enl. (utveckla verksamheten i enlighet med utbildningens mål och i övrigt främja goda utbildningsförhållanden), kan ju även ha betydelsen att man är observant på att utb/verksamhet bedrivs och utvecklas enl. de målsättningar FM fastslagit uppifrån. Bl a policys, synsätt, arbetsformer m.m. FM har ju en grundidé om hur vi bäst skapar de förmågor vi vill ha. Detta är fundamentet i hela verksamheten. Om verksamheten håller sig till de arbetsmetoder och policys som gäller, så gagnas också utvecklandet av förmågan. För att säkerställa detta behövs det olika organ som hela tiden bevakar verksamheten. Vplnytt är ett sådant organ. Givetvis är det önskvärt att de vpl och anställda även bidrar till att utveckla t ex tekniska lösningar eller andra praktiska fenomen. FM svarar för att tidningen ges ut? Ja, genom att personalförsörja och tillse att de som bemannar tidningen får adekvat utb. för arbetet. Att bedöma om utbildningen bedrivs på ett sätt som jag som elev uppfattar som relevant och helt enl. FM policys eller lagar, behöver man inte vara professor för att göra. Att inte lyssna på eleverna och ta deras synpunkter på allvar, är snudd på nedvärderande. Det är den som har skorna, som vet var de klämmer. Det handlar många gånger mer om sättet, än innehållet i utbildningen. Man behöver således inte vara expert på strvmotorer för att anse att den pedagogiska situationen kanske är undermålig. Om eleverna/vpl uppmärksammar att de t ex inte får ut något av en speciell del av utb. så gagnar det FM och förmågan så till vida att man har en chans att vidta förbättringar. Medinflytandeorganen då? Ja, de fyller sin funktion, men mestadels lokalt. Om de vpl uppmärksammar ett fenomen som berör alla vpl i landet , så kan det vara lämpligt att belysa saken i t ex den vitt spridda Värnpliktsnytt. Det får ett större genomslag, och troligtvis en snabbare behandling. Jag vet inte om jag är beredd att hålla med om att lagen påbjuder tidningen att bidra till ökad försvarsförmåga generellt sett. Snarare är det väl underförstått att tidningen skall bidra till utvecklandet av det jag tidigare skrivit i detta inlägg. Quote
Krook Posted October 19, 2007 Report Posted October 19, 2007 @23:e komp Tidningen ska bidra till utvecklingen för vad och varför om inte ökad försvarsförmåga? När det gäller att bedöma utbildning och utbildningsinnehåll så kan icke-initierade bara bedöma en liten del av utbildningen, det de förstår. Det är dessutom väldigt svårt att nyanserat förhålla sig till utbildning när man själv är i genomförande. Jag vet flera fall både militärt och civilt där man inte upplevt nyttan förän i efterhand och ibland väldigt långt senare. Kritiken kan ha varit hård under genomförandet för att ett antal månader senare ändrats 180 grader eftersom man då förstått vad målet var. Upplevelsebaserat lärande och personlighetsutvecklande utbildning har ofta den egenskapen att det tar tid att upptäcka utvecklingen för den som genomgår den. Jag hävdar med bestämdhet att vanliga värnpliktiga har väldigt svårt att på ett sakligt sätt granska utbildningens innehåll och att förstå innebörden i syften med olika delar av utbildningen. Så ock de värnpliktiga på VPL-nytt. De har helt enkelt inte tillräckligt bra utbildning för det. Vad innebär trötthet egentligen? Hur är det när kroppen ställer om och börjar bränna muskler pga för litet näringsintag? Varför övar vi sånt egentligen? Vad finns det för syfte att göra allt det där jobbiga? Vad folk vill ha är inte alltid vad folk behöver! Skon klämmer tills man gått in den. Tills dess är det bara att tejpa och fortsätta gå om man ska framåt. /K Edit: Jag efterlyser lagar, policys, regler, skrivelser, presentationer, intervjuer eller annat skrivet material som gör att min uppfattning direkt kan förpassas i papperskorgen. Jag har gjort vad jag kan för att styrka det jag hävdar, men inte ens fakta tycks duga som stöd för min uppfattning. Suck!Lagar och andra styrdokumet gör väl varken till eller från när det gäller hur man uppfattar att en tidning är bra eller dålig? Det är ingen som ifrågasatt den information du citerat från lagverk och hemsidor. Det folk ifrågasätter är dels innehållet i tidningen och dels dess legitimitet och behov. Quote
GC1 Posted October 19, 2007 Report Posted October 19, 2007 Vad folk vill ha är inte alltid vad folk behöver!Skon klämmer tills man gått in den. Tills dess är det bara att tejpa och fortsätta gå om man ska framåt. /K Jag håller med till100% Det är idag inte ovanligt att VPL känner sig kränkta av tex ett extra genomförande därför att det förra inte gick bra. Betyder det att man skall låta bli att utnyttja den rätt man har att dra över lite i övningstid av den enkla anledningen att soldaterna inte inser att det faktist är nödvändigt att vissa förfaranden sitter som en smäck och att den enda vägen dit är att träna in rätt beteenden och åtgärder... Om vpl X skriver till tidningen att hans pluton tvingades fortsätta öva efter kl 16 fast det stod på veckoprogrammet att övningen skulle vara slut då, punkt. Betyder det att han utsatts för något rättsvidrigt som bör tas upp eller är det så att ens GU faktist kan se ut så av den enkla anledningen att man utbildas för att placeras i ett krigsförband? Quote
Dobberman Posted October 19, 2007 Report Posted October 19, 2007 Nu tycker jag faktiskt att Du bör läsa allt Du kan komma över i ämnet Vplnytt. Därefter vill jag att Du presenterar de belägg som styrker det Du säger. God kutym på detta forum är enl. min erfarenhet att man kan styrka det man hävdar är fakta. Gäller det bara mig, eller? Nej det är helt rätt 241 bör presentera källor och läsa på en smula... 241 Du kan presentera dina källor här nedan i tråden. Rille116 Blå/Gul Quote
23:e komp. Posted October 19, 2007 Report Posted October 19, 2007 (edited) @23:e komp Tidningen ska bidra till utvecklingen för vad och varför om inte ökad försvarsförmåga? När det gäller att bedöma utbildning och utbildningsinnehåll så kan icke-initierade bara bedöma en liten del av utbildningen, det de förstår. Det är dessutom väldigt svårt att nyanserat förhålla sig till utbildning när man själv är i genomförande. Jag vet flera fall både militärt och civilt där man inte upplevt nyttan förän i efterhand och ibland väldigt långt senare. Kritiken kan ha varit hård under genomförandet för att ett antal månader senare ändrats 180 grader eftersom man då förstått vad målet var. Upplevelsebaserat lärande och personlighetsutvecklande utbildning har ofta den egenskapen att det tar tid att upptäcka utvecklingen för den som genomgår den. Jag hävdar med bestämdhet att vanliga värnpliktiga har väldigt svårt att på ett sakligt sätt granska utbildningens innehåll och att förstå innebörden i syften med olika delar av utbildningen. Så ock de värnpliktiga på VPL-nytt. De har helt enkelt inte tillräckligt bra utbildning för det. Vad innebär trötthet egentligen? Hur är det när kroppen ställer om och börjar bränna muskler pga för litet näringsintag? Varför övar vi sånt egentligen? Vad finns det för syfte att göra allt det där jobbiga? Vad folk vill ha är inte alltid vad folk behöver! Skon klämmer tills man gått in den. Tills dess är det bara att tejpa och fortsätta gå om man ska framåt. /K Edit: Jag efterlyser lagar, policys, regler, skrivelser, presentationer, intervjuer eller annat skrivet material som gör att min uppfattning direkt kan förpassas i papperskorgen. Jag har gjort vad jag kan för att styrka det jag hävdar, men inte ens fakta tycks duga som stöd för min uppfattning. Suck!Lagar och andra styrdokumet gör väl varken till eller från när det gäller hur man uppfattar att en tidning är bra eller dålig? Det är ingen som ifrågasatt den information du citerat från lagverk och hemsidor. Det folk ifrågasätter är dels innehållet i tidningen och dels dess legitimitet och behov. @Krook Jag håller faktiskt med dig i det du säger, men vill mena att vi inte pratar om samma sak. Jag anser mig ha hyfsat goda kunskaper i organisationsutvecklig, pedagogik,didaktik etc. Man kan som elev reagera på att ens utb. situation inte riktigt överensstämmer med den förväntade. Jag drog, som alltid lite förenklade exempel, men som alltid spårar diskussionen in på exemplet. Jag erkänner att jag har svårt att med ord peka på det jag vill ha fram. Man har en tankegång och förståelse som är svår att beskriva på ett bra sätt. Tanken med att låta eleverna ha ett medinflytande i deras utb.situation är att man anser att det ger förutsättning för en optimal effekt. Läraren vet inte alls alltid vilka attityder, metoder eller annat som är bäst lämpat för det enskilda fallet. Man strävar efter teamwork för att uppnå det optimala. Om det finns handledare/lärare som inte tillämpar FM grundsyn i pedagogik så visar det sig ganska snart i resultatet.(Jmfr Hemvärnets situation) Allting handlar om samråd, samförstånd, samsyn, samarbete samt alla andra upptänkliga "sam" du kan komma på. Om någon tillämpar andra metoder kommer de vpl ganska snart finna sin situation som meningslös, ointressant, eller allmänt kass. Då är det bra att ha en kanal att sprida sin uppfattning i. -Detta fungerar mindre bra hos oss, hur går det hos er? Alla berörda ser ett problem och försöker göra något åt det så att alla blir "nöjda och glada" och det resulterar i en effektiv utbildningssituation. (OBS! Förenklat exempel,spinn inte vidare) Trötthet, näring etc. Jag förstår vad du menar, men anser att det är en annan sida av myntet. Det handlar om det praktiska innehållet och inte om själva situationen som sådan. Givetvis kan det ha förekommit situationer då vpl ifrågasatt innehållet i en utb. som sedan resulterat i något nytt, och bättre/effektivare. Innehållet i utb. är mindre intressant än resultatet. Dvs, vi måste tillämpa den utb. metod som ger bäst resultat. Jag vet själv att många instruktörer konsekvent och utan självkritik tillämpar samma utb.metodik/attityd på alla förband som de handleder, utan att ta hänsyn till att ingen elev eller grupp är den andra lik. Skall kanske inte gå längre in på det här området med risk för OT. Vill bara förtydliga i vilket perspektiv jag resonerar. Värnpliktsnytt kan hjälpa till att belysa de enskilda företeelser som inte ligger i linje med FM officiella syn på utb. och pedagogik. Alltså, det som skall rendera i ett effektivt förmågeskapande, enl. FM grundsyn. På så vis kan tidningen bidra till ökad (utb)förmåga inom FM, och i slutänden ett gott resultat. Det är ju resultatet som räknas. Inom tidningens ramar ligger även uppdraget att skildra sådant som individer i vpl ålder allmänt hyser intresse för. Enl. min uppfattning inbegriper det artiklar inom ämnesområdena mode, IT(spel), musik, sex, kändisar, äventyr och lite mera sex. Edited October 19, 2007 by 23:e komp. Quote
flebbe Posted October 20, 2007 Report Posted October 20, 2007 http://www.journalisten.se/a.aspx?Article_Id=14062 : " Att utbildningen är civilt meriterande går helt i linje med Försvarsmaktens planer för samtliga värnpliktsutbildningar. Det är bara att se efter i Pliktverkets befattningsbeskrivningar. " hur stämmer detta överens med http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=3657 där det anges att befattningsbeskrivningarna är dåligt övensstämmande med verkligeheten? Quote
tinhead Posted October 21, 2007 Report Posted October 21, 2007 http://www.journalisten.se/a.aspx?Article_Id=14062 : " Att utbildningen är civilt meriterande går helt i linje med Försvarsmaktens planer för samtliga värnpliktsutbildningar. Det är bara att se efter i Pliktverkets befattningsbeskrivningar. " hur stämmer detta överens med http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=3657 där det anges att befattningsbeskrivningarna är dåligt övensstämmande med verkligeheten? Skillnaden är väl att beskriva en tjänst på VPL nytt så behöver inte pliktverket "krydda" med massa påhitt, jämfört med "bevakningssoldat" där det nog måste kryddas för vem vill spendera hela tjänsten i en vaktkur när polarna är ute i skogen och krigar varje dag? Quote
Bergmannen Posted October 21, 2007 Report Posted October 21, 2007 (edited) Edit: Citatfunktionen ville inte fungera, därav citattecken istället för korrekt vy. GC1: "Varför förutsätts FM vara bemannat med horder av personal som aktivt struntar i SäkI?" Jag har inte skrivit det, din tolkning. GC1: "Och följdfrågan, hur kommer det sig att media är lösningen på utbildningsproblematik, riskanalyser och intern kontroll?" Media är inte lösningen, men i många fall den nödvändiga katalysatorn för att sätta igång utredningar. Var tror du att Sollenkroka eller Stigsson skulle ha slutat utan medias bevakning? GC1: "Min synpunkt på det här är att främst du Bergmannen fastnat i ett resonemang där man måste ha en plats att hänga ut personal och org offentligt." Utan att bli retoriskt oförskämd, jag tycker jag har proklamerat tydligt och klart att ingen skall hängas ut utan att materialet bearbetats väl och att det exempelvis finns en dom och även då ska man avgöra om det är rätt i balans med allmänintresse och vilken nivå personen är på. Jag är öppet emot kängan - men inte granskande journalistik. Jag vill veta om en myndighetsperson missbrukar sin ställning. Den som drabbas nästa gång kan vara någon mig närstående och ovanpå det är det mina pengar som betalat missbruket. Och kan media driva på processen som skall säkerställa att det inte händer igen - fire away. Så är det, men rätt ska vara rätt och folk ska inte hängas ut på lösa boliner. Läs på och undvik gärna fler falska påståenden kring vad jag tycker, tack. Edited October 21, 2007 by Bergmannen Quote
GC1 Posted October 21, 2007 Report Posted October 21, 2007 Edit: Citatfunktionen ville inte fungera, därav citattecken istället för korrekt vy. GC1: "Varför förutsätts FM vara bemannat med horder av personal som aktivt struntar i SäkI?" Jag har inte skrivit det, din tolkning. GC1: "Och följdfrågan, hur kommer det sig att media är lösningen på utbildningsproblematik, riskanalyser och intern kontroll?" Media är inte lösningen, men i många fall den nödvändiga katalysatorn för att sätta igång utredningar. Var tror du att Sollenkroka eller Stigsson skulle ha slutat utan medias bevakning? GC1: "Min synpunkt på det här är att främst du Bergmannen fastnat i ett resonemang där man måste ha en plats att hänga ut personal och org offentligt." Utan att bli retoriskt oförskämd, jag tycker jag har proklamerat tydligt och klart att ingen skall hängas ut utan att materialet bearbetats väl och att det exempelvis finns en dom och även då ska man avgöra om det är rätt i balans med allmänintresse och vilken nivå personen är på. Jag är öppet emot kängan - men inte granskande journalistik. Jag vill veta om en myndighetsperson missbrukar sin ställning. Den som drabbas nästa gång kan vara någon mig närstående och ovanpå det är det mina pengar som betalat missbruket. Och kan media driva på processen som skall säkerställa att det inte händer igen - fire away. Så är det, men rätt ska vara rätt och folk ska inte hängas ut på lösa boliner. Läs på och undvik gärna fler falska påståenden kring vad jag tycker, tack. 1. Jag tolkade tydligen felaktigt din skrivning nedan som om FMs sätt att genomföra utbildning var oacceptabelt farlig till sin natur, främst pga att de som bedriver den inte säkerställer att acceptabel säkerhetsnivå uppnås. "Tja, med risk att YO skulle gå HKVs uppdrag, mörka statisktiken och försöka få sin uppdragsgivare att se så bra ut som möjligt, så tror jag det är bra att VPL skriver om ämnet och att uppdraget inte kommer från samma org som de facto misslyckats med att garantera VPLs säkerhet och därmed har något att förlora. 2. Om man tar Sollenkroka, och stigsson som intäkter för att vi behöver VPLnytt tror jag man missar fokus. Jag anser att de (jag tror du är en av dem) som anser att VPLnytt är en garant för att brister kommer upp i dagen, borde tänka om pga att det stora trycket kommer utifrån. 3. Så du anser inte att det behövs en plats för att medialt hänga ut personal eller delar av organistaionen, då har jag missupfattat dig! My bad!! Quote
23:e komp. Posted October 21, 2007 Report Posted October 21, 2007 Oavsett om man gillar kängor eller inte så fyller tidningen en funktion. Om man tar sig tid och läser vad tidningen skriver om, så märker man ganska snart att det är ytterst få artiklar som är negativa eller pekar ut syndabockar. Den är t.o.m intressant för en icke vpl också. Mycket notiser och artiklar om vad som händer inom FM. Inte enbart de stora händelserna. Det bästa är, i motsats till FM egna kanaler, att det som skall publiceras inte väljs ut av FM. Vågar faktiskt påstå att den kan vara intressant för alla personalkategorier inom FM, då den inte enbart skriver om vplanknutna frågor. Ta bort kängan om det gör vissa människor gladare, och fortsätt på samma linje som tidigare. Dessutom kan jag inte se på vilket vis det redaktionella arbetet skulle vara så dåligt som vissa hävdar. Tycker det är ganska bra med tanke på att det är ungdomar som skriver. Quote
Recommended Posts