Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag förstår verkligen inte allt gnäll på Värnpliktsnytt. Visst kan jag förstå att man tycker att de ibland är gnälliga, sensationstörstande skjutjärnsjournalistswannabeer (förmodligen under cover från Svenska Freds) som bara är ute efter att förstöra så mycket som möjligt för Försvarsmakten, för en hel del av det de skriver är ju kritik riktad emot sådant som händer i Försvarsmakten, och ibland med en smula uppenbar vinkling och halvtaskig faktakoll (men hur det skiljer sig från den mesta journalistiken från lokalblaska till kvällspress är över mitt förstånd...) men varför gnälla på att de beter sig som osnutna slynglar när det är just vad de är, slynglar?

Och framför allt, varför verkar det vara samma personer som gnäller på värnpliktsnytts reportrar som försvarar dumheter och tveksamheter begånga av andra, "vanliga" värnpliktiga med att "de är ju bara tjugo, ju..."?

• Replies 297
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Jag förstår verkligen inte allt gnäll på Värnpliktsnytt. Visst kan jag förstå att man tycker att de ibland är gnälliga, sensationstörstande skjutjärnsjournalistswannabeer (förmodligen under cover från Svenska Freds) som bara är ute efter att förstöra så mycket som möjligt för Försvarsmakten, för en hel del av det de skriver är ju kritik riktad emot sådant som händer i Försvarsmakten, och ibland med en smula uppenbar vinkling och halvtaskig faktakoll (men hur det skiljer sig från den mesta journalistiken från lokalblaska till kvällspress är över mitt förstånd...) men varför gnälla på att de beter sig som osnutna slynglar när det är just vad de är, slynglar?

Och framför allt, varför verkar det vara samma personer som gnäller på värnpliktsnytts reportrar som försvarar dumheter och tveksamheter begånga av andra, "vanliga" värnpliktiga med att "de är ju bara tjugo, ju..."?

Jag tycker nog snarare att man ska jämföra med andra tidningar utgivna inom/av försvarsmakten än aftanblaskan eller lokala skjutjärn. Insats & Försvar är en tidning jag uppskattar väldigt mycket, visst den är inte särskilt granskande men den vrider och vänder inte på varje ord för att få fram sensationer som kanske egentligen inte finns.

Naturligtvis ska man inte mörka brister och tillbud etc, men man behöver inte skapa sanningar av rykten heller, vilket jag tycker vplnytt har en förmåga att göra allt som oftast.

Posted
Naturligtvis ska man inte mörka brister och tillbud etc, men man behöver inte skapa sanningar av rykten heller, vilket jag tycker vplnytt har en förmåga att göra allt som oftast.

Kan du ge några exempel på när vi gjort det i år?

Posted

Märk väl att jag inte pekar ut dig som person. Har inte läst er tidning särskilt ingående i år, föregående år har tyvärr dragit ner tidningen i träsket för mycket.

Du kan få ett exempel på vad jag menar från tidigare år:

VPL Nytt om ks10:s snuskfest en artickel som fick stor uppmärksamhet i andra medier där ks10:s personal målades ut som idioter hela bunten, detta när det inte finns några som helst bevis på att personal från utlandsstyrkan gjort det.

De som varit på livgardet vid en hemrotation vet hur vidöppna logementen är. Kan varit precis vem som helst på livgardet och ändå målas bilden upp om att utlandsstyrkan är neandertalare hela bunten. Frågan "Avföring har hittats efter två träffar som KS 10 haft. Brukar ni göra så här?" tycker jag är strålande!!

Oskyldig till motsatsen bevisats?

Posted

Jag tycker att "årets" VPL-nytt är det bästa som presterats någonsin. Det är mindre subversion och "hata-lumpen och alla befäl"-stämning nu än tidigare år, innehållet är i sakligt och aktuellt, i de flesta fall. BRA!

Dock så är formen (VPL-nytt) till stor del överspelad och nya behov har uppstått. Jag efterlyser en granskande tidning/magasin som för upp soldatens perspektiv och då menar jag soldater under GU och ända till mission nummer åtta för denne. 5000 pers gör GU, lika många kommer att vara engagerade i antingen US, NBG eller övriga beredskapsförband. Och varför inte inlämma HV-soldater bland prenumeranterna?

/K

Posted

VPL-nytt är perfekt att ha för att torka kängor i fält, fast "Försvarets Forum" är på väg att överta den rollen...

...skämt å sidor. VPL-nytt har sinn roll nämligen att vara en "fack-tidning" för de vpl. Den skall spegla och granska de vpl-situation. Sedan om detta skall göras utav grå-arbetskraft är kanske en annan fråga... För detta arbete kan faktiskt jorunalister sköta och inte värnpliktiga.

Posted

VPL-nytt har kammat till sig en del under åren, men min åsikt är helt klart att VPL-nytt i många fall har spätt på de felaktiga och oönskade myter och förväntningar om "lumpen-kulturen" som finns.

Posted
Vad beträffar själva tidningen kommer jag mest ihåg att den var lite rolig innan man ryckte in. Spännande att läsa om lumpen. Men väl inryckt kan jag inte dra mig till minnes att man någonsin såg blaskan.

Kaptenen kom en gång i månaden med en bunt tidningar och den stående kommentaren var: "Här kommer senaste numret av Pravda, läs och skratta" Och så fort det var någon på regementet som fått kängan så var han hjälten.

Posted

Försvaret behöver verkligen en granskande instans, och då är en tidning det bästa. Dock som många påstår, kanske Vpl-nytt spelat ut sin roll, när det är så få vpl kvar. Så varför inte göra som nämnt tidigare, skapa en tidning som undersöker för alla delar, såsom utland, vpl mm?

Dock så bör man kanske se till att använda kunniga och erfarna människor, och inte vpl, som kunnde göra nytta någon annanstans.

Dock tycker jag att mycket av problemet är att många som runt omkring på forumet skriver hur de hatar vplnytt, mer verkar vilja ha en jasäjare, som inte upprör något.

Posted

Jag är mycket nöjd med värnpliktsnytt i år. Jag tycker det verkar som att många av de som är kritiska i denna tråd är både äldre och inte i målgruppen: värnpliktiga. Det verkar mest vara gamla yxor som klagar. Men som det ser ut i dagsläget så tillhör ni väl inte målgruppen för denna tidning.

Jag har inte ryckt in ännu men jag och flera av mina bekanta läser gärna vplnytt. Jag tycker det är en av få tidningar som vänder sig till killar och tjejer i åldern 17-20... Och då räknar jag inte tidningar som SOLO och dylikt.

Värnpliktsnytt är för 17-20 åringar detsamma som Kamratposten är för 12 åringar... Och med det menar jag inget negativt.

Det är en underhållande tidning utan att för den skull vara fylld med lättklädda damer. Innehållsmässigt så är det ungefär som Moore, fast med M90 och militärt istället för lättklädda damer...

Vill man ha militär fakta och konkreta nyheter så funkar ju insats och försvar bättre. Men i underhållningssyfte så funkar vplnytt bra.

Keep up the good work!

OT: Hur länge ligger ni inne på vplnytt? 11mån?

Posted
Dock tycker jag att mycket av problemet är att många som runt omkring på forumet skriver hur de hatar vplnytt, mer verkar vilja ha en jasäjare, som inte upprör något.

Den nischen har vi väl "Insats och Försvar" till? :rolleyes: "The greatest work of fiction since vows of fidelity were included in the French marriage service."

Posted

Den nischen har vi väl "Insats och Försvar" till? :rolleyes: "The greatest work of fiction since vows of fidelity were included in the French marriage service."

typ...

Fast nu skall vi inte vara sådana... Braunstierna talde faktiskt illa om Torleifbaskermörket i senaste numret ;)

Posted
Jag är mycket nöjd med värnpliktsnytt i år. Jag tycker det verkar som att många av de som är kritiska i denna tråd är både äldre och inte i målgruppen: värnpliktiga. Det verkar mest vara gamla yxor som klagar. Men som det ser ut i dagsläget så tillhör ni väl inte målgruppen för denna tidning.

Jag har inte ryckt in ännu men jag och flera av mina bekanta läser gärna vplnytt. Jag tycker det är en av få tidningar som vänder sig till killar och tjejer i åldern 17-20... Och då räknar jag inte tidningar som SOLO och dylikt.

Värnpliktsnytt är för 17-20 åringar detsamma som Kamratposten är för 12 åringar... Och med det menar jag inget negativt.

Det är en underhållande tidning utan att för den skull vara fylld med lättklädda damer. Innehållsmässigt så är det ungefär som Moore, fast med M90 och militärt istället för lättklädda damer...

Vill man ha militär fakta och konkreta nyheter så funkar ju insats och försvar bättre. Men i underhållningssyfte så funkar vplnytt bra.

Keep up the good work!

Vad roligt att ni läser tidningen redan nu! Vi är några av de få värnpliktiga i dagens läge som gör hela 15 månaders värnplikt..

Posted

Keep up the good work!

Det må vara så att jag är för gammal etc för att läsa tidningen, men så länge det skrivs artiklar om utlandstjänst och i mitt fall då en hemrotation som jag tycker är helt fel anser jag mig berättigad att ha en åsikt. Att tidningen inte vänder sig till min målgrupp utan värnpliktiga i första hand gör tyvärr bara saken värre, den bilden som förmedlas om utlandsstyrkan utifrån "ks10:s snuskfest" är ju inte bra när det lika gärna kunde varit vilken basse, fänrik eller major som helst på gardet som var inne och sket ner toan. (ingen vet ju vem det var, jag anklagar ingen)

Att som i något nummer jag bläddrade igenom för några månader sedan använda militära kläder som någon modevisning, där är en sak till jag inte förstår och inte tycker m/90 systemet är utformat för, då borde väl även jag kunna ha en åsikt om det, åtminstonde så länge tidningen delas ut på min arbetsplats.

Posted

Märk väl att jag inte pekar ut dig som person. Har inte läst er tidning särskilt ingående i år, föregående år har tyvärr dragit ner tidningen i träsket för mycket.

Du kan få ett exempel på vad jag menar från tidigare år:

VPL Nytt om ks10:s snuskfest en artickel som fick stor uppmärksamhet i andra medier där ks10:s personal målades ut som idioter hela bunten, detta när det inte finns några som helst bevis på att personal från utlandsstyrkan gjort det.

De som varit på livgardet vid en hemrotation vet hur vidöppna logementen är. Kan varit precis vem som helst på livgardet och ändå målas bilden upp om att utlandsstyrkan är neandertalare hela bunten. Frågan "Avföring har hittats efter två träffar som KS 10 haft. Brukar ni göra så här?" tycker jag är strålande!!

Oskyldig till motsatsen bevisats?

Jag förstår att du reagerar på den artikeln. Man ska inte peka ut en viss grupp om det nu var andra personer som också bodde där som lika väl skulle kunna ha varit de skyldiga. Jag själv hade skrivit den annorlunda. Men olika journalister gör på olika sätt, och kanske har det inte alltid varit de med allra högst moral som varit på tidningen. Jag vet inte. Journalistik är komplicerat! Det är många faktorer som kan påverka hur slutprodukten blir: Pengabrist, tidsbrist, bristande omdöme hos enskilda journalister, chefer som ligger på de anställda om att få fram scoop för att tidningen ska få mer uppmärksamhet osv. Jag tror säkert att allt det här och mycket mer kan ha förekommit på Värnpliktsnytt under åren, och det är inte bra alls. Tidningen kan säkert bli mycket bättre än vad den har varit och är idag. Men jag tycker fortfarande, som många med mig, att det är viktigt att den finns. Så jag säger: Behåll tidningen, men se till att ligga på, diskutera innehållet här och på andra ställen, skicka eller ring in era åsikter till redaktionen och hjälp till att göra så att den kan hålla en hög kvalitet.

Posted (edited)

Jag förstår att du reagerar på den artikeln. Man ska inte peka ut en viss grupp om det nu var andra personer som också bodde där som lika väl skulle kunna ha varit de skyldiga. Jag själv hade skrivit den annorlunda. Men olika journalister gör på olika sätt, och kanske har det inte alltid varit de med allra högst moral som varit på tidningen. Jag vet inte. Journalistik är komplicerat! Det är många faktorer som kan påverka hur slutprodukten blir: Pengabrist, tidsbrist, bristande omdöme hos enskilda journalister, chefer som ligger på de anställda om att få fram scoop för att tidningen ska få mer uppmärksamhet osv. Jag tror säkert att allt det här och mycket mer kan ha förekommit på Värnpliktsnytt under åren, och det är inte bra alls. Tidningen kan säkert bli mycket bättre än vad den har varit och är idag. Men jag tycker fortfarande, som många med mig, att det är viktigt att den finns. Så jag säger: Behåll tidningen, men se till att ligga på, diskutera innehållet här och på andra ställen, skicka eller ring in era åsikter till redaktionen och hjälp till att göra så att den kan hålla en hög kvalitet.

Märk nu väl som jag skrev tidigare att jag inte pekar ut dig som person.

Tackar för ett bra svar och jag kan inte annat än hålla med dig, olika personer, olika vinklar och olika reportage. Hade en mail konversation med personen som skrev artikeln, den återfinns i tråden: KS10´s "snuskfest" på Livgardet, Artikel Vplnytt.

Det kan mycket väl vara så att det är viktigt för de värnpliktiga att tidningen eller tidningsformen finns, jag tycker det då är extremt viktigt att man tänker på vad det är man förmedlar, framför allt med tanke på hur "framtidens försvar" ser ut. Det glädjer mig att höra att tongångarna är andra hos årets värpliktsnyttjournalister, och vem vet mitt "gnäll" kanske är en extra morot för er journalister att övertyga mig att vpl nytt är förändrat, att det fyller en plats inom försvaret, detta trots att jag inte är målgruppen!

//Affe

Edit:

Det är naturligtvis inte meningen att kasta skit på dig eller dina kollegor att ta upp den artikeln, det var ett exempel jag tog när du frågade från ett i år, har dock inte läst tidningen särskilt ingående i år. Hoppas du inte tar detta som kritik mot dig eller känner att du måste försvara dig själv eller vpl nytt!

Edited by alfie
Posted

Tackar för ett bra svar och jag kan inte annat än hålla med dig, olika personer, olika vinklar och olika reportage. Hade en mail konversation med personen som skrev artikeln, den återfinns i tråden: KS10´s "snuskfest" på Livgardet, Artikel Vplnytt.

Det kan mycket väl vara så att det är viktigt för de värnpliktiga att tidningen eller tidningsformen finns, jag tycker det då är extremt viktigt att man tänker på vad det är man förmedlar, framför allt med tanke på hur "framtidens försvar" ser ut. Det glädjer mig att höra att tongångarna är andra hos årets värpliktsnyttjournalister, och vem vet mitt "gnäll" kanske är en extra morot för er journalister att övertyga mig att vpl nytt är förändrat, att det fyller en plats inom försvaret, detta trots att jag inte är målgruppen!

//Affe

Edit:

Det är naturligtvis inte meningen att kasta skit på dig eller dina kollegor att ta upp den artikeln, det var ett exempel jag tog när du frågade från ett i år, har dock inte läst tidningen särskilt ingående i år. Hoppas du inte tar detta som kritik mot dig eller känner att du måste försvara dig själv eller vpl nytt!

Jag tar inte åt mig personligen av det du skriver eftersom det inte är min artikel eller ens under den tid som jag varit på tidningen. Ditt och alla andras "gnäll" som du kallar det är väldigt viktigt, så länge det innehåller något konkret och konstruktivt. Och är det något jag fått vänja mig vid under det här året så är det att få ta skit från folk, som beter sig allmänt otrevligt mot en i telefon eller öga mot öga. Men jag försöker att ta det ett steg längre: Vad med tidningen är det du inte gillar? Kan du ge exempel? Så kan man diskutera varför man gjort som man gjort, och om man kan göra annorlunda nästa gång. Så har ni fler exempel/frågor/tankar, I´m all yours.

Posted

//Affe

Edit:

Jag tar inte åt mig personligen av det du skriver eftersom det inte är min artikel eller ens under den tid som jag varit på tidningen. Ditt och alla andras "gnäll" som du kallar det är väldigt viktigt, så länge det innehåller något konkret och konstruktivt. Och är det något jag fått vänja mig vid under det här året så är det att få ta skit från folk, som beter sig allmänt otrevligt mot en i telefon eller öga mot öga. Men jag försöker att ta det ett steg längre: Vad med tidningen är det du inte gillar? Kan du ge exempel? Så kan man diskutera varför man gjort som man gjort, och om man kan göra annorlunda nästa gång. Så har ni fler exempel/frågor/tankar, I´m all yours.

Det jag inte gillar med de värnpliktsnytt som jag har läst är den tvist på reportaget för att få saker och ting till något uppförstorat. Det jag ville belysa med mitt tidigare exempel var just detta. Att personen som skrev artikeln greppade alla chanser att få fram: kolla vilka snusk till människor på ks10 som betedde sig illa. Jag har till och från haft tillgång och läst vpl nytt mer eller mindre ingående under 7 år, sensationsjournalistiken som jag anser har vilat över vpl nytt anser jag aftonbladet och andra kvällsblaskor kan få ägna sig åt.

Varför Alexandra Leyton skrev som hon gjorde framkommer i mailen i den andra tråden jag länkade till och vad som kunde gjorts annorlunda är att man tonat ner ks10 (ja ks10 folk sov i det huset men vad mer konkret finns det på att ks10 folk låg bakom detta) och finner man inget mer att presentera ang "ks10 snuskfest" kanske man borde satt annan rubrik, haft vinkeln där någon ej idenfierad person har gjort si och så. Kontentan av artikeln är faktiskt att en vakt kände sig mer eller mindre tvungen att städa upp efter utlandsstyrkans fylleslag där någon ur utlandsstyrkan har kletat skit på en hel toalett när de roterade hem och därför fått sin bild av utlandsstyrkan naggad i kanten.

Hur många andra värnplikta läser artikeln och får sin bild av utlandsstyrkan?

Tro mig, efter att varit utomlands 6 månader och jobbat ihop med ett gäng människor, komma hem till Sverige för att under två dagar avsluta missionen ihop innan man var och en går åt sitt håll och sen få läsa en sån grej (och indirekt bli anklagad) med så lite fakta, det sänkte mitt förtroende ännu mer för vpl nytt.

Att vpl nytt håller olika standrad för varje år är naturligt, byter man folk blir det olika resultat, frågan är vad vill vi ha ut för resultat av vpl nytt?

Posted (edited)

Min uppfattning om Värnpliktsnytt (efter att ha läst den sedan 1987, dock ej alla nummer) är att den är ungefär det man kan förvänta sig, det vill säga en riktigt, riktigt dålig tidning. Roligt är att år efter år av journalist-kullar gör exakt samma misstag. Roligast av allt är att exakt samma fenomen finns i alla kårtidningar, och i elevernas arbete på journalistik utbildningen på JMK.

Man är raljanta, ironiska, tendentiösa och väldigt övertygade om sin egen förträfflighet*. Det mått av indignation som unga/nya journalister lyckas uppbringa, gång på gång, över de mest minimala av problem är fascinerande.

*Detta gäller naturligtivs inte bara journalister, utan i princip alla yngre i akademiska yrkesgrupper som jag varit i kontakt med.

Edited by Hans Engström
  • Forumsledning
Posted

Tidningen har blivit bättre, men ibland kommer riktiga sopdyk. KS10-artikeln är ett exempel från förra kullen. I år kan ni läsa nummer 3, och hitta en artikel där vplnytt skriver att de ska granska sig själva, men istället granskar de AMF-film föreningen som sköter en av deras utbildningar. Nu råkar jag jobba just där, och jag kommer anses som otroligt partisk, men jag hade tyckt det var okej om en annan "vanlig" tidning hade skrivit den. Nu skriver vplnytt en 4(!) sidor lång artikel som inte ens riktar sig till sina läsare. Jag har otroligt svårt att minnas en artikel på 4 sidor om något sen jag började läsa vplnytt. Så vad är lustigt med detta? jo vem är de dem granskar?

Därav min tidigare kommentar att vplnytt behöver granskas, för de klara de inte av själva.

Personligen tycker jag hela storyn där är riktigt ful rent metodiskt. Dessutom med en hel del faktafel. Det ligger lite döda hundar bakom den där artikeln, precis som det gör med hela tidningen om man summerar ihop allt erfarenheter.

Jag har en tro om att vplnytt är en väldigt bra grej, men i fel kläder. Risken för att tidningen får utstå massiv kritik tror jag grundar sig att det är nya vpl varje år som kommer in. Den som är ansvarig där är chefredaktören och den har otroligt stort inflytande på dem. Inte bara med att den är chefred. som talar om hur det går till på redaktionen (+ den gamla kullen) utan det är chefred. som gör intervjuerna på dem som sökt. En person i den åldern är otroligt påverkbar och kan lätt styras in på den väg och agenda som chefred. anser är viktigt.

Jag undrar lite om vplnytt ens funderat på sina metoder öppet eller om det sopas under mattan, eller om det hela tiden är den andra "sidans" fel. Åter och åter får man läsa om hur chefred. motsv. måste försvara sig i "Ledarartikeln" mot de som skickar arga brev eller kritiserar dem. Det är alltid den andra sidans fel, och menar att vplnytt har sitt uppdrag och gör det, som om det aldrig kunde vara nåt fel i det.

Ödmjukhet, anser jag är ett främmande ord på tidningen, främst i metodik och respons till förband motsv.

Jag har träffat några kullar nu och är övertygad om att det är engagerade bra unga människor som skriver och fotar, men jag tycker systemet de jobbar med är dåligt, och en stor orsak till att de får så mycket skit från andra.

Posted (edited)

Tycker vi ska grattulera VPL-nytt till det senaste numret!

Mycket bra att något som fallit mellan stolarna får publicitet. Och då tänker jag på den kartläggning av vpl som på fritiden går i uniform, trampar i marschtakt och har träningsvärk i högerarmen på grund av för mycket viftande...

Jag menar de med nazisympatier och liknande. :baskerPa:

Bra gjort VPL-nytt!

Edited by baskermann
Posted
Tidningen har blivit bättre, men ibland kommer riktiga sopdyk. KS10-artikeln är ett exempel från förra kullen. I år kan ni läsa nummer 3, och hitta en artikel där vplnytt skriver att de ska granska sig själva, men istället granskar de AMF-film föreningen som sköter en av deras utbildningar. Nu råkar jag jobba just där, och jag kommer anses som otroligt partisk, men jag hade tyckt det var okej om en annan "vanlig" tidning hade skrivit den. Nu skriver vplnytt en 4(!) sidor lång artikel som inte ens riktar sig till sina läsare. Jag har otroligt svårt att minnas en artikel på 4 sidor om något sen jag började läsa vplnytt. Så vad är lustigt med detta? jo vem är de dem granskar?

Därav min tidigare kommentar att vplnytt behöver granskas, för de klara de inte av själva.

Personligen tycker jag hela storyn där är riktigt ful rent metodiskt. Dessutom med en hel del faktafel. Det ligger lite döda hundar bakom den där artikeln, precis som det gör med hela tidningen om man summerar ihop allt erfarenheter.

Jag har en tro om att vplnytt är en väldigt bra grej, men i fel kläder. Risken för att tidningen får utstå massiv kritik tror jag grundar sig att det är nya vpl varje år som kommer in. Den som är ansvarig där är chefredaktören och den har otroligt stort inflytande på dem. Inte bara med att den är chefred. som talar om hur det går till på redaktionen (+ den gamla kullen) utan det är chefred. som gör intervjuerna på dem som sökt. En person i den åldern är otroligt påverkbar och kan lätt styras in på den väg och agenda som chefred. anser är viktigt.

Jag undrar lite om vplnytt ens funderat på sina metoder öppet eller om det sopas under mattan, eller om det hela tiden är den andra "sidans" fel. Åter och åter får man läsa om hur chefred. motsv. måste försvara sig i "Ledarartikeln" mot de som skickar arga brev eller kritiserar dem. Det är alltid den andra sidans fel, och menar att vplnytt har sitt uppdrag och gör det, som om det aldrig kunde vara nåt fel i det.

Ödmjukhet, anser jag är ett främmande ord på tidningen, främst i metodik och respons till förband motsv.

Jag har träffat några kullar nu och är övertygad om att det är engagerade bra unga människor som skriver och fotar, men jag tycker systemet de jobbar med är dåligt, och en stor orsak till att de får så mycket skit från andra.

Vi diskuterar våra metoder hundra gånger om dagen, bara så du vet :happy: SJälvklart ställer det till det en hel del att redaktionen byts varje år, ingen annan tidning gör likadant vad jag vet. Detta ställer ju oerhört höga krav på tidningens chefer. Och eftersom de också har bytts ut i år (vi gick ju chefslösa långa perioder till och med) så är det verkligen mycket som är upp och nedvänt här nu... Men du verkar ha en del tankar om hur tidningen skulle kunna göras annorlunda, vill du dela med dig av dem?

• Forumsledning
Posted

Nja, jag är nog fel person att yttra mig som läget är nu. Dessutom så bygger mycket på egna upplevelsebaserade erfarenheter utanför och otroligt otroligt mycket rykten. Det skulle kännas fel att börja tycka för mycket utan att ha tort under fötterna. Det var främst sågningen av AMF-film i 3:e numret som gjorde mig ganska besviken på hur "grävande" journalistik går till hos er, och jag kände att ville uttrycka min besvikenhet. Att den sedan var skriven av en utomstående förvirrar saken ännu mer. Det bara skreks ut hämnd mer eller mindre för att någon inte fått som den ville, så upplevde jag det iaf.

Angående chefsbytet som bara det var lite "kontroversiellt" kanske, så har det inte märkts någon skillnad, tycker jag. Snarare verkar nuvarande chefred. och dåvarande chefred. vara ganska mycket "kompisar" och har samma agenda/åsikter.

Om ni nu diskuterar era metoder, (vilket jag nästan vet att ni gör om jag känner er rätt) Så visar ni det väldigt dåligt utåt.

Det spelar egentligen heller ingen roll, tror jag, om jag skulle tycka hur ni skulle förändra metoder eller liknande. För om någon månad är ni borta och nästa gäng på ingång. Det finns inte tid för att eventuellt lyckas förändra något, tyvärr.

Det krävs något mer grundligt tror jag.

Posted

Tycker det värsta med VPL-nytt (som annars är en bra tidning) är artiklarna på webbsidan där bilderna allt som oftast överlappar en stor del av texten och gör det väldans svårt att läsa det hela (men det kanske bara är min webbläsare som spökar?)

Posted
Jag upplever samma problem som dig stratoknaster och har stört mig på det i flera år

Det låter inte alls bra! Ska säga det till våra redigerare så får de kolla på det.

• 1 month later...
Posted

Ni borde göra en krönika liknande Robert Aschbergs om att folk gnäller och känner sig så jäkla kränkta nu för tiden...

Posted
Ni borde göra en krönika liknande Robert Aschbergs om att folk gnäller och känner sig så jäkla kränkta nu för tiden...

Eller inte.

Mer artiklar som förklara det sammanhang i vilket värnpliktiga agerar, dvs, förklara vilka förband som de utbildas för, vad de förväntas göra etc.

Posted

När jag låg inne var det typ det enda som stod i tidningen. Någon värnpliktig hade blivit ledsen för något befäl skrikit och mådde dåligt, osv osv.

Kan endas minnas några få artiklar som var värda att läsa, dom handlade oftast om vad värnpliktiga på andra förband hade för sig. De artiklarna hjälpte en att få en bättre helhetsbild om hur försvaret fungerade, man kunde pussla in sin bit lite bättre.