pakistaniforce Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 (edited) Hejsan, jag ska göra lumpen i somras(yess!!!) jag tänkte lite och ville fråga vad händer när man måste be? aså Muslimer måste göra det 5 gånger per dag... + Att muslimer ska äta nött-kött som slaktas enligt Islamska regler, aså på grund av detta kan inte lovas i lumpen är jag vegetarian i Lumpen men det är värt det... Edited January 30, 2003 by pakistaniforce Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted January 30, 2003 Forumsledning Report Share Posted January 30, 2003 Vilken typ av muslim är du ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted January 30, 2003 BlåGul -1 Report Share Posted January 30, 2003 Hejsan, jag ska göra lumpen i somras(yess!!!) jag tänkte lite och ville fråga vad händer när man måste be? aså Muslimer måste göra det 5 gånger per dag... + Att muslimer ska äta nött-kött som slaktas enligt Islamska regler, aså på grund av detta kan inte lovas i lumpen är jag vegetarian i Lumpen men det är värt det... A ) Hoppa över att be. B ) Om du måste, kan du inte packa ihop alla bönerna till en lång? En del busschaffisar mfl yrken jag träffat på i mellanöstern har gjort så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Gör lumpen som kock! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Att muslimer ska äta nött-kött som slaktas enligt Islamska regler, aså på grund av detta kan inte lovas i lumpen är jag vegetarian i Lumpen En stilla undran är hur du tänkt göra om det blir krig? Det kan då vara svårt att få fram någon mat alls, och att då börja be om specialmat är lite naivt. Dessutom vill man i en sådan situation defitivt inte slarva med kosten genom att t.ex. välja bort protein, om nu detta ens är möjligt (tänker på grytor och soppor med köttbitar). Det skulle även bli väldigt omständigt för dig att ha med dig egen mat, speciellt om kriget drar ut på tiden. Jag bör nog även nämna att jag själv, av främst etiska skäl, är vegetarian i det civila. I en krigssituation skulle jag dock äta all mat jag fick, då det inte finns något annat rimligt alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 I fält kommer du att få samma mat som vegeterianerna. Det blir mycket sojakorv och liknande mat. Hade en muslim på mitt kompani när jag låg inne, han verkade klara sig bra. Om du förklarar för kockarna om din situation så kan du säkert få några extra mackor eller liknande =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted January 30, 2003 Forumsledning Report Share Posted January 30, 2003 Det finns ett stycke i Koranen där det står att man under "krigsliknande" förhållanden får göra avsteg från vad du normalt får äta, tex äta fläskkött. När man är i lumpen och speciellt då man övar i fält är det att anse som krigsliknande förhållanden och du får då äta fläskkött. Smidigt eller hur? Vad jag har hört så har en del regementen börjat tillämpa detta. /Henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pakistaniforce Posted January 30, 2003 Author Report Share Posted January 30, 2003 (edited) tack så mycket killar för era svar! näää kommer inte vara kock, men det är coolt men det också tycker jag. Kimster jag är en... normal muslim tror jag alla fall! henke jag kan under krig bara äta Häst kött om jag måste, aså i Islam kan jag aldrig äta fläsk no matter what... åt fläskt en gång i dagis bara misstake aså...fan vad jag skäms... A2Keltainen aså om det är krig... och inget mat finns alls, kommer jag äta gräss , hört ryckten om muslimer som käkat löv och gräss... aså några frågor till killar... Bevakning Soldat vilka vapen har dom normalt? har dom några speciella saker? något speciellt utöver det vanliga? hur många uniformer får man? får man en 9mm Pistol med gevären? när man är klart med lumpen, som bevakning soldat kan man åka på FN-missionen, om man kan kan man bestämma hur långt man ska vara i tjänt?är det tufft med att vara en bevakning soldat? aså förlåt om det är många frågor och sånt , men jag kan inte vänta! Edited January 30, 2003 by pakistaniforce Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
furiren Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Bevakning Soldat vilka vapen har dom normalt? Ak5, KSP 58, P-skott hur många uniformer får man? Vi hade 1st 90 uniform + vi fick om vi ville Permisuniformen får man en 9mm Pistol med gevären? Nej det är bara befälen Du kan även kolla på dessa sidorna: Bevaknings soldat 10mån Bevaknings soldat 3 mån Hoppas att detta hjälper lite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Välkommen till forumet... Kul att få se ngn med Pakistanskt påbrå här......Varifrån i landet kommer du? ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 (edited) Bevakningssoldaterna i Flottan: Karlskrona, Berga och Muskö bär Pistol88. Edited January 30, 2003 by Doyle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pakistaniforce Posted January 30, 2003 Author Report Share Posted January 30, 2003 Välkommen till forumet...Kul att få se ngn med Pakistanskt påbrå här......Varifrån i landet kommer du? ? tja! tak rille116! älskar redan den här forumet! lite om mig, jag är född i Sverige, men har också bott i Lahore, Pakistan. Föräldrarna är från Pakistan. tak furiren för dom där sajterna!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mozza Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Hmm...höll själv på att bli utslängd från mitt förband för att jag behövde specialmat (pga allergi). Var tvungen att stå på mig både mot Kompanichef & läkare innan de lite motvilligt lät mig vara kvar. Sen i praktiken tyckte jag inte det var några problem, fick frystorkad mat att laga iordning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MBW Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Med risk för tårta på tårta. Som muslim kan du, som jag har förstått, flytta dina bönestunder tills det att det passar då dig bättre. Särskilt när du bedriver militär verksamhet. Sedan så krigar vi inte hela tiden heller, lite tid finns det alltid över. Har gjort lumpen med en kille som är vegitarian och det funkade, han fick ut snabbmakaroner och nudlar för att ha som reserv om/när trossen inte kunde komma med mat. Han tyckte dock inte det var några problem bara man planerade lite. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raptor Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Nu ska jag skrämmas lite: ;) Våra vegetarianer hade saftiga problem att få käk på övningar. Ofta kunde deras mat glömmas bort helt eller hamna i baksätet på en terrängbil 11. Många befäl tyckte det var lite "fjolligt" med vegetarianer så det kan ha påverkat. En del visade verkligen hur pass trogna vegetarianer de var. Efter bara 24 timmar utan mat var där 2 st som stuffade hela huvudet med ärtsoppa. Akta dig för det, för de fick ju aldrig befälens respekt igen. Det var liksom: - Kapten, vi har inte fått veg. mat. - Du har ätit ärtsoppa förr, så här. Tag emot de här 24 guldburkarna med ärtsoppa från 1982. Tips Tag med så mycket mat du bara kan få plats i ryggsäcken till övningar. När ryggsäcken är full, fyll persedelpåsen. Det är det bästa sättet att säkra mattillgången som vegetarian. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HF-HTR Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Bevakningssoldaterna i Flottan: Karlskrona, Berga och Muskö bär Pistol88. Fel . Bevakningssoldater på muskö + berga har inte pistol 88 enbart ak5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Roligt med en liten annan inriktning på den här tråden. Pakistani: jag tror att Kimster menade om du var troende eller sekulariserad. Eller menade du Sunni eller Shiamuslim. Kimster? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Bevakningssoldaterna i Flottan: Karlskrona, Berga och Muskö bär Pistol88. Fel . Bevakningssoldater på muskö + berga har inte pistol 88 enbart ak5 Afan, tog lite förgivet att alla Bevakningssoldater i Flottan har P88. Lite märkligt att dom inte har det, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted January 31, 2003 Forumsledning Report Share Posted January 31, 2003 Roligt med en liten annan inriktning på den här tråden. Pakistani: jag tror att Kimster menade om du var troende eller sekulariserad. Eller menade du Sunni eller Shiamuslim. Kimster? Ungefär så ja... lite mer info eftersom det är ett rätt så luddigt ord... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Vad gäller specialmat så är förbandet skyldiga att tillhandahålla sådan mat. Det enda du ska göra är att anmäla till dina befäl vid inryckningen att du är vegetarian/muslim/allergisk etc. Vi har en vegetarian på det kompani jag jobbar på och det har hitills inte varit några problem, oftast får han ut mat så det räcker till 3-4 stycken. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pakistaniforce Posted February 1, 2003 Author Report Share Posted February 1, 2003 (edited) Roligt med en liten annan inriktning på den här tråden. Pakistani: jag tror att Kimster menade om du var troende eller sekulariserad. Eller menade du Sunni eller Shiamuslim. Kimster? Ungefär så ja... lite mer info eftersom det är ett rätt så luddigt ord... Adam Wilhelm aså som jag har föstått detta nu så populära ord "Sekulariserad"(enligt läraren som jag hade) betyder det att man lägger allt i livet enligt Islam, och allt ska göras enligt Islam.... ehh då tror jag att jag är en Sekulariserad Muslim(?)... men jag är en Sunni Muslim vilket betyder att mina föräldrar är inte araber som blev muslimer direct pga Profeten tid, men att mina föräldrar blev det efter att ha hörd "ordet". Shia muslimer är främst från Iran... och deras tro är helt och hållet konstigt, dom ber och gör allt enligt nåt konstigt regel, och dom har en speciell dag när alla samlas och slår skiten ur sig... med knivar och... andra elaka verktyg.. hmm konstigt aldrig riktig fattad det.. tak för era svar killar! MBW & Raptor jag ska komma ihåg det där! Edited February 1, 2003 by pakistaniforce Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Pakistani: De återuppplevr väl martyren Alis lidande, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 En stilla undran är hur du tänkt göra om det blir krig? Det kan då vara svårt att få fram någon mat alls, och att då börja be om specialmat är lite naivt. Dessutom vill man i en sådan situation defitivt inte slarva med kosten genom att t.ex. välja bort protein, om nu detta ens är möjligt (tänker på grytor och soppor med köttbitar). Det skulle även bli väldigt omständigt för dig att ha med dig egen mat, speciellt om kriget drar ut på tiden. Jag bör nog även nämna att jag själv, av främst etiska skäl, är vegetarian i det civila. I en krigssituation skulle jag dock äta all mat jag fick, då det inte finns något annat rimligt alternativ. Läste ut "mannen utan öde" av Imre Kerész i onsdags och där var en bit om judiska fångar i något fångläger (minns inte vilket) som sålde sin mat eftersom det var fläsk eller liknande. Somliga har en tro som gör dom hellre dör än lever otroget. Inte så konstigt egentligen. Du ser fläsk som mat som gör att du överlever dagen medan andra kan se det som ett gift som kommer förpesta dig i evigheten i ett helvete eller liknande, om man nu tror på det till 100 % så är valet inte så svårt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pakistaniforce Posted February 2, 2003 Author Report Share Posted February 2, 2003 (edited) Pakistani: De återuppplevr väl martyren Alis lidande, eller? Nä då, inget lidande och sånt, Grisen är bara ett ohelig djur som vi får aldrig äta pga att den är orent. många Muslimer(som jag, hoppas jag) skulle hellre dö än att äta det. Vi kan inte hellre äta alla djur som med hjälp av sina händer/fötter äter sin föda. Men kamel kan man käka (smakar gott faktsikt tro mig). Edited February 2, 2003 by pakistaniforce Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 (edited) Fråga MIG. Jag är muslim och jag gör lumpen nu! Det är inga problem det löser sig alltid! Säga bara till för de brukar glömma det då och då. Speciellt innnan fält veckor!!! Du får tåla att käka mycket bröd ibland. Vad du än gör låt inte det påverka din uppgift. Tid till å be kommer du inte altid hitta, så gör som jag packa ihop dem ich be så ofta du kan. Kompensera lödrag förmiddag när du kommer hem;)- I KRIG! och i nöd är det okej enligt KORANEN att äta vad man kan komma åt. Så där e det inga problem- Att käka gräs och låta det påverka din uppg är däremot inte bra enligt i islam !!! tro mig jag vet. Sen håller jag med raptor: jag har för vana att ta med mig så mycket nudlar jag kan för att överleva när maten väl hamnar någonstans i en 11:bil . Ditt största problem kommer mera att vara att alla befäl och värnpliktiga inte riktigt kommer att acceptera att du får annorlunda mat. Det kan orsaka dig en del problem ibland, speciellt befäl med en GRÖN basker. lol Du får helt enkelt räkna med att i fält måste du hälften av måltiden klara dig själv. Första veckan iaf. fältvaneveckan Får du ingen spec.mat spara fläsk maten! Den kan du byta ut mot mer bröd tex. Ibland (oftast) får du bara två skivor bröd. Ta allt du får, det brukar ibland bli en liten byteshandel. Edited February 2, 2003 by facit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Pakistani: De återuppplevr väl martyren Alis lidande, eller? Rätt kimster det är det de gör( svarar shia muslimen facit. MEningen med detta är att det är en symbolisk ritual. Som i en del andra länder tex iran har gått till total överdrift och mer handlat om att vem som kan slå sig själv mest utan att decka tävling. MEn så är det på få ställen tex Iran. Vill ni fråga om shia muslimer fråga mig:) eftersom det är uppenbart att pakistani har mestadels hört rykten;). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 (edited) Måste bara säga att det är en otrolig bredd på det här forumet, snackas det knivar så finns det "experter" på det, likaså pansar, flyg, fartyg U name it! Allt det är ju "normalt" för ett militärt forum, men att det fanns 1 sunni och 1 shia muslim på forumet som kan reda ut de frågetecken som finns om islam, det ÄR imponerande!!! sorry för OT Edited February 2, 2003 by Fu Gson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibie Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 En stilla förfrågan...Varför anses grisköttet vara orent?!?!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slackern Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 (edited) Hej, jag ska svara på den frågan Detta sa min biologi lärare. detta är BARA en teori. Det fanns under denna tiden och finns några maskar som heter binäcker maskar( nåt sånt) Dessa är skadliga och finns i griskött. Därför att detta var ett problem kan ha varit en anledning till att det inte ansågs som bra och detta kan ha lett till att man la in detta förbud angående griskött ii Koranen,..( sekulär förklaring) PS Detta är en teori och givet är detta är en teori enbart för de som INTE tror på Koranen. Jag försöker ENBART ge en sekulär förklaring de som är troende får givetvis presentera vad de tror.... Hoppas att detta går fram och att ALLA inser att detta INTE på nåt sätt är för att tala illa om Islam. Edited February 2, 2003 by Slackern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibie Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Hej, jag ska svara på den frågan Detta sa min biologi lärare. detta är BARA en teori. Det fanns under denna tiden och finns några maskar som heter binäcker maskar( nåt sånt) Dessa är skadliga och finns i griskött. Därför att detta var ett problem kan ha varit en anledning till att det inte ansågs som bra och detta kan ha lett till att man la in detta förbud angående griskött ii Koranen,..( sekulär förklaring) PS Detta är en teori och givet är detta är en teori enbart för de som INTE tror på Koranen. Jag försöker ENBART ge en sekulär förklaring de som är troende får givetvis presentera vad de tror.... Hoppas att detta går fram och att ALLA inser att detta INTE på nåt sätt är för att tala illa om Islam. Maskarna dör ju när man tillagar köttet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts