Anders Posted July 20, 2008 Report Posted July 20, 2008 En vit kula till 241 som listade ut att det var fel ämne, två ggr. En grå kula (svarta kulor får man förtjäna) till 3924 som inte förstod första gången jag flyttade hans inlägg. Raderar ovidkommande inlägg ovan. Anders BLÅGUL Quote
Sleipnir Posted July 21, 2008 Report Posted July 21, 2008 Vem äger värnpliktsnytt? Såvitt jag förstår så äger Värnpliktsnytt sig självt. Quote
Krook Posted July 21, 2008 Report Posted July 21, 2008 Vem äger värnpliktsnytt? Såvitt jag förstår så äger Värnpliktsnytt sig självt. Nja, det är väl Staten som äger VPL-nytt, som finansieras genom försvarsanslag och där den anställda personalen är anställda av HKV. /K Quote
kexet Posted August 28, 2008 Report Posted August 28, 2008 är det bara jag som har problem med bilder som lägger sig över texten i en del artiklar när man ska läsa vpl-nytt? Quote
Lt P Posted August 28, 2008 Report Posted August 28, 2008 är det bara jag som har problem med bilder som lägger sig över texten i en del artiklar när man ska läsa vpl-nytt? Jag har haft samma iakktagelse på deras sida i flera år. Quote
Sleipnir Posted August 28, 2008 Report Posted August 28, 2008 Vplnytt håller på och upphandlar nytt publiceringsverktyg etc. Enligt vad jag hört av dom om hur dom vill att det ska se ut blir det nog helt OK. Quote
özcan Posted August 29, 2008 Report Posted August 29, 2008 Vad för publiceringsmedia är det då som avses? även om vn sällan kändes objektivt så var det ofta nyttig läsning som man nu ej i praktiken ej kan ta del av såhär flera månader efter muck när man börjar åldras och blir allt mindre och mindre snärtig Varför utökar de ej sin hemsida som alla andra tidningar istället? eller rent av ger ut tidningen i PDF-utförandet. Quote
Bengal Posted August 29, 2008 Report Posted August 29, 2008 Konstigt att det är så mycket gnäll på VPL-nytt. Jag tycker det är en bra och välgjord tidning med tanke på att redaktionen med undantaget redaktören består av 20 åringar. Varför gnälls det inte lika mycket på en tidning som Insats och Försvar eller Officerstidningen? Är det för att VPL-nytt inte är så konventionell som folk kan önska eller? Den dagen VPL-nytt blir en rekryteringsblaska för Försvarsmakten då kan man lika gärna lägga ner den. Quote
kexet Posted August 29, 2008 Report Posted August 29, 2008 (edited) jag tycker helt klart att vpl-nytt fyller sin funktion..om jag nu kunde läsa den då det lägger sig bilder över texten på hemsidan!! Edited August 29, 2008 by kexet Quote
Ahnna Posted August 29, 2008 Report Posted August 29, 2008 jag tycker helt klart att vpl-nytt fyller sin funktion..om jag nu kunde läsa den då det lägger sig bilder över texten på hemsidan!! Vad roligt att få höra att det finns läsare som uttrycker att det finns ett behov av tidningen! Det är vi på redaktionen också övertygade om också! Hemsidan har länge varit ett problem för oss men nu börjar vi se ljuset i tunneln. För kännedom, som tidigare nämnts, har vi upphandlat för att göra en ny hemsida och detta borde sätta igång inom kort. Vi är fullt medvetna om att hemsidan i sin nuvarande skepnad inte på något sätt gör rättvisa för innehållet eller är särskilt läsarvänlig. Hoppas på stor förändring och förbättring. Tills dess rekommenrerar jag er att er att använda Firefox alt Safari (inte internet explorer) för då kan ni iaf läsa texten och bilderna lägger sig inte över. Redaktionen 2007/2008 muckar idag och lämnar över till nya värnpliktiga journalister. Önskar alla tack och bock för oss!! //Ahnna Quote
Krook Posted August 29, 2008 Report Posted August 29, 2008 Jag har lyckats komma över ett exemplar av Ahnna & CO:s sista exemplar och tycker att det var ett riktigt bra nummer. Särskilt bra var artikeln om FRA. Bra avslutning och lycka till! /K Quote
Steken Posted August 31, 2008 Report Posted August 31, 2008 (edited) Upptäckte en sak i senaste numret av VPL. Att jag reagerade som, jag gjorde kan ju vara hur jag ser på tidningen och hur jag tycker den borde fungera. I mina ögon borde VPL vara där för att bland annat peppa alla våra värnpliktiga, samt förmedla en helhet av försvaret och förklara deras del i detta. På så sett få alla att inse att just deras tjänst faktiskt fyller ett syfte. I senaste numret så totalsågar man dock vaktsoldaternas tjänst. Man ser till så dom får reda på hur meningslös och värdelös deras tjänst är, måste kännas skitroligt för dom som legat inne ca 1månad och är i full färd med sin GSU (FSS eller vad det heter nu för tiden) och påväg att bli vaktsoldater. "Grattis killer och tjejer ni har precis ryckt in till en komplett värdelös tjänst som alla avskyr, era meriter kommer inte vara värda ett vitten, så för alla del gör inte det bästa av situationen utan sjunk ner i en självömkande liten hög och inse att du gjort bort dig när du mönstrade. Fan va vi på VPL är duktiga som hjälper alla värnpliktiga landet över." (fritt citerat) Min inställning till VPL är oförändrat sedan jag själv låg inne. Edited August 31, 2008 by Steken Quote
tinhead Posted September 1, 2008 Report Posted September 1, 2008 Upptäckte en sak i senaste numret av VPL. Att jag reagerade som, jag gjorde kan ju vara hur jag ser på tidningen och hur jag tycker den borde fungera. I mina ögon borde VPL vara där för att bland annat peppa alla våra värnpliktiga, samt förmedla en helhet av försvaret och förklara deras del i detta. På så sett få alla att inse att just deras tjänst faktiskt fyller ett syfte. Min inställning till VPL är oförändrat sedan jag själv låg inne. Psst VPL nytt är ingen propaganda tidning. Quote
Ulrika Posted September 17, 2008 Report Posted September 17, 2008 Vi rapporterade om bevsolds för att vi var och varannan vecka får samtal från bevakningssoldater som är mycket missnöjda med sin tjänst som de anser är värdelös och grå arbetskraft - och oroliga för att de inte ens ska kunna söka till US. De vill ha hjälp att belysa detta problem. I andra fall när vi har bevakat en befattning där lumpare hört av sig till oss och påtalat brister i utbildningen eller "grå arbetskraft" - så har befäl och ledning på det aktuella förbandet tagit tag i det och gjort förändringar till det bättre vilket är glädjande. Även Värnpliktsrådet har tagit upp problemen med bevsolds. Som oberoende journalistiskt organ med bland annat till uppgift att bevaka FM utifrån ett värnpliktigt perspektiv ville vi belysa detta - genom att prata med bevakningssoldater, ansvariga, utredare med flera. Sedan får ni tycka precis vad ni vill om tidningen - bättre att ni tycker något än är likgiltiga. Vänligen /Häggroth Quote
Krook Posted September 17, 2008 Report Posted September 17, 2008 @Ulrika De flesta här inne är medvetna om bevakningssoldaters situation, att de är viktiga för Försvarsmakten under tjänstgöringen men att de inte är särskilt efterfrågade i Utlandsstyrkan. Det gäller även för andra befattningar i Försvarsmakten. Tjänstgöring i Försvarsmakten är för att tillgodose Sveriges behov, inte den enskildes höga nöje. Det borde kanske belysas i Värnpliktsnytt? Se det som ett rep-uppslag. Ni får det gratis. /K Edit: "Som oberoende..." Jag ifrågasätter oberoendet. VPL-nytt är i allra högsta grad beroende av FM och staten i övrigt. FM och HKV är anställningsmyndighet för tillsvidareanställd personal på VPL-nytt. De värnpliktiga tillhör FM och staten och får allting därifrån. Att den direkta styrningen inte kommer från INFOS må vara sant, men det är ett långt steg till "oberoende". Quote
tinhead Posted September 17, 2008 Report Posted September 17, 2008 Tjänstgöring i Försvarsmakten är för att tillgodose Sveriges behov, inte den enskildes höga nöje. Det borde kanske belysas i Värnpliktsnytt?Se det som ett rep-uppslag. Ni får det gratis. Så dom ska nöja sig med sin tjänst och fortsätta oroa sig för att dom får en lägre utbildning och troligtvis blir obrukbara för utlandstjänst eller iaf hamnar sist på listorna över lämpliga kandidater?? Quote
kexet Posted September 17, 2008 Report Posted September 17, 2008 (edited) är det inte fler än bara bevakningssoldaterna som får utbildningar som inte är internationellt gångbara? jag är utbildad robotman på rbs 97, hur många sånna har vi utomlands? Edited September 17, 2008 by kexet Quote
GC1 Posted September 17, 2008 Report Posted September 17, 2008 Tjänstgöring i Försvarsmakten är för att tillgodose Sveriges behov, inte den enskildes höga nöje. Det borde kanske belysas i Värnpliktsnytt?Se det som ett rep-uppslag. Ni får det gratis. Så dom ska nöja sig med sin tjänst och fortsätta oroa sig för att dom får en lägre utbildning och troligtvis blir obrukbara för utlandstjänst eller iaf hamnar sist på listorna över lämpliga kandidater?? Och ledmotivet blir som den något havererade skolan, alla ska ha högskolebehörighet. Alla tjänster kan inte vara meriterande till alla tänkbara vidareanställningar eller skolor. Är man bevakningsoldat så får man vakta en hel del, är man spaningsoldat får manspana en hel del. Om man inte begriper att det är så det funkar så är det att beklaga. Problemet verkar vara att man har högt ställda förväntningar på något man inte har en aning om, och när verkligheten inte är så rolig som man hoppats så är det någons fel och den skall rätta till det genom att uppfylla individens önskemål, vilket sällan blir av.... Som Krook sa, alla som kallas in behövs även om livet inte är kul alla gånger. Undrar hur många som skulle klaga om man tvingade alla att bo i OPlats och bajsa i påse ett par veckor för att avrunda med hinderbana ala Amf1 3 gånger i veckan och sen ha studier på tolkskolan på nätterna för att alla ska kunna söka de tjänster som kan tänkas dyka upp efterhand..... Quote
Krook Posted September 17, 2008 Report Posted September 17, 2008 Tjänstgöring i Försvarsmakten är för att tillgodose Sveriges behov, inte den enskildes höga nöje. Det borde kanske belysas i Värnpliktsnytt?Se det som ett rep-uppslag. Ni får det gratis. Så dom ska nöja sig med sin tjänst och fortsätta oroa sig för att dom får en lägre utbildning och troligtvis blir obrukbara för utlandstjänst eller iaf hamnar sist på listorna över lämpliga kandidater?? Ja, kort och gott. De gör sin tjänstgöring för att tillgodose Försvarsmaktens behov och rekryterande chef till nästan alla jobb tar ut den personal som denne vill ha under sig. Livet är hårt - Skaffa hjälm. Edit: Att livet är hårt kan också ses som ett uppslag till reportage i VPL-nytt. Quote
tinhead Posted September 17, 2008 Report Posted September 17, 2008 Och ledmotivet blir som den något havererade skolan, alla ska ha högskolebehörighet. Alla tjänster kan inte vara meriterande till alla tänkbara vidareanställningar eller skolor. Förvarsmakten ska ju utföra "både och" det har ÖB sagt Sen kan man fundera i om det är vettigt att utbilda en kategori värnpliktiga till något som inte är användbart mer än en krigsplacering? Personalunderlaget för utlandstjänst är ju något som inte precis ökar.. Quote
Krook Posted September 17, 2008 Report Posted September 17, 2008 Och ledmotivet blir som den något havererade skolan, alla ska ha högskolebehörighet. Alla tjänster kan inte vara meriterande till alla tänkbara vidareanställningar eller skolor. Förvarsmakten ska ju utföra "både och" det har ÖB sagt Sen kan man fundera i om det är vettigt att utbilda en kategori värnpliktiga till något som inte är användbart mer än en krigsplacering? Personalunderlaget för utlandstjänst är ju något som inte precis ökar.. Bevakningssoldater är en av få kategorier som verkligen bidrar till mer än att bara krigsplaceras, de skyddar viktiga objekt och verksamheter. Att de i och med det inte får tillräcklig utbildning i förhållande till de tjänster som de tenderar söka (skytte) är något som man/FM får vara beredd på att ta med nuvarande system. Hur många ej-skytte är det som i och med sin GU är såpass välutbildade att de kan rankas likvärdigt med en GU-skyttesoldat för en skyttesoldatstjänst i Utlandsstyrkan? De får väl söka bevakningstjänster då. Det fanns ju det i Kosovo för något år sedan. Men nu är vi off topic och det ska finnas en tråd om bevakningssoldater och utlandstjänst. Jag kan inte inte hitta den bara. /Krook Blågul Quote
GC1 Posted September 17, 2008 Report Posted September 17, 2008 Och ledmotivet blir som den något havererade skolan, alla ska ha högskolebehörighet. Alla tjänster kan inte vara meriterande till alla tänkbara vidareanställningar eller skolor. Förvarsmakten ska ju utföra "både och" det har ÖB sagt Sen kan man fundera i om det är vettigt att utbilda en kategori värnpliktiga till något som inte är användbart mer än en krigsplacering? Personalunderlaget för utlandstjänst är ju något som inte precis ökar.. Man kan då fråga sig om man skall lägga den kompletterande utbildningen utöver nuvarande tjänstgöringstid, och i samma veva fundera över hur poppis det blir.... "VPL-nytt rapporterar om missnöje hos bevsoldater som tvingas tjänstgöra längre för att FM inte lyckas fylla insatsförbanden för US" Quote
Kingecho1 Posted September 17, 2008 Report Posted September 17, 2008 Och ledmotivet blir som den något havererade skolan, alla ska ha högskolebehörighet. Alla tjänster kan inte vara meriterande till alla tänkbara vidareanställningar eller skolor. Förvarsmakten ska ju utföra "både och" det har ÖB sagt Sen kan man fundera i om det är vettigt att utbilda en kategori värnpliktiga till något som inte är användbart mer än en krigsplacering? Personalunderlaget för utlandstjänst är ju något som inte precis ökar.. Jag har då fått uppfattningen att just bevakningsfolk är efterfrågade på arbetsmarknanden efter fullgjord värnplikt. Min bror fick iaf jobb på securitas tack vare sin värnpliktsutbildning till vaktgruppchef. Quote
Krook Posted September 17, 2008 Report Posted September 17, 2008 Då gör vi enligt följande: Vi fortsätter diskussion om Bevakningssoldater och Utlandstjänst i denna tråd: Vakt/Eskortsoldat /Krook Blågul Quote
Anders Posted February 4, 2009 Report Posted February 4, 2009 Då har Värnpliktsnytt lanserat sina nya förbättrade hemsida. Ser ju smaklig ut. Men Ulrika, angående din ledare,kom ihåg att värnplikten var en idé från Napoelonkrigen... den tål att tänkas om ;) Quote
Ulrika Posted February 6, 2009 Report Posted February 6, 2009 Men Ulrika, angående din ledare,kom ihåg att värnplikten var en idé från Napoelonkrigen... den tål att tänkas om ;) Kul med positiv respons på hemsidan. Tackar ödmjukast. Och självklart tål allt att tänkas om. Jag tar egentligen inte ställning för eller emot plikten utan vill bara belysa vissa problem med att avskaffa den i senaste ledaren (sedan finns det problem med att ha den kvar också - vilket jag tagit upp tidigare). Tror dock inte direkt på idén att bötfälla kontraktsanställda soldater som lanserats av en person i FML. Se bara på hur det gick med stridspiloterna... Då försökte man ju bötfälla en pilot som hoppade av utan större framgång om jag inte missminner mig. /Häggroth Quote
033 Posted February 6, 2009 Report Posted February 6, 2009 Hemsidan är bra! Men kommer äldre nummer läggas upp, typ i en arkivfunktion? Eller kommer en sådan skapas för nya nummer framöver? Hade en del hjälp av att kunna söka på reportage om tjänster innan jag mönstrade/ryckte in. Quote
Fredas Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 Eftersom det fanns många Värnpliktsnytt att låna på luckan när jag låg inne så blev det ju att man läste, men jag kan inte säga att jag tyckte att det alltid var så mycket intressant läsning däremot. Det starkaste intrycket jag fick av tidningen var att det nästan bara skrevs om diverse jägare, och sen ganska mycket om bevakning (vilket iofs är den tjänsten som flest gör lumpen som) och att det väldigt sällan skrevs om några övriga befattningar än just dessa två. Hade själv tyckt att det varit intressant att läsa om exempelvis fältarbetarna, trossen, staben eller diverse luftvärnsbefattningar, något som jag inte kan komma ihåg att jag fick någon som helst information om genom den tidningen. Jägare, bevakning, jägare, bevakning etc etc är tyvärr inte tillräckligt varierande läsning för att falla mig i smaken... Ni andra kanske ha fått andra intryck, men så här är i alla fall vad jag kände... Quote
Recommended Posts