Jump to content

Vad händer om jag döms för ett brott innan inryckning?

Recommended Posts

Akut! Hej jag mönstrade förra sommaren och fick beslut om att jag rycker in 8 augusti. Nu har jag blivit misstänkt för narkotikainnehav eftersom jag swishat en bekant mycket pengar olika gånger. Detta pga att jag lånat ut pengar, Köpt ett guldhalsband,kläder och nån flaska alkohol utav honom. Om jag på något sätt döms för narkotikainnehav på något sjukt sätt innan jag rycker in eller medans. Vad händer? (nej jag har ej köpt narkotika, Det är en barndomsvän som tydligen håller på med skumma grejjer, detta visste jag ej eftersom vi inte träffats så ofta senaste åren.)

Du kommer väl såklart inte bli dömd för narkotikainnehav bara för att du har skickat pengar till någon? Att polisen misstänker dig för det är en sak, men för att du ska dömas för det krävs det att det faktiskt bevisas att du har innehaft eller brukat narkotika. I klartext att polisen hittar narkotika på dig, hemma hos dig eller i ditt blod/urin.

Om du döms för ett sådant brott så kommer du högst troligen inte kunna genomföra alternativt slutföra din värnplikt. Vilken effekt det har att du förekommer som misstänkt i en utredning av ett brott vet jag inte, men jag tror inte det syns i några register som Försvarsmakten vanligtvis kollar i.

Edited by AR123456789

• henke changed the title to Vad händer om jag döms för ett brott innan inryckning?