Hornet Posted May 3, 2007 Report Posted May 3, 2007 Om AK5 ska fasas utt så är det väl bätre än någonsin att ge den till HV? Vilket vore bäst att Ge AK5 till HV liten kostnad mot att skrota Sedan bara från hyllan top rail och så på med våra RP EHV Klart och så skrotar vi dom flesta AK4 istället eller skänker bort till några bätre behövande som vanligt Såhär skulle jag vilja se det i en grupp (ja jag drömer) Chef AK5 RP Stf AK5 RP M203 KSP skytt KSP58D Skarpskytt AK4B med bipod och lämpligt sikte Soldat AK5 RP Soldat AK5 RP Signalist AK5 RP Soldat AK5 RP Ja jag vet kommer aldrig att hända men det vore funkis :P Quote
BertilXerxes Posted May 3, 2007 Report Posted May 3, 2007 Innan BG tar fram stora röda krysset över denna tråd kan det vara lämpligt att hänvisa alla kaliberdiskussioner till Sytares gamla fina tråd istället. http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=11708&hl= Quote
Rickard N Posted May 3, 2007 Report Posted May 3, 2007 Du ute och kör bil i 90km/h == 25m/s ..du väger normalt 90kg....nu plötsligt krockar du....du flyger fram mot rutan av rörelseenergin som är en kraft och man påpekar populärt att man inte vill ha elefanter i baksätet (dvs folk som inte har bilbälten på sig). Dvs du "väger 2866" kg vid smällen. Det är den principen jag kör med ... Nej. Du far fram med kraften som är F=m*A där A är accelerationen. Du har rörelseenergin 28125J innan smällen, dock träffar du rutan med en kraft som beror på hur snabbt du accelereras i smällen, och du bör ju röra dig från 25m/s till 0 på bråkdelar av en sekund så den är säkert ganska stor. Var fick du siffra 2866 kg från? För att hålla oss till ämnet. Rikshemvärnschefens motivering till att inte byta till ak5 är att det har lagts såpass mycket pengar på modifiering och vapenlås till ak4 så att det inte är ekonomiskt försvarbart (tror jag han sa). Det har jag skrivit tidigare i tråden och informationen är nu närmare 10 månader gammal så det kanske har ändrat sig sen dess. Quote
eskil Posted May 3, 2007 Report Posted May 3, 2007 Du ute och kör bil i 90km/h == 25m/s ..du väger normalt 90kg....nu plötsligt krockar du....du flyger fram mot rutan av rörelseenergin som är en kraft och man påpekar populärt att man inte vill ha elefanter i baksätet (dvs folk som inte har bilbälten på sig). Dvs du "väger 2866" kg vid smällen. Det är den principen jag kör med ... Visserligen ökar massan ju fortare man färdas, men för att de över huvud taget ska märkas så måste man färdas rejält mycket snabare än 25m/s. Typ 3000 km/s eller mer för at råka ut för sådana relativistiska effekter. Du får ursäkta, men jag brukar alltid racka ner på folk som mäter kraft, tryck och gud vet vad i massaenheter. Quote
Knekt Posted May 3, 2007 Report Posted May 3, 2007 För att hålla oss till ämnet. Rikshemvärnschefens motivering till att inte byta till ak5 är att det har lagts såpass mycket pengar på modifiering och vapenlås till ak4 så att det inte är ekonomiskt försvarbart (tror jag han sa). Det har jag skrivit tidigare i tråden och informationen är nu närmare 10 månader gammal så det kanske har ändrat sig sen dess. Vilket jäkla idiotargument! ".. ett jäkla skit, men nu har vi baxat det ända hit!" Karl kan ju inte vara räknekunnig. Den största kostnaden för modifieringen var ju siktena i sig och de flyttas ju med till det nya vapnet, låt vara med tillägget av en ny skena (men där finns det ju lösningar som inte krävwer att man svetsar och fräser i vapnet). Vapenlåsen köptes ju inte direkt in i förrgår; det är bra många år sedan den kostnaden försvann. Visst tillkommer kostnaden för att köpa nya lås, men med tanke på att HV:s numerär inte är lika stor som när låsen först projekterades, så är den kostnaden lägre idag. Och hur kostnadseffektivt är det att skrota nya vapen och behålla äldre med högre servicekostnader. Lägg sedan till alla allmänna kostnader för att hålla dubbla vapensystem i organisationen (utbildning, logistik... det finns mycket som kostar!) Visst... att behålla Ak5 när alla andra kör Ak5C är inte den optimala lösningen, men kostnaderna måste ju ändå rimligtvis bli lägre än att ha Ak4 och Ak5C. Quote
DaRaven Posted May 3, 2007 Report Posted May 3, 2007 Vapenlåsen köptes ju inte direkt in i förrgår; det är bra många år sedan den kostnaden försvann. Visst tillkommer kostnaden för att köpa nya lås, men med tanke på att HV:s numerär inte är lika stor som när låsen först projekterades, så är den kostnaden lägre idag. Torde ju inte dröja länge innan alla åskpinnar hamnar i centralförvaring, och då är vapenlåsen överspelade. Quote
Proto Posted May 3, 2007 Report Posted May 3, 2007 När man bytte till 5,56 för länge sedan var det väl just pga av kostnadseffektiviteten? Billigare ammo och billigare att utbilda på då 5,56 är en mindre kaliber som är bra för ovana skyttar. Vi borde då av kostandsskäl byta snabbare än bums! Eller har ammo-kostanden ändrat sig på 30 år? För att finansiera material för att fästa rödpunktsiktet an jag tänka mig stödköpa min gamla AK4 för motsvarande peng. Såklart då enbart som halvautomat. Hade gjort seg fint på älgjakten JS Quote
Rickard N Posted May 3, 2007 Report Posted May 3, 2007 För att hålla oss till ämnet. Rikshemvärnschefens motivering till att inte byta till ak5 är att det har lagts såpass mycket pengar på modifiering och vapenlås till ak4 så att det inte är ekonomiskt försvarbart (tror jag han sa). Det har jag skrivit tidigare i tråden och informationen är nu närmare 10 månader gammal så det kanske har ändrat sig sen dess. Vilket jäkla idiotargument! ".. ett jäkla skit, men nu har vi baxat det ända hit!" Karl kan ju inte vara räknekunnig. Den största kostnaden för modifieringen var ju siktena i sig och de flyttas ju med till det nya vapnet, låt vara med tillägget av en ny skena (men där finns det ju lösningar som inte krävwer att man svetsar och fräser i vapnet). Vapenlåsen köptes ju inte direkt in i förrgår; det är bra många år sedan den kostnaden försvann. Visst tillkommer kostnaden för att köpa nya lås, men med tanke på att HV:s numerär inte är lika stor som när låsen först projekterades, så är den kostnaden lägre idag. Och hur kostnadseffektivt är det att skrota nya vapen och behålla äldre med högre servicekostnader. Lägg sedan till alla allmänna kostnader för att hålla dubbla vapensystem i organisationen (utbildning, logistik... det finns mycket som kostar!) Visst... att behålla Ak5 när alla andra kör Ak5C är inte den optimala lösningen, men kostnaderna måste ju ändå rimligtvis bli lägre än att ha Ak4 och Ak5C. Det skall ju jämföras med att vi köpte in pbv401 och 501 och lade ner innan vi utbildat på dem. Det tyckte folk var dumt. Quote
KD803 Posted May 3, 2007 Report Posted May 3, 2007 Nu när miljö/ekonomifrågor börja dyka upp med bly och ammunitionskostnader för miljöamm till ak4 kommer prossesen säkert att gå fortare med någon general som vill ses som hjälte i media. Kanske får vi ut något gott ur miljövågen (får upp tanken med en katalysator längst fram på vapnet)..? Blyad ammunition kan fortfarande användas på skjutbanor eftersom dessa ska ha miljökulfång. Dessutom är det fortfarande inte bestämt huruvida FM kommer att få dispens för att skjuta blyat på skjutfält, så även där kan det bli så att 7,62 framgent kommer att vara ett betydligt billigare alternativ än 5,56. Någon som vet om grundversionen av Ak5:an kommer finnas kvar i FM eller kommer att fasas ur i takt med att Ak5C kommer ut till förbanden? Den kommer att avvecklas, FM ska bara ha AK4B, AK5C och AK5D. Detta enligt Per A på FMV. När man bytte till 5,56 för länge sedan var det väl just pga av kostnadseffektiviteten? Billigare ammo och billigare att utbilda på då 5,56 är en mindre kaliber som är bra för ovana skyttar. Ja, det var ett av argumenten. Detta gällde då vid utbildning av civilister, kostnaden för omskolning av redan vapenutbildade HV-män torde vara en helt annan. Det som dessutom tillkommit sedan dess är att 7,62 idag ofta är gratis medan 5,56 alltid kostar. Till alla i HV som vill ha AK5 så ställer jag frågan: vad ska ni inte ha istället då? För oavsett vad så kan man räkna med att en ombeväpning inte skulle bli gratis, och de pengarna måste tas någonstans. Ska det bli färre körmil för HVIPs terrängbilar? Uppskjuten nyanskaffning av sambandsmateriel? Färre övningstimmar? TANSTAAFL Quote
Mjölkchoklad Posted May 3, 2007 Report Posted May 3, 2007 Är 5:an verkligen såpass mycket bättre än 4:an att det är värt besväret att ha två olika slags finkaliberammunition på gruppnivå? Quote
employed Posted May 3, 2007 Report Posted May 3, 2007 Är 5:an verkligen såpass mycket bättre än 4:an att det är värt besväret att ha två olika slags finkaliberammunition på gruppnivå? Varför borde inte vi kunna ha det för? Se på utlandsstyrkan som också kör med KSP58B och ak5. 7.62an är en bra kula mot "hårdare mål". I lumpen hade vi ak5 och ksp58an. Quote
effte Posted May 4, 2007 Report Posted May 4, 2007 Någon som vet om grundversionen av Ak5:an kommer finnas kvar i FM eller kommer att fasas ur i takt med att Ak5C kommer ut till förbanden? Obekräftade rykten gör gällande att 100.000+ omodifierade Ak5 skall smältas ner i närtid. Stämmer detta kan vi nog glömma den ombeväpningen i HV. Jag hoppas det är fel men skulle faktiskt inte bli förvånad, tyvärr. Quote
Hensoldt Posted May 4, 2007 Report Posted May 4, 2007 Hmm Om det ryktet stämmer så tänker dom nu så här: - Skynda er nu för fan å smält ner dom INNAN vi måste dela ut dom till Hv. @KD803 Att en ombeväpning skulle kosta mycket pengar är nog sant. Men man kan faktiskt göra det gratis. Dom som hellre vill ha AK5 än "spettet" får helt enkelt på eget bevåg och utan milersättning ta sig till närmsta TSF å kvittera ut sin bössa. Å jag kan nog med påstå att dom flesta, iaf i min pluton, skulle göra den resan med nöje... Quote
KD803 Posted May 4, 2007 Report Posted May 4, 2007 Att en ombeväpning skulle kosta mycket pengar är nog sant. Men man kan faktiskt göra det gratis.Dom som hellre vill ha AK5 än "spettet" får helt enkelt på eget bevåg och utan milersättning ta sig till närmsta TSF å kvittera ut sin bössa. Å jag kan nog med påstå att dom flesta, iaf i min pluton, skulle göra den resan med nöje... 1. Att ha någon slags "frivillig" ombeväpning är inte realistiskt. Antingen ska en HV-pluton ha AK4B eller också ska den ha AK5, någon blandning därav är inte hanterligt. 2. De stora kostnaderna ligger inte i de enskilda hemvärnssoldaternas reseersättningar utan i kostnaderna för att transportera vapen, genomföra GT, anordna ut- och inlämning osv. 3. Min fråga kvarstår: vad ska ni inte få istället? Quote
F Soldat Nilsson Posted May 6, 2007 Report Posted May 6, 2007 Gammal disskussion det här men hur motiveras det från högre ort att HV/FRIV ska ha 4:an? Att det nu efter ombeväpning till AK4B är helt menigslöst att inom de närmaste åren byta till AK5 köper jag men innan den byggdes om måste ju tankarna funnits där! Fanns inte tanken att skrota 4an helt och istället byggt om 5or med rps etc? Någon som vet mer? Tror inte att Försvarsmakten skrotar AK4 nu när så mkt pengar har lagts på dem. Jag tror att AK4 kommer leva kvar längre en AK5 men det är bara vad jag tror! Quote
Schmutte Posted May 6, 2007 Report Posted May 6, 2007 Gammal disskussion det här men hur motiveras det från högre ort att HV/FRIV ska ha 4:an? Att det nu efter ombeväpning till AK4B är helt menigslöst att inom de närmaste åren byta till AK5 köper jag men innan den byggdes om måste ju tankarna funnits där! Fanns inte tanken att skrota 4an helt och istället byggt om 5or med rps etc? Någon som vet mer? Tror inte att Försvarsmakten skrotar AK4 nu när så mkt pengar har lagts på dem. Jag tror att AK4 kommer leva kvar längre en AK5 men det är bara vad jag tror! OM jag försöker tänka som FM så skulle jag skrota Ak4 före Ak5, men det är ju som FM tänker Quote
Nifelhel Posted May 11, 2007 Report Posted May 11, 2007 http://www.mil.ee/~fotek/gallery/pildid/album286/aax.jpg Kan ju tänkas att vi kan uppgradera spettet mer i väntan på ett helt nytt enhetsvapen inom FM...innan dess lär vi nog inte se en ny bössa Estländarna verkar ju vara en bit på väg -------------------------------------- EDIT: Ändrat till länk pga bildstorlek. The Swede BLÅGUL Estlands uppgradering av G3 diskuteras vidare i befintlig tråd http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=29213 /Blågul Quote
employed Posted May 13, 2007 Report Posted May 13, 2007 Så detta är alltså inte lätt? - Order ges ut att alla ska ha bytt in sina ak4or mot ak5or innan år 20XX - FM hittar sinna 100 tusen ak5or som bar ligger och skräpar - FM tar reda på hur många hemvärnsmän som ligger var och var "deras" regemente ligger - Soldaten åker dit och byter in sin ak, magasin, vårdkit mm. Och får ut en ak5. - Alla blir glada. (utom ak4-fanboysen då da) FM, på era platser... färdiga... gå!!!11!!11!!! Quote
Rickard N Posted May 13, 2007 Report Posted May 13, 2007 vapennummer skall tas fram på ak4, nummer skall tas fram på vapenlås, dessa skall ut ur systemet när de är inlämnade, nya nummer in i systemet, nya vapenlås skall inköpas, räls skall inköpas för att fästa rps på (om man inte skall köra med vanilj-ak5), massa soldater skall omskolas, alla soldater skall skjuta baskrav och vaktprov, nya instruktörer måste utbildas. Listan kan göras lång Quote
employed Posted May 14, 2007 Report Posted May 14, 2007 (edited) vapennummer skall tas fram på ak4, nummer skall tas fram på vapenlås, dessa skall ut ur systemet när de är inlämnade, nya nummer in i systemet, nya vapenlås skall inköpas, räls skall inköpas för att fästa rps på (om man inte skall köra med vanilj-ak5), massa soldater skall omskolas, alla soldater skall skjuta baskrav och vaktprov, nya instruktörer måste utbildas.Listan kan göras lång Nu menade jag bara för att "få" dem dock Varför ska vi ha vapen lås? Borde vi inte ha dem in låsta... funkar ju skit bra för alla lumpare så varför skulle funkar de inte för oss? (kanske borde diskuterad i ak4 i hemmet), omskolning av soldater kan ju inte ta allt för lång tid. Gick själv från ak5 till 4an med mindre problem. Finns nog många som går med i HV/IP nu som är utbildade i ak5. Vi borde ha generationsskifte där med. Edited May 14, 2007 by Yohn Quote
Rickard N Posted May 14, 2007 Report Posted May 14, 2007 (edited) vapennummer skall tas fram på ak4, nummer skall tas fram på vapenlås, dessa skall ut ur systemet när de är inlämnade, nya nummer in i systemet, nya vapenlås skall inköpas, räls skall inköpas för att fästa rps på (om man inte skall köra med vanilj-ak5), massa soldater skall omskolas, alla soldater skall skjuta baskrav och vaktprov, nya instruktörer måste utbildas.Listan kan göras lång Nu menade jag bara för att "få" dem dock Varför ska vi ha vapen lås? Borde vi inte ha dem in låsta... funkar ju skit bra för alla lumpare så varför skulle funkar de inte för oss? (kanske borde diskuterad i ak4 i hemmet), omskolning av soldater kan ju inte ta allt för lång tid. Gick själv från ak5 till 4an med mindre problem. Finns nog många som går med i HV/IP nu som är utbildade i ak5. Vi borde ha generationsskifte där med. Du menar att vi skall hälla ut vapen utan att folk säkert är utbildade på dem? Även de som var grundutbildade på ak4 var tvugna att skriva nytt säkprov osv. när jag gjorde min grundkurs. Jag vet inte om det är för att det är enklast så eller om säkprov motsv. inte har legendarisk hållbarhet. Huruvida det skall finnas vapenlås eller inte kanske är en annan diskussion, jag gjorde bedömningen att det var intressant att ha samma struktur som vi har nu, delvis pga att det kompani jag tillhör inte får plats med fler vapen i kasunen och det är inte särskilt många som har centralförvarade vapen då. Och nej, vi får inte en kasun till. Att omskolningen inte tar så lång tid är sant, dock skall det göras. (edit. jag vill också ha ak5, däremot inser jag lite vad som krävs för att det skall hända utöver tillgång) Edited May 14, 2007 by Rickard N Quote
Fu Dahlberg Posted May 14, 2007 Report Posted May 14, 2007 Så detta är alltså inte lätt?- Order ges ut att alla ska ha bytt in sina ak4or mot ak5or innan år 20XX - FM hittar sinna 100 tusen ak5or som bar ligger och skräpar - FM tar reda på hur många hemvärnsmän som ligger var och var "deras" regemente ligger - Soldaten åker dit och byter in sin ak, magasin, vårdkit mm. Och får ut en ak5. - Alla blir glada. (utom ak4-fanboysen då da) FM, på era platser... färdiga... gå!!!11!!11!!! Glöm inte att allt måste betalas också... finns ju inte pengar över i budgeten idag för att öva ju... Quote
compfast Posted May 17, 2007 Report Posted May 17, 2007 (edited) Det här med att AK5:ans 5,56 inte skulle gå igenom en vanlig innervägg. Är det nån som har testat? Det "känns" som den borde flyga rakt igenom. Alltså, En 13 mm gipsskiva och sen en luftspalt på oftast 45 eller 70 mm och ytterligare en 13 mm gipsskiva. Eller är det betongväggar ni syftar på? Ja! Men frågan är vart åker kulan efter att den gått genom väggen? Det kan ingen svara på! Vart tar den vägen om den råkar träffa några små grenar i skogen? Hv kommer aldrig att få Ak5, den kommer att försvinna, det är den största miss FVM har gjort när de köpte den! Hoppas efterföljaren till Ak5 kommer snart... Edited May 17, 2007 by compfast Quote
employed Posted May 20, 2007 Report Posted May 20, 2007 Hv kommer aldrig att få Ak5, den kommer att försvinna, det är den största miss FVM har gjort när de köpte den! Hoppas efterföljaren till Ak5 kommer snart... Sant sant... Se norge som lyckades använda sin g3a under den tiden vi använt både ak4 och 5. Hm... Även om jag vill så tror jag också att vi aldrig kommer få se ak5 i hv. Ingen pushar så pass mycket just nu. Och när försvaret köper in nytt ak system så kommer säkert hv inte att finnas. Quote
Sgt 1cl HuggyBear Posted June 1, 2007 Report Posted June 1, 2007 Hv kommer aldrig att få Ak5, den kommer att försvinna, det är den största miss FVM har gjort när de köpte den! Hoppas efterföljaren till Ak5 kommer snart... Sant sant... Se norge som lyckades använda sin g3a under den tiden vi använt både ak4 och 5. Hm... Även om jag vill så tror jag också att vi aldrig kommer få se ak5 i hv. Ingen pushar så pass mycket just nu. Och när försvaret köper in nytt ak system så kommer säkert hv inte att finnas. Nej ! AK5 var inte en stor miss, den har vissa brister men är ingen brist. Om den är en miss så är väl rådande militärdoktrin en miss också. AK5s ersättar är här, AK5C, den kommer att bli försvarsmakts gemensam.... Ett annat vapen än AK5 lär vi inte se på ett par decenier... Om Hv tar tag i det och börjar pucha nu även de på gräs rots nivå och använder argument som Försvarsmakts gemensam Samma ammunition för personligt vapen över hela FM Är inte Hv en del av FM? Mina 5 öre, har säker missat något eller upprepat något GMY Quote
Munin Posted June 1, 2007 Report Posted June 1, 2007 Då hemvärnets högste befälhavare av flera skäl är emot byte till ak5(åtminstone i maj 07), lär en ev. ombeväpning till ak5 dröja. /M Quote
Fk Satan Posted June 1, 2007 Report Posted June 1, 2007 Då hemvärnets högste befälhavare av flera skäl är emot byte till ak5(åtminstone i maj 07), lär en ev. ombeväpning till ak5 dröja. /M Vilka argument körde han med denna gång? Quote
Munin Posted June 1, 2007 Report Posted June 1, 2007 Fritt ur minnet så: Då ak5:an inte har samma pang, fler eldavbrott, är klenare och mindre robust samt därför kräver mer reparationer/service av utmattningsskäl. Sen är det tydligen jäättesvårt för Gris-Olle att byta vapensystem. /M Quote
Proto Posted June 1, 2007 Report Posted June 1, 2007 Med de ursäkterna kan man dra slutsatsen att HV har större behov för ett funktionellt ehv än övriga försvarsmakten och inte minst alla de som varit i skarp tjänst utomlands.. Kan han inte bara säga att det inte är prioroterat med hänsyn till ekonomin, är det så hemskt att medge? JS Quote
Knekt Posted June 3, 2007 Report Posted June 3, 2007 Bara jag som har lite svårt att respektera en chef som inte har större tilltro till sin personals kompetens än så? Quote
Recommended Posts