Jump to content

Recommended Posts

Tänkte att vi kunde starta en tråd där vi utbyter olika rykten/tips/fakta om aktuella vakanser. Detta har dykt upp på olika ställen i olika trådar.

So let the good times roll!

Jag anmäler mig frivilligt till samtliga vakanser som finns.

Är ruskigt trött på att plugga och behöver ett break. Så kom ihåg att jag har första tjing!! :huh:

• Replies 491
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 5 months later...
Tänkte att vi kunde starta en tråd där vi utbyter olika rykten/tips/fakta om aktuella vakanser. Detta har dykt upp på olika ställen i olika trådar.

So let the good times roll!

Jag anmäler mig frivilligt till samtliga vakanser som finns.

Är ruskigt trött på att plugga och behöver ett break. Så kom ihåg att jag har första tjing!! :winner:

Tyckte att detta var en tråd som behövdes väckas liv i...

Vakanslistan på mil.se är ju tunn som vanligt men vakanser finns ju alltid...

Någon som sitter på ngt hett tips?

hittade en artikel där dom erbjuder nya jobb, idag!

intressant och ev. med vapen i hand... :baskerFN:

MÅNDAG 27 SEPTEMBER 2004

"800 nya platser redan idag"

vårdens nye generaldirektör Lars Nylén

Förutom nya fängelseplatser lovar Lars Nylén också att lägga ner pengar på mer kompetent personal och utbyggd säkerhet.

Han tycker också att personalen i fängelserna behöver hjälpmedel för att skydda sig.

På frågan om vakterna ska få bära vapen svarar han att det "tål att tänkas på".

Magnus säger: Jag har alltid undrat varför är det så mjäkigt på svenska fängelser? Permissioner etc. Tycker det är dags att slopa såna förmåner är man dömd ska man också sitta det man blivit dömd till. Hur ställer du dig till hårdare straff?

Lars Nylén säger: Vi får skilja på att döma ut en påföljd som är domstolens uppgift och att avtjäna straffet som ska ske inom kriminalvårdens ram. Det är viktigt att man sköter sig under avtjäningstiden. Missköter man sig tycker jag att det ska få påverka möjligheten till villkorlig frigivning. Och sitta av en längre tid än den som sköter sig

Anna säger: Vad ska du göra med pengarna du fått av Bodström?

Lars Nylén säger:

Vi ska bland annat få flera platser förhoppningsvis 800 redan i dag för att få drägligare förhållanden på anstalten.

Vi ska få en mer kompetent personal. Vi ska bygga säkerhet och fortsätta behandlingsverksamheten.

Marie säger: Det händer allt för ofta att brottsoffer, till exempel förföljda kvinnor, inte får veta när mannen får permissioner från fängelset. Det är deras rätt enligt lagen. Kommer ni i fortsättningen följa den lagen?

Lars Nylén säger: Jag tror det är väldigt viktigt att de reglerna följs.

Salming säger: Vad tycker du om att det INTE är olagligt att rymma från fängelser. Att det inte ger en straffpåföljd?

Lars Nylén säger: Jag tycker att det är ett problem som kan lösas inom ramen för villkorlig frigivning och inte genom ett åtal för rymningen.

Utan signaturHärligt, Lars jag tror på dig. Fråga: varför kan inte vakterna ha en elpistol tillhands?

Lars Nylén säger: Vakterna behöver ha hjälpmedel för självskydd. I vad mån de behöver ha någon mer offensiv utrustning tål att tänka på.

Vikarie säger: Man säger ju att man vill se fler akademiker bland vårdarna. Hur ska man kunna få någon som pluggat på högskola i många år att jobba för 16 000-18000 i månadslön?

Lars Nylén säger: Vi måste naturligtvis ha en aktiv rekryteringspolitik inom kriminalvården. Och hur den ska vara utformad under min ledning måste jag återkomma till.

Hasse säger: Det lär finnas fängelser i USA där det aldrig har skett några rymningar. Är inte detta något att ta efter i Sverige?

Lars Nylén säger: Man kan säker hitta inspiration i utlandet, sen gäller det att överföra det till svenska förhållanden och hur vi tycker att de ska vara.

Vikarie säger: Idag finns det många vikarier som jobbat flera år men inte fått mer utbildning än två eller tre veckors introduktion. Det talas ju mycket om kompetensutveckling inom kriminalvården. Kommer det att satsas på utbildning på ALLA anställda? En stor andel av vårdarna är ju faktiskt vikarier.

Lars Nylén säger: Jag har alltid ansett att kompetent personal är viktigt. Kompetensutveckling är något som man måste få fortlöpande.

Utan signatur säger: Hej, anser du att det finns så hopplöst ovårdbara brottslingar att de inte kan släppas ut någonsin? I så fall, var skall de hållas i förvar? Ingmar

Lars Nylén säger: Min förhoppning är att alla människor är förbätterliga. Men det finns naturligtvis människor som är så skadade att man måste skydda omgivningen för dem under lång tid.

Landvetter säger: Hur kommer det sig att dom svenska fängelserna inte håller samma säkerhet längre? Har man slappat till eller har det med nedskärningar att göra som med allt annat?

Lars Nylén säger: Det är nog en blandning av att det har slappats till, att man tidigare har fått minskade resurser och att vi har fått ett hårdare klimat i samhället men också andra orsaker.

Mirja säger: Det MÅSTE gå att se till att det inte finns mobiler inne på fängelserna - eller?

Lars Nylén säger: Ett är att hindra mobiler från att komma in där de inte ska in. Ett annat är att störa ut samtal. Det jobbas på båda sakerna.

Robert säger: Har du själv gjort något olagligt?

Lars Nylén säger: Det har jag säkert gjort. Begått förseelser, parkerat fel och kört för fort. Men inte kommit i klameri med rättvisan. Vem är felfri?

Henrik säger: Hur kommer det sig att det ryms så mycket i Sverige och inte i tex USA?

Lars Nylén säger: Antalet rymningar har minskat påtagligt de senaste åren med 70 procent de senaste tio åren från slutna anstalter. Det är bra. Det nya är de tuffa fritagningarna och rymmare som vi har sett i sommar.

Varberg säger: Alla sommarens och höstens rymningar har kostat staten enorma summor pengar.

Jag tycker det är orimligt att rymmarna inte straffas hårt för detta, genom förlängd strafftid. Då kanske vissa av dem tänker efter lite mer innan de rymmer. Så som det ser ut idag så har de allt att vinna, inget att förlora, på att rymma. Helt fel tycker jag, vad tycker du??

Lars Nylén säger: Man måste se över detta med konsekvenser vid rymningar. Men visst är det så att den som rymmer redan i dag förlorar på det på olika sätt. Inte minst förlorar många andra som sköter sig på det.

Publicerad: 2004-09-27

tipsa oss: [email protected]

© Aftonbladet Nya medier

Ett annat tips är att gå in på Sida:s hemsida. Där brukar det med jämna mellanrum dyka upp intressanta jobb, typ observatörsjobb på Västbanken, TIPH :blink: och Sri Lanka, SLMM (har tipsat om detta förut, men repetition är kunskapens moder). Där finns det en del andra länkar, t ex FN där man ibland kan hitta jobb som inte kräver att du är typ vörstingdiplomaten med 60 års erfarenhet.

SIDA

Om man nu kan tänka sig att åka någonstans utan vapnet d v s. 8-/

edit:förtydliganden

Edited by Gomer Pyle

"Den personal som nu är uttagen till EB 01 kommer att få uttagnings-besked, inryckningsorder och övriga handlingar med posten under kommande vecka. (Vi kommer även att publicera listan här på nätet så snart överföringen mellan olika programvaror och webben är lösta.)

Några befattningar är just nu under tillsättande och samtidigt finns det några befattningar som vi gärna ser fler sökande till. Bland annat gäller det två tjänster som stabsassistent, en till resedetaljen och en till welfare/post. Vi tar gärna emot intresseanmälningar till dessa befattningar.

Det går bra att maila en intresseanmälan till mailadressen [email protected] eller gå in på "Rekrytering utlandstjänst" för ytterligare information."

EDIT: Taget från T2s hemsida avseende NL03

Edited by Sgt Andersson

Undertecknad är Ledningsplutonchef på insatsförbandet EN03.

Rekrytering "ringvecka" är v447.

Om det finns individer som är intresserade av någon befattning på plutonen så går det utmärkt att skicka PM.

Sökes

Vagnchef Patria (nya SISU:n)

Förare Patria (nya SISU:n)

C Stabsgrupp

Stf C Stabsgrupp

Signalist/kabelman/bilförare

Information om EN02/03 finns på www.ing2.mil.se

Utbildningens längd varierar beroende på befattning men den sker i april-juni 05. Beredskapen börjar 050601.

:banana

Tjena!

Kul med så mycket respons via PM.

Intresserade bör skriva lite mer om sig själva.

Ex

GU befattning ,år ,vitsord. tfnnr till referens

ev tidigare erfarenhet av beredskapsförband/US befattning . år , vitsord ,tfnnr till referens.

VC Patria befattningen existerar i verkligheten dock ej i listan på ing 2 hemsida så jag antar ett begränsat antal indivder har sökt den tjänsten då få har kännt till den.

Mvh Lt Corneliusson (Glock)

:surprise:

Guest Polaris

Jag behöver en strf 90 förare asap till LA03. Du måste ha minst 10-7-7 och blått förarbevis. Har du varit KB-elev är det en fördel. Skicka ett PM med namn och personnummer. Du måste även skicka med referenser. Jag tar inga förare som inte en officer kan rekommendera.

AS2

Jag har en vakans jag behöver fylla.

Jag söker en grundutbildad prickskytt för eventuell tjänstgöring med Delta Sierra, LA03. Formellt är detta en psk-soldbefattning, men jag vill ha denna kompetens på plutonen.

Om det är någon som känner sig manad, kontakta Hans Nilsson, Pers US i Uppsala. Lämna namn, person- och telefonnummer snarast, och säg till honom att det gäller en vakans på Delta Sierra eller fjärde skyttpluton, LA03. Han kommer att ge mig era uppgifter och jag kommer senare att kontakta er.

Som orientering kan jag säga att det ännu INTE finns något formellt beslut om att förlänga den Svenska insatsen, men att all planering och verksamhet bedrivs som om det blir av.

LtX, DS1

Jag har en vakans jag behöver fylla.

Jag söker en grundutbildad prickskytt för eventuell tjänstgöring med Delta Sierra, LA03. Formellt är detta en psk-soldbefattning, men jag vill ha denna kompetens på plutonen.

Om det är någon som känner sig manad, kontakta Hans Nilsson, Pers US i Uppsala. Lämna namn, person- och telefonnummer snarast, och säg till honom att det gäller en vakans på Delta Sierra eller fjärde skyttpluton, LA03. Han kommer att ge mig era uppgifter och jag kommer senare att kontakta er.

Som orientering kan jag säga att det ännu INTE finns något formellt beslut om att förlänga den Svenska insatsen, men att all planering och verksamhet bedrivs som om det blir av.

LtX, DS1

Vi på delta la02 har inte den kompetensen men det funkar ändå för vi har inga bössor och ag90? rena shaijten finns inga avstånd att använda dom ändå på, vore jag dig skulle jag söka annan kompetens istället.

Jag är medveten om att det inte finns något Psg på Delta idag. Jag är också medveten om att det inte är något man använder varje dag. Dock så är det min bestämda uppfattning, med erfarenhet från tidigare missioner, att det finns tillfällen då det är mycket användbart. Min inriktning är att få ner ett Psg i och med rotation.

Vad gäller ta med sig annan kompetens så är min uppfattning att en grundutbildad prickskytt inte har några problem med att lösa ut tjänsten som Psksoldat. Vet inte riktigt vilken annan kompetens du syftar på, men jag tar gärna till mig erfarenheter från LA01/LA02.

Hursomhelst, min inriktning kvarstår - om det finns någon grundutbildad prickskytt som känner för att haka på ner till Afrika, hör av er till Pers US.

• 3 weeks later...

Det finns ingen Plutch ute i vida världen som söker en reko Grg-skytt?

Jag vill verkligen ut och göra nytta, och det verkar tyvärr som lobbying ala detta forum är bästa vägen till en biljett ut.

som sagt, jag har mycket goda vitsord och bra referenser, hör gärna av er.

känns nästan som om man säljer sex... :P

Var bara uppmärksamma på att dom med största säkerhet komer sänka missiontilläget på LA03 till 4200 eller lägre...

Fast vill man ut på mission så är inte det hela världen ...

Edited by ugly

Var bara uppmärksamma på att dom med största säkerhet komer sänka missontilläget på LA03 till 4200 eller lägre...

Fast vill man ut på mission så är inte det hela världen ...

Tror det är samma som jag hade på KS 05.... lustigt..... :worthy:

I.a.f åker man ju inte för pengarna.