Jump to content

Recommended Posts

Hej!! Sugen att åka till Sudan ?

Vakt/Eskortplutonen MNHQCoy saknar PATGB Fö/Skyttar

Förarbevis PATGB alt Sisu

Inget kontrakt med något annat PARP förband

Synd att man saknar det där förarbeviset, tänk vad många missioner man kunde sökt och haft en rimlig chans att komma med på. Dessutom tillhör jag "tyvärr" ett beredskapsförband, så jag skyller på det den här gången.

Vad jag förstår har det varit lite varierande kravuppfyllelse (förarbevis eller C-kort) på förarna tidigare. Börjar det finnas tillräckligt många GU-utb förare nu eller gör man fortfarande kravunderskridanden?

Får VC också förarbevis och hur omfattande utb får de?

Edited by 106
  • Replies 495
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej!! Sugen att åka till Sudan ?

Vakt/Eskortplutonen MNHQCoy saknar PATGB Fö/Skyttar

Förarbevis PATGB alt Sisu

Inget kontrakt med något annat PARP förband

Synd att man saknar det där förarbeviset, tänk vad många missioner man kunde sökt och haft en rimlig chans att komma med på. Dessutom tillhör jag "tyvärr" ett beredskapsförband, så jag skyller på det den här gången.

Vad jag förstår har det varit lite varierande kravuppfyllelse (förarbevis eller C-kort) på förarna tidigare. Börjar det finnas tillräckligt många GU-utb förare nu eller gör man fortfarande kravunderskridanden?

Får VC också förarbevis och hur omfattande utb får de?

Hej

Vi valde att efter lite turer göra så att såväl förare,skyttar och vagnch fick förarbevis (blått)

Generellt så är strävan att det ska vara C-kort men det går ju även att utbilda någon med B-kort till fö, bla ett prejudikat som IA förbanden och andra med dom satt.

Nähh det finns inte tillräckligt med GU förare för att fylla upp hela behovet däremot så börjar det ju även bli ett antal som avslutat tjgöring med något parpförband och fått fö-bevis där.

/b

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

VAKANS!! :unsure:

Signalist/bilförare till stabsgruppen , Ledningspluton EN03

Inryck: Helst nyss. Dock senast v518

Krav: Körkort och signalistkunskaper.

Bra att ha:

Missionserfarenhet helst i någon sambandsbefattning.

Kunskaper i FM ra system 180/195, PC-Dart.

Hög datormognad.

Förarbevis GW.

mm.

Skicka PM till mig genast om ni är intresserade!

• BlåGul -1

Det är svårt för förbanden att få tag på viss personal tydligen. FM är dessutom rätt så kräsen avseende sökandes kompetens till vissa befattningar.

/Krook

Edit: förtydliganden

Edited by Krook

Krook har rätt men man skall inte underskatta infopersonalens sölighet avseende uppdateringar av sidan. det är inte ovanligt att vakanser blir tillsatta innan vakansen kommer upp på sidan.

Nu vill jag gärna ha lite mer PM ang min vakans. :)

The Swede

Vad gör en Brandschaktförare?

Han/Hon Schaktar ihop branden till en så liten yta som möjligt, för att sedan kunna släcka så fort som det bara går :sniper: tidsvinst???

Jag har sommarlov från början av juni till augusti... och det suger så i missionstarmen så jag håller på att bli galen!

Är det ingen som har en sommarlång vakans åt mig?! (Jag åker vart som helst, bara jag får lön, medalj och en schysst solbränna!)

• BlåGul -1

Sökes till KS12:

Sjukgymnast med fullgjord GU eller GSU US.

Inryckning vecka 16.

Svar till C Pers KS12

(Svar kan också PM:as till mig med förbehåll för ev. fördröjning vid vidarebefordran)

/Krook

Guest sörling

Ingen som söker eller vet någon som söker en MP (muck02/03) men har behållt sina soldat kunskaper och spec kunskaper kvar genom civilt arbete och friorg.??? Trött på att plugga och skulle kännas gött att få göra nått annat än att lurka runt här i Sverige...

Mvh Sörling :lol:

• BlåGul -1
Hej va f*n. Varför står det Prao på mig för???  :lol: "nu E ja arg" som den berömde Emil skulle sagt...

Chilla :lol:

Läs Forum FAQ och Reglerna längst upp till vänster till att börja med, du är PRAO för att du är ny här, det går över. ;)

Guest sörling

Tack grabbar jag var inne å läste det efter mina inlägg men tack ändå. B)

EB02 måste du ha Polishögskoleutb. för att kunna söka den vakansplatsen... och det har inte jag (ännu)... men hade jag fått åka ner så hade jag stuckit direkt...

Antar att det är få med dessa meriter:

drivmedelsman eller kvartermästare. Ska ha förarbevis på hjullastare, truck, bandvagn 309, tung lastbil och släp, ADR. Bör ha kunskap om ammunition inom Försvarsmakten.

Har bara två av dessa, så då är det väl ingen idé att söka !? :lol:

Eller kan man få den kompliterande utbildningen tro under tiden ?

Saknar ADR, förarbevis 309, släp, drivmedelsman.

Dum fråga kanske, den är säkert redan tillsatt utan att dom tagit bort den

från mil.se. :D

Antar att det är få med dessa meriter:

drivmedelsman eller kvartermästare. Ska ha förarbevis på hjullastare, truck, bandvagn 309, tung lastbil och släp, ADR. Bör ha kunskap om ammunition inom Försvarsmakten.

Har bara två av dessa, så då är det väl ingen idé att söka !?  :D

Eller kan man få den kompliterande utbildningen tro under tiden ?

Saknar ADR, förarbevis 309, släp, drivmedelsman.

Dum fråga kanske, den är säkert redan tillsatt utan att dom tagit bort den

från mil.se. :banana

Idé att söka är det alltid!

Släpkort tar sin lilla tid och om någon med detta söker så kanske de går före... (ytterligare en anledning att bygga på med E, suck...).

F.ö. låter det som att man bör ha gått fordon, gren transportteknik och sedan blivit kvartermästare för att klara alla "krav".

Finnes det någon med en uppfattning om hur länge "vakans-annonser" ligger uppe på mil.se innan de tas ner (alltså efter att de har blivit besatta)?

Frågan gäller då den brukliga eftersläpningen!

/P

10 dagar är inte ovanligt

Ibland går det väldigt fort (2-3) dagar.

Det är vanligt att det tar ett litet tag att få upp vakans meddelandet och under den tiden hinnar många tjänster bli tillsatta via kontakter/uppringning av yxor mm.

Ibland kommer vakanser upp på nätet efter att de är tillsatta vilket kan sätta myror i skallen på den individ som tror sig ha fått tjänsten. :baskerPa:

Dom ringde mig från ks idag och undra om jag var intresserad av att åka som kock, sånt här gör en ju bara fruktansvärt okonsentrerad.

Just nu finns det inget att tänka på förutom att dom ska ringa imorn.

Kommer säkert bli så man inte får den i slutändan å då känns de så onödigt att dom ringde : )

Men man kan ju alltid hoppas på det bästa.

Om nån undrar så la IA03 av i höstas men alla som hade 2 års kontrakt kommer få pengarna i sommar hur som hellst.

:camo:

Edited by xymsa

Det är typiskt!

Har velat åka iväg sen jag kom hem från KS08 och får jag i min glädje syn på en Vakans! På Ing2 som jag gjorde lumpen på t.o.m.... darrhänt skrollar men ner och får se att den redan är tillsatt!

Ja vad gör man? Får hoppas det blir en sväng till liberia - Bara 2 månader kvar tills besked ska komma!

Är det någon mer än jag som känner sig lätt uppgiven när man sökt

en vakant tjänts ? :(

Har sökt en vakant tjänst på LA04, man sitter som i ett vakum känns det som.

Inget svar får man, och den ligger fort kvar bland vakanta tjänster.

Tror mig nästan veta att jag har dom "rätta" kraven ........

Anser att OPIL borde uppdatera sidan minst 1-2ggr i veckan, som det är nu så kan tjänsten vara tillsatt sedan länge fast den ligger kvar.

Dåligt i mitt tycke. :dong:

• 3 weeks later...