stevooooo Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Blev oxå förfrågad i morse med jag han som ringde hade så luddiga svar när jag frågade vad tjänsten skulle innebära, så jag passade. *SPEKULATIONER* Eftersom KS11 har EOD så har dom en grp mindre än KS10 som bemannar alla "fasta". Ska bli intressant å se vilka som nappat, börjar redan ångra att jag sa nej Quote
Karin Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Har jag förstått rätt? Det finns alltså vakanser på skytte på KS11 som redan har roterat ner??? Quote
Fischlet Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 @Karin Spekulationer: Det är nog inga vakanser det är frågan om. Tror att de håller på att rekrytera en liten grupp som kommer att bemanna campvakten. Vet att det finns många som ogillar detta system, dvs med olika grupper varje vecka. De kanske gör något åt det nu! @Stevoooo Hon som jag snackade med hade inte heller några svar. Visste t ex inte vad lönen skulle ligga på, 90% av tjänsten i vakten låter ju inte heller så kul. Det skulle ju vara annorlunda om det var Vakt/Eskort det var frågan om!! Quote
Sgt Andersson Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Efter en snabbtitt på vakanssidan kan man ju bara konstatera att FM redan nu verkar ha svårt att fylla missionerna med officerare... många vakanta officersplatser... .....och EOD, förare/mek och sjv..... Efter ytterligare en snabbtitt kan man ju konstatera att det inte verkar vara någon strykande åtgång på platserna...snarare läggs det till ytterligare vakanser... Hur skall FM kunna fylla platserna till US om låt oss säga 5 år? Quote
BARBIE Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 det är ju kanon då är det våran marknad, kanske man kan ställa lite krav. Quote
Sgt Andersson Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Nja...skyttesoldater kommer det nog ALDRIG bli ont av? Quote
BARBIE Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 det var inte det jag menade! Finns alltid brist på besättningar samt specialbefattningar. Quote
Sgt Andersson Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Synd man inte är speciell då... Quote
Ulrich Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 @ Sgt Andersson Ta lastbilskort vettja. Då blir du rekryterad till allt möjligt kul... Själv har jag misslyckats med att få tummarna loss rätt länge nu.... ***Ulrich*** Quote
olaevil Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Men soldater inte ska ni bråka.Jag vet att USA har problem med att få tag på soldater. SÖK dit så får ni ett äventyr+PENGAR i bonus.Och lyckas ni lura med någon kompis får ni pengar för det också. Men dom har börjat prata om drafting härborta igen p.g.a för lite folk som söker. MVH Olaevil Quote
BARBIE Posted February 6, 2005 Report Posted February 6, 2005 @ olaevil hur funkar det med green card å sådant då? Och hur mycket pengar pratar vi om? Quote
JohanB Posted February 6, 2005 Report Posted February 6, 2005 Ta lastbilskort vettja. Då blir du rekryterad till allt möjligt kul... Själv har jag misslyckats med att få tummarna loss rätt länge nu.... ***Ulrich*** @Ulrich Tjena, du skriver att om man har lastbilskort kan man bli rekryterad till massor av skoj. Vart finns dom tjänsterna ?? Här sitter en med lastbilskort och bara vill iväg på något Men det verkar svårt att bli uttagen !! eller det kanske beror på att man inte har några kontakter ? Vart, när och hur ?? Quote
xymsa Posted February 7, 2005 Report Posted February 7, 2005 Jag har funderat på US i USA men vad jag har hört från rekryterna där så kan inte dom bistå nått överhuvudtaget att få fram ett greencard för det strider mot arme policyn. Samt det är väll inte så lätt att bara få greencard så där.¨ Nån som har någon aning om vart man kan skaffa ett greencard? Är det amerikanska ambsaden eller? Men här i sverige verkar det inte spela nån roll vilka intyg man har samt hur ofta man söker på alla platser som finns. Samt att alla som låg i IA skulle få nån plats verkar ju vara ganska tomt prat från dom. Quote
Sgt Andersson Posted February 7, 2005 Report Posted February 7, 2005 Ta lastbilskort vettja. Då blir du rekryterad till allt möjligt kul... Själv har jag misslyckats med att få tummarna loss rätt länge nu.... ***Ulrich*** @Ulrich Tjena, du skriver att om man har lastbilskort kan man bli rekryterad till massor av skoj. Vart finns dom tjänsterna ?? Här sitter en med lastbilskort och bara vill iväg på något Men det verkar svårt att bli uttagen !! eller det kanske beror på att man inte har några kontakter ? Vart, när och hur ?? Sök olika förartjänster... Kolla in denna tex: Förare Quote
Ulrich Posted February 7, 2005 Report Posted February 7, 2005 @ JohanB Ring direkt till plutoncheferna. Du kan söka förare och vagnchef på alla möjliga fordon bara du har C-körkort. Fordonsutbildningen får du på plats. Ingenjörerna söker förare o vagnchefer till patgb 203 exempelvis... Lycka till. **'Ulrich*** Quote
Sgt Andersson Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 Denna tråd har ju somnat av lite men bör ju nu vara högaktuell då folk kommer få antagningsbevis men samtidigt inse att de fått nya jobb, flickvänner etc etc som gör att de kanske inte vill åka... Rykten, tips etc mottages med tacksamhet... B) Quote
Limpan Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 Ja det här är definitivt en tråd med tydliga perioder... Quote
Cap.Ranger Posted February 12, 2005 Report Posted February 12, 2005 Även jag har blivit tillfrågad om jag ville bli vaktsoldat/bilförare i Kosovo.... Fick tacka nej pga EN03.... Quote
Guest KioskVeltare Posted February 12, 2005 Report Posted February 12, 2005 men attans då, ring mig om den tjänsten då skulle med glädje tacka och ta emot Quote
Eckervad Posted February 12, 2005 Report Posted February 12, 2005 Har du Patgb 203 Patria förarbevis och är sjukvårdsutbildad ( Civilt ) hör av dig till mig. Och kan åka nu. [email protected] Quote
ugly Posted February 12, 2005 Report Posted February 12, 2005 Har du Patgb 203 Patria förarbevis och är sjukvårdsutbildad ( Civilt ) hör av dig till mig. Och kan åka nu. [email protected] Hmmm.... har ni en vakant plats. Spännande. Quote
Guest Posted February 15, 2005 Report Posted February 15, 2005 Lite nytt kom just upp: http://www.mil.se/int/article.php?id=10619 Vad gör en Brandschaktförare? Den/det schaktar schakter för bränder..?? Quote
Kn Glock Posted February 16, 2005 Report Posted February 16, 2005 Vakans!! Skytt/förare Patbg 203 saknas på EN03. Sökande skall ha C-kort eller SISU (Patgb 180) förarbevis. Skicka PM till mig om ni är intresserade. ? C Ledningspluton EN03 Quote
Hornet Posted February 16, 2005 Report Posted February 16, 2005 Vet inte varför jag skriver detta men värkar ju som en del folk från US läser detta forum så Om ni någon gång behöver en mekaniker så kan ni ju PMa mig är uttbildad på många typer av saker så som Liger just nu på P4 i Skövde som STRV mek Svart Rep grupp Civilt utbildad på Buss/Maskin och Lastbil Militärt utbildad på STRV 122 samt Elverk (vad det nu ska vara bra för?) har även skruvat myket personbil och TGB Quote
Kingecho1 Posted February 17, 2005 Report Posted February 17, 2005 Militärt utbildad på STRV 122 samt Elverk (vad det nu ska vara bra för?)har även skruvat myket personbil och TGB Kanske om du själv ställer dig frågan om vad Sverige har mest ute i världen just nu när det gäller STRV´ar eller elverk så kanske du kan komma på vilken kompetens som är mest efterfrågad!! PS. 18 dagar kvar!! Å vad jag längtar heeeeemmeeem!! Ds. Quote
Blackadder Posted March 4, 2005 Report Posted March 4, 2005 (edited) Hej!! Sugen att åka till Sudan ?;) Vakt/Eskortplutonen MNHQCoy saknar PATGB Fö/Skyttar Förarbevis PATGB alt Sisu Inget kontrakt med något annat PARP förband PM'a mig ASAP [edit] förtydligande... Sänd alla aktuella uppgifter till mig, körkort,förarbevis,ev tidigare missioner och betyg. /b Edited March 4, 2005 by Blackadder Quote
106 Posted March 4, 2005 Report Posted March 4, 2005 (edited) Hej!! Sugen att åka till Sudan ? Vakt/Eskortplutonen MNHQCoy saknar PATGB Fö/Skyttar Förarbevis PATGB alt Sisu Inget kontrakt med något annat PARP förband Synd att man saknar det där förarbeviset, tänk vad många missioner man kunde sökt och haft en rimlig chans att komma med på. Dessutom tillhör jag "tyvärr" ett beredskapsförband, så jag skyller på det den här gången. Vad jag förstår har det varit lite varierande kravuppfyllelse (förarbevis eller C-kort) på förarna tidigare. Börjar det finnas tillräckligt många GU-utb förare nu eller gör man fortfarande kravunderskridanden? Får VC också förarbevis och hur omfattande utb får de? Edited March 4, 2005 by 106 Quote
Blackadder Posted March 5, 2005 Report Posted March 5, 2005 Hej!! Sugen att åka till Sudan ? Vakt/Eskortplutonen MNHQCoy saknar PATGB Fö/Skyttar Förarbevis PATGB alt Sisu Inget kontrakt med något annat PARP förband Synd att man saknar det där förarbeviset, tänk vad många missioner man kunde sökt och haft en rimlig chans att komma med på. Dessutom tillhör jag "tyvärr" ett beredskapsförband, så jag skyller på det den här gången. Vad jag förstår har det varit lite varierande kravuppfyllelse (förarbevis eller C-kort) på förarna tidigare. Börjar det finnas tillräckligt många GU-utb förare nu eller gör man fortfarande kravunderskridanden? Får VC också förarbevis och hur omfattande utb får de? Hej Vi valde att efter lite turer göra så att såväl förare,skyttar och vagnch fick förarbevis (blått) Generellt så är strävan att det ska vara C-kort men det går ju även att utbilda någon med B-kort till fö, bla ett prejudikat som IA förbanden och andra med dom satt. Nähh det finns inte tillräckligt med GU förare för att fylla upp hela behovet däremot så börjar det ju även bli ett antal som avslutat tjgöring med något parpförband och fått fö-bevis där. /b Quote
Fogfighter Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 Suck...synd att det inte sitter en GSU i ryggen. C-kortet behöver användas... Quote
Recommended Posts