106 Posted May 7, 2006 Report Posted May 7, 2006 Men det som förvånar mig är att AK5D inte skall ut över huvud taget, någon som vet mer om det? Det finns lite info på forumet. Det senaste jag hörde var att de kommer modifieras så att de blir som en Ak5C fast med kortare pipa. Om man sedan behåller dem i förråd eller delar ut dem och i så fall till vilka är en väl senare fråga. Quote
simon Posted May 11, 2006 Report Posted May 11, 2006 http://www.lv6.mil.se/photo.php?id=114858&nid=32466 Tysk general provskjuter AK5D på FMTS Quote
Arion Posted May 12, 2006 Report Posted May 12, 2006 http://www.lv6.mil.se/photo.php?id=114858&nid=32466 Tysk general provskjuter AK5D på FMTS Säker på att det är D och inte C? Står ju ingenting om det vad jag kan se. Quote
Skuggan Posted May 12, 2006 Report Posted May 12, 2006 (edited) kort pipa, kort handskydd... defenitivt en D C har fortfarande normal handskydds längd men något kortare pipa än AK5 och AK5B Edited May 12, 2006 by Skuggan Quote
The Swede Posted May 12, 2006 Report Posted May 12, 2006 http://www.lv6.mil.se/photo.php?id=114858&nid=32466 Tysk general provskjuter AK5D på FMTS Säker på att det är D och inte C? Står ju ingenting om det vad jag kan se. För det första, quota inte med bilder. För det andra, kontrollera längd på handskydd samt pipa så ser du att det är en D. The Swede BLÅGUL Quote
Arion Posted May 12, 2006 Report Posted May 12, 2006 För det första, quota inte med bilder. För det andra, kontrollera längd på handskydd samt pipa så ser du att det är en D. The Swede BLÅGUL Ursäkta, jag tänkte mig inte för och det ska aldrig hända igen. Och ni har rätt, man ser tydligt att det är en David. Quote
simon Posted May 13, 2006 Report Posted May 13, 2006 http://www.mil.se/photo.php?id=114971&nid=32494 AK5C på FM-dagen i Malmö Quote
Raptor Posted May 13, 2006 Report Posted May 13, 2006 På bilden ovan ser det ut som det sitter en booster på vapnet. Alltså en förstoringssats till aimpoint siktet. Har detta blivit testat och tilldelat eller är det bara lite extra fläsk till vapnet dagen till ära? Quote
Ignis nitidus Posted May 14, 2006 Report Posted May 14, 2006 Mannen på bilden är ju allas vår Markus (som det står i bakgrunden). Markus är ju ett studieförsök och en idé om framtiden, därför kan vi anta att rätt lite av Markus utrustning finns ute på förband. Quote
SnowFella Posted May 14, 2006 Report Posted May 14, 2006 @Raptor: Ser mer ut som en nattkikare än en förstornings sats i mina ögon. Quote
Ing Posted May 14, 2006 Report Posted May 14, 2006 @Raptor: Ser mer ut som en nattkikare än en förstornings sats i mina ögon. Rätt. Quote
3924 Posted May 14, 2006 Report Posted May 14, 2006 Vad glad jag blev när jag såg att AK5C blir Two-Tone, jag hade hoppas på detta. Kolv och handskydd i grönt och resterande delar i svart. Det blir då relativt lätt att byta ut de ”färgade” delarna. Detta för att bryta upp signaturmönstret och anpassas för respektive mission. En linje som Diemaco/Colt-canada har kört med länge. Tuben som satt framför RPS:en var en G-117 med snabbfäste, ett system som amerikanarna har använt sedan länge. Sedan så satt det en Laser-pek på bössan som ser mycket snarlik ut den modell som Aimpoint har tagit fram sedan tidigare. Fast denna modellen var gummerad och såg mer robust ut. Skulle inte bli förvånad om det är aimpotmodellen i grunden fast lite modifierad för FM behov och krav. Har dock inte sätt någon upphandling eller åder på FMV:s sida. Men har hört att det testas ny utrustning till AK5C. Jo jag var där med äger tyvärr ingen digitalkamera eller scanner. Quote
Knekt Posted May 15, 2006 Report Posted May 15, 2006 Vad glad jag blev när jag såg att AK5C blir Two-Tone, jag hade hoppas på detta.Kolv och handskydd i grönt och resterande delar i svart. Det blir då relativt lätt att byta ut de ”färgade” delarna. Detta för att bryta upp signaturmönstret och anpassas för respektive mission. En linje som Diemaco/Colt-canada har kört med länge. För ett par burkar sprayfärg är på tok för enkelt? Quote
Ing Posted May 15, 2006 Report Posted May 15, 2006 Vad glad jag blev när jag såg att AK5C blir Two-Tone, jag hade hoppas på detta. Kolv och handskydd i grönt och resterande delar i svart. Det blir då relativt lätt att byta ut de ”färgade” delarna. Detta för att bryta upp signaturmönstret och anpassas för respektive mission. En linje som Diemaco/Colt-canada har kört med länge. För ett par burkar sprayfärg är på tok för enkelt? Ska väl inte tro att det dyker upp sandfärgade handskydd till AK5 nej... Quote
3924 Posted May 15, 2006 Report Posted May 15, 2006 Vad glad jag blev när jag såg att AK5C blir Two-Tone, jag hade hoppas på detta. Kolv och handskydd i grönt och resterande delar i svart. Det blir då relativt lätt att byta ut de ”färgade” delarna. Detta för att bryta upp signaturmönstret och anpassas för respektive mission. En linje som Diemaco/Colt-canada har kört med länge. För ett par burkar sprayfärg är på tok för enkelt? Ska väl inte tro att det dyker upp sandfärgade handskydd till AK5 nej... man skall alldrig säja alldrig. Diemaco har Two-Tone på sina vapen, deras förklaring är att det är för att bryta signaturmönstret. då bode det ju fuka i öker också Quote
Knekt Posted May 15, 2006 Report Posted May 15, 2006 (edited) Vad glad jag blev när jag såg att AK5C blir Two-Tone, jag hade hoppas på detta. Kolv och handskydd i grönt och resterande delar i svart. Det blir då relativt lätt att byta ut de ”färgade” delarna. Detta för att bryta upp signaturmönstret och anpassas för respektive mission. En linje som Diemaco/Colt-canada har kört med länge. För ett par burkar sprayfärg är på tok för enkelt? Ska väl inte tro att det dyker upp sandfärgade handskydd till AK5 nej... man skall alldrig säja alldrig. Diemaco har Two-Tone på sina vapen, deras förklaring är att det är för att bryta signaturmönstret. då bode det ju fuka i öker också Men hallå! Är det något det svarta består av på Diemacos vapen så är det ju räta linjer! Måla prylarna istället. Billagre och bättre. För övrigt; kan vi inte säga "tvåfärgat" istället för "Two-Tone"? Please?! Edit: Det där med "aldrig säga aldrig". Med tanke på att FM inte ens orkat lägga ett par spänn extra för att få SV2K i 90-cammo, så är risken för sandfärgade Ak5-prylar tämligen obefintlig. Edited May 15, 2006 by Knekt Quote
Harald Posted May 15, 2006 Report Posted May 15, 2006 Någon som vet var styckepriset på Ceasar landade? Enligt uppgift från en officer på IntUtbE så är totalkostnaden för de beställda vapnen 110 miljoner kronor dyrare än om man hade valt G36 istället. Quote
SERG. B Posted May 15, 2006 Report Posted May 15, 2006 med "aldrig säga aldrig". Med tanke på att FM inte ens orkat lägga ett par spänn extra för att få SV2K i 90-cammo, så är risken för sandfärgade Ak5-prylar tämligen obefintlig. ja varför ha 90-kammo på uniformen nu när den ändå inte syns under SV2K? Quote
Knekt Posted May 15, 2006 Report Posted May 15, 2006 Någon som vet var styckepriset på Ceasar landade? Enligt uppgift från en officer på IntUtbE så är totalkostnaden för de beställda vapnen 110 miljoner kronor dyrare än om man hade valt G36 istället. Jag tror vi gjorde nån räkneöving i nån tråd här på forumet och kom fram till att det åtminstone borde gått jämt upp. Så det är inte alls otroligt. Man blir så trött. Quote
3924 Posted May 16, 2006 Report Posted May 16, 2006 Någon som vet var styckepriset på Ceasar landade? Enligt uppgift från en officer på IntUtbE så är totalkostnaden för de beställda vapnen 110 miljoner kronor dyrare än om man hade valt G36 istället. Jag tror vi gjorde nån räkneöving i nån tråd här på forumet och kom fram till att det åtminstone borde gått jämt upp. Så det är inte alls otroligt. Man blir så trött. Även om inköpen skulle kommit i samma prisklass så skulle G36 bli det dyrare valet. Utbildning av Officerare, Vapentekniker, underhåll i övrigt, långt till leverantör. tow-tone är ett begrepp, som offside. men denna diskutionen är orelevant för ämnet så............. De sandfärgade handskydden är bara en önskan från min sida, varför blir du så........... Quote
simon Posted May 16, 2006 Report Posted May 16, 2006 AK5C kommer väl också kräva utbildning av instruktörer och officerare? Det är ju ett nytt vapen, med ett nytt reglemente. Quote
Hans Engström Posted May 16, 2006 Report Posted May 16, 2006 B)--> (SERG. B @ May 15 2006, 22:29 ) <{POST_SNAPBACK}> med "aldrig säga aldrig". Med tanke på att FM inte ens orkat lägga ett par spänn extra för att få SV2K i 90-cammo, så är risken för sandfärgade Ak5-prylar tämligen obefintlig. ja varför ha 90-kammo på uniformen nu när den ändå inte syns under SV2K? Enligt uppgift (och vi talade väl om det för ett tag sedan), så fyller inte 90-kammot ngn funktion på uniformen annat än psykologiskt. Quote
CBRN-fåne Posted May 16, 2006 Report Posted May 16, 2006 Enligt uppgift (och vi talade väl om det för ett tag sedan), så fyller inte 90-kammot ngn funktion på uniformen annat än psykologiskt. OT-varning: Försök på FOA/FOI visade att 90-mönstret varken gör till eller ifrån i skogen. Fälten är för små, samtidigt fungerar motsvarande mönster fast med stora fält på fordon utmärkt. Den kombination av färg och mönster som gav bäst effekt i svensk skog, både barr- och lövskog, var enfärgat hjortbrunt men vilken soldat med självaktning vill se ut så Quote
BertilXerxes Posted May 16, 2006 Report Posted May 16, 2006 Det skulle inte alls förvåna mig om man år 2015 (eller när det nu blir) kasserar alla varianter av AK5 och köper in G36 i alla fall. Hur man än vrider och vänder på det så är jag tämligen övertygad om att 36:an är det bättre vapnet - och det verkar ju fler länder i Europa ha fattat redan. Ju mer jag hör om de pimpade AK5:orna ju mer låter det som industristödspaket. Quote
Knekt Posted May 16, 2006 Report Posted May 16, 2006 Enligt uppgift (och vi talade väl om det för ett tag sedan), så fyller inte 90-kammot ngn funktion på uniformen annat än psykologiskt. OT-varning: Försök på FOA/FOI visade att 90-mönstret varken gör till eller ifrån i skogen. Fälten är för små, samtidigt fungerar motsvarande mönster fast med stora fält på fordon utmärkt. Den kombination av färg och mönster som gav bäst effekt i svensk skog, både barr- och lövskog, var enfärgat hjortbrunt men vilken soldat med självaktning vill se ut så (Halkar vidare på OT-spåret eftersom det handlar om hur svensk syn på tingens ordning skiljer sig mot omvärldens, vilket har rätt mycket att göra med kostnaden för Ak5C.) Vilket gör USA:s val att gå över till nytt ännu mer finmönstrat rätt intressant. Eller vet FOA/FOI nått som USA, Tyskland, Danmark m fl användare av småmönstrat inte vet? Dessutom är det ju inte så att svensk barr och lövskog är den alenarådande naturen för svensk trupp. @ 3924 Med tanke på hur snabbt både instruktörer och trupp omsätts i dag, så är det knappast en kostnad som ligger kvar under någon längre tid. Som Simon påpekar så kommer Ak5C också innebära ökade kostnader i och med att det faktiskt är ett nytt vapen med nya funktioner, även om grundkonstruktionen är densamma. Det vore en sak om vi itne behövde nyutbilda alls iom Ak5C, men så är det ju inte. Avstånd tiill leverantör är knappast något problem, eftersom vi förmodligen kan få ett avtal som låter oss licenstillverka det vi behöver. Istället för att betala licens till belgarna gör vi det till tyskarna. @BertilXerxes Visst är det industristöd! På samma sätt som förbandens placering i landet mer är arbetsmarkandspolitik än försvarspolitik. Som vanligt är det FM som får stå för notan. Quote
3924 Posted May 16, 2006 Report Posted May 16, 2006 Det är kanske jag som bara tycker om AK5:an. Inte någon ärt pistol som M4 känns som när får den i hand. Nej skulle jag få bestämma skulle vi ha en RK95TP men ändrad säkring omställare och ställbar kolv. Samt med fast skena på toppen av lådan och i "nya" kalibern 6,8mm SPC. Lite bilder på Finlands "nya" materiel. RK95TP med Trijicon RK95TP med "svensk" aimpoint Quote
Adam Wilhelm Posted May 16, 2006 Report Posted May 16, 2006 Skulle jag ha fått bestämma så skulle det bli FN SCAR-L och SCAR-H. Men det är en annan tråd. Quote
3924 Posted May 19, 2006 Report Posted May 19, 2006 (edited) Lite mer bilder av AK5C, bilden är från filminspelningarna av den andra filmen i försvarsmaktens mediasattsning. Kåkstadens slum blev inspelningsplats Den två fösta filmerna finns på www.försvarsmakten.se OT: Vad har hänt med tjejens kolv? Ser böjd ut Edited May 19, 2006 by 3924 Quote
Recommended Posts