knaZen Posted September 3, 2006 Report Posted September 3, 2006 Det är CF. Läckert godis på den dock. :-]~ Quote
Richie Posted October 4, 2006 Report Posted October 4, 2006 (edited) Är det några förband som fått denna ännu? Ska förhoppningsvis sticka ner med KS15 och det vore onekligen cool att få "köra" med en sån här!? Ser att KS14 inte fått den - utan dom kör med "vanlig" AK5... Edit: Såg i inlägget på sidan innan preliminära datum för "lansering". Hoppas att det håller. Någon från LG som har erfarenhet av vapnet? Ni fick det v.632 om jag minns rätt. Dessutom... varför väljer man plastmag framför vanliga magasin? =) Edited October 4, 2006 by Richie Quote
woozie Posted October 4, 2006 Report Posted October 4, 2006 (edited) Vapnet heter ju dock än så länge Ak5 CF då C står för att vapnet är renoverat och F för att det är en försöksmodell. *Anmärkninspolisen ;)* Edit: Såg att vissa säger Ak 5CF vilket är den riktiga benämningen atm.. :P Edited October 4, 2006 by woozie Quote
The Swede Posted October 4, 2006 Report Posted October 4, 2006 Vapnet heter ju dock än så länge Ak5 CF då C står för att vapnet är renoverat och F för att det är en försöksmodell. *Anmärkninspolisen ;)* Edit: Såg att vissa säger Ak 5CF vilket är den riktiga benämningen atm.. :P Nja, om vi ska vara riktigt noga så var Ak 5CF benämningen under försöken medan Ak 5C är benämningen på den fastställda versionen som enl. tidigare inlägg från Göta Lejon borde ha börjat levereras till vissa förband. Quote
Fu Dahlberg Posted October 4, 2006 Report Posted October 4, 2006 P4 skulle enligt uppgift utrustas efter jul Quote
stå Posted October 20, 2006 Report Posted October 20, 2006 För att kasta lite nytt bränsle i tråden... Såg en skrivelse från FMLOG där stog en massa blaj men bla nämndes det om Ak5 C, D och E. Nej det är inget skitsnack!! Någon som vet nått om E versionen? Quote
Adam Wilhelm Posted October 20, 2006 Report Posted October 20, 2006 (edited) Har ingen aning om vad E-versionen är men om man SPEKULERAR lite så kanske det är D som är uppdaterad till C-standard? Och för att skilja mellan gamla modellen Ak5 D och den nya Ak 5 D så döper man om den till E. Eller så kanske det är en B som är uppdaterad till C-standard med ett annat sikte. Eller så är den bandmatad. Edited October 20, 2006 by Adam Wilhelm Quote
stå Posted October 20, 2006 Report Posted October 20, 2006 Det resonemanget kan jag nog köpa faktiskt... Quote
106 Posted October 20, 2006 Report Posted October 20, 2006 Tror jag har svarat i någon annan tråd, men Ak5E är ett önskemål från MSS om ett nytt skarpskyttevapen och skulle då motsvara Ak5C/D men med normal piplängd. Quote
Adam Wilhelm Posted October 20, 2006 Report Posted October 20, 2006 Eller så kanske det är en B som är uppdaterad till C-standard med ett annat sikte. Då var jag inte så långt ifrån då. Quote
Knekt Posted October 20, 2006 Report Posted October 20, 2006 Tror jag har svarat i någon annan tråd, men Ak5E är ett önskemål från MSS om ett nytt skarpskyttevapen och skulle då motsvara Ak5C/D men med normal piplängd. Vad skulle E ha för riktmedel? Quote
JTS Posted October 20, 2006 Report Posted October 20, 2006 Jag vill minnas att den prototyp jag höll i för ett och ett halvt år sedan hade någon variant av Trijicon ACOG. Quote
Knekt Posted October 21, 2006 Report Posted October 21, 2006 Jag vill minnas att den prototyp jag höll i för ett och ett halvt år sedan hade någon variant av Trijicon ACOG. Då får man hoppas att det är åt det hållet de lutar. Mao ingen jäkla rödpunkt med förstoringstillsats för skarpskyttar. Drömma går ju: Short Dot Scope Quote
stå Posted October 21, 2006 Report Posted October 21, 2006 vad är det för fel på aimpoints förstoringstillsats? Quote
JTS Posted October 21, 2006 Report Posted October 21, 2006 Inget. Den funkar nog bra, men som ett designated marksman vapen så kan det vara bra med ett sikte som har större förstoring, en bra streckplatta och möjlighet att justera för avstånd och vindavdrift. Det kan man inte på samma sätt med aimpoint. Dom är inte gjorda för samma sak. Quote
C DK012 Posted October 21, 2006 Report Posted October 21, 2006 Ok. Vad är det då för fel på de existerande SUSAT-siktena? Quote
Guest Triggerpuller Posted October 21, 2006 Report Posted October 21, 2006 (edited) Ok. Vad är det då för fel på de existerande SUSAT-siktena? De saknar allt det som jake beskriver förutom förstoring. Plus att de saknar MIL-1913-kompabilitet (Picatinny) och därmed är låsta till en plattform, Ak 5B. Nu torde ju det gå att fixa med en adapter. Men det skulle ju vara att sminka en gris och det har ju aldrig FMV sysslat med. Edited October 21, 2006 by Triggerpuller Quote
C DK012 Posted October 21, 2006 Report Posted October 21, 2006 Ok. Vad är det då för fel på de existerande SUSAT-siktena? De saknar allt det som jake beskriver förutom förstoring. Plus att de saknar MIL-1913-kompabilitet (Picatinny) och därmed är låsta till en plattform, Ak 5B. Nu torde ju det gå att fixa med en adapter. Men det skulle ju vara att sminka en gris och det har ju aldrig FMV sysslat med. Jo, jag anade nog det, men min pill-tid på Bertil är ganska begränsad och det gissas tillräckligt mycket härinne... ;) Quote
johanp Posted October 21, 2006 Report Posted October 21, 2006 Ak5B har en tendens att tappa skottställningen så fort du lägger ifrån dig vapnet också vilket gör det halft värdelöst... Quote
Adam Wilhelm Posted October 21, 2006 Report Posted October 21, 2006 Plus att de saknar MIL-1913-kompabilitet (Picatinny) och därmed är låsta till en plattform, Ak 5B. Nu torde ju det gå att fixa med en adapter. Adapter finns COTS då britterna har satt SUSAT på sina L110A1. Quote
Yxa Posted October 21, 2006 Report Posted October 21, 2006 Plus att de saknar MIL-1913-kompabilitet (Picatinny) och därmed är låsta till en plattform, Ak 5B. Nu torde ju det gå att fixa med en adapter.Adapter finns COTS då britterna har satt SUSAT på sina L110A1. Shyssch på dig, vi vill väl inte ge FM eller FMV nån ursäkt att behålla SUSAT?! Quote
3924 Posted October 22, 2006 Report Posted October 22, 2006 Jag skulle hellre se att vi fick en AK4E. Då ett Skarpskytte vapen gör sig bätte i 7,62 enligt mig. Genomslagskraft, balistik, mm. En AK4 och byt ut/sätt på: Den ställbara kolven från MSG90 och den tyngre matchpipan. Nytt handskydd med skenor och en skena på toppen av lådan + valfritt optiskt sikte. Vipps så har man ett mycket användbart skarpskytte vapen. Quote
Adam Wilhelm Posted October 22, 2006 Report Posted October 22, 2006 Nu drar vi iväg OT: Ta en Ak 4B (välskjutande exemplar), lämplig kolv (ex MSG90-kolv) RIS/RAS, lämpligt sikte (ex TRijicon ACOG), Benstöd som sätts fast på RIS/RAS, lämplig vapenrem Skruva ihop och låt dig väl smaka. Att sätta på matchpipa tror jag inte är ekonomiskt försvarsbart. Allt det andra är ju bara att skruva på. Quote
Hornet Posted October 22, 2006 Report Posted October 22, 2006 bygga upp ett sopmod program på AK5 och AK4 där det fins mängder med tillbehör så att soldater kan välja själva efter uppdrag kanske vore något? eller fär FM åttminstonde kan säga att såhär ska en viss soldat vara uttrustad och så kan KM hämta utt detta... (En dröm jag vet) Quote
Adam Wilhelm Posted October 22, 2006 Report Posted October 22, 2006 Shyssch på dig, vi vill väl inte ge FM eller FMV nån ursäkt att behålla SUSAT?! Aj då... cirkulera, här finns inget att se... These are not the droids your´re looking for... Quote
JTS Posted October 22, 2006 Report Posted October 22, 2006 Nu drar vi iväg OT: Ta en Ak 4B (välskjutande exemplar), lämplig kolv (ex MSG90-kolv) RIS/RAS, lämpligt sikte (ex TRijicon ACOG), Benstöd som sätts fast på RIS/RAS, lämplig vapenrem Skruva ihop och låt dig väl smaka. Att sätta på matchpipa tror jag inte är ekonomiskt försvarsbart. Allt det andra är ju bara att skruva på. Jag hade nöjt mig med en lösning på redan existerande materiel. AK 4B, ta bort Aimpoint, montera Sikte PSG 90 på rail, montera på sikte på AK 4B. Det hade räckt inledningsvis för mig. Quote
3924 Posted October 22, 2006 Report Posted October 22, 2006 En skarpskytt bör kunna verka efektivt på 300+ meter. Detta är svårt att göra med AK5C, då kalibern och vapnets piplängd gör att vapnet blir begränsat i just detta avsende. Tro inte nu att jag är emot REMO på AK5, tycker att de gjort ett bra jobb. Jag tycker det bara att vapen arsenalen behövs kopleteras för just detta ändamål. Tycker det är talande när man ser USA damma av gammla M14 och sätta dem i tjänst som DMR (Designated Marksman Rifle) / Skarpskyttavapen. Samt att det har visat sig att vapnet fyllt rollen mycket bra och att man nu tagit fram ett nytt DMR vapen baserad på gammla M14 Mark 14 Mod 0 Vapnet var först avset för United States Naval Special Warfare Command, Marine Corp Special Operations Detachment 1 och Marine Corp Force Reconnaissance. som ett Enhanced Battle Rifle. Me har sedan spridigt sig till de andra vapengrenaran och använs i dag som ett DMR hela Amerikanska försvaret. Gubben till höger. Quote
Adam Wilhelm Posted October 22, 2006 Report Posted October 22, 2006 Jag hade nöjt mig med en lösning på redan existerande materiel. AK 4B, ta bort Aimpoint, montera Sikte PSG 90 på rail, montera på sikte på AK 4B. Det hade räckt inledningsvis för mig. Det hade också funkat, nya ringar till PSG 90 Kikarsiktet men har inte det siktet för stor förstoring för att fungera som ett skarpskyttesikte? Quote
JTS Posted October 22, 2006 Report Posted October 22, 2006 Jag hade nöjt mig med en lösning på redan existerande materiel. AK 4B, ta bort Aimpoint, montera Sikte PSG 90 på rail, montera på sikte på AK 4B. Det hade räckt inledningsvis för mig. Det hade också funkat, nya ringar till PSG 90 Kikarsiktet men har inte det siktet för stor förstoring för att fungera som ett skarpskyttesikte? Det är möjligt att det har, men det FINNS i organisationen redan, det var mest så jag tänkte. Quote
106 Posted October 22, 2006 Report Posted October 22, 2006 Om man ska använda saker som redan finns i organisationen så är det väl bara att använda Ak4OR? Fördelen med Ak5B eller en eventuell Ak5E är väl att alla i gruppen (beroende på förband självklart) har samma kaliber och kan dela magasin med varandra. Quote
Recommended Posts