Forumsledning Kimster Posted July 24, 2006 Forumsledning Report Posted July 24, 2006 troligen inte... Så nu när det blivit Juni och lite till, kan man förvänta sig att stöta på AK5C när man rycker in om en vecka eller? Quote
elisson Posted July 25, 2006 Report Posted July 25, 2006 men om du är snäll kanske du får en till jul Quote
Guest Sandström Posted July 25, 2006 Report Posted July 25, 2006 Hehe, ja det skulle nog toppa min önskelista :P Iallafall näst efter fred på jorden. Vilken blandning va? Quote
Arion Posted July 25, 2006 Report Posted July 25, 2006 troligen inte... Så nu när det blivit Juni och lite till, kan man förvänta sig att stöta på AK5C när man rycker in om en vecka eller? Vad gör detta mindre troligt? På våran infohelg på Kvarn så sa dom att vi skulle få det om allt gick som planerat, är det så att allt inte gjort det? Quote
Forumsledning Kimster Posted July 25, 2006 Forumsledning Report Posted July 25, 2006 Erfarenhetsmässigt + insiderinfo + spindelsinnet + Sandström ska inte in på Kvarn troligen inte.. Quote
Pinnen_ Posted July 26, 2006 Report Posted July 26, 2006 Erfarenhetsmässigt + insiderinfo + spindelsinnet + Sandström ska inte in på Kvarn troligen inte.. Aja, Arion och jag hoppas på att få de nya grejorna iaf, vi rycker in den 7 augusti på Kvarn så efter det så kan vi ju berätta mer om vi fick dom eller inte... "Lev tills du dör" Quote
Göta Lejon Posted July 26, 2006 Report Posted July 26, 2006 Ak5C införs etappvis med utbildning i materielkunskap och handhavande (för vapenoff/resp förband) under två omgångar, v 644 och v 717. För v 644 gäller följande förband: HKV OPE-ATK, I19, K3, P4, P7, Amf1, F17, MSS, SSS, LSS, FMTS, SkyddC, SWEDEC, FMUndsäkC. För v 717: A9, Lv6, Ing2, S1, T2, 1.ubflj, 3-4.sjöstridsflj, MarinB, F7, F17, F21, Hkpflj, FMLOG, MHS K+H, FSC. Undantaget är LG (Infbat, Kavbat, IntUtbE) samt P4/grenadjärkomp som utbildas v 632. Ovanstående tidpunkter knyter dessutom an till när vapnen börjar levereras till förbanden. Quote
Ignorance Posted July 26, 2006 Report Posted July 26, 2006 Undantaget är LG (Infbat, Kavbat, IntUtbE)v 632. Ovanstående tidpunkter knyter dessutom an till när vapnen börjar levereras till förbanden. YEAH Quote
Arion Posted July 26, 2006 Report Posted July 26, 2006 Undantaget är LG (Infbat, Kavbat, IntUtbE) samt P4/grenadjärkomp som utbildas v 632. Detta innebär alltså att vi på Kvarn kommer att vara bland de första som får dom, men vad menas med v 632? Dum fråga kanske, men frågar man ingenting får man ingenting veta Quote
Mattsson Posted July 26, 2006 Report Posted July 26, 2006 Om jag tolkar Göta Lejons uppgifter rätt så utbildas vpl kullen 06/07 inte på AK5C? Eller blir det omskolning senare under utb? Quote
simon Posted July 26, 2006 Report Posted July 26, 2006 Kommer det levereras tillräckligt med vapen (Den här första omgången) för att kunna utrusta alla soldater på förbanden oavsett befattning, eller blir det en stegvis ombeväpning? Quote
Göta Lejon Posted July 26, 2006 Report Posted July 26, 2006 Om jag tolkar Göta Lejons uppgifter rätt så utbildas vpl kullen 06/07 inte på AK5C? Eller blir det omskolning senare under utb? Bra fråga 1. Kommer det levereras tillräckligt med vapen (Den här första omgången) för att kunna utrusta alla soldater på förbanden oavsett befattning, eller blir det en stegvis ombeväpning? Bra fråga 2. Quote
GeBe Posted July 26, 2006 Report Posted July 26, 2006 Ak5C införs etappvis med utbildning i materielkunskap och handhavande (för vapenoff/resp förband) under två omgångar, v 644 och v 717. För v 644 gäller följande förband: HKV OPE-ATK, I19, K3, P4, P7, Amf1, F17, MSS, SSS, LSS, FMTS, SkyddC, SWEDEC, FMUndsäkC. För v 717: A9, Lv6, Ing2, S1, T2, 1.ubflj, 3-4.sjöstridsflj, MarinB, F7, F17, F21, Hkpflj, FMLOG, MHS K+H, FSC. Undantaget är LG (Infbat, Kavbat, IntUtbE) samt P4/grenadjärkomp som utbildas v 632. Ovanstående tidpunkter knyter dessutom an till när vapnen börjar levereras till förbanden. Du har ingen uppfattning om tider för US? Vad gäller vapnens utsipprande till VPL så skulle jag bli mäkta förvånad om fler än ett fåtal på Kvarn får utbildning på vapnet i år, befälen måste ju för tusan lära sig först... Quote
Adam Wilhelm Posted July 26, 2006 Report Posted July 26, 2006 Hmm... nu är det ju inte ett helt nytt vapen utan en utveckling av ett befintligt. Så jäkla annorlunda är ju inte handhavandet mellan Ak 5 och Ak 5C. Finns viljan och vapnen levereras i den omfattning som krävs så går det nog. Quote
Valpen Posted July 26, 2006 Report Posted July 26, 2006 (edited) Ak5C införs etappvis med utbildning i materielkunskap och handhavande (för vapenoff/resp förband) under två omgångar, v 644 och v 717. För v 644 gäller följande förband: HKV OPE-ATK, I19, K3, P4, P7, Amf1, F17, MSS, SSS, LSS, FMTS, SkyddC, SWEDEC, FMUndsäkC. För v 717: A9, Lv6, Ing2, S1, T2, 1.ubflj, 3-4.sjöstridsflj, MarinB, F7, F17, F21, Hkpflj, FMLOG, MHS K+H, FSC. Undantaget är LG (Infbat, Kavbat, IntUtbE) samt P4/grenadjärkomp som utbildas v 632. Ovanstående tidpunkter knyter dessutom an till när vapnen börjar levereras till förbanden. Du har ingen uppfattning om tider för US? Vad gäller vapnens utsipprande till VPL så skulle jag bli mäkta förvånad om fler än ett fåtal på Kvarn får utbildning på vapnet i år, befälen måste ju för tusan lära sig först... Som jag tolkar det där skickas det inte ut några vapen till pågående missioner utan de som utbildas efter v.632 blir de första i US som får dem. Edit: För IntUtbE är väl nya namnet på swedint!? Edited July 26, 2006 by Valpen Quote
Göta Lejon Posted July 26, 2006 Report Posted July 26, 2006 Ak5C införs etappvis med utbildning i materielkunskap och handhavande (för vapenoff/resp förband) under två omgångar, v 644 och v 717. För v 644 gäller följande förband: HKV OPE-ATK, I19, K3, P4, P7, Amf1, F17, MSS, SSS, LSS, FMTS, SkyddC, SWEDEC, FMUndsäkC. För v 717: A9, Lv6, Ing2, S1, T2, 1.ubflj, 3-4.sjöstridsflj, MarinB, F7, F17, F21, Hkpflj, FMLOG, MHS K+H, FSC. Undantaget är LG (Infbat, Kavbat, IntUtbE) samt P4/grenadjärkomp som utbildas v 632. Ovanstående tidpunkter knyter dessutom an till när vapnen börjar levereras till förbanden. Du har ingen uppfattning om tider för US? Vad gäller vapnens utsipprande till VPL så skulle jag bli mäkta förvånad om fler än ett fåtal på Kvarn får utbildning på vapnet i år, befälen måste ju för tusan lära sig först... Som jag tolkar det där skickas det inte ut några vapen till pågående missioner utan de som utbildas efter v.632 blir de första i US som får dem. Säkert helt korrekt. Edit: För IntUtbE är väl nya namnet på swedint!? Något förenklat, ja. Vad gäller vapnens utsipprande till VPL så skulle jag bli mäkta förvånad om fler än ett fåtal på Kvarn får utbildning på vapnet i år, befälen måste ju för tusan lära sig först... Vapenoff (eller motsv.) på varje förband genomför en ganska omfattande 40-timmars kurs, därefter kan det inte ta alltför lång tid att utbilda övrigt befäl på resp. förband och till det behövs troligen inte 40h. Det som Adam Wilhelm skriver stämmer också bra. Quote
Nizzemancer Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 (edited) Vår pluton var Mark.U.S.-pluton på ing2, 2004, jag kan säga att jag gillade min ak5b bättre även om jag saknade 3 saker (flamdämparen, kolven och vapenremen) från cf-en. Jag minns att ett antal av oss monterade bort handtaget för att det mest var i vägen (blir inte så jäkla varmt om man inte tar direkt på gascylindern som är lite exponerad) . En fin grej är att man kan sätta på IR-sikten och laserpek (ej modell vitrysk.) på skenorna vilket sitter som p***en i greta i samverkan med mono-t eller gn1. Vi fick iallafall först utb. på vanlig Ak5 (och några veckor senare i mitt fal ak5b) och sen efter några månader blev CF vårt vapen under utb. och de vanliga vapnen hade vi i vakten Kulspruta 90-handtaget var skönare än det vanliga också.. Edited August 14, 2006 by Nizzemancer Quote
106 Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 Kulspruta 90 Handtag? Kan det vara pistolgreppet han menar? Quote
3924 Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 Kulspruta 90 Handtag? Jag har sett att en del använder lavetfästet som "handtag" Kan kanske vara det han menar. Quote
The Swede Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 Kulspruta 90 Handtag? Jag har sett att en del använder lavetfästet som "handtag" Kan kanske vara det han menar. På en ak5cf? Quote
Nizzemancer Posted August 16, 2006 Report Posted August 16, 2006 Kulspruta 90 Handtag? Jag har sett att en del använder lavetfästet som "handtag" Kan kanske vara det han menar. På en ak5cf? nä, det är jag som använder mej av fel termer, pistolgreppet menade jag, har varit "out of the loop" för länge Quote
3924 Posted August 17, 2006 Report Posted August 17, 2006 För er som får "Insats & Försvar" så finns det i 2006/4 en artikel om AK5C. Samt en stor bild. Quote
paananen Posted August 17, 2006 Report Posted August 17, 2006 Vill testa hur den för sig... Ännu en anledning att söka US ;) Quote
softfeel Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 Hittade en bra bild på en amerikansk sida med massa "lull-lull":http://www.pk-e.com/pk/New%20files/IMG_AK5.JPG Quote
3924 Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 Hittade en bra bild på en amerikansk sida med massa "lull-lull":http://www.pk-e.com/pk/New%20files/IMG_AK5.JPG Den bilden var itresant. Ser ut som en AK5CF med Det gamla fasta främre siktet och överdelen av lådan fån en CGA5 då de fasta bake riktmedelet inte stämmer med de som sitter på AK5C. Eler är jag ute och trampar luft. Quote
Recommended Posts