TKraften Posted January 26, 2022 Report Posted January 26, 2022 2 hours ago, Chassi said: Nu fungerar ju inte inköp av försvarsmateriel på det sätt som du vill. Scania och volvo vann inte anbudet. Scania fick ju inte lägga bud pga WolksWagen äger både MAN och Scania. Sen blev slutresultatet av denna upphandling inte billigare eller bättre för Sverige. //TF 1 Quote
Chassi Posted January 26, 2022 Report Posted January 26, 2022 51 minutes ago, TKraften said: Scania fick ju inte lägga bud pga WolksWagen äger både MAN och Scania. Sen blev slutresultatet av denna upphandling inte billigare eller bättre för Sverige. //TF Sedär, vad säger att det hade blivit bättre med scania. Blicka framåt. Quote
TKraften Posted January 26, 2022 Report Posted January 26, 2022 Just now, Chassi said: Sedär, vad säger att det hade blivit bättre med scania. Blicka framåt. Då hade ju åtminstone processen varit ärlig. Nu kan du inte säga att bästa produkt vann denna riggade upphandling. Sen fascinerande att MAN efter vunnen upphandling kunde höja priset på sin produkt vilket jag med mitt begränsade intellekt har svårt att förstå hur är det möjligt. Trodde påskrivna avtal skyddade dig? Det alltid nyttigt att blicka bakåt så man åtminstone kan lära sig av historien och enligt mig är HX soppan precis som Viking ubåten nämligen att Sverige bör undvika att göra gemensamma försvarsmaterial upphandlingar med Norge. //TF 1 Quote
Chassi Posted January 26, 2022 Report Posted January 26, 2022 Beror ju på vad som stod i avtalet och vilken valutakurs man bestämt ska gälla vid köpet. Quote
Pederb& Posted February 1, 2022 Report Posted February 1, 2022 Detta beror ju på lite då MAN har riktiga tränggående lastbilar typ nedan https://defence-point.com/wp-content/uploads/2020/06/Rheimetall-Military-Vehicles-Trucks.jpg detta har ju varken Volvo eller Scania längre. Men när det gäller civila lastbilar modifierade för miltärt bruk så håller jag med om att FMV borde välja Svenskt villket dom verkar ha gjort på sistonde. http://www.military-today.com/trucks/volvo_fmx_8x8_l1.jpg 1 Quote
Krigsapparaten Posted February 1, 2022 Author Report Posted February 1, 2022 On 1/24/2022 at 1:04 PM, TKraften said: Volvo Dumpers liknande Archers men som bär på 4-8 RB15 MK3/4 är mitt förslag på vapenbärare. Sen att vi har minst 4st batterier utspridda över Sverige samt på Gotland. Är Sverige tvingad att följa 500km gränsen för markrobot eller kan vi ha 1000 km markrobotar? //TF Har inte amfibiebataljonerna redan tillgång till lastbilar med robot 15? Vill minnas att jag sett en video på försvarsmaktens youtube om att man återupprättat den förmågan. Dock förutsätter jag att en återupprättning snarare betyder att typ en lastbil finns. Quote
TKraften Posted February 1, 2022 Report Posted February 1, 2022 1 hour ago, Krigsapparaten said: Har inte amfibiebataljonerna redan tillgång till lastbilar med robot 15? Vill minnas att jag sett en video på försvarsmaktens youtube om att man återupprättat den förmågan. Dock förutsätter jag att en återupprättning snarare betyder att typ en lastbil finns. Nej Batteriet lyder under flottan och består mestadels av anställda militärer. Det är väldigt avskalat i personal jämfört med den tidigare organisationen under kustartilleriet 1995-2000. Jag ser mer batteriet som en sorts landgående robotbestyckad "fartyg" som får sensor data utifrån. //TF Quote
Spett och slägga Posted February 17, 2022 Report Posted February 17, 2022 On 1/10/2022 at 9:19 PM, Chassi said: Har ju pratats tidigare om något långräckviddigt som kan släppas från Gripen, typ lätt kryssningsrobot. SAAB har en styrd raketartillerirobot (glidflyger) som heter GLSDB som passar till MLRS standard. Blir bra om vi skaffar HIMARS motsv. https://www.saab.com/products/ground-launched-small-diameter-bomb-glsdb Quote
Spett och slägga Posted February 17, 2022 Report Posted February 17, 2022 Vad är skillnaden mellan brigad och divisionsartilleri? Har de olika uppgifter och behov av olika system? Quote
Spett och slägga Posted February 17, 2022 Report Posted February 17, 2022 Sedan verkar flera länder lämna/avveckla plattformen M270 MLRS och övergå till lastbilsmonterad typ HIMARS? Jag tycker M270 har stora fördelar dels då den har dubbla kassetter mot HIMARS enkla samt bättre terrängförmåga. Båda kompletterar varandra och Sverige borde skaffa båda. M270 i norr och HIMARS till Livgardesmotorbrigaden och Gotland. Quote
Slenke Posted February 17, 2022 Report Posted February 17, 2022 On 1/10/2022 at 9:19 PM, Chassi said: Har ju pratats tidigare om något långräckviddigt som kan släppas från Gripen, typ lätt kryssningsrobot. Klassas kepd 350 som lätt? Utgår från att det är den man syftar på, väger betydligt mer än en rb15. Quote
Slenke Posted February 17, 2022 Report Posted February 17, 2022 1 hour ago, Spett och slägga said: SAAB har en styrd raketartillerirobot (glidflyger) som heter GLSDB som passar till MLRS standard. Blir bra om vi skaffar HIMARS motsv. https://www.saab.com/products/ground-launched-small-diameter-bomb-glsdb Vi lär i så fall på klassiskt svenskt manér vara den enda brukaren av vapnet i så fall. Det enda som gjorts hittills är väl proof of concept? Dvs att kunna skjuta en SDB från marken istället för att släppas från flygplan?Med tanke på hur dyrt varje skott är så känns det ju som en marginalprodukt. Vitsen med rakart är väl primärt att på kort tid på långa avstånd lägga en bombmatta som täcker ett större område? Quote
Slenke Posted February 17, 2022 Report Posted February 17, 2022 59 minutes ago, Spett och slägga said: Sedan verkar flera länder lämna/avveckla plattformen M270 MLRS och övergå till lastbilsmonterad typ HIMARS? Jag tycker M270 har stora fördelar dels då den har dubbla kassetter mot HIMARS enkla samt bättre terrängförmåga. Båda kompletterar varandra och Sverige borde skaffa båda. M270 i norr och HIMARS till Livgardesmotorbrigaden och Gotland. Om andra säljer M270 begagnat för ett bra pris borde vi slå till. När köpte Sverige nåt begagnat senast? Quote
madman Posted February 17, 2022 Report Posted February 17, 2022 (edited) 1 hour ago, Slenke said: Om andra säljer M270 begagnat för ett bra pris borde vi slå till. När köpte Sverige nåt begagnat senast? USA erbjöd försäljning av M270 för några år sedan. Till lätta kanoner och Tksp. Men Sverige har inte visat intresse för något. Även bättre begagnade C-130 som sålts i två omgångar var man inte intresserade av. Det enda jag kan komma på spontat. Var att vi köpte begagnade delar och robotar från Danmark till vår RB97. Som jag tror att det skedde i början på 2000-talet. Edited February 17, 2022 by madman Quote
madman Posted February 17, 2022 Report Posted February 17, 2022 1 hour ago, Slenke said: Klassas kepd 350 som lätt? Utgår från att det är den man syftar på, väger betydligt mer än en rb15. En del har velat kalla nya RBS 15 som en lätt kryssningsrobot. Quote
Perman Posted February 17, 2022 Report Posted February 17, 2022 (edited) 5 hours ago, Slenke said: När köpte Sverige nåt begagnat senast? Vi köpte 1.016 st beg PBV:er typ MT-LB och 433 st beg PBV:er typ BMP-1 1993-94 om det räknas. Dessutom så leasade vi 160 st beg strv typ Leopard 2A4. Även inom Marinen så har man köpt begagnat. 1992 inköptes supplyfartyget Energy Supporter. Hon modifierades till ubåtsbärgningsfartyg och fick namnet HMS Belos. 1996 inköptes ett kryssningsfartyg beg från Estonia som modifierades till stödfartyg och fick namnet HMS Trossö. /Per Edited February 17, 2022 by Perman Quote
Kilo3 Posted February 17, 2022 Report Posted February 17, 2022 6 hours ago, Spett och slägga said: Sedan verkar flera länder lämna/avveckla plattformen M270 MLRS och övergå till lastbilsmonterad typ HIMARS? Jag tycker M270 har stora fördelar dels då den har dubbla kassetter mot HIMARS enkla samt bättre terrängförmåga. Båda kompletterar varandra och Sverige borde skaffa båda. M270 i norr och HIMARS till Livgardesmotorbrigaden och Gotland. Terrängförmåga är inte nödvändigtvis en särskilt viktig förmåga för ett långräckviddigt rakart-system. Det bör inte vara några problem att inom 70km (eller längre beroende på am) hitta en väg att stå på. I sådana fall är det bättre att få den operativa rörligheten och minskade underhållskedjan som en lastbil erbjuder. Den taktiska rörligheten som banden ger kan alltså bli en börda snarare än en fördel. Dubbla kassetter är dock ett plus! Quote
Slenke Posted February 17, 2022 Report Posted February 17, 2022 4 hours ago, madman said: En del har velat kalla nya RBS 15 som en lätt kryssningsrobot. Förstår helt ärligt inte hur man kan kalla kommande robot 15 för ”kryssningsrobot”. Det krävs väl ändå betydligt mer än att bara ha OK räckvidd för att slå till mot mål långt in över land? Vad ska nya robot 15 ha för sensorer? Quote
madman Posted February 17, 2022 Report Posted February 17, 2022 (edited) 1 hour ago, Kilo3 said: Terrängförmåga är inte nödvändigtvis en särskilt viktig förmåga för ett långräckviddigt rakart-system. Det bör inte vara några problem att inom 70km (eller längre beroende på am) hitta en väg att stå på. I sådana fall är det bättre att få den operativa rörligheten och minskade underhållskedjan som en lastbil erbjuder. Den taktiska rörligheten som banden ger kan alltså bli en börda snarare än en fördel. Dubbla kassetter är dock ett plus! Koreanska K239 på lastbil har två egentillverkade kassetter som kan bära 12 st raketer. Men det var bara för att fylla upp med befintliga. Sedan har de riktat in sig på två egna alternativ av raketer. En för kort räckvidd och en för längre avstånd typ ca 60-70 km vill jag minnas. De håller även på att utveckla en egen större robot för längre räckvidd. Liknade USA.s mål med LRASM och PrSM etc. Försvaret har även tittat på Brasiliansk lösning. Jag tror det är en mer fördel ändå om vi köper system som är anpassade för de USA tillverkade raketerna istället. Då dessa ständigt utvecklas. Där Gps styrda precisionsrobotarna nu når längre. De har nu ökat till 80 km som exempel. Och de nya mot pansartrupper och oskyddade trupper som bara USA och Finland har beställt kan nå lika långt som GLSDB 150 km. Om man befarar ett större anfall norrifrån. Så skulle man kunna stationera några uppgraderade (G)MLRS där. För att sedan ha rörliga HIMARS. Men jag är nöjd om det bara blir ett rimligt antal med typ 10-12 st HIMARS. Även om det skulle bli bara sex st i en första beställning. Edited February 17, 2022 by madman 1 Quote
madman Posted February 17, 2022 Report Posted February 17, 2022 1 hour ago, Perman said: Vi köpte 1.016 st beg PBV:er typ MT-LB och 433 st beg PBV:er typ BMP-1 1993-94 om det räknas. Dessutom så leasade vi 160 st beg strv typ Leopard 2A4. Även inom Marinen så har man köpt begagnat. 1992 inköptes supplyfartyget Energy Supporter. Hon modifierades till ubåtsbärgningsfartyg och fick namnet HMS Belos. 1996 inköptes ett kryssningsfartyg beg från Estonia som modifierades till stödfartyg och fick namnet HMS Trossö. /Per Ja just det glömde den ryska lösningen. Även att vi köpte också några andra begagnade mindre båtar. Av dessa MT-LB så ingår drygt 220 st 2S1 som vi beställde. Då vi ansåg vi inte fick ihop tillräckligt med reservdelar till våra Pbv 401. Dessa plundrades på reservdelar och Kina fick köpa plåten. Där jag tycker det var synd att vi inte tog hem ett större antal av 2S1. Då förslaget kom något år senare att pbv401 kunde monteras med ett GRK torn men skrinlades. För att istället ha kunnat gjort just det. Där ryssarna gjort en kombinations 120 mm grk och kanon som kan skjuta Heat på ca 13 km. Enligt dem själva kan den anpassas för Nato ammunition för export. Eller som de var med egen 120 mm kanon. Som IFV där de som exempel hade kunnat få IKV91 torn och soldater skyddade. Eller varför inte som IKV då vi både hade kanoner och 105 mm ammo med våra äldre stridsvagnar. Quote
Smeghead Posted March 26, 2022 Report Posted March 26, 2022 Första bilderna från K9A2s automatladdare: Hanwha mfl kommer att erbjuda en version av just K9A2 till Britternas Mobile Fires Platform-program. 1 1 Quote
Nestor Posted March 26, 2022 Report Posted March 26, 2022 Automatladdare för en haubits? Automatiserad tillverkningsindustri? Ingen vet. Quote
madman Posted March 26, 2022 Report Posted March 26, 2022 Fast jag skulle till att börja med. Nöja mig med att vi köper in typ 24 st beg K9 för att snabbare höja upp vår artilleriförmåga. För att senare uppgradera dem. Det är samtidigt ett enkelt och funktionellt system. Som kan blandas med alla eller några brigader. För att då börja bygga på divisionsartilleri. Norrland har haft behov av BkAN1. Så varför inte K9. Då jag anser att vi som försvaret behöver rakart. Före tillverkning av nya ARCHER. Som kan ske senare. Quote
Slenke Posted March 26, 2022 Report Posted March 26, 2022 1 hour ago, madman said: Fast jag skulle till att börja med. Nöja mig med att vi köper in typ 24 st beg K9 för att snabbare höja upp vår artilleriförmåga. För att senare uppgradera dem. Det är samtidigt ett enkelt och funktionellt system. Som kan blandas med alla eller några brigader. För att då börja bygga på divisionsartilleri. Norrland har haft behov av BkAN1. Så varför inte K9. Då jag anser att vi som försvaret behöver rakartt. Före tillverkning av nya ARCHER. Som kan ske senare. Archer kan väl tillverkas samtidigt? Rakart köpes väl med fördel rakt från amerikanerna ”as is” utan att passera Saab eller nån annan som vill göra nån unikt svensk mod utifrån unika svenska krav. Quote
madman Posted April 6, 2022 Report Posted April 6, 2022 On 3/26/2022 at 9:51 PM, Slenke said: Archer kan väl tillverkas samtidigt? Rakart köpes väl med fördel rakt från amerikanerna ”as is” utan att passera Saab eller nån annan som vill göra nån unikt svensk mod utifrån unika svenska krav. Visst kunde de det. Försvaret har uppgett att rakart kommer att kosta lika mycket som 12 st nya ARCHER. För att skynda på och öka vårt artilleri. Jag ser inga problem med typ 24 st beg K9 som en snabbare artilleri förstärkning. Som prismässigt blir ungefär som 12 st nya ARCHER. Som borde ta betydligt längre tid att tillverka. Jag ser inga problem med att vi samtidigt beställer och köper 12-24 st nytillverkade ARCHER. Där man förhoppningsvis kan göra ett något större magasin för 24-30 skott. Och kanske kylning av kanonröret i vaggan. Som då kanske blir något för Divisionsartilleriet. Sedan får man bestämma sig om alla brigader ska ha blandat med ARCHER och K9. Men om man frigör tre kompanier med ARCHER. Så kan man påbörja sitt divisionsartilleri tillsammans med rakart. Resterande K9 kan koncentreras norröver. För att hindra en invasion främst från land. Man kunde placera ett kompani för lokalförsvarskompanier som Östersund/Sundsvall. När de ny ARCHER är klara så kan de äldre ARCHER återgå till brigaderna. Som gör att de då får ett extra kompani artilleri i form av K9. Norrlandsbrigaden får då mest artilleri redan från början. Quote
TKraften Posted April 10, 2022 Report Posted April 10, 2022 On 4/6/2022 at 8:38 AM, madman said: Och kanske kylning av kanonröret i vaggan. Som då kanske blir något för Divisionsartilleriet. Har inte Archer redan en passiv kylning av kanonröret i vaggan när den fälls in? //TF Quote
madman Posted April 10, 2022 Report Posted April 10, 2022 2 hours ago, TKraften said: Har inte Archer redan en passiv kylning av kanonröret i vaggan när den fälls in? //TF Inte vad jag vet. Men den kyls väl naturligt när den inte används. Quote
TKraften Posted April 10, 2022 Report Posted April 10, 2022 15 minutes ago, madman said: Inte vad jag vet. Men den kyls väl naturligt när den inte används. Ny teknik hade en artikel om Archer för ett tag med rubriken "Superkanonen". Där stod det att kanonen i sitt infällda transportläge omslöts av en termisk isolerad låda med lucka. Så troligtvis är det en även luftspalt mellan kanonröret och den termiska isolerade lådan. Det som man kanske kunde göra ytterligare är att därefter blåsa in kylluft i kanonröret vid transportläget för kunna kyla bättre samt även ventilera ut rökgaser från kanonröret men det kanske blir för dyr och krånglig lösning. Sen håller jag med dig att man borde öka möjligheten att bära mer än 21 granater, 126 laddningar samt 40 tändpatroner men antagligen finns det en orsak till denna avvägning. //TF Quote
madman Posted April 10, 2022 Report Posted April 10, 2022 (edited) 9 minutes ago, TKraften said: Ny teknik hade en artikel om Archer för ett tag med rubriken "Superkanonen". Där stod det att kanonen i sitt infällda transportläge omslöts av en termisk isolerad låda med lucka. Så troligtvis är det en även luftspalt mellan kanonröret och den termiska isolerade lådan. Det som man kanske kunde göra ytterligare är att därefter blåsa in kylluft i kanonröret vid transportläget för kunna kyla bättre samt även ventilera ut rökgaser från kanonröret men det kanske blir för dyr och krånglig lösning. Sen håller jag med dig att man borde öka möjligheten att bära mer än 21 granater, 126 laddningar samt 40 tändpatroner men antagligen finns det en orsak till denna avvägning. //TF Men det stod väl att den termiska lådan var mer för att skydda kanonröret. Och för att minska värmestrålningen. Edited April 10, 2022 by madman Quote
TKraften Posted April 10, 2022 Report Posted April 10, 2022 8 minutes ago, madman said: Men det stod väl att den termiska lådan var mer för att skydda kanonröret. Och för att minska värmestrålningen. Ja det nog mer till skydda röret vid transport och minimera röjande ir signatur. //TF Quote
Recommended Posts