Jump to content

Nytt artillerisystem

Krigsapparaten

Recommended Posts

Hej

I försvarsbeslutet 2020 står bland annat ”12 nya eldrörsartilleripjäser ska anskaffas för divisionsartilleribataljonen under perioden 2026–2030.” 

mim fråga är då, vilket system tror ni kommer införskaffas, och handlar det om bandhaubitsar eller traditionellt dragna pjäser? Det står även att samtliga pjäser av Archer ska förbandsättas, men såvitt jag förstår det ska även ett nytt system införskaffas. 

tacksam för svar! 

3 hours ago, Chassi said:

Archer är min gissning.

Enligt denna texten: https://cornucopia.cornubot.se/2019/05/forsvarsberedning-artilleriet.html 

så är archer mer lämpat som ett divisionsartilleri och har inte den förmågan att verka som brigadartilleri. Därför SKA det anskaffas ett nytt system för att fylla denna rollen. Förmodligen kommer dock archer att användas även som brigadartilleri i början, men jag undrar vilket nytt system ni tror kommer införskaffas? 

enligt den länkade texten krävs en ”köttkvarn” som kan leverera eld mot motståndaren länge. Då krävs ett annat magasin som inte är inbyggt som i archer. Förslagsvis någon typ av bandhaubits eller klassiskt dragna pjäser. Vad jag har hört så ryktas det om den sydkoreanska K9 eller tyska pzh2000, eller är detta bara önsketänkande? 

57 minutes ago, Krigsapparaten said:

varför om jag får fråga? 

Praktiska, ekonomiska, organisatoriska och politiska skäl.

Jag skulle gärna se något system likt pzh2000 eller så, men ser det mer som ett generellt önsketänkande.

Jag blir inte alls förvånad om man väljer något annat som "funkar" men inte är helt optimalt.

7 hours ago, Chassi said:

Praktiska, ekonomiska, organisatoriska och politiska skäl.

Jag skulle gärna se något system likt pzh2000 eller så, men ser det mer som ett generellt önsketänkande.

Jag blir inte alls förvånad om man väljer något annat som "funkar" men inte är helt optimalt.

Jag såklart om man ska utgå från tidigare inköp så har ju funktion gått som sista prio. Sydkoreanska K9 hade ju varit perfekt eller tyska pzh2000 pågrund av sin fantastiska eldhastighet. Såvitt jag vet testade ju även FMV pzh2000 i början av 2000-talet. Och då märkte man ju att den hade goda fördelar i svensk terräng men valdes återigen bort pga inköpspriset.

On 3/25/2021 at 11:44 PM, Krigsapparaten said:

varför om jag får fråga? 

Om man läser officerstidningen så låter det som om försvaret är väldigt nöjda med Archer.  Fokus istället på raketartilleri.

https://officerstidningen.se/armechefen-vi-ar-i-behov-av-en-tillvaxt-av-svenskt-artilleri/

23 hours ago, Optimisten said:

Om man läser officerstidningen så låter det som om försvaret är väldigt nöjda med Archer.  Fokus istället på raketartilleri.

https://officerstidningen.se/armechefen-vi-ar-i-behov-av-en-tillvaxt-av-svenskt-artilleri/

självklart är raketartilleri ett alternativ men vad jag har läst är det också det dyraste alternativet och pengar är ju inget FM har överdriven tillgång till. Men om man ska leka med tanken om ett raketartilleri i Sverige, vilket system skulle bli det mest troliga? Kostnadsmässigt och effektivitetsmässigt. 

On 3/30/2021 at 1:42 PM, Krigsapparaten said:

självklart är raketartilleri ett alternativ men vad jag har läst är det också det dyraste alternativet och pengar är ju inget FM har överdriven tillgång till. Men om man ska leka med tanken om ett raketartilleri i Sverige, vilket system skulle bli det mest troliga? Kostnadsmässigt och effektivitetsmässigt. 

Försvarsmakten har meddelat att ett raketarilleri skulle inte kosta mer än än 12 st nya ARCHER.

Sedan har de skrivit i februari att de inte klarar av att utbilda mer än ett divisionsartilleri till 2030. Mot begärda 2 st divisionsartilleri.

Om det blir raketartilleri. Så bör det bli med raketer som ingår i MLRS familjen med HIMARS etc. Samt K239 Chunmoo som kan använda tre olika typer av raketer dimensioner. Där två kan vara intressanta.

Edited by madman

On 3/26/2021 at 8:37 AM, Krigsapparaten said:

Jag såklart om man ska utgå från tidigare inköp så har ju funktion gått som sista prio. Sydkoreanska K9 hade ju varit perfekt eller tyska pzh2000 pågrund av sin fantastiska eldhastighet. Såvitt jag vet testade ju även FMV pzh2000 i början av 2000-talet. Och då märkte man ju att den hade goda fördelar i svensk terräng men valdes återigen bort pga inköpspriset.

Jag skulle föredra K9 både som ny och begagnad. Som en komplettering till brigadartilleri. En begagnad PzH 2000 kostar lite mindre än en begagnad K9. Dels för att K9 är inte lika otymplig och lättare än PzH2000. Att den sedan har ett större magasin än K9 är i detta fallet inte lika viktigt. Då magasinet räcker gott och väl på K9 och att eldhastighet är inte lika viktigt. Då vi redan har ARCHER som är byggd för snabba eldöppnande och sedan försvinna.

Den mesta striden blir nog högst med någon MRSI och sedan förflyttning. Där rakart kan ta över ett snabbt och intensivt eldöppnande.  Så jag tror inte på så mycket intensivt eldöppnande som Wideräng tror på. Men K9 har även den möjligheten. Där laddning också tar tid. K9 behöver inte ladda 3 ggr som Archer behöver åka och ladda 7-8 minuter. Innan det är dags att ladda K9.    

Edited by madman

• 9 months later...
On 4/2/2021 at 2:54 PM, madman said:

Försvarsmakten har meddelat att ett raketarilleri skulle inte kosta mer än än 12 st nya ARCHER.

Sedan har de skrivit i februari att de inte klarar av att utbilda mer än ett divisionsartilleri till 2030. Mot begärda 2 st divisionsartilleri.

Om det blir raketartilleri. Så bör det bli med raketer som ingår i MLRS familjen med HIMARS etc. Samt K239 Chunmoo som kan använda tre olika typer av raketer dimensioner. Där två kan vara intressanta.

Intressant att försvarsministern idag på Folk och försvar sa: ”Vi kommer investera i långräckviddig bekämpningsförmåga”. Betyder det att FM har fått ok att köpa robotartilleri?

https://www.regeringen.se/tal/2022/01/tal-av-forsvarsminister-peter-hultqvist-vid-folk-och-forsvars-rikskonferens-2022/

39 minutes ago, Optimisten said:

Intressant att försvarsministern idag på Folk och försvar sa: ”Vi kommer investera i långräckviddig bekämpningsförmåga”. Betyder det att FM har fått ok att köpa robotartilleri?

https://www.regeringen.se/tal/2022/01/tal-av-forsvarsminister-peter-hultqvist-vid-folk-och-forsvars-rikskonferens-2022/

Har ju pratats tidigare om något långräckviddigt som kan släppas från Gripen, typ lätt kryssningsrobot.

2 hours ago, Chassi said:

Har ju pratats tidigare om något långräckviddigt som kan släppas från Gripen, typ lätt kryssningsrobot.

Ja det tyder på det då den politiska agendan från 2013 och även dessförinnan. Där Bildt sagt att det inte behövdes 2013. Till 2014 där partikollega sa tvärtom. Sedan har debatten politiskt kommit upp igen 2018. Där man med tillförda medel inte direkt vill säga att det är till kryssningsrobotar. Då det numera verkar vara en majoritet för det. Mot miljöpartiet som möjligen vill ha mer cyklar till försvaret istället. 

Så det blir väl väl den som SAAB har intresse i som Taurus Kepd 350 efter 2025. 

On 3/26/2021 at 8:37 AM, Krigsapparaten said:

Nu handlade ju ArtDemo projektet om andra saker än ett eventuellt inköp av pzh2000 och eller AS90-braveheart.

Archer var redan påtänkt och aktuell vid den tidpunkten.

On 1/10/2022 at 11:31 PM, madman said:

Ja det tyder på det då den politiska agendan från 2013 och även dessförinnan. Där Bildt sagt att det inte behövdes 2013. Till 2014 där partikollega sa tvärtom. Sedan har debatten politiskt kommit upp igen 2018. Där man med tillförda medel inte direkt vill säga att det är till kryssningsrobotar. Då det numera verkar vara en majoritet för det. Mot miljöpartiet som möjligen vill ha mer cyklar till försvaret istället. 

Så det blir väl väl den som SAAB har intresse i som Taurus Kepd 350 efter 2025. 

Enligt försvarsbeslutet 2020 ska långräckviddiga markmålsvapen anksffas till JAS 39, inte osannolikt Taurus KEPD 350.  

Se sidan 105:

https://www.regeringen.se/4a965d/globalassets/regeringen/dokument/forsvarsdepartementet/forsvarsproposition-2021-2025/totalforsvaret-2021-2025-prop.-20202130.pdf

Edited by Meteor
  • Thanks 2

Som det ekonomiska läget ser ut. Så tror jag försvaret får nöja sig med våra kommande lätta RBS 15 MK4. Som en lätt kryssningsmissil. Då försvaret är i behov av så mycket inkl ammunition tydligen.

Eller satsa dessa pengar på andra bra fungerande system för vårt när försvar till att börja med. Som ett par fordonsburen RBS 15 MK3/+. Som därmed kan agera mot mål på långa avstånd inom land och hav. Inkl Gotland.

För att senare satsa på raketartilleri som försvaret vill ha före 12 st nya ARCHER som regeringen föreslår.

Vill man snabbare skynda på så köp nu även in ett antal Mistral 3 för att snabbt höja vår förmåga på lättare luftvärn även på fartyg. Samt ett antal MMP som en komplettering till RB 56.

O.S.V.

On 1/22/2022 at 7:33 PM, madman said:

Som det ekonomiska läget ser ut. Så tror jag försvaret får nöja sig med våra kommande lätta RBS 15 MK4. Som en lätt kryssningsmissil. Då försvaret är i behov av så mycket inkl ammunition tydligen.

Eller satsa dessa pengar på andra bra fungerande system för vårt när försvar till att börja med. Som ett par fordonsburen RBS 15 MK3/+. Som därmed kan agera mot mål på långa avstånd inom land och hav. Inkl Gotland.

För att senare satsa på raketartilleri som försvaret vill ha före 12 st nya ARCHER som regeringen föreslår.

Vill man snabbare skynda på så köp nu även in ett antal Mistral 3 för att snabbt höja vår förmåga på lättare luftvärn även på fartyg. Samt ett antal MMP som en komplettering till RB 56.

O.S.V.

Volvo Dumpers liknande Archers men som bär på 4-8 RB15 MK3/4 är mitt förslag på vapenbärare.

Sen att vi har minst 4st batterier utspridda över Sverige samt på Gotland. 

Är Sverige tvingad att följa 500km gränsen för markrobot eller kan vi ha 1000 km markrobotar?

//TF

3 hours ago, TKraften said:

Volvo Dumpers liknande Archers men som bär på 4-8 RB15 MK3/4 är mitt förslag på vapenbärare.

Sen att vi har minst 4st batterier utspridda över Sverige samt på Gotland. 

Är Sverige tvingad att följa 500km gränsen för markrobot eller kan vi ha 1000 km markrobotar?

//TF

Varför just dumper?

2 hours ago, Chassi said:

Varför just dumper?

Bättre framkomlighet än lastbil om du vill ut i terränglådan bredvid vägnätet och du har redan systemet infört i Försvarsmakten. 

Jag hade även sett dumpers som bär lv-akan och lv-robotar.

//TF

4 hours ago, TKraften said:

Bättre framkomlighet än lastbil om du vill ut i terränglådan bredvid vägnätet och du har redan systemet infört i Försvarsmakten. 

Jag hade även sett dumpers som bär lv-akan och lv-robotar.

//TF

Jag hade förordat att systemet byggs på en terränglastbil med "containerfunktion" så inte systemet är beroende av en fordonstyp.

Sen är jag tveksam till att ökad terrängframkomlighet i likhet med dumper är mer önskvärt än den ökade räckvidd och mångsidighet du får med en lastbilslösning. 

1 hour ago, Chassi said:

Jag hade förordat att systemet byggs på en terränglastbil med "containerfunktion" så inte systemet är beroende av en fordonstyp.

Sen är jag tveksam till att ökad terrängframkomlighet i likhet med dumper är mer önskvärt än den ökade räckvidd och mångsidighet du får med en lastbilslösning. 

Bara vi slipper köpa norska MAN skitlastbilar från Norge.

Landet Sverige verkligen inte skall ha något försvarsmaterial sammarbete med.

//TF

6 hours ago, Pederb& said:

Norska MAN lastbilar? Vad jag vet så tillverkas dom i Tyskland och varför skulle vi köpa dom från Norge?

Sverige har/hade tyvärr ett försvarsmaterial samarbete med Norge om att köpa MAN lastbilar.

Hoppas att avtalet har gått ur.

//TF

58 minutes ago, TKraften said:

Sverige har/hade tyvärr ett försvarsmaterial samarbete med Norge om att köpa MAN lastbilar.

Hoppas att avtalet har gått ur.

//TF

MAN lastbilar kommer oavsett inte från Norge, de är tyska bilar.

13 hours ago, Chassi said:

MAN lastbilar kommer oavsett inte från Norge, de är tyska bilar.

Kan tycka att du märker ord men OK.

Jag hoppas Sveriges försvarsmakt slipper behöva köpa de överdrivet dyra samt tyska MAN lastbilar via ett otroligt dåligt avtal som inkompetenta FMV var med om att skapa med Norges motsvarighet till FMV

Vansinne att vi inte stödjer Volvo eller Scania istället för skänka pengar till Tyskland.

Jag hoppas man lärt sig av läxan att Sveriges inte bör ha försvarsmaterial samarbete med ett land som har lillebror komplex eller vad det nu som spökar för norrmännens psyke. 

Lustig nog duger Stridsfordon 90 åt norrmännen. Verkar nog vara det enda projekt som har funkat hitills.

Resten...

Jas, Ubåten Viking eller Archer vet vi alla hur det gick...

//TF

8 hours ago, TKraften said:

Kan tycka att du märker ord men OK.

Jag hoppas Sveriges försvarsmakt slipper behöva köpa de överdrivet dyra samt tyska MAN lastbilar via ett otroligt dåligt avtal som inkompetenta FMV var med om att skapa med Norges motsvarighet till FMV

Vansinne att vi inte stödjer Volvo eller Scania istället för skänka pengar till Tyskland.

Jag hoppas man lärt sig av läxan att Sveriges inte bör ha försvarsmaterial samarbete med ett land som har lillebror komplex eller vad det nu som spökar för norrmännens psyke. 

Lustig nog duger Stridsfordon 90 åt norrmännen. Verkar nog vara det enda projekt som har funkat hitills.

Resten...

Jas, Ubåten Viking eller Archer vet vi alla hur det gick...

//TF

Nu fungerar ju inte inköp av försvarsmateriel på det sätt som du vill.

Scania och volvo vann inte anbudet.