Jump to content

Korvettstyrkan och Piraterna


Recommended Posts

Ni som seglade (seglar man med en korvett??) med Gävle till Libanon, hur påverkades livet ombord av den långa tiden till sjöss och klimatet; psykiskt? Fysiskt? Skador? Infektioner? Hur var Sjv organiserad?

Tycker det här med flottan börjar bli intressant. Fartygets längd på ca 50m och 35 mans besättning motsvarar ungefär en VIIC-ubåt, blir ju lite som Das Boot i konstant övervattensläge :uuh: . Dvs trångt och utsatt för vädrets makter. (Den filmen/boken är min närmaste referens till sjöstridskrafter...)

 

 

Tja som sagt Das Boot summerar många saker bra, men riktigt så djävligt var det inte.

 

Faktorer för GLE:

 

Klimat: Gle klarar smällkall vinter och överbyggande sjö och is, likaväl som hon klarar solsken och 45 C sol.

Sjögång: Det mesta fixar hon, så länge stabilatorna fungerar, lät som flipper var inombords pga dessa.

Fysiskt: Ta bara rätt besättning.

Teoretiska värden olika Stridsberedskap:

Klart skepp klart för strid: 24h

Klart skepp: 48h

Halv stridsberedskap: 10-20 dygn

Tredjedels stridsberedskap: Tills Dieseln tar slut.

 

(Men det är högst teoretiska värden, ungefär hur länge som en soldat kan leva i skogen, -det beror på)

 

Skador: Besättning - inga. Utr - skiftande.

Infektioner: ? Nej vi använde gummi....

Intressant att ingen i besättningen blev magsjuk/matförgiftad någon gång ombord.

 

Uthålighet: Så länge det finns diesel, beror som sagt på hur man kör ftg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 462
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi måste nog skilja på den teoretiska uthålligheten vs. den praktiska.

 

Med tanke på hur "att-göra-listan" såg ut efter varje on station (2-5 dygn) för ML så skulle jag vilja säga att den praktiska uthålligheten är... inte så lång.

 

Det är ju skillnad på vad som behöver göras i underhåll och vad som måste göras, men om jag inte minns fel så var det lite längre vi låg ute.

Trotts allt så var det ju inte sveriges ftg som krävde att få åka hem för jämnan, blir man avlöst så får man ju åka hem.

Sen så är det lite väl mycket snack om hur mycket ftg/bes klarar, oftats mer i de flesta fall, sen så sammarbetar man ju oftast med andra styrkor....

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för besättning som bemannar? IKS07?

 

/Janne, IKS01.

Nja, korvetterna har fast anställda besättningar och bara Trossö har en beredskapsinkallad besättning. Man håller just nu på och provar det nya konceptet med helt anställda besättningar, och i nuläget finns det anställda besättningar på (förutom Sto/Mmö!) en ubåt och ett par minjakter. Fr.o.m. nästa år så kommer dock majoriteten av flottans fartyg att ha anställda besättningar istället för värnpliktiga...

Link to comment
Share on other sites

Artikel idag om korvettstyrkan på nyteknik.se: Svenska korvetter på piratjakt i Somalia

 

Svenska korvetter på piratjakt i Somalia

 

Av: Lars Anders Karlberg

Publicerad igår, 11:32

 

I kväll får de båda svenska stridsfartygen Stockholm och Malmö klartecken att bekämpa sjöpiraterna utanför Somalias kust tillsammans med andra fartyg från EU-länderna.

 

Fartygen har sedan i december rustats för piratjakt på Kockums varv i Karlskrona.

 

Till och med under jul- och nyårshelgen har det arbetats för att få de ganska slitna korvetterna i skick för den långa resan ned till Afrikas horn i Adenviken mellan Indiska Oceanen och Röda Havet.

 

- Totalt har vi haft över 500 olika jobba att utföra, säger projektledaren Roger Sejlert i nya numret av Kockumnytt.

 

Nya kulsprutor

Förutom reparations- och förstärkningsarbetena har korvetterna fått lämpliga vapen för piratjakten – en tung kulspruta och fyra lättare på varje fartyg.

 

De nya kulsprutorna kompletterar de vapen som korvetterna redan har – sjömålsrobotar för långa avstånd och en 57 millimeters allmålspjäs för självförsvar, plus sjunkbomber och ubåtsjaktstorpeder.

 

Även stödfartyget HMS Trossö, som ska följa korvetterna, har fått vapen – hela 14 kulsprutor.

 

Vikta för internationella uppdrag

HMS Stockholm och HMS Malmö byggdes 1984-1985 på Karlskronavarvet som ledningsfartyg för de dåvarande ytstridsflottiljerna. Fartygen modifierades under 2000-2002 då de bland annat utrustades med ett toppmodernt stridsledningssystem.

 

Det har varit på tal länge att just korvetterna Stockholm och Malmö ska stå i beredskap för att på regeringens order sättas in i en kris utomlands med 30 dagars varsel under FN-befäl eller annat befäl.

 

Nu vill regeringen skicka korvetterna till Somaliakusten för att ingå i den flotta som EU skickar ned för att bekämpa sjöpiraterna.

 

Riksdagens tar beslutet i kväll

Riksdagens försvarsutskott har sagt ja till regeringens förslag (prop 2008/09:108) och i kväll tas beslutet i riksdagens kammare.

 

Så här skriver försvarsutskottet.

 

”Riksdagen medger regeringens förslag att regeringen under högst fyra månader ställer en svensk väpnad styrka bestående av högst 450 personer till förfogande för deltagande i Europeiska unionens marina insats utanför Somalias kust, under förutsättning att det även fortsättningsvis finns ett giltigt mandat för styrkan enligt beslut av Förenta nationernas säkerhetsråd. ”

 

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dokumentär igår på Svt om piraterna i Somalia http://svtplay.se/v/1506172/dokument_utifran/pirater

 

Sen hade väl denna hamnat i fel tråd (har inget med HMS Gävle/Sundsvall att göra)

 

Stridskamerorna har gjort ett reportage om Vessel Protection Detachment (VPD) som ingår i ME01.

Reportaget finns på en mil.se server nära dig.

 

 

http://mil.se/sv/Forsvarsmakten/Forsvarsmakten-i-bilder/VPD/

Link to comment
Share on other sites

Man blir ju orolig att piraterna ska kapa transporten, vi brukar ju ha sådan otur.

 

Dock borde verkligen HMS Trossö endast vara bestyckad med KSP det känns lite tunnt, handjagade 20mm pjäser a,la 40-tal skulle sitta fint här.

Link to comment
Share on other sites

Man blir ju orolig att piraterna ska kapa transporten, vi brukar ju ha sådan otur.

 

Dock borde verkligen HMS Trossö endast vara bestyckad med KSP det känns lite tunnt, handjagade 20mm pjäser a,la 40-tal skulle sitta fint här.

 

OT:

Fransosernas fartyg i dokument utifrån program om Pirater var bland annat beväpnad med en 20mm kanon. För övrigt är dokumentären mycket sevärt och rekommenderas så ni får lite valuta för licenspengarna.

Men HMS Trossö har i alla fall fått tksp nu som ger en klart ökad "punch" jämfört med 7,62mm.

 

Ironi:

Annars skulle de några m/47 kanoner sitta fint i sann återvinnings anda :banghead:

Så har alla vapenslagen nyttjat den gedigna materielen!

Link to comment
Share on other sites

Du kan nog vara lugn för att transporten kan bita ifrån sig, i vart fall dom gånger jag har varit med att skeppa mtrl, från Balkan och till och från Tchad har FM haft personal ombord, tänker inte röra lagrum osv men om man drar av en salva 12.7 i vattnet i närheten av en förmodad pirat så kommer dom nog på andra tankar tämligen omgående.

 

Handeldvapen och RPG'er är motståndarsidans huvudsakliga beväpning om man går på vad som visats på div bilder och filmer

 

Piraterna har i dagarna kapat ett matfartyg som körde åt WFP, precis dom som ska skyddas. Kan man tänka sig att som passar på nu innan styrkan kommer på plats för att sedan ta det lugnt under det halvår dom är på plats och återuppta sitt arbete igen efter att örlogsfartygen åkt hem? vad händer i vinter efter missionen ?

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Med den danska kaptenens äventyr så börjar jag fundera på vad piraterna har för samband?

 

Sitter dom med VHF eller satelit telefoner där ute då dom uppenbarligen försöker få ut

fler kompisar till att hjälpa dom?

Inte så bra, verkar det. Det "undsättande" piratfartyget hittade ju inte piratbåten. Havet är stort, men GPS har de säkert. Återstår att de inte lyckats förmedla sin position till kumpanerna i land.

Som många andra irreguljära får de oundvikligen en hel del information genom media och sedan kan man väl anta att gränsen mellan Puntlands myndigheter och en del pirater inte är knivskarp.

 

Det nämndes något om 500 km från kusten, så satellit eller kortvågsradio är nog det som funkar. Utgår också från att de amerikanska fartygen störsänder om de vill. GPS-mottagning är störkänslig också.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
http://mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-varl...n-snart-framme/

 

Om man tittar på den första bilden till höger, så ser det ut som att den förliga korvetten (HMS Malmö, av vapenskölden att döma) har två robotar med sig. Är det blinda robottuber eller ombestämde man sig?

Det ser ut att vara skarpa tuber, vilket om man tänker efter är ganska logiskt! Eftersom man endå behöver en motvikt till FRB:n, så kan man ju lika bra skruva dit skarpa lådor istället för barlastade. Det kostar lite mer, men så har man å andra sidan en möjlighet att ta i med hårdhandskarna ordentligt... :happy:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tidig störning för ME01

 

 

Adenviken

 

Några timmar efter att Operation Atalanta inletts för Sveriges del i Adenviken, indikerades vissa tekniska problem på stöd- och ledningsfartyget HMS Trossö. Beslutet togs att ankra fartyget för att undersöka felet och åtgärda det. Under tiden jobbar korvetterna enligt planerna.

 

 

Trossö måste snarast uppsöka varv för att problemen ska kunna åtgärdas, och förbandet tittar nu på lämpligt varv i området. Under tiden kommer korvetterna fortsätta att lösa sina tilldelade uppgifter i Adenviken. I nuläget går det inte att säga när Trossö är tillbaka i tjänst igen.

 

http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-...rning-for-ME01/

 

 

Synd med en sådan början, "materiellt fel kopplat till propelleraxeltätningen" kan väll bli ett ordentligt jobb?

Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat. Propeleraxeltätningen. Det är om inte det första man kollar på ett fartyg så är det, det andra. Det är IG att komma till ett insattsområde och 30% av styrkan kan inte verka pga att man inte skött underhållet/sett skadan. Jag har bytt ca 30 propeleraxeltättningar i mina dagar på allt från 3 meters båtar till 20 meters fartyg. Det är ett stort jobb och kan göra att fartyget ligger för ankar eller på varv allt från 3 dagar till 5 veckor. Med tanke på flottans uthållighet så är det väl dags att åka hem då?

 

Men men vad kan vi förvänta oss av ett vapenslag som började gnälla för att vissa i början på flottans mission utanför Libanon klagade över att behöva sova på ett tre (3) stjärnigt hotel på Cypern. Som tur var fick man snart flytta till sitt fyrstjärniga hotel. Tänk alla frystorkade måltider man satt i sig i mörker, regn eller tidspress. Då man drömt sig tillbaka till tältet eller containern på campen som man betalar 12 300:- i månaden för.

 

Ja du, det är skillnad på folk och sjöfolk.

Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat. Propeleraxeltätningen. Det är om inte det första man kollar på ett fartyg så är det, det andra. Det är IG att komma till ett insattsområde och 30% av styrkan kan inte verka pga att man inte skött underhållet/sett skadan. Jag har bytt ca 30 propeleraxeltättningar i mina dagar på allt från 3 meters båtar till 20 meters fartyg. Det är ett stort jobb och kan göra att fartyget ligger för ankar eller på varv allt från 3 dagar till 5 veckor. Med tanke på flottans uthållighet så är det väl dags att åka hem då?

 

Men men vad kan vi förvänta oss av ett vapenslag som började gnälla för att vissa i början på flottans mission utanför Libanon klagade över att behöva sova på ett tre (3) stjärnigt hotel på Cypern. Som tur var fick man snart flytta till sitt fyrstjärniga hotel. Tänk alla frystorkade måltider man satt i sig i mörker, regn eller tidspress. Då man drömt sig tillbaka till tältet eller containern på campen som man betalar 12 300:- i månaden för.

 

Ja du, det är skillnad på folk och sjöfolk.

 

Det är ingen som klagat på hotellvistelse. Var i hela friden har du fått det ifrån?

FMLOG upphandlade inledningsvis (innan containerboendet i hamnen var uppbygt) ett boende på ett hotell som iofs var ganska posh men som låg inihelvete långt från hamnen med tanke på transporterna.

 

Tacksam om du kan uppge källa på "gnället".

 

HC1

Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat. Propeleraxeltätningen. Det är om inte det första man kollar på ett fartyg så är det, det andra. Det är IG att komma till ett insattsområde och 30% av styrkan kan inte verka pga att man inte skött underhållet/sett skadan. Jag har bytt ca 30 propeleraxeltättningar i mina dagar på allt från 3 meters båtar till 20 meters fartyg. Det är ett stort jobb och kan göra att fartyget ligger för ankar eller på varv allt från 3 dagar till 5 veckor. Med tanke på flottans uthållighet så är det väl dags att åka hem då?

 

Men men vad kan vi förvänta oss av ett vapenslag som började gnälla för att vissa i början på flottans mission utanför Libanon klagade över att behöva sova på ett tre (3) stjärnigt hotel på Cypern. Som tur var fick man snart flytta till sitt fyrstjärniga hotel. Tänk alla frystorkade måltider man satt i sig i mörker, regn eller tidspress. Då man drömt sig tillbaka till tältet eller containern på campen som man betalar 12 300:- i månaden för.

 

Ja du, det är skillnad på folk och sjöfolk.

Såja, såja. Känns det bättre nu?

 

Det är meningslöst att Sverige flänger runt jordklotet för att visa sig duktiga. Oavsett om det är på landbacken eller till sjöss så är resultat hittils minst sagt magert. Det ger inget extra att försöka ta ut sin frustration över det hela genom att börja bita sina medhästar i spiltan. Det lär inte vara någon fara för själva uppdraget då det i stort sett inte behövs ändå. Precis som våra uppdrag i Afganistan och annorstädes är även detta ett spel för galleriet. Någon vinning för Sverige är det inte i vilket fall och då är det utan mening. Skulle inte förvåna mig om de som ivrat mest för utlandsuppdrag också antog att dessa bara skulle ge ännu mer internt gräl och ännu sämre press och status för krigsmakten. Och denna förväntan var säkert den politiska motivationen till att förespråka utlandsfokusering från början i många fall.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Men nu får du väl ta och ge dig Pal. En bristande tätning innebär inte att Sverige inte drar hem stora pluspoäng och det är det som det handlar om. Sluta fåna dig.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Jag ser inget underligt med att en propelleraxeltätning inte håller tätt eller inte funkar som den ska efter att ett fartyg varit uppdockad en längre tid. Speciellt inte när den varit uppdockad på ett annat fartyg som kan röra på sig.

Det kan även röra sig om materialfel eller en felaktig montering efter det underhåll som jag förutsätter att man gjort på fartyget inför insatsen. Själva arbetet bör inte ta alltför mycket tid, men det återstår att se.

Det jag dock tycker är lite penibelt i sammanhanget är "förbandet tittar nu på lämpligt varv i området.".

I min enkla värld så borde man ha tittat runt i närområdet för att säkerställa kompetenser och resurser som inte är lätta att flyga ner innan insatsen, men vad vet jag ... :baskerPa:

 

Får hoppas att saken löser sig snabbt och att Trossö kommer med i matchen igen på sin kant.

Link to comment
Share on other sites

Det är meningslöst att Sverige flänger runt jordklotet för att visa sig duktiga. Oavsett om det är på landbacken eller till sjöss så är resultat hittils minst sagt magert.

 

"Visa sig duktiga"? Detta är en av Försvarsmakten prioriterade uppgifter enligt Riksdagen, Regeringen och ÖB. Det handlar inte om att "visa sig duktiga", utan om att säkra transporter av nödhjälp till ett av katastrofer hårt drabbat område -där civilbefolkingen lider nöd till följd av beväpnade banditers framfart- samt att säkra farlederna för all fartygstrafik som tänkt sig gå genom Suez. Omvägen runt Godahoppsudden medför att sjötrafiken tar längre tid och blir dyrare, vilket hämmar såväl export som import mellan marknaderna i Asien och Europa. Du förefaller villig att acceptera att ett gäng khatidisslande pappskallar med skjutvapen trakasserar handelsflottan, tar folk som gisslan och idkar utpressning, vars intäkter finansierar diverse jihaddande grupper? Svagsint, minst sagt! Detta är en synnerligen adekvat uppgift som Sverige bör och skall delta i!

 

Det lär inte vara någon fara för själva uppdraget då det i stort sett inte behövs ändå.
Jasså? Lustigt att ett flertal andra stater inte delar din analys av situationen...

 

Precis som våra uppdrag i Afganistan och annorstädes är även detta ett spel för galleriet.

 

"Spel för galleriet"? Du svänger dig med omdömen om Utlandsstyrkans insatser som är ganska anmärkningsvärda... Menar du att SAMTLIGA insatser Sverige deltagit i utomlands kan härledas till kategorin "spel för galleriet"? Gäller det även insatserna i Kongo, Libanon, Cypern, Bosnien samt Kosovo? Nu får du väl ändå lugna NER dig lite...

 

Någon vinning för Sverige är det inte i vilket fall och då är det utan mening.

 

Självklart finns det direkt svenska "vinster" i att transporterna till Europa från Asien inte går över Godahoppsudden! Vem tror du står för de ökade transportkostanderna? Rederiet? Tillverkaren? Gissa igen!

Link to comment
Share on other sites

Självklart finns det direkt svenska "vinster" i att transporterna till Europa från Asien inte går över Godahoppsudden! Vem tror du står för de ökade transportkostanderna? Rederiet? Tillverkaren? Gissa igen!

 

Nog finns det nytta med insatsen men att hissa flaggan så högt att den Svenska insatsen som är begränsat till skydd av humanitärt bistånd till somalia skulle göra en påtaglig ekonomisk nytta för handelsflottan och reducerad piratverksamhet är lite väl långt att sträcka sig för att ge uppdraget stöd.

 

De Svenska insatserna runt om på jorden idag är för att stödja humanitär hjälp på lokal nivå och det kan man ju se på olika sätt. En del ser det med blåa ögon och talar fint om solidaritet och om att försvara Sverige borta. Jag väljer dock att se det som en chans att bygga kontakter med andra militära styrkor utanför en i övrigt skyddad verkstad och ge enheterna en stärkt överlevnadsförmåga i politiska budgetförhandlingar. HMS Trossös fel kommer även det ge ny kunskap i sammanhanget.

Link to comment
Share on other sites

"världen är alldeles för farlig att leva i.

Inte på grund av de människor som gör onda saker,

men på grund av de människor

som står brevid och låter det ske."

 

Albert Einstein.

 

Tycker att det låter vettigt i dagens situation.

Link to comment
Share on other sites

Nog finns det nytta med insatsen men att hissa flaggan så högt att den Svenska insatsen som är begränsat till skydd av humanitärt bistånd till somalia skulle göra en påtaglig ekonomisk nytta för handelsflottan och reducerad piratverksamhet är lite väl långt att sträcka sig för att ge uppdraget stöd.
Jag svarade på en direkt fråga om eventuell nytta med denna insats för Sverige. Den svenska styrkan ingår i en större operation med delatagande från flera nationer, vars syfte är primärt just humanitärt, men som positiv sidoeffekt av insatserna mot piraterna finns givetvis säkrandet av in och utpassagen till Suez. Ett allt större flertal rederier har lagt om rutterna eller anlitat privata säkerhetsbolag för att hålla piraterna borta. Detta genererar ökade fraktkostander och jag hörde några ganska höga siffror när det gällde att ta omvägen kring södra udden... Självklart påverkas svensk import och export av detta!

 

De Svenska insatserna runt om på jorden idag är för att stödja humanitär hjälp på lokal nivå och det kan man ju se på olika sätt. En del ser det med blåa ögon och talar fint om solidaritet och om att försvara Sverige borta. Jag väljer dock att se det som en chans att bygga kontakter med andra militära styrkor utanför en i övrigt skyddad verkstad och ge enheterna en stärkt överlevnadsförmåga i politiska budgetförhandlingar.
En ofta förbisedd faktor vars värde är underskattat! Tack för den!
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...