Jump to content

Korvettstyrkan och Piraterna


Recommended Posts

Nytt uppdrag för korvettstyrka

 

Försvarsmakten har fått i uppdrag att redovisa förutsättningarna för Internationella korvettstyrkan att delta i operation Alcyon – en nationellt ledd operation längs Afrikas östkust där örlogsfartyg skyddar förnödenhetslastade handelsfartyg mellan Kenya och Somalia från piratangrepp.

 

Citerat från Mil.se "Klicka här"

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 462
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kul för flottan om detta blir av 2 korvetter+bordningsstyrkan blir ju ett förband som kan lösa uppgifter ihop.

 

Afrikas horn/östkust blir ju lite mer exotiskt än östra medelhavet

 

Kul för Marinen/Flottan

 

Kul för FM. Vi behöver fler insatta insatsförbans som löser uppgifter. mest för att det finns ett behov i insatsområdena men även till viss del så behövs det i den inrikespolitiska debatten kring försvaret som lär intensifieras i höst när framtida inriktning osv skall fastställas

Link to comment
Share on other sites

ehm what what, vart hittades pengar till detta ???

DN skriver:

Enligt Försvarsmaktens presschef Roger Magnergård skulle pengar för operationen tas från det anslag som finns reserverat för en insats av den nordiska stridsgruppen (NBG), som på EU:s uppdrag står beredd till halvårsskiftet.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Försvarsmakten har fått i uppdrag att redovisa förutsättningarna för Internationella korvettstyrkan att delta i operation Alcyon – en nationellt ledd operation längs Afrikas östkust där örlogsfartyg skyddar förnödenhetslastade handelsfartyg mellan Kenya och Somalia från piratangrepp.

 

 

Vad menas med det eg?

Kan det likställas med en indirekt order om insatts?

Link to comment
Share on other sites

Det innebär att regeringen vill ha in ett beslutsunderlag, det vill säga vad det konkret skulle innebära för oss att skicka iväg sagda styrka. Vad kostar det? Vilka risker innebär det? Vad blir konsekvenserna för förbandsproduktionen hemmavid? Und so weiter...

 

Det är med andra ord det första steget på vägen mot en order om insats.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Det innebär att regeringen vill ha in ett beslutsunderlag, det vill säga vad det konkret skulle innebära för oss att skicka iväg sagda styrka. Vad kostar det? Vilka risker innebär det? Vad blir konsekvenserna för förbandsproduktionen hemmavid? Und so weiter...

 

Det är med andra ord det första steget på vägen mot en order om insats.

 

/mdn

 

 

Ville bara kolla om min föraning stämmer.

 

Svettas i fred, sparar blod i krig.

Link to comment
Share on other sites

Det är Tredje som har IKS:en i år och vad jag vet, så har man frångått tidigare koncept (av kostnadsskäl) att utbilda styrkan under ett par månader för att därefter gå i beredskap. Nu bör det alltså gå till som så att man kallar in de som skrivit kontrakt, genomför utbildning och avgår mot missionsområdet. Skall Stöd/Underhållsfartyg medfölja? Är det i så fall HMS Trossö, eller kommer Visborg att få pucken?

 

Jävligt sugen på att söka... Har varit med i fyra IKS men aldrig åkt på mission.

Link to comment
Share on other sites

Vart är länken till där man söker?

 

/Anders

Hopp-i-land-kalle-prospect.

Det man kan söka just nu är till IKS, Internationella Korvettstyrkan, och Stödfartyget HMS Trossö som skall från och med 2008-09-01 inneha beredskap enligt R 30.

Den infon finns på 3:e Sjöstridsflottiljens sida.

 

På sidan finns sedan länkar till befattningar osv.

 

Vill bara påpeka att FM har fått i uppdrag att redovisa förutsättningarna för Internationella korvettstyrkan att delta i operation Alcyon. Det är ju inte riktigt samma sak som att det blir av. Men hoppas kan man ju...

Link to comment
Share on other sites

finns det någon lista där man kan se vilka tjänster som går och söka, tex landaserade respektive sjöbaserade

 

http://www.3sjostridsflj.mil.se/article.php?id=16834

 

http://www.3sjostridsflj.mil.se/attachment...och_forsakr.pdf

 

Detta är dock rekryteringsinformation till IKS08:2 och huruvida det är IKS08:1 eller IKS08:2 som ska skickas iväg har jag inte klart för mig, men delar av IKS08:1 kommer förmodligen reka över till IKS08:2. Hur vakansläget ser ut under de olika beredskapsperioderna vet jag inte och inte heller hur exakt det förband man väljer att skicka iväg kommer se ut slutligen, men jag gissar att man kommer försöka att hålla på 2 korvetter och 1 underhållsfartyg för att testa av konceptet i och med att endast körde en korvett med en bloatad land-del med diverse kreti och pleti.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nog inte att vara några "land"- tjänster i nästa IKS-insatts.

Allt som är möjligt ska vara fartygsbaserat, vilket torde innebära det ALLT!?

 

Rycktet som går är att trossö och sto ska iväg. Eller snarare att planen är

att insätta dessa enheter vid ev mission.

 

Undrar vad hms tro har för marchfart till somalia?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nog inte att vara några "land"- tjänster i nästa IKS-insatts.

Allt som är möjligt ska vara fartygsbaserat, vilket torde innebära det ALLT!?

 

Rycktet som går är att trossö och sto ska iväg. Eller snarare att planen är

att insätta dessa enheter vid ev mission.

 

Undrar vad hms tro har för marchfart till somalia?

 

14 knop

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Tross%C3%B6

 

Korvett stockholmsklass 32 knop

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Stockholm_%28K11%29

Edited by Kn Glock
Link to comment
Share on other sites

Sneglar lite på listan över befattningar till IKS/TRÖ och undrar lite över tjänsten ledsyst.

Är det ett krav att ha tjänstgort ombord på ett fartyg för att kunna söka tjänsten, eller räcker det med att man har marin sambandsutbildning?

 

Slöbevakarn

Link to comment
Share on other sites

@slöbevakaren, söka kan du ju alltid göra, det värsta som kan hända är att du får ett nej

 

Sen är det ju som vanligt att ju bättre erfarenheter man har dessto lättare att få tjänsten dvs i prioritetsordning för ex stockholmskorvett

 

1. tidigare ledsyst på stockholmskorvett

2. tidigare sjögående ledsyst

3. tigigare landgående ledsyst

4. övriga med lämplig sambandsutbildning (sjöbev mfl)

 

mina fem öre :blink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Bubbly

Nu är det dags för mig att vara negativ och grinig igen.

Visst kan det vara kul att åka iväg någon annan stans här i världen på missioner men personligen tycker jag att man borde lägga pengarna på annat här hemma.

Och nu när man satsat så J*vla mycket pengar på NBG varför tar man då det från dem?

Vi åker kors och tvärs över hela världen på missioner men skulle det inte bli bättre att tillexempel lägga pengarna på nedläggningshotade förband, värnpliktiga, nya helikoptrar osv.

Jag tror inte att man riktigt tänker till innan man gör så omfattande beslut, det slutar ju bara i att andra får lida för det.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det dags för mig att vara negativ och grinig igen.

Visst kan det vara kul att åka iväg någon annan stans här i världen på missioner men personligen tycker jag att man borde lägga pengarna på annat här hemma.

Och nu när man satsat så J*vla mycket pengar på NBG varför tar man då det från dem?

Vi åker kors och tvärs över hela världen på missioner men skulle det inte bli bättre att tillexempel lägga pengarna på nedläggningshotade förband, värnpliktiga, nya helikoptrar osv.

Jag tror inte att man riktigt tänker till innan man gör så omfattande beslut, det slutar ju bara i att andra får lida för det.

 

Kostnaden för den tänkta insatsen för IKS är 10% av dom 1,5 miljarder i underskott på förbandsverksamhet som ÖB lyckades skapa. Regeringen har ökat budgetramen för internationella insatser och de varken bättrar på eller försämrar läget för förbandens ekonomi. Skillnaden blir att förband används "på riktigt" istället för att ligga vid kaj eller småöva lite.

 

Det finns ingen speciellt "NBG budget" utan varje insats står på sina egna ben. Att man nämner NBG är en förenkling till media och allmänhet om att det finns pengar avsatta för internationella insatser.

 

Hoppas det blir åka av! Speciellt med tanke på hur mycket politiskt stryk marinen fått genom åren.

Edited by Karl_P
Link to comment
Share on other sites

Guest Bubbly

Förstår hur du tänker men känns fortfarande som att det finns bättre saker att göra för pengarna men tanke på den ekonomiska situationen vi sitter i.

Säger absolut inte att IKS inte borde bli av men personligen tycker jag att istället för att expandera budgeten för internationella uppdrag så kan man expandera andra budgetar där det verkligen behövs!

Link to comment
Share on other sites

@Kn Glock:

Man ska inte tro att Trossö skulle hålla några 14 knop hela vägen till Somalia och än mindre att Stockholm skulle köra i 32 knop. Marchfarten är lägre än maxfarten för att spara bränsle och besättning. I bl.a. Suezkanalen är det inte tillåtet att köra så snabbt. Utan att kunna ange någon källa skulle jag vilja påstå att 10 knop skulle kunna bli snittfart för Trossö. Därefter gör jag en grov uppskattning om avståndet till missionsområdet, 5000-6000M, vilket gör att det kanske tar 20-25 dygn dit.

Edited by unitedstirling
Link to comment
Share on other sites

@Kn Glock:

Man ska inte tro att Trossö skulle hålla några 14 knop hela vägen till Somalia och än mindre att Stockholm skulle köra i 32 knop. Marchfarten är lägre än maxfarten för att spara bränsle och besättning. I bl.a. Suezkanalen är det inte tillåtet att köra så snabbt. Utan att kunna ange någon källa skulle jag vilja påstå att 10 knop skulle kunna bli snittfart för Trossö. Därefter gör jag en grov uppskattning om avståndet till missionsområdet, 5000-6000M, vilket gör att det kanske tar 20-25 dygn dit.

 

 

Det kan väl stämma, om det bara skulle köras i sträck.

Pratat med flottiljen, de snackar om en ombaseringstid om upp till 40 dygn.

(hoppas på sealift)

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte hur man ska kunna rodda detta med lilla Trossö. Tittar man sedan på det ringa antalet befattningar som ligger ute på tredjes hemsida så blir åtminstone jag fundersam. Två(!) stabsofficerare tex. Jag får inte ihop hur man har tänkt här.

 

Förhoppningsvis kan man använda någon av de miljardena och horder flottan

har placerat på sina ftg och ge dem tillika-tjänster.

 

Korvettbesättning besättning 19 officerer 16 sjömän. (ev * 2ftg)

Tro besättning 16 officerar 19 sjömän.

Stab/ledning 4 officerer.

 

 

Totalt 44 officerare 51 sjömän, det är väll bara flygvapnet som slår flottan där?

Kan tänka mig att de flesta Trossöbefattningar är tillika "Vo-korvett tjänster"

samt att de besätter staben, medan stabsen är eg nyckelpersoner inom ledningen.

Det var bara en tanken.

 

Förbered bara bra så kan en 3 månaders mission bli bra. Men för guds skull börja

planera redan nu och fyll upp båthelvete innan den lämnar Karslkrona skärgård!!!!

 

Intressant när man kollar vilka tjänster som de har hittat som kommer att

vara de tunga vid en ev mission....

Link to comment
Share on other sites

Det kan väl stämma, om det bara skulle köras i sträck.

Pratat med flottiljen, de snackar om en ombaseringstid om upp till 40 dygn.

(hoppas på sealift)

 

Transporttid och ombaseringstid är mycket sällan samma sak, 40 dygn låter helt klart rimligt.

Sealift av vad? Personal? Containrar? Fartyg? Termen brukar avse all transport av militära resurser som utförs med lastfartyg, ibland civila. Trossö har ju viss sealift-kapacitet, någon som vet hur många containrar hon tar?? Eller har man pratat om att anlita ett flo/flo (float on/float off) heavy-lift-fartyg?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...