Jump to content

Recommended Posts

Psilander:

Jag vill bara fråga om din inställning och attityd och åsikter är någonting som du tror att flottan i allmänhet står för, eller om det är rent personligt tyckande. För ibland undrar jag efter att ha läst dina inlägg varför man inte lagt ner flottan fullständigt redan i mitten av förra århundradet...

Well, det mesta är personligt tyckande, men oftast redogör jag för de förhållanden som råder här hemma eller i främmande flottor. Ofta är flottor rätt konservativa och en tydlig hierarkisk ordning råder ombord, även avseende privilegier etc. HMS Carlskrona var/ är det sista stora fartyget i marinen där de gamla traditioner mest orubbat levde kvar tex med att FC har egen kajuta, fyra mässar (FC kajuta, gunrum, kadettmäss och vplmäss) osv. På de mindre korvetter/ minjakterna så finns traditionerna också kvar, men kan av naturliga och praktiska skäl inte tillämpas fullt ut, utan anpassas till fartyget och verksamheten. Att en fartygschef skall ha det bättre än en ung Fk eller en sjöman ser jag som naturligt.

Att utveckla det mer hamnar vi snabbt i en klassdiskussion inom den politiska sfären.

Att jag sedan är trött detta lands tunnelseende vad gäller marina göromål är en annan sak. Många lever kvar i tron från central och invasionsförsvarets dagar då flottan utgjorde arméns högerflank. Med den nya säkerhetspolitiska doktrinen bör vi nästan gå tillbaka till stormaktstiden för att lära oss hur man använder en flotta som ett säkerhetspolitiskt instrument, alternativt lära oss av de nationer som kan det som tex Storbrittanien, Tyskland och USA eller kanske lite mer i vår egen liga Holland, Danmark och Norge.

Boendefrågan har här fått alldels för mycket plats, hängkoj och ett skåp skulle funka för de flesta, bara man visar hänsyn tror jag. Det viktiga är att åka ner och göra nytta. Den tidigare missionen där ingick i "Active Endavour" och är en del av NATOs kamp mot världsterrorismen i allmänehet, och den i Afghanistan i synnerhet och pågick i hela Indiska oceanen men framförallt Medelhavet, så konflikterna hänger ihop.

Edited by Psilander
  • Replies 462
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ENOUGH!!!

Diskussionen har förts förrut. Leta i så fall upp för ändamålet avsedd tråd. Denna tråd handlar, föga förvånande, om; Nytt uppdrag för korvettstyrka.

Rokare BG

ang. 57an skulle den på service och varvet har bättre saker för sig än fila på fartyg som har en oviss framtid. Det är en eftermiddags jobb att sätta tillbaka den.

Det sägs att Carlskronas 57a hamnade på Malmö som blivit av med sin pjäs till Stockholm som hade ett haveri på sin 57a. Varför inte Stockholm kunde ha fått 57an från Ckr är ju dock en ganska bra fråga.

Men Stockholmsklassen 57:or är ju av typ 7103 (eller Mk 2 som den kallas internationellt) medan Carlskrona's 57:a är av typ 7102 (eller Mk 1). Hur kan de vara utbytbara med varandra??

/Per

Edited by Perman
ML02 Hade det bra i förhållande till oss.

Vi bodde i fält från det vi kom ner till det vi åkte.

Skulle vilja se jägare/Mot-team i afghanistan bo i tält i 6 månader....

Funkade hur bra som helst i Bosnien på BA01.

Man behöver inte ha hårda golv och luftkonditionering för att kunna fungera effektivt.

Kanske lika bra flottan ägnar sig åt minröjning i Baltikum på lagom avstånd från hemmahamnen om det nu är så jobbigt att bo två och två i bosdadscontainer.

Vi bodde fyra per container på BA03, när vi inte låg i tält på OP vilket vi gjorde ungefär var tredje vecka.

The Swede :rockon:

Ok, om vi nu ska kasta skit på varandra så....

Hade bytt flera gånger om jag visste att jag skulle bo med 17pers på 14kvm i 6 månader.

Hade du bott i tält varje vecka så hade jag haft förståelse, men bha! var tredje vecka, löjligt.

Vi rullade ju konstant på 1-2 vecka sjö sedan bunker 4 dagar (fortfarande i samma hytt), osv osv.....

Helt sjukt när vi gjorde kajstudds, bunkrade, stack ut igen, ibland så visste man ju inte ens

att vi hade varit på cypern.

Sen att säga att det är besättningen som det hänger på är skitsnack!

Det som tar slut först (korvett ftg oavsett klass)

1, Diesel

2, Skrov (något väsentlig gick sönder)

3, Förnödenheter (riktig mat)

4, Nödproviant (Rations)

5, Besättningen

Och det är här jag kommer att få en massa kritik ang. fina lyxiga flottan. Trots att

det är punkt 3-5 som eg är ovesäntliga. Då punkt 1. alltid sker först!!!!

Inte en gång var vi tvugna att avbryta våran sjöpull pga 3, 4, 5, däremot så var alltid

punkt 1 och 2 ett satans otyg.

On topic:

Vad är det för tjafs som jag hör om att ta med tunga transportplan?

Packa all skit som ska med i ett container ftg eskortera det till tredje land (bas).

gör missionen eskortera hem skiten. Avståndet torde vara av mycken liten vikt

när vi kommer till sjöfart????

Så vida man inte på pin kiv åker på spakläge 10 runt halva världen bara för att

hjälpa Omar i saudiarbien, alt G Buske USA?

Edited by sälen
  • Super Administrators

MANÖVER!

Det var som sagt inte en tråd om vem som har haft det jobbigast eller tuffast.

yellowcard.gif

Gult kort i denna tråden nu och kommer det mer inlägg om vilka som har det tuffast så åker hänglåset på. ***mätartrådar har vi nog av!

:rockon:

ang. 57an skulle den på service och varvet har bättre saker för sig än fila på fartyg som har en oviss framtid. Det är en eftermiddags jobb att sätta tillbaka den.

Det sägs att Carlskronas 57a hamnade på Malmö som blivit av med sin pjäs till Stockholm som hade ett haveri på sin 57a. Varför inte Stockholm kunde ha fått 57an från Ckr är ju dock en ganska bra fråga.

Men Stockholmsklassen 57:or är ju av typ 7103 (eller Mk 2 som den kallas internationellt) medan Carlskrona's 57:a är av typ 7102 (eller Mk 1). Hur kan de vara utbytbara med varandra??

/Per

Det funkar, exakt får du fråga bofors om. Skillnaden blir ju först i tornet, då de laddas automatiskt i 7103, medan 7102 har handladdat. Sto/mmö ritades med 7102 först, men fick 7103 först då de börjat byggas.

Skillnaden mellan Cypern och Somalia blir just möjligheten att komma till kaj, mat, diesel, kulor och krut kan enkelt lösas via lagfartyg. Men vecko tillmånadsvis i halvstridsberedskap kommer ta ut sin rätt på personalen, även om en bra besättning klarar sig med varma bingen och hängkoj väldigt länge. Med lite konstruktivitet i vakttjänsten kan man nog öka uthålligheten rejält. Tror vi hamnade fel i diskussionen kring uthållighet, även om det kräver lite att bo 17 man på 14kvm, man vänjer sig. Kan bara hålla med din lista, men det mesta är upp till chefen vad gäller fartygets/ besättningens stridsvärde.

Jag tycker denna besättningsdiskussion är intressant, alla som vart ute med våra fartyg vet att man klarar mycket längre än både mat och diesel, men just besättningens uthållighet kommer alltid upp som en erfarenhet kopplat till boendet och fartygens storlek. Undrar varför, egentligen.

Jag hoppas de får åka, det kommer fresta på men de klarar det. Den humanitära nyttan är enorm.

Edited by Psilander

/Per

Det funkar, exakt får du fråga bofors om. Skillnaden blir ju först i tornet, då de laddas automatiskt i 7103, medan 7102 har handladdat. Sto/mmö ritades med 7102 först, men fick 7103 först då de börjat byggas.

Skillnaden mellan Cypern och Somalia blir just möjligheten att komma till kaj, mat, diesel, kulor och krut kan enkelt lösas via lagfartyg. Men vecko tillmånadsvis i halvstridsberedskap kommer ta ut sin rätt på personalen, även om en bra besättning klarar sig med varma bingen och hängkoj väldigt länge. Med lite konstruktivitet i vakttjänsten kan man nog öka uthålligheten rejält. Tror vi hamnade fel i diskussionen kring uthållighet, även om det kräver lite att bo 17 man på 14kvm, man vänjer sig. Kan bara hålla med din lista, men det mesta är upp till chefen vad gäller fartygets/ besättningens stridsvärde.

Jag hoppas de får åka, det kommer fresta på men de klarar det. Den humanitära nyttan är enorm.

Halv sbs i Somalia?

Av vad jag har hört så har det aldrig varit på tal om att lägga förbandet där...

Men mina källor har lurat mig förr, senaste ML01 :rockon:

EDIT Förutom under sjöpull då alltså!

Edited by sälen
Halv sbs i Somalia?

Av vad jag har hört så har det aldrig varit på tal om att lägga förbandet där...

Men mina källor har lurat mig förr, senaste ML01 :baskerHV:

EDIT Förutom under sjöpull då alltså!

Nej, det har det inte. Men ju längre ifrån basen man hamnar, ju mindre tid i området får man, därför är en bra lagresurs viktig.

Edited by Psilander

/Per

Jag ber om ursäkt Psilander men jag har fortfarande svårt att se hur dessa olika pjästyper kan vara utbytbara. 7102 har t ex ett vatten- eller vätskekylt eldrör, medan 7103 och 7103 B har ett luftkylt eldrör gjort i en legering som är mer värmetålig och som ska tåla mer ihållande eldgivning [utan extra kylning].

/Per

Vad har hela den här disskussionen att göra med eventuella uppdrag för den Internationella Korvettstyrkan?

Exakt vilken diskussion menar du? Om du menar diskussionen om olika typer av 57 mm kanoner och deras ev. utbytbarhet så härrör den från en diskussion om HMS Carlskronas ev. lämplighet och tillgänglighet för ett uppdrag utanför Afrikas horn, och denna beroende på att HMS Trossö kanske inte anses vara det allra lämpligaste lagfartyget att skicka på ett sådant långväga uppdrag.

/Per

Vad har hela den här disskussionen att göra med eventuella uppdrag för den Internationella Korvettstyrkan?

Exakt vilken diskussion menar du? Om du menar diskussionen om olika typer av 57 mm kanoner och deras ev. utbytbarhet så härrör den från en diskussion om HMS Carlskronas ev. lämplighet och tillgänglighet för ett uppdrag utanför Afrikas horn, och denna beroende på att HMS Trossö kanske inte anses vara det allra lämpligaste lagfartyget att skicka på ett sådant långväga uppdrag.

/Per

Fast det är väl väldigt off the topic att diskutera det?

Det känns ju inte realistiskt för fem öre att Carlskrona skulle omvanldas från Min och skolfartyg till att bli stödfartyg efter närmare 3 år i Depå och använt ett fåtal gånger.

Sedan kanske Trossö inte är det optimala, men det är vad som finns att tillgå.

Det känns ju inte realistiskt för fem öre att Carlskrona skulle omvanldas från Min och skolfartyg till att bli stödfartyg efter närmare 3 år i Depå och använt ett fåtal gånger.

Nej, det är ganska on topic eftersom Carlskrona byggdes till lagfartyg för några år sedan, någon gång runt 2005, så är det ganska realistiskt rent skeppsmässigt. Hurvida det finns personal att bemanna henne med är väl en mer avgörande punkt bortsett från att hon inte står i beredskap.

Jag ska för övrigt också vara med på övningen som värnpliktig.

Nej, det är ganska on topic eftersom Carlskrona byggdes till lagfartyg för några år sedan, någon gång runt 2005, så är det ganska realistiskt rent skeppsmässigt. Hurvida det finns personal att bemanna henne med är väl en mer avgörande punkt bortsett från att hon inte står i beredskap.

Jag ska för övrigt också vara med på övningen som värnpliktig.

Ska ni vara där som vpl ombord på ett icke IKS etc ftg?

Eller ska ni vara där som Sjömän?

Skillnaden är enorm!!!!

/Per

Skulle hon inte ha förmågan att funka som underhållsftg en utan mod?

Vad saknar hon eg (förutom en pjäs eller två)

Hon har Helikopter

förråd

verkstäder

logement

diesel i överlöd

slc

närförsvars förmåga

-Knyt fast henne på internationellt vatten där ute någon stans och börja verka!? , sagt med lite humor...

Ska ni vara där som vpl ombord på ett icke IKS etc ftg?

Eller ska ni vara där som Sjömän?

Skillnaden är enorm!!!!

Jag kommer vara där på ett icke-IKS fartyg. Vet inte om vi ska verka som motståndare eller om vi ska öva tillsammans.

/Per

Skulle hon inte ha förmågan att funka som underhållsftg en utan mod?

Vad saknar hon eg (förutom en pjäs eller två)

Hon har Helikopter

förråd

verkstäder

logement

diesel i överlöd

slc

närförsvars förmåga

-Knyt fast henne på internationellt vatten där ute någon stans och börja verka!? , sagt med lite humor...

Jo självklart så är hon duglig på det sättet, men hon har ju inte rullat och bedrivit verksamhet på en långtid.

OT:

Stockholm har sin ordinarie pjäs och Malmö har lånat RBB Luleås gamla pjäs för tillfället medan vår ordinarie är på 72mån-service. Angående diskussionen om att ersätta olika system så fungerar det relativt smärtfritt, då vi har varit ute och haft GUNEX med pjäsen utan större problem än att vi inte har någon VtO (Vapenteknisk Officer) eller sknr 13 (vpl artillerimatros). Mao. får VtB (Vapentekniskt Befäl) och sknr 12 (vpl vapentekniker) en hel del att göra varje gång det skall skjutas eftersom mk I skall bemannas till skillnad från Mk II som är obemannad. Det har även fått bli någon form av halvimproviserad lösning med hur pjäsen styrs, då Mk I inte är gjord för att styras och avlossas från SLC. Samt att pjäsen är gammal som gatan och klagar på det mesta när vi ska göra något. Läckage, ingen ventilation tidvis och liknande saker. Fördelen är väl just att man har chansen att sitta i pjäsen när den skjuter :surprise:

/OT

Igår skickades vi värnpliktiga iland från våra fartyg för att bedriva landtjänstgöring i 2 veckor medan IKS använder våra fartyg och övar. Lite surt, eftersom det verkar bli en rätt stor övning, och alla andra deltagande fartyg har ordinarie vpl-besättningar.

Det senaste vi fått höra ombord dock är att det inte verkar bli av någon mission innan nyår. Från att innan sommaren fått höra "Det ger sig" när det gäller vårt schema från augusti - december så har det helt plötsligt börjats planera att åka på Northern Coasts och liknande saker. Dvs, från den aktuella besättningens sida pekar det mesta på att vi är kvar ett tag till. Dock lade sekonden in en brasklapp om att det KAN hända saker med mycket kort varsel, så för alla er som hoppas på att vi åker ner redan i år, så har ni fortfarande en chans ;)

• 1 month later...
Måste hålla med, tycker personligen att det hade varit bra att låta flottan få delta i fler internationella insatser också.. Känns ju vettigt ur någon form av inlärningsförfarande också.

Det tycker jag var väldigt glädjande. Vi behöver pengarna till att hävda våra egna kuster och hav.

Intressant med 2 helt motsatta åsikter - tur att vi befinner oss i ett storsinnat diskussionsforum!

Min uppfattning är att det är trist att Sverige inte deltar där vi kan bidra med något vettigt -- och detta lät, i min simpla värld, som ett intressant uppdrag för IK-folket - och kanske till och med TD-folket som trots allt befinner sig i "närheten".

Taget att slantarna inte tas ur CM's ficka, så ser jag gärna att vi deltar när vi kan, jag ser inga nackdelar med att marinen får erfarenhet, Sverige får lite creds samtidigt som en stor mängd människor får mat.

Tråkigt att Sverige inte prioriterar WFP World Food Programs behov av hjälp.

Tråkigt att våra politiker inte prioriterar svält.

Flottan har inga andra internationella åtaganden som hindrar dem så personligen ser jag inte hur vi moraliskt kan rättfärdiga att inte stödja denna mission.

Tråkigt för flottans personal.

Tråkigt för FM som hade haft en till mission igång inför/under den tidsperiod då försvaret skall inriktas