Wolfie Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 saxat från FMV.sePublicerad: 2008-10-15 10:27FMV kommer att påbörja en upphandling av beväpnade hjulfordon till det svenska försvaret.Upphandlingsprocessen är planerad att inledas under oktober månad 2008. Den kommer att pågå under hösten fram till början av 2009.Upphandlingen kommer att genomföras i enlighet med föreskrifterna i kapitel 15 i Lagen om offentlig upphandling. FMV planerar att genomföra upphandlingen i successiva steg med så kallad ”short listing” av leverantörer.Upphandlingen kommer att annonseras på FMVs webbplats.Tankar/ideér? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 Låter ganska lik den förfrågan som norrmännen ligger ute med. Mera info: Tänkbar ersättare till tgb 11,13,20, kom med vettiga förslag..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 Hoppas Patria AMV Hoppas Patria AMV Hoppas Patria AMV *Skuggan håller tummarna* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted October 24, 2008 Report Share Posted October 24, 2008 Hoppas Patria AMVHoppas Patria AMV Hoppas Patria AMV *Skuggan håller tummarna* Blir det inte SEP, och upphandlingen gäller större apparater håller jag med du, slitigt hårt i öknen redan, och dessutom vacker att se på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted October 24, 2008 Report Share Posted October 24, 2008 Hoppas Patria AMVHoppas Patria AMV Hoppas Patria AMV *Skuggan håller tummarna* Blir det inte SEP, och upphandlingen gäller större apparater håller jag med du, slitigt hårt i öknen redan, och dessutom vacker att se på ja det är en vacker vagn, inte åkt i den men sett den live , hoppas nu bara att inte FMV och FM lyckas ta en bra vagn och gör den dålig enl stående SOP /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted October 24, 2008 Report Share Posted October 24, 2008 Jo vi har diskuterat i tråden om Tgb om denna upphandling gäller antingen Armoured Wheeled Vehicles 2014 ("SEP") Light Armoured Vehicles= Ersättare för Tgb 11,13,20 (som har ihop med Norge) Om vi nu förutsätter att det handlar om Armoured Wheeled Vehicles 2014 ("SEP") så har jag inte funnit något som säger att en variant av fordonet skall finnas i bandformat för framtida köp som ett krav för köp av hjulmodellen som nu är aktuell. Samt att i intresseförfrågan som låg ute på fmv.se så skrevs det ut att hjulmodellen skulle ersätta Pbv302, Pbv 401, Bv309 (på vissa håll) och Patgb-180/202/203. Så vitt jag vet så ”rullar” våra kvarvarnade Pbv 401 bara i stridstrossen på stridsvagnskompanierna nu för tiden, eller är ja ute och cyklar? Och ska då ett hjulfordon stödja och följa efter ett stridsvagnskompani, hur funkar det? Är ingen expert men det låter som det kan bli problem med stora variationer i framkomlighet. Nu är ju den första ordern på beväpnade hjulfordon för våra Lätta Mekaniserade bataljoner men kommer man bara se på modeller som finns både i hjul och bandvarianter eller hur är upplägget? Skulle inte förvåna mig om det blir en modell av beväpnade hjulfordon i FM och en helt annan beväpnat bandgående fordon när vi når vägs ende. Skulle inte vara förvånad om de olika modellerna kommer att var tillverkade av olika leverantörer också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted October 25, 2008 Report Share Posted October 25, 2008 Inga pbv401 finns på våra stridsvagnskompanier längre. Likväl så är samtliga fordon i deras stridstrossplutoner bandgående. Och för att svara på frågan om hur det funkar med hjulgående fordon i dessa förband: Dåligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted October 26, 2008 Report Share Posted October 26, 2008 saxat från FMV.se Upphandling av beväpnade hjulfordon Publicerad: 2008-10-15 10:27 FMV kommer att påbörja en upphandling av beväpnade hjulfordon till det svenska försvaret. Upphandlingsprocessen är planerad att inledas under oktober månad 2008. Den kommer att pågå under hösten fram till början av 2009. Upphandlingen kommer att genomföras i enlighet med föreskrifterna i kapitel 15 i Lagen om offentlig upphandling. FMV planerar att genomföra upphandlingen i successiva steg med så kallad ”short listing” av leverantörer. Upphandlingen kommer att annonseras på FMVs webbplats. Tankar/ideér? Facket på Hägglunds kräver att ingen upphandling görs utan att man istället väljer att köpa SEP http://www.st.nu/nyheter/arbete.php?action...l&id=771961 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nubben Posted October 27, 2008 Report Share Posted October 27, 2008 Facket på Hägglunds kräver att ingen upphandling görs utan att man istället väljer att köpa SEPhttp://www.st.nu/nyheter/arbete.php?action...l&id=771961 Och det kan t.o.m. lyckas i dagens varselträsk? Vad finns det egentligen för alternativ i en sådan upphandling? Patria AMV har ju nämnts, vad är det som talar för den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted October 27, 2008 Report Share Posted October 27, 2008 Där sa du något Nubben... Vid får nu se vad som är viktigast, regionalpolitik/arbetsmarknadspolitik eller försvaret, troligen det förstnämnda... Å andra sidan, nu har vi ju EU som granskar då även utrikiska företag kan vara med om upphandling (om jag fattat detta rätt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted October 28, 2008 Report Share Posted October 28, 2008 (edited) ja Piranha finns ju redan i FM men har dålig koll på vad de har att erbjuda. Edited October 28, 2008 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted October 28, 2008 Report Share Posted October 28, 2008 Där sa du något Nubben... Vid får nu se vad som är viktigast, regionalpolitik/arbetsmarknadspolitik eller försvaret, troligen det förstnämnda... Å andra sidan, nu har vi ju EU som granskar då även utrikiska företag kan vara med om upphandling (om jag fattat detta rätt) Krigsmtrl behöver inte upphandlas om staten inte väljer det själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted October 29, 2008 Report Share Posted October 29, 2008 Krigsmtrl behöver inte upphandlas om staten inte väljer det själv. Jo det måste den. Men om du avser 15kap.22§ i LOU så får man göra vissa undantag i lagen (inte strunta i lagen) med hänsyn till rikets säkerhet, inte på grund av att det är krigsmateriel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted October 29, 2008 Report Share Posted October 29, 2008 Sen kan man gå runt det lite om man kan motivera att det bara finns en tänkbar leverantör. Då får man direktupphandla. Används inom bla staten för att spara in på onödiga offentliga upphandlingar där LOU blir lite löjlig ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted October 29, 2008 Report Share Posted October 29, 2008 Där sa du något Nubben... Vid får nu se vad som är viktigast, regionalpolitik/arbetsmarknadspolitik eller försvaret, troligen det förstnämnda... Å andra sidan, nu har vi ju EU som granskar då även utrikiska företag kan vara med om upphandling (om jag fattat detta rätt) Är det givet att det ena utesluter det andra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted October 29, 2008 Report Share Posted October 29, 2008 Eller skriver man kravspecen så att endast den leverantör man vill ha kan platsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
what Posted October 30, 2008 Report Share Posted October 30, 2008 30 dagars anbudstid för ett av de största markprojektet sen STRV 122.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted October 30, 2008 Report Share Posted October 30, 2008 30 dagars anbudstid för ett av de största markprojektet sen STRV 122.... Intresseförfrågan (Request for Information) har legat ute sedan 2008-06-13. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted October 30, 2008 Report Share Posted October 30, 2008 Krigsmtrl behöver inte upphandlas om staten inte väljer det själv. Jo det måste den. Men om du avser 15kap.22§ i LOU så får man göra vissa undantag i lagen (inte strunta i lagen) med hänsyn till rikets säkerhet, inte på grund av att det är krigsmateriel. Denna paragrafen är ej tillämplig i detta fall, det finns dock tillfällen då FMV gör riktade upphandlingar p.g.a. rikets säkerhet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted October 31, 2008 Report Share Posted October 31, 2008 Eller skriver man kravspecen så att endast den leverantör man vill ha kan platsa. Och då hamnar man i domstol lika säkert som amen i kyrkan om då inte har en extremt bra motivering bakom ditt FFU. @Kn Glock Håller helt med, finns inget i 15 kap. 22§ som kan appliceras här, gjorde bare an reflektion om vilket skäl som ska anges om undatnag ska göras. @SG OLSSON Man blir yrkesmässigt lite petig, men jag vill alltid förtydliga att man aldrig kommer undan LOU, däremot så finns det olika förfaringssätt baserat på lagen. Alla upphandlingar sker enligt LOU. En direktupphandling regleras ju även den. Noterar med viss förundran att FMV fortfarande inte har funktionen "ladda ner samtliga dokument" på sin webbsida. Nåja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted October 31, 2008 Report Share Posted October 31, 2008 (edited) Fast om man skriver att man både vill ha bandgående och hjulgående modulära fordon av samma grundtyp, då borde det väl inte finnas så många fler tänkbara modeller än SEP? Eller har jag missat någon cool vagn ute i världen? Varför skulle man inte kunna skriva en sån spec? Edited October 31, 2008 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted October 31, 2008 Report Share Posted October 31, 2008 Kan du motivera detta så är det OK. Man kan dock tänka sig följande frågor. 1. Vad innebär grundtyp? 2. Hur stor likeht mellan band/hjul versioner behövs för att uppnå "grundtyp"? 3. Om det vore billigare (både initialt och i LCC) att ha två olika fordon men med viss gemensamhet (motor, lastanordning, inredning kanske), är inte det "bättre". Och för att ta SEP/MATS som exemple, exakt hur mycket är likadant på de två versioner (vi lämnar åttahjulingen därhän för tillfället)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted October 31, 2008 Report Share Posted October 31, 2008 1 & 2. Jag medger att jag inte har koll på detaljerna men jag utgår från att det är avsevärt större likheter (både avseende handhavande och "parts commonality") mellan hjul- och band-SEP än det är mellan Patria AMW, alt. Piranha och, jag vet inte vad, som man skulle kunna slänga in som bandgående motsvarighet, om det ens finns? 3. Point taken, men får man ens någon begränsad gemensamhet med andra alternativ? Vilka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted November 1, 2008 Report Share Posted November 1, 2008 Kan väl finnas någon, någonsstans som har samma motor. Men det verkar som vi inte ska ha några bandfordon just nu. Faktum är att jag inte kommer på något hyffsat modernt (efter '85, säg) bandgående fordonsfamilj som inte är ett stridsfordon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted November 1, 2008 Report Share Posted November 1, 2008 (edited) Är jag blind för jag kan inte finna att det är ett krav att fordonet skall finnas tillgängligt i bandvariant för kommande inköp. Sedan kan det vara intressant att ta en titt i dokumentet "Annex 3.1 System Specification" som tar upp kraven för fordonen och där kan man notera att vissa krav har man lättat på. Ett sådant är transportbarhet i C-130/Tp84 är numer ett konkurrensfördel men inte ett krav. Kravet ligger nu på att fordonet skall gå in i en A400M eller C-17. detta medför ju att fler modeller/företag kan vara med och tävla. Edited November 1, 2008 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saerdna Posted November 1, 2008 Report Share Posted November 1, 2008 Skulle man kunna upphandla hjul- och bandfordon gemensamt och välja den kombination av fordon (från en eller två leverantörer) som är billigast även om de två fordonstyperna inte är billigast i sin kategori (band/hjul)? Kan man i en framtida upphandling välja att köpa bandfordon från samma leverantör som man tidigare köpt hjulfordon av, med motiveringen att drifts- och underhållskostnaderna blir lägre eftersom de två fordonstyperna är såpass likadana, eller måste man i en upphandling bedöma de olika produkterna förutsättningslöst? Någon som är insatt i reglerna/lagarna gällande upphandlingar som vet vad som gäller rent allmänt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted November 2, 2008 Report Share Posted November 2, 2008 (edited) Skulle man kunna upphandla hjul- och bandfordon gemensamt och välja den kombination av fordon (från en eller två leverantörer) som är billigast även om de två fordonstyperna inte är billigast i sin kategori (band/hjul)? Nej. Alltså du kan upphandla bägge samtidigt men hur skulle det kunna finnas en prissättning där X+Y är billigast, men X och Y inte är billigast i sina respektive kategorier. Kan man i en framtida upphandling välja att köpa bandfordon från samma leverantör som man tidigare köpt hjulfordon av, med motiveringen att drifts- och underhållskostnaderna blir lägre eftersom de två fordonstyperna är såpass likadana, eller måste man i en upphandling bedöma de olika produkterna förutsättningslöst? Ja, du kan utvärdera på två sätt, antingen lägsta pris rakt av, eller det ekonomiskt mest fördelaktiga. Vid variant två kan du ta in andra faktorer än dina skall krav och sätta ett pris på dom. Någon som är insatt i reglerna/lagarna gällande upphandlingar som vet vad som gäller rent allmänt? Japp, det kan man nog säga. Edited November 2, 2008 by Sleipnir Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saerdna Posted November 2, 2008 Report Share Posted November 2, 2008 Skulle man kunna upphandla hjul- och bandfordon gemensamt och välja den kombination av fordon (från en eller två leverantörer) som är billigast även om de två fordonstyperna inte är billigast i sin kategori (band/hjul)? Nej. Alltså du kan upphandla bägge samtidigt men hur skulle det kunna finnas en prissättning där X+Y är billigast, men X och Y inte är billigast i sina respektive kategorier. ... Men det kan väl vara så att SEP Band är dyrare än ett visst bandfordon (inköp, drift, underhåll, utbildning etc.) samtidigt som SEP Hjul är dyrare än en ett visst hjulfordon om man tittar på de olika fordonen enskilt men att man kan göra stora kostnadsbesparingar om man köper SEP Band och SEP Hjul i och med att man i stor utsträckning bara behöver EN typ av reserverdelar, verktyg, utbildningar, etc? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mantas Posted November 2, 2008 Report Share Posted November 2, 2008 Är jag blind för jag kan inte finna att det är ett krav att fordonet skall finnas tillgängligt i bandvariant för kommande inköp. Jag hittar inte heller att det står att det ska finnas en bandvariant utöver AWV:en. Egen reflektion: Jag tror att fordonet vilket det nu blir i första hand kommer ersätta patgb180 och pbv302 som vid införandet av AWV (2014-15?) skulle ha cirka 23 respektive cirka 47 år i drift. Fordonet kommer komplettera flottan av patgb 202/203 som i dag är helt behovsatt och slits ganska hårt. PBV401 som har runt 30 år på nacken fasas ut. De delar av bandvagnsparken som är äldre avvecklas, dvs 206/208/308. Utöver det säljs Strv121 systemet ut när kontraktet går ut. (2010???) Framtiden (egen tanke): Strv122 + BGBV120 + INGBV120 (Blev visst ingen BroBV120 just nu:-( ) CV90 + varianter AWV Patgb203 BV309 + efterföljande varianter. Mina fem i dagsläget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted November 2, 2008 Report Share Posted November 2, 2008 30 dagars anbudstid för ett av de största markprojektet sen STRV 122.... Det är nästan brottsligt kort tid. Utan att veta hur lång tid det brukar ta, verkar det som om man inte vill ha seriösa anbud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts