Jump to content

Recommended Posts

Beror på hur man ser på saken. AMVn första prototyp kom 2001 och har serie producerats sedan 2004 i drygt 1400 exemplar till ett antal länder. Barnsjukdomar och lessons learned är redan dragna. Valet av Patria ger även synergieffekter med "usergroups", logistik, reparationer och reservdelsförsörjning likt det som vi använder med andra länder i strv 122 systemet och som vi knappast skulle få med SEP + att vi redan har ett samarbete med patria genom 180/203 systemen.

 

SEP har ett par protyper byggda , några ägda av FM och några ägda av BAE som är minst lika gamla, möjligtvis har SEP projektet pågått längre (1994), så åldersmässigt är de hyfsat likvärdiga. Visst finns den med band oxå vilket inte efterfrågas av FM, det har testats med TV+kamera istället för prismor för föraren och elektriskt framdrivningssystem som funkat sådär och det har inte heller efterfrågats av FM. Utöver det så kan man väl av utgången av upphandlingen tolka att priset per enhet inte varit till SEPs fördel och kan inte heller varit så pass mycket billigare att det skulle motivera ett köp av ett fordon som är på protoypstadiet med en, som alltid osäker prognos vad resten av utvecklingen av SEP skulle kosta innan den finns på förbanden.

 

I slutändan har BAE offererat en produkt som FM inte vill ha.

Link to comment
Share on other sites

Ett 3-4 års produktionskontrakt på 113 SEP hade inte räckt för att alla skulle fått jobba kvar.

Källa?

Spanien håller redan på med en upphandling där SEP är med, och FRES har ju slängt ut Piranha då de inte kunde komma överens, så potentialen är nog bra mycket större än de 113 som nu har upphandalats...

De 113 är dock förmodligen ack så viktiga för att få ut fordonet på marknaden.

Icke heller ska man glömma att Patria skapar jobbtillfällen i Sverige.

Vilka då?

Link to comment
Share on other sites

Icke heller ska man glömma att Patria skapar jobbtillfällen i Sverige.
Vilka då?

 

FMV naturligtvis :D

 

Jag vet inte hur kontraktet ser ut, men försvarsordrar brukar ju kopplas ihop med motköp och/eller inhemsk produktion. Att sätta samman AMV i Sverige borde ju inte vara något problem t.ex.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

The vehicles will be manufactured in Finland benefitting in addition to Patria also several subcontractors both in Finland and Sweden between 2010 and 2014. The benefits for the Swedish economy in form of offset programmes and logistic support activities will also be significant.

 

http://www.patria.fi/modules/release/show_...EBF84BA37461E71

 

I övrigt har SEP 0 chans i Spanien pga krav och regionalpolitiska skäl och FRES är i princip dött och där hade SEP redan valts hur som helst. BAE har tagit fram ett fordon med svenskt statstöd som inte är anpassad till den internationella marknaden. Det är synd.

Link to comment
Share on other sites

Hägglunds överklagar till Länsrätten:

Ekot har tagit del av anmälan som består av en mängd punkter. Bland annat ska krav på teknisk prestanda ha ändrats för att passa finska Patria och principen om likabehandling ska ha frångåtts, FMV förhandlingar med Patria ska inte ha protokollförts.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2944637

 

Man får väl hoppas att FMV har varit bättre på att utvärdera än att formulera sig: :banana

Hägglunds reaktion på FMV:s beslut har lett till en spänd stämning mellan Hägglunds och FMV enligt Anders Carell, men själv känner han sig trygg med att FMV gjort rätt och menar att överprövningen i länsrätten snarare kan vara till nackdel för Hägglunds.

 

– Jag är inte helt säker på att en sådan utredning kommer att vara till förmån för Hägglunds, men vi känner oss trygga.

 

På vilket sätt menar du att det skulle kunna vara negativt för Hägglunds?

 

De tveksamheter som har varit i vårt sätt att utvärdera, som jag själv har läst i pressen kommer att klarläggas.

 

BF

Link to comment
Share on other sites

Man får väl hoppas att FMV har varit bättre på att utvärdera än att formulera sig: :banana

 

De tveksamheter som har varit i vårt sätt att utvärdera, som jag själv har läst i pressen kommer att klarläggas.

 

BF

 

Killen har ju bara mediatränats i att inte ljuga för pressen :navy:

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Den överklagan BAE lämnade in till Länsrätten i morse har fått konsekvenser. Länsrätten har nu beslutat att FMV:s upphandling ska skjutas upp tills frågan har utretts. BAE anser i sin överklagan bland annat att FMV inte har behandlat företagen lika, att transparensen brustit och att förhandlingarna stridit mot Lagen Om Upphandling
Link to comment
Share on other sites

Som jag ser det; uppsåt saknas.

 

BAE listar en massa saker till pressen som gör deras bud bättre än Patrias, ja dom säger inget negativt alls såklart.

 

Trots allt det positiva så valde FMV inte SEP. Hade FMV då något egenintresse och uppsåt till att välja ett sämre bud och sämre produkt? Jag ser det inte.

 

Har FMV slarvat med upphandlingsprocessen som myndigheter allt som oftast gör och inte protokollfört allt eller varit totalt transparenta, ja det kan tänkas. Men förmodligen blir slutsatsen att det har inte påverkat utfallet.

Link to comment
Share on other sites

Det kan väl inte vara allt för vanligt att en avslutad upphandling stoppas av tingsrätten, eller?

 

Tydligen så är det något förhandlingsprotokoll som saknas enligt artikeln om detta i svd

 

En offentlig upphandling är aldrig avslutad innan överklagningstiden på 10 dagar löpt ut. Vid större (miljard) konkurensupphandlingar är det mer regel än undantag att någon anbudsgivare överklagar, kan ta år om man har otur...

Link to comment
Share on other sites

Det kan väl inte vara allt för vanligt att en avslutad upphandling stoppas av tingsrätten, eller?

 

Tydligen så är det något förhandlingsprotokoll som saknas enligt artikeln om detta i svd

 

En offentlig upphandling är aldrig avslutad innan överklagningstiden på 10 dagar löpt ut. Vid större (miljard) konkurensupphandlingar är det mer regel än undantag att någon anbudsgivare överklagar, kan ta år om man har otur...

 

Räknas militärmateriel på samma sätt? Jag vet åtminstonde att inom EU är det ljust bara militärmateriel som det är tillåtet att stödja för staten. Och endast vid militära inköp har staten möjlighet att tänka på egna arbetstillfällen etc.

Link to comment
Share on other sites

Det kan väl inte vara allt för vanligt att en avslutad upphandling stoppas av tingsrätten, eller?

 

Tydligen så är det något förhandlingsprotokoll som saknas enligt artikeln om detta i svd

 

En offentlig upphandling är aldrig avslutad innan överklagningstiden på 10 dagar löpt ut. Vid större (miljard) konkurensupphandlingar är det mer regel än undantag att någon anbudsgivare överklagar, kan ta år om man har otur...

 

Räknas militärmateriel på samma sätt? Jag vet åtminstonde att inom EU är det ljust bara militärmateriel som det är tillåtet att stödja för staten. Och endast vid militära inköp har staten möjlighet att tänka på egna arbetstillfällen etc.

 

Det är upp till Regeringen att bestämma när projektet startar, INNAN man startar upphandlingen. Alla större upphandlingar kräver Regeringsbeslut innan man drar igång upphandlingen.

Link to comment
Share on other sites

Undrar om man avvaktar med upphandlingen tills mutanklagelserna mot Patria är färdigutredda, skall vara klart till hösten tror jag? Någon regeringsperson "hotade" ju med åtgärder mot SAAB, vill jag minnas, om de skulle blivit fällda för mutbrott(Alla utredningar mot SAAB är förresten nedlagda nu.).

Vad händer om Patria fälls?

 

BF

Edited by Bosse Fors
Link to comment
Share on other sites

Som jag ser det; uppsåt saknas.

 

BAE listar en massa saker till pressen som gör deras bud bättre än Patrias, ja dom säger inget negativt alls såklart.

 

Trots allt det positiva så valde FMV inte SEP. Hade FMV då något egenintresse och uppsåt till att välja ett sämre bud och sämre produkt? Jag ser det inte.

 

Har FMV slarvat med upphandlingsprocessen som myndigheter allt som oftast gör och inte protokollfört allt eller varit totalt transparenta, ja det kan tänkas. Men förmodligen blir slutsatsen att det har inte påverkat utfallet.

 

 

Finns ett rykte om att Patria inte klarade ett av skallkraven i upphandlingen, därefter ändrades tydligen ett av skallkraven så att patria kom över det kravet...

Link to comment
Share on other sites

Vart är det tänkt att de nya fordonen ska användas? Någon som har uppgifter om det eller kan komma med en kvalificerad gissning?

 

EDIT: någon som vet hur dom ska bestyckas? Jag har inte haft tid att kolla igenom upphandlingen än.

Edited by Nyllet
Link to comment
Share on other sites

Min kvalificerade gissning är att de nya patriorna helt enkelt ska ersätta Sisu och de äldsta versionerna av Patgb serien, resultatet bör inte bli mycket mer olikt det nuvarande patriavagnarna ex, trupptransport, ambulans, ledningsfordon.

 

Kanske man vågar sig på något lätt skyttefordon alá Patgb 203 med nyare och modernare Akan, denna vagn kan ha lite grövre beväpning än Patgb 203 men klenare än Strf90.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl tänkbart att det blir en överlagrad vapenstation likt den som figurerat på archerprototyperna och som även är tänkt att ersätta vapenhuven på patgb 203. Vad det finns för vapenalternativ att montera i en sådan går det väl att sia om.

Link to comment
Share on other sites

Vart är det tänkt att de nya fordonen ska användas? Någon som har uppgifter om det eller kan komma med en kvalificerad gissning?

 

EDIT: någon som vet hur dom ska bestyckas? Jag har inte haft tid att kolla igenom upphandlingen än.

 

Enligt den "Request for Information" (RFI) som låg till grund för upphandlingen så ska en stor del av de 113+113 st fordonen gå till att bygga upp den nya Lätta Mek.bataljonerna. Men också till att byta ut fordon i understödstrupper/stridstrossen i våra tunga mek.bataljoner. Noterbart är då att det återstår en Lätta Mek.bataljonen att försörja med fordon i IO2014, men då proppen nämde framtida inköp av nya pbv:er så kan man ju gissa att den sista Lätta Mek.bataljonen kommer att vara "bandburen"

The operational requirement is primarily vehicles to the Swedish Armed Forces medium weight battalions. The current

period for the programme is for initial operational capability with a battalion-sized unit in the beginning of 2014 and the

estimated number of units is between 150 and 300 vehicles in different variants. The above mentioned current families

of armoured vehicles are not just used in medium weight battalions. They are also used for combat support and combat

service support roles in heavy units where CV90 and MBT Leopard 2 are the main armoured fighting vehicles. The

eventual requirement of vehicles could therefore be higher.

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Enligt den "Request for Information" (RFI) som låg till grund för upphandlingen så ska en stor del av de 113+113 st fordonen gå till att bygga upp den nya Lätta Mek.bataljonerna. Men också till att byta ut fordon i understödstrupper/stridstrossen i våra tunga mek.bataljoner. Noterbart är då att det återstår en Lätta Mek.bataljonen att försörja med fordon i IO2014, men då proppen nämde framtida inköp av nya pbv:er så kan man ju gissa att den sista Lätta Mek.bataljonen kommer att vara "bandburen"

 

Man skickade ut RFI:n innan Regeringen var klar med försvarets nya inriktning va? Tänkte om det flyttats om någon pusselbit under tiden.

 

Slänger in följande uttalande från S.T igår... verkar inte vara riktigt spikat hur det ska se ut, förmodligen pga ekonomiska förutsättningar om och vad det ska köpas nytt av i så fall.

 

I arméstridskrafterna organiseras sju manöverbataljoner i form av mekaniserade, lätta mekaniserade och lätta bataljoner. Till dessa kommer en amfibiebataljon i marinstridskrafterna. Fördelningen mellan dessa olika förbandstyper är inte klar.

 

Initialt kommer huvuddelen av bataljonerna att ha tunga stridsfordon som huvudmateriel. Endast en bataljon kommer att vara lätt. Däremot ska alla manöverbataljoner, inklusive amfibiebataljonen, kunna användas som lätta bataljoner om så krävs.

 

Tolgisen

Link to comment
Share on other sites

Enligt den "Request for Information" (RFI) som låg till grund för upphandlingen så ska en stor del av de 113+113 st fordonen gå till att bygga upp den nya Lätta Mek.bataljonerna. Men också till att byta ut fordon i understödstrupper/stridstrossen i våra tunga mek.bataljoner. Noterbart är då att det återstår en Lätta Mek.bataljonen att försörja med fordon i IO2014, men då proppen nämde framtida inköp av nya pbv:er så kan man ju gissa att den sista Lätta Mek.bataljonen kommer att vara "bandburen"

 

Man skickade ut RFI:n innan Regeringen var klar med försvarets nya inriktning va? Tänkte om det flyttats om någon pusselbit under tiden.

 

Slänger in följande uttalande från S.T igår... verkar inte vara riktigt spikat hur det ska se ut, förmodligen pga ekonomiska förutsättningar om och vad det ska köpas nytt av i så fall.

 

I arméstridskrafterna organiseras sju manöverbataljoner i form av mekaniserade, lätta mekaniserade och lätta bataljoner. Till dessa kommer en amfibiebataljon i marinstridskrafterna. Fördelningen mellan dessa olika förbandstyper är inte klar.

 

Initialt kommer huvuddelen av bataljonerna att ha tunga stridsfordon som huvudmateriel. Endast en bataljon kommer att vara lätt. Däremot ska alla manöverbataljoner, inklusive amfibiebataljonen, kunna användas som lätta bataljoner om så krävs.

 

Tolgisen

 

Detta ser jag (tolkar jag) som att den materiell som kommer att finnas inom de olika manöverbataljonerna inte än finns på förband då de inte är anskaffad än. Sedan så måste jag druckit någe stark när jag räkna i går då 113+113 fordon räcker till utrusta tre Lätta Mek.bataljoner. Sedan får vi se hur det blir med fördelningen.

 

Antalet stridsvagnar och stridsfordon 90 ska reduceras till det antal som motsvaras av manöverbataljonernas och förbandsreservens behov och utformning. Äldre pansarbandvagnar bör också avvecklas. Reduktionen ska ske i takt med utvecklingen av manöverbataljonerna. Tillförsel av ytterligare splitterskyddade hjulfordon och bandvagnar genomförs för att göra manöverbataljonerna kompletta i den takt som ekonomin medger.
Link to comment
Share on other sites

Ur nyhetsflödet:

 

Uppgifter i Sveriges Radios Ekot gör gällande att FMV inte skulle ha tagit del av Hägglunds uppgifter om åtaganden om royalties vid försäljning av Hägglunds fordon till andra länder.

 

- Problemet med royalties, är att de utfaller vid en eventuell framtida försäljning. Vad som händer i framtiden när det gäller marknaden för t.ex. Hägglunds fordon är orimlig att bedöma och monetärt värdera i upphandlingen, säger Stefan Langner, affärschef vid AK Mark inom FMV.

 

BAE-chefen David Allott riktar skarp kritik mot Sveriges beslut att nobba dotterbolaget Hägglunds terrängfordon till förmån för finska Patria. I ett upprört brev till Fredrik Reinfeldt hotar han att sluta satsa i Sverige.

 

Kanske något positivt för BAE Hägglunds ändå. Kanadas intresse för CV90 har det talats om ett tag nu och utan att artikeln nämner vilka fordon som kan komma att anskaffas så är det köp på gång nu iaf.

Link to comment
Share on other sites

tja... sista sången är inte sjungen i denna sång, jag tror att BEA kan spänna ganska kraftiga muskler i detta land. Och det kan komma att bli mycket intressant läsning ur denna affär. Sedan tror jag att det kan bli en dödsstöt för svensk vapenindustri...

 

I dokumenten framgår det tydligt att endast fordonen från Hägglunds klarar försvarets kvalitetskrav och att de ligger långt före jämförbara alternativ på marknaden. Och det framgår att om andra fordon väljs, då får det konsekvenser som lägre flexibilitet och sämre skyddsnivå för soldaterna.Men i den nu aktuella och omtvistade upphandlingen, anses inte längre Hägglunds fordon vara det bästa alternativet.

 

Eftersom upphandlingen har stoppats av länsrätten, som ska utreda om FMV har brutit mot lagen om offentlig upphandling, vill inte FMV ställa upp på en intervju. Men ansvarig projektledare för upphandlingen, Peter Elmlund, säger till Ekot att fordonen som jämfördes i FMV:s egen utredning 2007, inte är helt jämförbara med de fordon som FMV nu vill köpa av finska Patria.

 

Men att Hägglunds fordon inte längre klarar konkurrensen, det tillbakavisas av Tommy Gustafsson-Rask, försäljningsdirektör på Hägglunds.

– Jag håller inte med om det. Vårat fordon är bättre än Patrias exempelvis när det gäller minskydd, där vi får ett resultat på nio i FMV:s utvärdering medan Patria har en fyra och det är en av nyckelegenskaperna på ett sådant här fordon, säger Tommy Gustafsson-Rask.

 

Källa sr.se

 

Denna cirkus rörande SEP och BEA ska bli intressant att följa....

Link to comment
Share on other sites

tja... sista sången är inte sjungen i denna sång, jag tror att BEA kan spänna ganska kraftiga muskler i detta land. Och det kan komma att bli mycket intressant läsning ur denna affär. Sedan tror jag att det kan bli en dödsstöt för svensk vapenindustri...

 

.

 

Vilket visade sig på nyheterna i morse då BAE England uttalde sig om att från och med nu inte investera ett öre i sverige.

Det av BAE/Hägglunds som finns kvar får föra en tynande tillvaro och självdö.

 

länk:

från SVT, där försvaret för två år sedan visade att SEPen var klart bäst bland det som fanns då...

 

/m

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas Uppdrag Granskning kollar upp detta omgående. Jag anar ugglor i mossen. Först sätter FMV upp krav. Satsas någon miljard. När det är dags för köp sänks helt plötsligt kraven.

 

Anledningen att Sverige överhuvudtaget har något som kan kallas försvarsindustri beror på att vi utvecklar och köper inom Sverige. Jag tycker vi måste värna om det. Både om man ser totalekonomiskt och känslomässigt. Jag har svårt att se att finnarna släpper iväg fordonen till Sverige utan dyra underhållsavtal som löper på lång tid. En kalkyl över den förväntade livslängden på de olika systemen vore intressant.

Edited by hajjper
Link to comment
Share on other sites

Jag befarar bara med denna soppa att upphandlingen kommer att bli försenad vilket leder till att de lätta mek.bataljonerna står utan fordon vilket det nu blir i slutändan.

 

En sak som jag dock funderat på är vad som händer (som denna artikel visar på) om man väljer SEP som var dyrare för samma mängd fordon (~3,5 miljarder) men med royalties på 1,7 miljarder. Men att BAE inte lyckas sälja SEP till något mer land. Resultatet blir ju då att FM köpt 113 fordon till överpris, inte en sits man vill hamna i från FM om jag får gissa.

 

FMV ignorerade papper vid upphandling

 

Försvarets Materielverk, FMV, har bortsett från viktiga dokument i den omtvistade upphandlingen av 113 militärfordon. BAE Systems Hägglunds förlorade ordern mot finska Patria och har därefter varslat över 300 anställda i Örnsköldsvik om uppsägning.

 

Det handlar om statens upphandling av 113 militärfordon. I fredags stoppades upphandlingen av länsrätten, som ska utreda om Försvarets Materielverk, FMV, har brutit mot lagen om offentlig upphandling.

 

Företaget Hägglunds, som kom tvåa i upphandlingen, förlorade kontraktet huvudsakligen på att deras fordon bedömdes som dyrare än den finska konkurrenten Patrias fordon.

 

Anders Carell är ansvarig för upphandlingen på FMV. I torsdags påstod han till Ekot att Hägglunds inte lämnat in något dokument om åtaganden om royalties i sin offert.

 

– Man har vägrat att göra ett åtagande inför just den här upphandlingen.

 

Hur då menar du?

 

– Man har gjort ett åtagande att om vi säljer så här många fordon då får svenska staten tillbaka så här mycket pengar.

 

Men dokumenten som Ekot granskat visar tvärtom, att Hägglunds tydligt angivit att de åtagit sig att återbetala upp till 1,7 miljarder kronor till staten, vilket motsvarar 481 000 kronor för varje sålt fordon.

 

När Ekot säger att dokumentet finns i offerten så svarar den ansvarige för FMV:s upphandling Anders Carell så här:

 

– I så fall har de varit oerhört otydliga eller så har vi varit oerhört dåliga på att lyssna eller läsa

 

I dag har FMV ändrat sig, och säger nu att de har sett dokumentet om royalties, men att de i själva verket inte var nöjda med det, utan ville ha ytterligare garantier.

 

– Hägglunds har inte velat diskutera att ge garantier om man inte lyckas sälja fler fordon. Där har vi velat att man gör ett åtagande så man säger att man kommer med garantier, det vill säga vad som händer om man inte lyckas sälja till annan kund. Då vill vi ha in ett åtagande i kontraktet som säger att vi ändå ska få tillbaka en del till statskassan, säger Anders Carell.

 

Frågan är nu om länsrätten kommer att nöja sig med FMV:s förklaringar om hur de skött upphandlingen gällande bland annat frågan om royalties, myndigheten kan tvingas att göra om hela upphandlingen. Den 17 juli ska FMV ha svarat länsrätten.

Källa: sr.se
Link to comment
Share on other sites

Kostar SEP bara 480 000?

Vad jag förstått så kostar en folkabuss 400 000, kanske hemvärnet bör köpa in SEP istället för folkan.

 

Nä, men allvarligt talat hoppas jag innerligt att det blir SEP som försvaret väljer. Jag undrar vad prissumman per styck skulle hamna om SEP skulle ersätta de gamla terrängbilarna. Våra befäl sa ju 2006 att den förhoppningsvis ska ersätta folkapickis, och jag tror inte de tagit det ur luften. Kostar den 400 000/styck om försvaret köper ett par tusen så kanske hemvärnet slipper byta ner sig, och resten av försvaret kan byta upp sig.

 

Såklart är detta lite drömtänkande, men ändå!

Link to comment
Share on other sites

Kostar SEP bara 480 000?

Vad jag förstått så kostar en folkabuss 400 000, kanske hemvärnet bör köpa in SEP istället för folkan.

 

Nä, men allvarligt talat hoppas jag innerligt att det blir SEP som försvaret väljer. Jag undrar vad prissumman per styck skulle hamna om SEP skulle ersätta de gamla terrängbilarna. Våra befäl sa ju 2006 att den förhoppningsvis ska ersätta folkapickis, och jag tror inte de tagit det ur luften. Kostar den 400 000/styck om försvaret köper ett par tusen så kanske hemvärnet slipper byta ner sig, och resten av försvaret kan byta upp sig.

 

Såklart är detta lite drömtänkande, men ändå!

 

 

FMV/FM får tillbaka 480 000kr för varje sålt fordon av SEP. Prislappen är lite högre.

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller upphandlingen så undrar jag lite över den här specen som bara SEP påstås uppfylla.

Vad beror det på? Att Patrian inte är bra eller att specen är skriven av BAE/Hägglunds tillsammans med FMV för att få tillbaka en del av de spenderade utvecklingspengarna?

 

Välkommna till den industriella världen, först ger staten en stor (även i stora koncerners budget) summa pengar för att utveckla "framtidens fordon" sen när det skall köpas så har en tillverkare kommit med en liknande produkt som man dessutom sålt till andra länder och dessutom sålt tidigare varianter till Sverige.

Då uppstår frågan för mig, om Patria inte mutat sig fram till en affär med en produkt som är avsevärt sämre än SEP men till lägre pris så blir faktiskt de tidigare affärerna och priset väldigt tunga skäl för Patrian.

 

Nu är jag inte helt insatt i turerna tidigare i utvecklingen av SEP men för mig verkar det som om man pumpat in svenska pengar i BAE för att den svenska fabriken skall utveckla ett nytt fordon men att det inte blev klart tillräckligt snabbt eller bra för att Britterna, som också haft del i det här, skulle välja fordonet och då uppstår frågan om vem som ska gnälla.

De som fått pengar för att ta fram något men inte kan sälja den eller den som betalat för en utveckling (dvs jag) men vid köp ser att andra har likvärdiga fordon för ett bättre pris....

Link to comment
Share on other sites

...men att det inte blev klart tillräckligt snabbt eller bra för att Britterna, som också haft del i det här, skulle välja fordonet och då uppstår frågan om vem som ska gnälla.

De som fått pengar för att ta fram något men inte kan sälja den eller den som betalat för en utveckling (dvs jag) men vid köp ser att andra har likvärdiga fordon för ett bättre pris....

Ängländarna har, såvitt jag vet, inte valt fordon ännu, första uppgörelsen avbröts väl pga att man inte kom överens med amerikanarna?

 

I dagarna gick brittiska försvarsdepartementet ut med vilka två företag som tävlar i FRES SV(Future Rapid Effect System Specialist Vehicle, som jag tolkar det är detta ett namnbyte och därmed en fortsättning på den avbrutna upphandlingen eller har jag fel där? ). BAE Systems och General dynamics(UK) är i alla fall kandidaterna. Har väl egentligen ingen påverkan på det svenska valet - även om britterna väljer SEP så har jag svårt att tänka mig att man ratar ett grannland på politisk nivå, om nu inte FMV:s upphandling bedöms felaktig och görs om...

 

--

Dom skall ju ha flera varianter på fordon utöver detta - FRES utility vehicle men FRES SV skall ha prioritet, som nämns i artikeln. Den brittiska SEP varianten nämns inte men tävlar väl i båda antar jag?

The FRES programme, of which FRES SV forms a part, aims to deliver a medium-weight armoured vehicle fleet with higher levels of deployability and protection than in-service vehicles, and with the potential to accommodate changes in technology.
http://www.defense-aerospace.com/article-v...e-contract.html

 

Den kravspecen låter lite Hägglundsk eller måhända är man lite blåögd? :banghead:

 

BF

Link to comment
Share on other sites

FRES SV är så vitt jag förstår av artikeln och lite annat jag läst, till del spaningsfordon som skall ersätta dagens Scimitar och Scorpion. Där ligger CV90 rätt bra till. Det står nämligen mellan CV90(BAE) och ASCOD(General Dynamics UK)

"The FRES Scout vehicle to replace the mid-1970s vintage CVR (T) used by the Army again finds BAE scrapping it out, this time against General Dynamics. BAE is offering the Swedish-built CV-90 vehicle while General Dynamics is pitching the European developed ASCOD."

http://www.defensenews.com/story.php?i=4160685

 

 

The programme, termed by the MOD the Future Rapid Effect System Specialist Vehicle (FRES SV), is intended to provide reconnaissance and reconnaissance support variants to replace the existing Scimitar and Spartan vehicles now on operations in Afghanistan.

The final Invitation to Tender is expected to be issued later this month following this initial assessment phase.

 

...................................................

 

FRES SV is a medium-weight capability comprising three families of vehicles: Reconnaissance, Medium Armour and Manoeuvre Support.

http://www.defense-aerospace.com/article-v...e-contract.html

 

Hela FRES SV programmet är tydligen i storleksordningen 1300 fordon. Så det är ju en ganska stor affär det handlar om.

http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defen...20-26f2a96e357c

 

Dessutom skall ju kanadickerna köpa in 108(+30 option) nya stridsfordon, även där ligger CV90 väldigt bra till. Så det är inte bara mörka moln på Örnsköldsvikshimmeln.

http://www.defenseindustrydaily.com/Canada...hanistan-05190/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...