Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vet nån nåt om vad det här kan vara? Hoppas de inte utvecklar en CV90-konkurrent, svensk och finsk försvarsindustri bör komplettera varandra och inte konkurrera.

• Like 1
Posted

21 minutes ago, Andratenor said:

Tack! :thumbup:

The base platform is 7.2 m long, 2.9 m wide, and 2 m high, and has a nominal ground clearance of 0.55 m. Vehicle weight is dependent on configuration and armouring options selected, but the baseline light armoured APC configuration is notionally intended to run at an empty weight of 11.5 tonnes, with useful payload capacity of 3.5 tonnes, for a total permissible combat weight of 15 tonnes. Regarding how this weight would be used for different configurations, Mennala said that the APC configuration would be expected to sit at a combat weight of 15 tonnes. According to Patria, the vehicle is rated for operating in temperature conditions from -46 °C to +44 °C.

Specifikationerna gäller väl prototypen, men 11,5 ton tomvikt är väl flera ton mindre än Patria 6x6?!

-46 °C är väääääldigt kallt. 

Posted
On 9/6/2025 at 8:36 PM, PerB said:

Tack! :thumbup:

Specifikationerna gäller väl prototypen, men 11,5 ton tomvikt är väl flera ton mindre än Patria 6x6?!

-46 °C är väääääldigt kallt. 

Det får väl ses som en direkt ersättare till MTLB så fokus är på ett lätt och billigt fordon. Inget fancy utan en splitterskyddad plåtlåda på band.

• henke changed the title to Patria: nytt bandgående fordon - Trackx
  • 9 months later...
Posted
13 minutes ago, TKraften said:

Oj kan detta hota Hägglunds bandvagn?

Hursomhelst perfekt fordon för våra styrkor uppe i Norrland. 

//TF

Jag har svårt att tro att vi inte skulle fortsätta köpa bandvagnar från Hägglunds i stort antal, men man skulle kunna tänka sig att TRACKX är bättre lämpad för att föra soldater närmare fronten. TRACKX har högre topphastighet (80 mot 65 km/h), kan ha en riktig vapenstation (troligen en Protector RS4) och har plats för 10 soldater. Hägglunds Bv410 kan däremot ta väldigt mycket last. Jag tror nog att vi kan ha nytta av båda.

Posted
1 hour ago, PerB said:

Jag har svårt att tro att vi inte skulle fortsätta köpa bandvagnar från Hägglunds i stort antal, men man skulle kunna tänka sig att TRACKX är bättre lämpad för att föra soldater närmare fronten. TRACKX har högre topphastighet (80 mot 65 km/h), kan ha en riktig vapenstation (troligen en Protector RS4) och har plats för 10 soldater. Hägglunds Bv410 kan däremot ta väldigt mycket last. Jag tror nog att vi kan ha nytta av båda.

Ja Bv410 ser jag mer som stridstross och övrig materialtransport. 

Bv410 borde kunna bestyckas med en Saab Trackfire Ares för närskydd mot drönare.

//TF

Posted

Vi får hoppas den har tagit tillvara MT-LB:s egenskaper i olika miljöer. Med då förhoppningsvis något högre höjd. Deras lösning med ksp torn ser för högt och otympligt ut. Men visst ett lämpligt splitterskyddat fordon.

• 3 weeks later...