2426 Posted August 26, 2005 Report Share Posted August 26, 2005 Hur ser besättning/skyttegrupp ut på 203:an i utlandstjänst (läs Liberia)? Jag förutsätter att det inte går att jämföra med Kosovos 180:or, där skyttegruppen om 8 delade på alla uppgifter. Är det en fast besättning med förare/skytt/vagnchef och sedan en 6 eller 8 mannagrupp i bollhavet? Eller är det bara skytt/förare och en ur gruppen som bemannar vagnchefsplats? Jag skulle gärna vara placerad som vagnchef på 203, men är inte ens säker på att platsen existerar och än mindre vad jag ska söka i så fall. Det som finns att tillgå i kategorin verkar bara vara: LA06, AL222, Chef Mekskgrupp, 24 000 kr, 7 LA06, AL227, Stf C Mekskgrupp, 22 500 kr, 8 Till skillnad från Strf 90 finns ju ingen fast vagnchefsplats, vilket jag tycker är lite konstigt då 203 verkar vara mer stridsfordon är buss som man kan likna sisun vid. Värvar man kanske 2 förare som växlar mellan platserna fram? Eller är det Gruppchef eller Stf Gruppchef som sitter där? Tänkte skaffa lite information innan jag fyller i papprena... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted August 26, 2005 Report Share Posted August 26, 2005 Ptgb-plut i liberia är tre vagnar, två st pvrb, samt en am/minröj vagn. I robotvagnarna sitter 5 st psk-sold plus förare o skytt samt Plutonchef(stf Plutonchef) tillika vagnC. och i am/minröj vagnen sitter 3 st minröjare plus förare o skytt samt amröjledaren som är vagnC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2426 Posted August 26, 2005 Author Report Share Posted August 26, 2005 Aah, det låter bekant nu när du säger det. Det verkar lite luddigt framtställt med befattningarna och informationen, fast det är väl meningen att man ska vara en inbiten skytteslusk och inte tillbakalutad transportör som jag. Allt kanske hade varit lite självklarare då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caprice Posted August 26, 2005 Report Share Posted August 26, 2005 Hallå där Kalle kula, kul att se dig här..... Den normala indelningen skiljer sig lite från det som vi körde med i Kosovo, där var grupperna utspridda och arbetade självständigt och plutoncheferna var oftast någon annanstans i ett annat fordon.... Vet inte hur ni arbetade i din grupp men vi hade alltid gruppch eller stfgrpch som vagnchef beroende på vilken omgång som var ute, tror att ni blandade i omgångarna lite mer än oss.... Normalt är att PC åker vagnch i F-gruppen som kör först och stfPC åker vagnch i G-gruppen som åker sist (FEG-formation), om det finns en helgech åker han vagnch i E-gruppen och åker i mitten (alltså att det finns en tjänst som helgech, inte så som vi hade). Nu finns det vad jag kan se ingen befattning som helgech så då antar jag att en grpch eller liknande får sätta sig fram i E-vagnen. Kanske bäst att tillägga att det är det system jag är utbildad och "uppväxt" med så man inte får en massa arga tillrättavisningar..... :P Sen kan ju naturligtvis PC eller annan ha olika uppfattning om hur han vill ha det..... Men varför söker du inte som förare igen?? Det passade väl dig bra? Jag förutsätter att det inte går att jämföra med Kosovos 180:or, där skyttegruppen om 8 delade på alla uppgifter. Är det en fast besättning med förare/skytt/vagnchef och sedan en 6 eller 8 mannagrupp i bollhavet? Eller är det bara skytt/förare och en ur gruppen som bemannar vagnchefsplats? Det är väl alltid en fast besättning eller hur menar du??? Nu blir jag lite rädd, tänk om man mött en galning som "mr Walker" på vägen bakom ratten på en sisu. Hemska tanke!!! Vi ses väl den 9:de?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drv/Gunner Wedberg Posted August 27, 2005 Report Share Posted August 27, 2005 Tja har ett kontrakt med Nc01, så inte helt utomlands men en då... Fast skytt/förare, Gruppchef eller motsv som VC. Ibland om PC åker med sitter han som VC om han inte har annat att pilla med, Men tyvärr så blir man utslängd i gytjan om vagen inte behövs... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted August 27, 2005 Report Share Posted August 27, 2005 Men tyvärr så blir man utslängd i gytjan om vagen inte behövs... <{POST_SNAPBACK}> Dvs. sliter som skytteslusk, eller slackar på campen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2426 Posted August 27, 2005 Author Report Share Posted August 27, 2005 Det är väl alltid en fast besättning eller hur menar du???Nu blir jag lite rädd, tänk om man mött en galning som "mr Walker" på vägen bakom ratten på en sisu. Hemska tanke!!! Vi ses väl den 9:de?? <{POST_SNAPBACK}> Tjenare Järpen! Du har ju helt rätt egentligen, självklart söker jag förare i första hand. De extra få slantarna är knappast värt ansvaret att vara gruppchef, och graden skiter jag i. Men de måste ha höjt lönerna för förare av tunga fordon, det var väl längre på 10an i alla fall? Jag skulle vara rädd för mr Walker vad han än hade kört, med tanke på vad han lyckades med under missionen. Det är klart att vi ses den 9e, ska bli kul att träffa alla svinen igen, jag bara hoppas det går bättre för mig den här gången... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted August 27, 2005 Forumsledning Report Share Posted August 27, 2005 På V/E KS05 var det Fast förare och Skyttar och Grpch eller Plutch var vagnchef. Dett var med 180'an Exakt så hade vi på EN01 oxå med 203'an. Foxtrotvagnen varierade det ganska mycket mellan Plutonchefen och gruppchefen på VC-platsen beroende om Plutch skulle med ut. På Golfvagnen hade vi dock en VC som någon halvbefattning som ingen riktigt visst hur det funkade.. men men det funkade i praktiken iaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caprice Posted August 27, 2005 Report Share Posted August 27, 2005 Hur fungerar det på 203 kontra 180 med besättningen, till 180 delar man väl oftast på förare/skytt-uppgiften men till 203 rekryterar man förare och skytt varför sig. Får alla akan-utb så att man kan turas om även där?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted August 27, 2005 Forumsledning Report Share Posted August 27, 2005 På EN01 fick båda förarutbildning, men när jag som skytt hade AkanUtb. gjorde min förare utbildningen till blåttförarbevis, mer avancerat på motor och övrig felsökning och sånt på vagnen. Men finns det sen tid kan man väll utbilda på så föraren får akanutb. också. När vi körde omkring så skiftade vi ibland, för att variera, använde ju inte akanen mer än de gånger vi skjöt på skjutfältet. I skarpt sen är det ju var man på sin plats kan jag tänka mig om inte föraren har fått riktigt Akanutbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2426 Posted August 27, 2005 Author Report Share Posted August 27, 2005 Bara så att jag får en sista sak klart för mig... Är gruppen, förare och skytt inkluderat, 8 personer på 203 också? Hur stor är gruppen på Strf 90? Lämnar besättningen "någonsin" vagnen, eller är det bara folket i bollhavet som kliver ur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 27, 2005 Report Share Posted August 27, 2005 (edited) Bara så att jag får en sista sak klart för mig... Är gruppen, förare och skytt inkluderat, 8 personer på 203 också? Hur stor är gruppen på Strf 90? Lämnar besättningen "någonsin" vagnen, eller är det bara folket i bollhavet som kliver ur? <{POST_SNAPBACK}> På ingplut på EN02 var grpen 7 man+fö, skytt Edit: minnet är bra men kort Edited August 27, 2005 by Limp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted August 27, 2005 Report Share Posted August 27, 2005 Bara så att jag får en sista sak klart för mig... Är gruppen, förare och skytt inkluderat, 8 personer på 203 också? Hur stor är gruppen på Strf 90? Lämnar besättningen "någonsin" vagnen, eller är det bara folket i bollhavet som kliver ur? <{POST_SNAPBACK}> Jag skulle också vilja klargöra om patgb203-besättningen lämnar vagnen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted August 27, 2005 Forumsledning Report Share Posted August 27, 2005 I regel så lämnar besättningen (förare/skytt) inte vagnen om det inte krävs för att lösa uppgiften. Det är deras redskap/vapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted August 27, 2005 Report Share Posted August 27, 2005 Hur stor är gruppen på Strf 90? Lämnar besättningen "någonsin" vagnen, eller är det bara folket i bollhavet som kliver ur? <{POST_SNAPBACK}> Skyttegruppen i Strf 90 består av sex man: Gruppchef, ställföreträdare, två kulspruteskyttar, granatgevärsskytt och laddare. Skyttar och förare lämnar som regel inte vagnen men det gör plutonchef och ställföreträdare ofta och vagnarna hamnar under Echo-vagnchefens befäl. Foxtrot-gruppens granatgevärsladdare ska vara utbildad vagnchef och kan stanna kvar vid vagnarna vid behov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drv/Gunner Wedberg Posted September 7, 2005 Report Share Posted September 7, 2005 (edited) Men tyvärr så blir man utslängd i gytjan om vagen inte behövs... <{POST_SNAPBACK}> Dvs. sliter som skytteslusk, eller slackar på campen? <{POST_SNAPBACK}> Sliter som skytteslusk med p-uniform och mindervärdighetskomplex, då jag inte längra har en totalvikt på 22ton och ett eldrör Edited September 7, 2005 by Drv/Gunner Wedberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilleobelix Posted September 15, 2005 Report Share Posted September 15, 2005 Men Wedberg, du extraknäcker ju som superduperchef nrä alla andra är borta, lämnade du inte vagnen då heller?? Kommer ni få med er 203orna till AF? Hörde ryktas om anbart softskin men tycker ju att det känns tryggare om V/E har något att krypa in i om man stöter på några som inte gillar färgen på uniformen. Och kanske vi kan få de första m90ö målade pansarbussarna någonsin?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drv/Gunner Wedberg Posted September 15, 2005 Report Share Posted September 15, 2005 Men Wedberg, du extraknäcker ju som superduperchef nrä alla andra är borta, lämnade du inte vagnen då heller?? <{POST_SNAPBACK}> Jo...Men om jag kunnat hade jag lett enbart från vagen. Du anar inte hur förvirrande det är att springa omkring med en telehjälm... Men kul var det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roamster Posted September 15, 2005 Report Share Posted September 15, 2005 Kommer ni få med er 203orna till AF? Hörde ryktas om anbart softskin men tycker ju att det känns tryggare om V/E har något att krypa in i om man stöter på några som inte gillar färgen på uniformen. AF = Afghanistan? Hört att det blir Galten till V/E där från FS11. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted September 15, 2005 Report Share Posted September 15, 2005 Men Wedberg, du extraknäcker ju som superduperchef nrä alla andra är borta, lämnade du inte vagnen då heller?? Kommer ni få med er 203orna till AF? Hörde ryktas om anbart softskin men tycker ju att det känns tryggare om V/E har något att krypa in i om man stöter på några som inte gillar färgen på uniformen. Och kanske vi kan få de första m90ö målade pansarbussarna någonsin?? <{POST_SNAPBACK}> Obelix... vad åker MOT'teamen runt med, dom som verkligen rör sig ute på linjen? bygg bra shelter på campen så ska nog det räcka långt och blir det så småningom Galten så är det bara bonus och då ska väl främst MOT och QRF gängen ha den i första hand, om V/E får E mer än V uppgifter och med dagens läge och vägar i AF så tror jag mer på Softskin. men det är mina två öre... hoppas på att det blir toyota heller än GW och GW heller än Sprint och Sprint heller än... ähh finns inget, LTAC kanske /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilleobelix Posted September 16, 2005 Report Share Posted September 16, 2005 Även om MOT teamen har softskin idag så känns det ändå tryckt med en akan på taket och Wedberg bakom............. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 16, 2005 Report Share Posted September 16, 2005 Men Wedberg, du extraknäcker ju som superduperchef nrä alla andra är borta, lämnade du inte vagnen då heller?? Jo...Men om jag kunnat hade jag lett enbart från vagen. Du anar inte hur förvirrande det är att springa omkring med en telehjälm... Men kul var det... Hehehe. Det tyckte jag med! :P Och hem kom vi ju... Heja dig Wedberg. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drv/Gunner Wedberg Posted September 19, 2005 Report Share Posted September 19, 2005 Jag tackar och bockar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie/Foxtrot Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 Hur fungerar det på 203 kontra 180 med besättningen, till 180 delar man väl oftast på förare/skytt-uppgiften men till 203 rekryterar man förare och skytt varför sig. Får alla akan-utb så att man kan turas om även där?? Under min Utb på PATGB 203 så fick jag som ordinarie VC utb på hela besättningssystemet förare, VC och skytt, även min förare fick AKAN utb och Eskort och Lednings besättningar fick full vagnsutb med AKAN. (trots att jag är SJV, jag tror inte att P4 SJV fick AKAN-utb. Vi har ju faktiskt ingen AKAN på SJV-vagnarna) Men sen har det ju tillkommit en hel del extraupg för mig som VC som inte föraren eller eventuell skytt har... Men föraren och skytten har ju mer erfarenhet för sin uppgift... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 Nu gällde den här tråden hur det ser ut i Utlandsstyrkan, inte hur det grundutbildas på förbanden. LA är nedlagt så nu får väl FS-besättningarna svara hur det är där. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balt Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 Nu gällde den här tråden hur det ser ut i Utlandsstyrkan, inte hur det grundutbildas på förbanden.LA är nedlagt så nu får väl FS-besättningarna svara hur det är där. /K jag var nere på en LA mison om jag inte har fått total mines förlust av malaria medicinen så var det vagnchef , förare, skytt, och 6-8 man där back (beronde på vilken grupp). men ja som sagt malaria medicinene gjorde ju sitt...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer Posted April 2, 2007 Report Share Posted April 2, 2007 På V/E KS05 var det Fast förare och Skyttar och Grpch eller Plutch var vagnchef. Dett var med 180'anExakt så hade vi på EN01 oxå med 203'an. Foxtrotvagnen varierade det ganska mycket mellan Plutonchefen och gruppchefen på VC-platsen beroende om Plutch skulle med ut. På Golfvagnen hade vi dock en VC som någon halvbefattning som ingen riktigt visst hur det funkade.. men men det funkade i praktiken iaf Har jag förstått rätt att skyttegruppchefen eller PlutCh är vagnchef på PATGB i US? Om jag ex blir antagen som skyttegruppchef så kan jag troligtvis bli vagnchef på PATGB? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EmJe Posted April 2, 2007 Report Share Posted April 2, 2007 På V/E KS05 var det Fast förare och Skyttar och Grpch eller Plutch var vagnchef. Dett var med 180'anExakt så hade vi på EN01 oxå med 203'an. Foxtrotvagnen varierade det ganska mycket mellan Plutonchefen och gruppchefen på VC-platsen beroende om Plutch skulle med ut. På Golfvagnen hade vi dock en VC som någon halvbefattning som ingen riktigt visst hur det funkade.. men men det funkade i praktiken iaf Har jag förstått rätt att skyttegruppchefen eller PlutCh är vagnchef på PATGB i US? Om jag ex blir antagen som skyttegruppchef så kan jag troligtvis bli vagnchef på PATGB? Inte på FS i alla fall. Där har du (just nu) en orginal vagnsbesättning bestående av förare, skytt och vagnschef. Vagnschefen leder runt och i vagn tills gruppchefen gör avsittning och tar över. Vagnsbesättningen kan i händelse av att vagnen inte nyttjas ingå som kött i gruppen(och vagnen nyttjas väl mer sällan än ofta). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts